تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819089358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهي متفاوت به ۲.۲ميليون زنداني آمريكا ارائه شدبه بيگاري بردن زندانيان آمريكا براي منافع سرمايه‌داران/۲۵درصد زندانيان دنيا درآمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي متفاوت به ۲.۲ميليون زنداني آمريكا ارائه شدبه بيگاري بردن زندانيان آمريكا براي منافع سرمايه‌داران/۲۵درصد زندانيان دنيا درآمريكا
يك موسسه تحقيقات اعلام كرد: استفاده اقتصادي از زندانيان آمريكا و به اصطلاح طرح بيگاري كشيدن از آنان است كه بنا به شواهد موجود سود سرشاري را نصيب دولت و سرمايه‌داران آمريكا كرده است.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از گلوبال ريسرچ، در يك تحقيق اين سوال مطرح شده كه آيا تعداد انبوه زندانيان در آمريكا، تلاش كاخ سفيد براي پاك سازي و تأمين امنيت مردم اين كشور است يا اهدافي اقتصادي در پس سايه افزايش روزافزون تعداد زندانيان در اين كشور وجود دارد؟

در بسياري از كشورها 2 هدف كلي از زنداني كردن افراد توسط سيستم قضايي آنها دنبال مي شود.

اولين و مهمترين هدف از اين اقدام اصلاح افراد بزهكار جامعه طي يك فرآيند تنبيهي-آموزشي براي بازگرداندن آنها به سطح اجتماع بوده و هدف ديگر نيز دورنگهداشتن افراد اصلاح ناپذير از سطوح مختلف جوامع و تأمين امنيت مردم است.

اما ايالات متحده آمريكا ديدگاه جديدي را در رابطه با نگهداري مجرمان در جامعه براي اين كشور تعريف كرده است. اين ديدگاه استفاده اقتصادي از زندانيان اين كشور و به اصطلاح طرح بيگاري كشيدن از آنان است كه بنا به شواهد موجود سود سرشاري را نصيب دولت و سرمايه داران آمريكا كرده است.

بر اساس قوانين كار در بسياري از كشورها براي تمام كارگران و افراد شاغل در سطوح مختلف جوامع، نوعي مزاياي اقتصادي و اجتماعي پايه براي آنها در درون نظام شغلي تعريف مي‌شود.

مهمترين اين شاخصها كه عموما توسط دولتها تعيين مي شود تعيين حداقل دستمزدها براي شاغلين است. اين بدان معناست كه مهمترين هدف افراد از قرارگرفتن در يك موقعيت شغلي و قبول مسئوليت آن جنبه مادي و تأمين مخارج زندگي وي است.

در حال حاضر بيش از 2.2 ميليون زنداني در زندان هاي آمريكا نگهداري مي‌شوند.

اين ميزان برابر 25 درصد از كل زندانيان موجود در جهان بوده و اين در صورتي است كه جمعيت آمريكا تنها معادل 5 درصد از جمعيت كل جهان محسوب مي‌شود. تعداد زندانيان آمريكا 500 هزار نفر از چين بيشتر است، در حالي كه جمعيت چين در حدود 5 برابر جمعيت آمريكاست.

افراد در جامعه آمريكا براي خطا هاي كوچك براي مدت هاي طولاني با تشكيل دادگاه و يا بدون تشكيل آن زنداني مي شوند.

در آمريكا از زندانيان به عنوان كارگر در بسياري از كارخانه هاي اين كشور استفاده مي‌شوند.

اين بدان معناست كه اداره زندان ها با كارخانه ها براي تأمين كارگر آنان قرارداد بسته و روزانه زندانيان را براي كار به اين مراكز منتقل مي‌كنند.

اين در حاليست كه ميزان دريافت اين زندانيان به نسبت كاري كه انجام داده‌اند، بسيار محدود و ناچيز ارزيابي مي‌شود.

بنابر اين ميزان اختلاف دريافت زندانيان و اصل كار انجام شده به دو بخش تقسيم مي‌شود.

نخستين بخش سودي است كه دولت اين كشور براي كار زندانيان از كارفرمايان دريافت مي‌كند و بخش دوم مزاياي اقتصادي اين نوع اشتغال اجباري براي كارفرمايان است.

مزاياي اقتصادي براي كارفرمايان و سهامداران كارخانه‌ها شامل: داشتن نيروي كار تمام وقت، ارزان، بدون مرخصي، بدون حقوق و مزاياي مصوب كاري، عدم وجود بيمه كارگران، عدم وجود هر گونه تعطيلي و يا تأخير براي حضور در كار توسط زندانيان، حذف هرگونه حضور اتحاديه هاي كارگري و يا احتمال اعتصاب براي دريافت مزاياي مالي يا تغيير در شرايط كاري و بسياري ديگر از مزاياي پيدا وپنهان ديگر مي‌شود.

به علت وجود اين گونه مزايا، زندان هاي خصوصي بسياري در ايالات متحده تأسيس شده‌اند. به گونه اي كه ده سال پيش از اين تنها تعداد 5 زندان خصوصي با ظرفيت 2000 زنداني در آمريكا وجود داشت. در حال حاضر اين تعداد به بيش از 100 زندان با ظرفيت نگهداري 62 هزار نفر افزايش يابد و پيش بيني ميشود براساس گزارشات اين ظرفيت در 10 سال آينده به ميزان 360 هزار زنداني افزايش يابد.

در حال حاضر صنعت زندان ايالات متحده به سرعت در بازار هاي مالي اين كشور رو به رشد است و مورد توجه بسياري از سرمايه داران وال استريت قرار گرفته است و ارزش آن در بازارها ميليون ها دلار ارزيابي مي شود.

در حال حاضر نه تنها صنعت زندان در ايالات متحده بسياري از صنايع اين كشور نظير صنايع ساختماني ، طراحي و ديگر صنايع وابسته را درگير كرده و براي بسياري به عنوان پرسنل زندان ايجاد استغال كرده است، بلكه بر اساس آمارهاي موجود، 100 درصد توليدات كلاه هاي جنگي، كمربندهاي مهمات، جليقه هاي ضد گلوله، لباسهاي نظامي، كيف هاي نظامي و بسياري ديگر از تجهيزات ارتش اين كشور توسط زندانيان توليد مي شود. بر همين اساس 98 درصد كل بازار خدمات مونتاژ تجهيزات، 93 درصد از كل بازار رنگ و برس رنگ، 93 درصد از مونتاژ اجاق گاز در اين كشور، 46 درصد از زره هاي بدن، 36 درصد لوازم خانگي، 30 درصد توليدات صوتي مانند بلندگو و هدفون، و 21 درصد تجهيزات دفتري، لوازم هواپيماها، و تجهيزات پزشكي توسط زندانيان توليد مي شود. زندانيان حتي در صنعت تربيت سگ هاي راهنما براي افراد نابينا حضور داشته و اين سگها را تربيت مي كنند.

انتهاي پيام/ب

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن