تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819122573
رفاهزدگی، یک آزمون الهی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
رفاهزدگی، یک آزمون الهی با مطالعه و جستجو در تاریخ، در یک دوره، با مردمانی مواجه میشویم که از مستی نعمتهایی که به آنها رسیده بود، دچار رفاهزدگی و دنیامداری و غفلت از آخرت شده بودند. این نوشتار تنها مروری بر اندیشه استاد مطهری در باب رفاه و چشماندازی است که رفاهزدگان از آن، جهان را مینگرند. ایشان در آثار خود نه تنها با رفاهزدگی مخالف هستند بلکه دنیای حقیر رفاهزدگان را بشدت نفی میکنند.
رفاه زدگی و بلاهت هر لحظه از زندگی ما با به دست آوردن نعمت ها یا از دست دادن آنچه داشته ایم، می گذرد و تمام این به دست آوردن ها و از کف دادن ها، بر اساس قوانین الهی و شیوه عملکرد خودمان صورت می گیرد. پس از آن که به نعمتی می رسیم، نحوه برخورد ما با آن، سبک زندگی مان را مشخص می کند. نعمت ها می توانند مایه سعادت باشند یا مایه بدبختی و بیچارگی. اگر نعمت ها فراوان باشند و فرد پیوسته در داشته های نه چندان ضروری یا کاملا غیرضروری پیشروی کند، دچار رفاه زدگی می شود و به عیاشی و تن پروری می افتد. از نظر شهید مطهری یکی از آثار این سبک زندگی، رسیدن به «فلسفه پوچی» و خودکشی است زیرا چنین کسانی وقتی هنوز با رنج آشنا نشده اند، به لذت های بزرگی دست می یایند که قدرت لذت بردن از آنها را ندارند. استاد می گوید: «طبقه مرفّه، لذّت حیات و ارزش زندگی را درک نمیکند؛ زیبایی عالم را احساس نمیکند؛ معنی حیات و زندگی را نمیفهمد. لذت و رفاه بیش از اندازه، انسان را بی حس کرده، به صورت یک موجود کرخ و ابله درمیآورد.... کسانی که خودکشی را به حساب حسّاسیّت میگذارند، باید بدانند که این «حساسیت» چه نوع حساسیتی است؟ حساسیت آنها حساسیت ذوق و ادراک نیست؛ به این معنی نیست که فهم لطیفتری دارند و چیزهایی را درک میکنند که دیگران درک نمیکنند؛ حساسیت آنها به این معنی است که در مقابل زیبایی های جهان، بیاحساس و کرخ و در مقابل سختی ها زودرنج و کم مقاومتاند.» (ج1، ص: 187) حال سوال این است که چطور می شود رفاه بیش از حد برخلاف ظاهرش ـ که آرزوی بسیاری از مردمان است ـ موجب شود فرد به موجودی بی حس و ابله تبدیل شود؟ شهید مطهری می گوید: «مردم وقتی که به رفاه زیاد و عیش و تنعم عادت کردند، خصلت عیش و تنعم و رفاهزدگی، کمحوصلگی و کمصبری و زودرنجی و پرتوقعی و امثال اینهاست.» (ج27، ص: 800) این است که رفتارهای عجیب از سوی رفاه زدگان دیده می شود، هرچند سعی در پنهان کردن آن داشته باشند. تاریخ آزمایش در برابر نعمت وقتی صحبت از رفاه و رفاه زدگی می شود یک مثال تاریخی بارها در آثار شهید مطهری به چشم می خورد و آن ماجرای دوران پیامبر اسلام و سختی های آن، و دوران امیرالمومنین و فراوان شدن نعمت ها بوده است. صحبت از این است که عده ای برایشان سوال شده بود: چرا برای ما که همراه امام علی هستیم، نصرت خدا فرا نمی رسد؟ مگر همین همراه بودن کافی نیست؟ پاسخ صریح و بی پرده این است: خیر. هر روز آزمایش ها به صورتی است. زمانی بود که مسلمانان در کنار پیامبر بودند و سختی های بسیار دیدند، و در راه خود استقامت نشان دادند. گاهی شرایط به سود یاران پیامبر بود و به ضرر دشمنان و گاهی بر عکس، ولی با وجود اینها همراهان حضرت، عقب نشینی نکردند پیش رفتند تا جایی که اثبات کردند در این راه ثابت قدم هستند و تا وقتی صدق نیّاتشان به ظهور رسید یعنی واقعاً آنچه باید از درونشان بجوشد جوشید، آن وقت خداوند پیروزی خودش را بر آنها نازل کرد. حال به دورانی رسیده اند که دیگران لشکرکشی هایی را شروع کرده اند، (کاری که معلوم نیست اگر علی علیه السلام روی کار آمده بود این کار را میکرد. درست است، اگر امام در جای خودش مصلحت بداند لشکرکشی و فتوحات میکند ولی امام، اول زیرپا را محکم میکند یعنی مردم را خوب میسازد، بعد شروع به این کارها میکند.) و غنایم فراوانی رو به سرزمین های اسلامی جاری شده است. اکنون آزمایش جدیدی در راه است. شهید مطهری با اشاره به آزمایش های پیاپی که لازم است شخص در تمام آنها موفق شود تا سعادتمند گردد، می گوید: «گاهی انسان به همین مرحله قناعت میکند، میگوید: مردمی ایمان میآورند؛ بعد تجربه، خیلی خوب در موردشان صورت میگیرد؛ آزمایش میشوند، از کوره خیلی صحیح و عالی بیرون میآیند، بعد وعده خدا درباره آنها راست میشود یعنی آن وقت خداوند متعال درهای رحمت و نصرت خودش را روی آنها باز میکند. آیا دیگر کار تمام شد؟ نه، کار بشر تمامشدنی نیست. بعد که به این مرحله رسید، تازه خود این مرحله میشود یک مرحله آزمایش. چه بسا اقوامی- از جمله مسلمین صدر اول ـ ابتدا خیلی خوب آزمایش میدهند، بعد که در آزمایش خوب از آب درآمدند، خداوند درهای رحمت، نصرت و پیروزی را به روی آنها باز میکند ولی فکر نمیکنند که تازه اول آزمایش دیگر است. آن آزمایش، آزمایشِ در سختی ها بود، در مقابل سختی ها پیروز بیرون آمدن؛ آزمایش در مقابل نعمت و رفاه نوع دیگری است، از این هم باید پیروز بیرون آمد. ای بسا اقوام که همینقدر که به نعمت رسیدند، درست مثل حیوان های گرسنهای که سال ها گرسنگی کشیدهاند حالا که به علفزاری رسیدهاند دیگر نمیفهمند چه بکنند؛ یعنی حالت رفاهزدگی.» (ج27، ص: 802) این اشاره به رفاه زدگی، بازمی گردد به ماجرای ثروتمند شدن بی رویه عده ای در دوران امیرالمومنین. اشاره به زندگی کسانی که سالیان سال در دوران حضرت رسول، در عبادت و تهجد به سر بردند و با جمع مسلمین به پیروزی رسیدند و اکنون در آزمایش «رویارویی با نعمت ها» قرارگرفته اند. یک دوره نداری و اکنون ثروت های کلان، نتیجه چه می شود؟ آغاز خوشگذرانی و تبدیل شدن به یک ملت رفاه زده، خوشگذران و عیاش. شهید مطهری پس از توضیح این مطلب بصراحت می گوید: «و همینقدر که مردمی به عیاشی عادت کردند، دیگر با هیچ نیرویی نمیشود، اینها را حرکت داد.» (ج27، ص802) این است تفاوت دوران پیامبر اسلام و نخستین امام شیعیان. به تعبیر شهید مطهری: علی علیه السلام وارث وضع یک مردم رفاهزده بود. مردمی که دچار«سکر نعمت» یعنی مستی ناشی از رفاه شده بودند، چیزی که مولا مردم را نسبت به آن هشدار می دادند و می فرمودند: فَاتَّقوا سَکَراتِ النِّعْمَةِ وَاحْذَروا بَوائِقَ النِّقْمَةِ. یعنی: از «مستی های نعمت» بترسید و از بلای انتقام بهراسید. (ج 16، ص 550) البته در میان این رفاه زدگان، عده ای از آزمایش صبر در برابر نعمت نیز پیروز خارج شدند، مانند ابوذرها و مقدادها و عمارها. نعمت های چند وجهی همان طور که در ابتدای مطلب گفتم، پیوسته در برابر به دست آوردن و از کف دادن نعمت ها هستیم و پیوسته آزمایش می شویم، و پیروزی در آزمایش مواجهه با سختی ها و عدم رفاه زدگی، انتهای راه نیست. زیرا هر مرحله ای آزمایش های خودش را دارد. نتیجه چنین آزمایش هایی چیست؟ شخص تا به حدی ایمان را می چشد و زندگی می کند که دیگر هیچ تندباد و اتفاق متفاوتی نمی تواند او را از مسیرش تکان دهد. در وصف مومن آمده است که:کَالْجَبَلِ الرّاسِخِ لا تُحَرِّکُهُ الْعَواصِفُ. یعنی عده ای مانند جناب ابوذر به جایی می رسند که نه سختی های دوران پیامبر و نه نعمت های جاری به سرزمین های اسلامی در دوران خلفا، هیچ یک او را در مسیر خود دچار لغزش نمی کند. (ج16، ص: 69) بنابراین نعمت بودن نعمت، به نوع عکس العمل ما نسبت به آن بستگی دارد، همان طور که نقمت بودن نقمت نیز به عکس العمل ما در برابر آن وابسته است. چه بسا کسی با نقمت رشد کند و چه بسا کسی با نعمت به پایین ترین درجات خود افول کند. پس نعمت و بلا هر دو نسبی هستند و جهت این نسبیت را ما در انتخابمان نشان می دهیم. *ارجاعات بر اساس شماره جلدهای مجموعه آثار استاد شهید مطهری در نرم افزار مرکز نور است. حورا نژاد صداقت / جام جم
یکشنبه 06 بهمن 1392 8:12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]
صفحات پیشنهادی
انقلاب، تقاطع استاد نجاتالهي در خيابان نجاتالهي
انقلاب تقاطع استاد نجاتالهي در خيابان نجاتالهي همزمان با سالگرد شهادت استاد نجاتالهي فيلم مستند انقلاب تقاطع استاد نجات الهي براي اولين بار پنجشنبه 5 دي در سينماتك خانه هنرمندان ايران به نمايش در ميآيد به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي خانه هنالهيات نخستين فيلسوفان يونان
الهيات نخستين فيلسوفان يونان در اين ميان اما پژوهشگراني چون ورنر يگر اعتقاد دارند كه در دنبالكردن ردپاي خاستگاههاي الهيات فلسفي يا الهيات طبيعي نيز بايد به انديشه نخستين فيلسوفان يوناني يا همان فلاسفه پيشاسقراطي مراجعه كرد الهياتي كه سرچشمههاي وجود را در طبيعت جست و جو ميكندصاعقههای الهی در رد وهابیت پاسخگوی تفکران و شبهات وهابیت
صاعقههای الهی در رد وهابیت پاسخگوی تفکران و شبهات وهابیت کتاب صاعقههای الهی در رد وهابیت از منظر اهل سنت به تفکرات و شبهات وهابیت پاسخ میدهد محمد مهدی منتظری مترجم کتاب صاعقههای الهی در رد وهابیت در گفتگو با خبرنگار حوزهی کتاب باشگاه خبرنگاران گفت کتاب صاعقهگزارشي از جلسه نقد و بررسي كتاب «الهيات مسيحي» اثر آليستر مكگراث راوي دين طريقت محور
گزارشي از جلسه نقد و بررسي كتاب الهيات مسيحي اثر آليستر مكگراث راوي دين طريقت محور نگار كريمي انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب اخيراً كتابي از آليستر مكگراث با عنوان الهيات مسيحي روانه بازار نشر كرده كه به همت بهروز حدادي روي پارسي به خود گرفته است نويسنده اين اثر استاد الرونمايي از سرديس شهيد مفتح در دانشكده الهيات و معارف اسلامي
رونمايي از سرديس شهيد مفتح در دانشكده الهيات و معارف اسلامي سرديس برنزي شهيد دكتر محمد مفتح همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور حجتالاسلاموالمسلمين هادي مفتح فرزند شهيد مفتح دكتر هاشمي معاون فرهنگي وزارت علوم تحقيقات و فناوري دكتر فرهاد رهبر رييس دانشگاه تهران حجسومین دوره آزمون عملی مهارتهای کاردانش با حضور 4095 هنرجو از استان تهران
سومین دوره آزمون عملی مهارتهای کاردانش با حضور 4095 هنرجو از استان تهران سومین دوره آزمون عملی مهارتهای کاردانش دوره تحصیلی دی 92-91 و دوره تحصیلی مهر 93-92 روزهای سه شنبه و چهارشنبه اول و دوم بهمن ماه با حضور 4095 هنرجو از استان تهران برگزار میشود به گزارش حوزه ادبیات باشگ«صاعقههای الهی در رد وهابیت» منتشر شد
یک مترجم خبرداد صاعقههای الهی در رد وهابیت منتشر شد مهدی منتظری مترجم کشورمان گفت صاعقههای الهی در رد وهابیت ترجمه مهدی منتظری توسط انتشارات انصاریان منتشر شد مهدی منتظری مترجم در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت کتاب صاعقههای الهی در رد وهابیت &nbعلوم انساني بايد ملهم و منبعث از متافيزيك الهي باشد
علوم انساني بايد ملهم و منبعث از متافيزيك الهي باشد حجت الاسلام علي نصيري رئيس مؤسسه معارف وحي و خرد در مورد اينكه مباني علمي و فلسفي تحول علوم انساني چيستند به خبرنگار مهر گفت در بخش علوم انساني با چند مبنا ازجمله مباني معرفت شناسي مباني هستي شناسي مباني انسان شناسي و مبانيراديو ايران به ارزيابي آزمون مي پردازد
راديو ايران به ارزيابي آزمون مي پردازد ارزيابي آزمون روز جمعه 27 دي ماه را در برنامه زنگ برنامه ريزي راديو ايران بشنويد به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي راديو ايران عاطفه بنايي تهيه كننده برنامه زنگ برنامه ريزي كاري از گروه دانش اين شبكهدر نشست ادبي «چله آه»؛ناصر فيض، حميدرضا شكارسري، سعيد بيابانكي و رضا عبدالهي تجليل شدند
در نشست ادبي چله آه ناصر فيض حميدرضا شكارسري سعيد بيابانكي و رضا عبدالهي تجليل شدند در نشست ادبي چله آه شاعران پيشكسوت آئيني و عاشورايي نظير حميدرضا شكارسري و ناصر فيض تجليل شدند به گزارش خبرنگار كتاب و ادبيات باشگاه خبري فارس توانا نشست ادبي چله آه به مناسبت اربعين حآغاز ثبت نام آزمون زبان انگليسي وزارت بهداشت از ساعت 18 امروز
آغاز ثبت نام آزمون زبان انگليسي وزارت بهداشت از ساعت 18 امروز ثبت نام بيست و يكمين دوره آزمون زبان انگليسي عمومي وزارت بهداشت از ساعت 18 امروز سوم دي ماه آغاز مي شود و به محض تكميل ظرفيت متوقف مي شود به گزارش خبرنگار مهر اين آزمون داراي 100 پرسش در سطح آزمون استاندارد تافل شاملثبتنام آزمون دكتري دانشگاه آزاد تا8دي
ثبتنام آزمون دكتري دانشگاه آزاد تا8دي رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد از آغاز ثبت نام آزمون دكتري اين دانشگاه خبر داد و گفت امكان انتخاب يك رشته و 5واحد دانشگاهي براي داوطلبان وجود دارد به گزارش مهر ناصر اقبالي گفت داوطلبان دوره دكتري تخصصي PHD ميتوانند از با مراجعه به سايتآغاز توزيع كارت آزمون غيرحضوري مديريت خانواده دانشگاه علمي كاربردي
آغاز توزيع كارت آزمون غيرحضوري مديريت خانواده دانشگاه علمي كاربردي فرايند توزيع كارت ورود به جلسه آزمونهاي پايان پودمان دوره كارداني علمي كاربردي پودماني غيرحضوري مديريت خانواده آغاز شد و تا 26 دي ادامه دارد به گزارش خبرنگار مهر دانشجويان دوره كارداني علمي كاربردي پودماني غيرح-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها