تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836165966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تربیت دینى فرزندان


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تربیت دینى فرزندان
تربیت دینى فرزندان نويسنده:بشرى بستان واقعیت‏ها و بایسته‏ها یکى از شاخصه‏هاى نظام‏هاى دینى توجه به واقعیت‏ها پیش از بیان مسئولیت‏ها است . اساسا در میان نظامهاى تربیتى، آن سیستمى موفق‏تر است که پیش از بیان «بایدها و نبایدها» به «هست‏ها و نیست‏ها» توجه نماید . بنابراین بر ما لازم است که با غرایز، روحیات، عواطف، احساسات، نیازها و ابعاد مختلف فرزندان خود آشنا شویم و در همان قالب‏ها به برنامه‏ریزى براى تربیت دینى آنهابپردازیم .الف) سن مناسب براى آغاز برنامه‏هاى تربیتىاز آنجا که بنابر مطالعات روان‏شناختى و آموزه‏هاى دینى، عوامل مختلف وراثتى و ژنتیکى و حتى محیطى از آغاز شکل‏گیرى نطفه بر انسان تاثیر به سزایى دارند، باید از دوران انتخاب همسر و حتى پیش از آن براى برخوردارى فرزندان آینده‏مان از تربیتى سالم و مناسب، زمینه‏سازى نماییم . (1) بر همین اساس، پیامبر اکرم ص از ازدواج با همسران ناشایست نهى فرموده و فرزندان به دنیا آمده از آنها را تباه شده و از دست رفته مى‏شمارد . (2) امیرمؤمنان علیه السلام نیز خصلت‏هاى زشت و زیبا در روح و روان انسان‏ها را متاثر از شیر مادران‏شان مى‏داند . (3) آزمایش‏هاى تجربى در این زمینه نیز این واقعیت را تایید مى‏کند که انسان از دوران جنینى نسبت ‏به محیط و صداهاى مختلف اطراف خود حساس بوده و به خصوص از مادر و سخنان و روحیات وى تاثیر مى‏پذیرد . (4) به همین دلیل، در اسلام به پدران سفارش شده است که از روزى حرام اجتناب ورزند و آداب ویژه‏اى را به هنگام هم‏بسترى رعایت کنند .به مادران نیز توصیه شده که در دوران باردارى، مراقب اندیشه‏ها و رفتارهاى خویش بوده، همواره در طهارت جان و پاکیزگى تن و روان تلاش کنند;چرا که از کوزه همان برون تراود که در او است . پس از ولادت نیز فرزندان به طور مستقیم در معرض برخى آداب و مراسم مذهبى قرار مى‏گیرند; (5) آدابى مانند خواندن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ که در روایات به عنوان پناهى در برابر وسوسه‏هاى شیطانى شمرده شده است;کام گرفتن کودک با تربت امام حسین علیه السلام ; انجام غسل ولادت;ختنه کردن;عقیقه کردن ; صدقه دادن به وزن موى سر کودک از طلا یا نقره و به وزن بدنش از خرما و . . . . امروزه از نظر علمى نیز تاثیر بسیارى از این اعمال بر آینده کودک غیرقابل انکار است . (6) با این حال، بدیهى است که فرزندان را نمى‏توان از آغاز تولد به طور مستقیم مورد تعلیم و تربیت قرار داد و ناچار باید منتظر پیدایش زمینه‏هاى یادگیرى و تربیت‏پذیرى در آنها بود . در این باره که آموزش و پرورش دینى فرزندان را از چه سنى باید آغاز کرد، میان دانشمندان و کارشناسان امور تربیتى اختلاف نظر است . برخى با هرگونه تعلیم و تربیت مذهبى تا پیش از بلوغ مخالفند، ولى عده‏اى دیگر با تاکید بر آمادگى و استعداد اطفال براى تربیت‏پذیرى، بر این باورند که مى‏توان برخى معلومات دینى را به طور ساده و قابل فهم به آنها عرضه نمود و با تلقین، آنها را در این فضاى مقدس قرار داد . (7) جان لاک از اندیشمندان غربى نیز معتقد است که تربیت دینى را باید از کودکى آغاز کرد . وى مى‏گوید: «اندیشه خدا را از همان آغاز کودکى مى‏توان در نهاد فرزندان‏مان جاى داده، عشق و احترام به خدا را در روان‏شان بدمیم .» (8)به نظر مى‏رسد براى یافتن سن مناسب براى آغاز برنامه‏هاى تربیتى باید سن طبیعى گرایش فرزندان به دین و مذهب را شناخت . بررسى‏هاى روان‏کاوان نشان مى‏دهد که آغاز پیدایش حس مذهبى در کودکان به ماه‏هاى قبل از چهارسالگى بازمى‏گردد و حتى گاه در حدود 2 تا 3 سالگى ظاهر مى‏شود . کودکان از سه سالگى، علاقه بسیار به دعا و سرودهاى مذهبى داشته، از تکرار و خواندن دعاهاى دسته جمعى، لذت بسیار مى‏برند . از حدود 4 سالگى، کنجکاوى سراسر وجود کودک را فرامى‏گیرد و درباره حقایق مختلف جهان و از همه مهم‏تر آفریدگار جهان مى‏پرسد . این مرحله، سن طبیعى کودک براى پذیرش مفهوم خداوند است . کودک چهارساله، پدر خود را به بزرگى و اهمیت‏خدا مى‏داند و تلقى او از خدا همچون پدر، ولى بزرگ‏تر است . او حتى گاه خدا را همچو عضوى از خانواده به حساب مى‏آورد . احساس مذهبى با رشد و افزایش سن کودک آشکارتر مى‏شود و در شش‏سالگى به روشنى مى‏توان تظاهر به رفتارهاى مذهبى را در کودکان مشاهده کرد . یک کودک شش‏ساله با علاقه تمام درباره خدا پرسش نموده، خواستار آشنایى و صحبت‏با او است و درخواست‏هاى غالبا مادى خویش همچون اسباب بازى، خوراک و پوشاک را با او در میان مى‏گذارد . به تدریج در سن هفت‏سالگى، خدا را مقامى قدرتمند و بالاتر از والدین مى‏شناسد . (9) بر همین اساس، امام باقر علیه السلام در حدیثى مفصل به تشریح وظایف اولیا در تربیت ایمانى فرزندان از سن سه‏سالگى مى‏پردازد:در سه سالگى کلمه توحید «لا اله الا الله‏» را به کودک بیاموزید و در چهارسالگى با نبوت پیامبر اسلام آشنایش سازید و در پنج‏سالگى رویش را به قبله کنید و سجده بر زمین را یادش دهید . در شش‏سالگى رکوع و سجود را به شیوه صحیح به او بیاموزید و در هفت‏سالگى وضو و نماز را به طور کامل آموزش دهید . (10) بر اساس این حدیث‏شریف، کودک را باید در سه‏سالگى با خداوند، در چهارسالگى با نبوت و در پنج و شش‏سالگى با پرستش به شیوه‏هاى مختلف آشنا ساخت، تا آن که در هفت‏سالگى بتوان مجموعه نماز را به عنوان نمادى از کل دین و به تعبیر روایات ستون دین به او القا نمود .نکته مهم دیگر در این میان توجه به پرسش‏هاى دینى کودکان است . آنها بر مبناى سیر پیش‏گفته به پرسش درباره مذهب و موضوعات دینى پرداخته، بر حسب درک و فهم خود، سؤالات متفاوتى از اطرافیان مى‏پرسند . در شش سال اول درباره منشا و علت اشیا سؤال مى‏کنند: من از کجا آمده‏ام؟ آسمان را که درست کرده است؟ و . . . . در سن 7 تا 10 سالگى سؤال‏هایى عمیق‏تر مى‏پرسند و خواهان پاسخ‏هایى مستدل‏تر هستند: چرا خدا دیده نمى‏شود؟ چگونه خداوند در همه جا حضور دارد؟ خدا چیست؟ انسان‏ها چطور در قیامت دوباره زنده مى‏شوند؟ در سنین نوجوانى به دلیل افزایش آگاهى‏ها و معلومات بر دامنه و عمق سؤالات افزوده مى‏شود . اگر مبانى اعتقادى در سال‏هاى پیش در ذهن‏شان جاى گرفته باشد، پاسخ به سؤالات بعدى آسان‏تر خواهد بود;زیرا پاسخ‏هایى که در سنین قبل شنیده‏اند، فضایى اعتقادى در ذهن‏شان ترسیم نموده و در آن فضا به اندیشه و پرسش مى‏پردازند . در این سنین سه گونه احساس در رابطه با مذهب براى فرزندان‏مان پدید مى‏آید:1 . رشد و گسترش و تقویت‏حس مذهبى و علاقه‏مندى به دین;2 . پیدایش تردید در آموخته‏هاى پیشین;3 . پیدایش سؤالات متعدد و برخاسته از آن تردیدها .نکته درخور توجه در این زمینه آن است که فرزندان در این سنین، به علت غرور نوجوانى، گاه از طرح همه سؤالات خویش پرهیز دارند و همچنین به دلیل رشد عقلانیت و قوه استدلال‏شان به هر پاسخى راضى نمى‏شوند;لذا بر ما است که مستقیم و غیرمستقیم، آنان را به سخن آورده و سپس پرسش‏هاى‏شان را مستدل و منطقى و در حد فهم و درک‏شان پاسخ دهیم . (11)ب) آمادگى بسیار کودکان براى تربیت پذیرىکودکان همگى با فطرت الهى و همراه با روحیاتى پاک و زمینه‏هایى آراسته زاده مى‏شوند و حس مذهبى به طور طبیعى در آنها پدید آمد، سپس رشد یا افت مى‏یابد . در واقع، این محیط اطراف است که با تاثیر مستقیم و غیرمستقیم خود، زمینه هدایت‏یا گمراهى آنها را فراهم مى‏آورد;گرچه اراده آزاد انسان هیچ‏گاه از میان نمى‏رود و حق اختیار و انتخاب در هر حال باقى است . بر همین اساس، پیامبر اکرم ص مى‏فرماید:هر نوزادى بر فطرت سالم الهى زاده مى‏شود;لیکن این پدر و مادر هستند که گاه او را با تربیت‏هاى ناشایست‏خویش از صراط مستقیم منحرف مى‏سازند . (12)بنابراین، رسالت پدر و مادر آن است که با انجام فرایض دینى و بیان آنها براى کودکان و تجسم بخشیدن به روحیات زیباى ایمان و تعهد دینى، استعدادهاى آنها را در مسیرى درست‏به فعلیت رسانند;در غیر این صورت، فطرت پاک کودکان به تدریج رو به خاموشى مى‏گراید و به محیط آلوده خو مى‏گیرد . کودکان و نوجوانان از اخلاق همه اطرافیان خود کم و بیش تاثیر مى‏پذیرند . پدر و مادر، بستگان، همکلاسى‏ها، معلمان، قهرمانان ورزشى و هنرى، شخصیت‏هاى سیاسى و اجتماعى و . . .همگى بر فرزندان ما تاثیر گذاشته، الگوهاى مثبت‏یا منفى آنها را شکل مى‏دهند که البته در این میان والدین از نقش مهم‏ترى برخوردارند . از این رو است که امیرمؤمنان، على ع در سفارش‏نامه‏اى به فرزندش امام حسن ع مى‏نویسد: «همانا جان و روان خردسالان همچون زمین بایرى است که در آن هر نوع دانه و تخمى افشانى، آن را مى‏پذیرد و رشد و نمو مى‏دهد» . (13)بنابراین، همان قدر که زمینه هدایت و دیندارى براى آنها فراهم است زمینه انحراف و فساد نیز مهیا است . کودکان و نوجوانان به دلیل کم‏تجربگى و ناآگاهى در آستانه لغزش قرار دارند و لذا بر پدران و مادران است که موانع زندگى سالم را از پیش پاى آنها بردارند و فطرت‏هاى پاک فرزندان‏شان رااز آلایش به رذایل اخلاقى و مفاسد اجتماعى مصون نگه دارند . (14) با این حال، به نظر مى‏رسد طبیعت و فطرت انسان‏ها، و به ویژه کودکان و نوجوانان، به خیر و سعادت تمایل بیشترى دارد و لذا پیامبراکرم ص درباره آنان مى‏فرماید:آنها قلبى فضیلت‏پذیر و دلى رقیق و حساس دارند . . . خداوند مرا به پیامبرى برانگیخت تا مردم را به رحمت الهى بشارت و از عذابش بیم دهم;جوانان و نوجوانان سخنانم را پذیرفتند و با من پیمان محبت‏بستند، ولى پیران از قبول دعوتم سر باز زدند و به مخالفتم برخاستند . (15)امام صادق علیه السلام نیز به یکى از یاران خویش که به تبلیغ دین و نشر تعالیم اهل بیت اشتغال داشت، چنین توصیه مى‏فرماید: «برنامه‏هاى تبلیغى خویش را متوجه نسل جوان کن;زیرا آنان براى پذیرش خوبى‏ها آمادگى بیشترى دارند و بیش از دیگران حق را مى‏پذیرند .» (16)ج) نیاز به محبت و دوستىنیاز به محبت از نیازهاى اساسى انسان به شمار مى‏رود; همان‏گونه که انسان به آب و غذا نیاز دارد، به محبت نیز نیازمند است و بود و نبود آن، در تعادل روحى و روانى وى تاثیر فراوان دارد . روان‏شناسان بر همین اساس به ترسیم هرم نیازهاى انسان پرداخته‏اند.کودکى که در محیط گرم و محبت‏آمیز رشد کند، روانى شاد و دلى آرام و بانشاط و به تبع آن، جسمى سالم خواهد داشت . چنین فردى به زندگى امیدوار و دلگرم بوده، خود را در جهانى پرآشوب، تنها و بى‏یاور نمى‏بیند . از سوى دیگر، اظهار محبت‏به کودک از ابتلاى وى به عقده حقارت جلوگیرى مى‏کند . کودکى که از محبت‏هاى گرم پدر و مادر محروم بوده، یا نیازش به محبت‏هاى آنان به حد کافى اشباع نشده است، نسبت‏به اطرافیان خویش و حتى پدر و مادر عقده نفسانى مى‏یابد و در نتیجه، زمینه هرگونه فساد و انحرافى برایش مهیا مى‏شود . به اعتقاد کارشناسان امور تربیتى، تندخویى، خشونت، اعتیاد، افسردگى، ناامیدى و . . . غالبا معلول عقده حقارتى است که در اثر کمبود محبت پدید آمده است . گاه فشارهاى روانى تا بدانجا این اشخاص را آزار مى‏دهد که دست‏به خودکشى مى‏زنند . بسیارى از فرزندانى که از منزل فرار کرده‏اند، انگیزه خود را از فرار، بى‏توجهى و کم‏مهرى پدر و مادر دانسته‏اند. (17) همان‏گونه که محبوب بودن از نیازهاى اولیه انسان است، محبت نمودن نیز از نیازهاى اساسى او است . دوست‏یابى و برقرارى روابط اجتماعى که به خصوص در سنین نوجوانى و جوانى شدت مى‏گیرد، براساس همین رابطه متقابل میان نیاز به محبت و نیاز به مهر ورزیدن شکل مى‏گیرد . بنابراین، رفیق خوب و مناسب گرچه براى همگان مهم است، ولى براى نسل جوان اهمیت‏بیشترى دارد;زیرا در این دوره از یک سو عواطف نوجوان، نسبت‏به دوران کودکى، عمق بیشترى مى‏یابد و دوستى‏هاى سطحى او به دوستى‏هاى صمیمى بدل مى‏شود . از سوى دیگر، نوجوان در این سن به دنبال کسب استقلال است و لذا به طور طبیعى به دوستان جدید گرایش پیدا مى‏کند . بررسى‏هاى علمى نشان مى‏دهد که اثرپذیرى نوجوانان از گروه همسالان بیش از هر گروه دیگرى همچون خانواده و معلمان است . حال اگر دوستانى شایسته و مناسب گرداگرد نوجوان باشند، موجب تکامل تربیتى و معنوى او مى‏گشوند و اگر افرادى فاسد با او طرح دوستى بریزند، سبب سقوط وى در گرداب لغزش‏ها و انحراف‏ها مى‏گردند .بنا بر این، بر والدین است که از یک سو به تقویت دوستى خود با فرزندان در سنین نوجوانى بپردازند و از سوى دیگر، بر معاشرت‏هاى آنان نظارت کرده، آنها را در انتخاب دوستانى مناسب یارى رسانند .د) توجه به ویژگى‏هاى فرزندانهر انسانى از شخصیتى مستقل و هویتى مخصوص به خود برخوردار است;بر این اساس، باید همواره ویژگى‏هاى ثابت و متغیر، علایق، انگیزه‏ها و هیجانات فرزندان خویش را مورد مطالعه قرار دهیم و بر مبناى آن به برنامه‏ریزى تربیتى بپردازیم . این انتظار برخى از والدین که مى‏خواهند فرزندان‏شان همچون خودشان و نسخه‏اى کپى شده از آنها باشند صحیح و به‏جا نیست . در دیث‏شریف آمده است که «راه‏هاى وصول به خداوند به عدد جان‏هاى آدمیان است‏» . بنابراین، نمى‏توانیم برنامه‏اى ثابت و غیرقابل تغییر براى تربیت دینى فرزندان‏مان در نظر گرفته، بر همگان به طور یکسان پیاده کنیم;بلکه باید با توجه به متغیرها و در پرتو ثوابت‏به روشى مناسب براى تربیت دینى فرزندمان نایل آییم:برنامه مناسب تربیت دینى متغیرهاى شخصیتى فرزندمان + مفاهیم و الگوهاى ثابت دینى بر همین اساس، در حل مشکلات و ناهنجارى‏هاى کودکان و نوجوانان باید ابتدا کلید شخصیت آنها را شناسایى کرده، به نقاط ضعف و قوت آنها پى ببریم و سپس با بررسى علل انحراف‏شان، به درمان مناسب بپردازیم . در این میان، طبیعى است که گاه به خطا مى‏رویم;از این رو، چه نیکو است که با ثبت تجربیات خویش اطلاعات دقیق‏ترى از شخصیت و روحیات فرزندمان به دست آوریم .فرزند یکى از اندیشمندان مذهبى نقل مى‏کرد که پس از مرگ پدر در لوازم شخصى او به مجموعه‏اى از دفترها و یادداشت‏ها برخوردم که نکات دقیق و جالب توجهى از روحیات، عواطف و ابعاد مختلف (مثبت و منفى) من و دیگر خواهران و برادرانم در آن ثبت‏شده بود و تجربیات مختلفى را که پدرم در خلال تربیت ما به دست آورده بود - چه موفق و چه ناموفق - در آن دفترها نگاشته بود . آنچه در این میان مهم است، پیگیرى مستمر و پرهیز از خستگى و بى‏تفاوتى در شناخت فرزندمان و برنامه‏ریزى مداوم در تربیت وى است .حقوق فرزندان و مسئولیت‏هاى والدینخداوند سبحان در برابر اعطاى ولایت فرزندان به والدین، مسئولیت‏هایى ویژه بر دوش آنها نهاده است که از آنها به حقوق فرزندان تعبیر مى‏شود . امام سجاد 7 در رساله حقوق که به تبیین وظایف و مسئولیت‏هاى مختلف انسان‏ها مى‏پردازد، بخش خاصى را به حقوق فرزند اختصاص داده، در عباراتى کوتاه و بسیار پربار چنین مى‏فرماید:اما حقى که فرزندت بر تو دارد، آن است که بدانى او از تو و وابسته به تو است;خوب و بدش در این دنیا به تو باز مى‏گردد و به یقین تو در مقابل ولایتى که بر او دارى مسئول هستى به تربیت نیکوى او بپردازى و به سوى خداوند راهنمایى‏اش کنى . و در انجام وظایف الهى و حقوق خود بر او یارى‏اش رسانى، که تو در مقابل این تکلیف از پاداش و مجازات برخوردار خواهى بود .پس درباره فرزندت چنان رفتار کن و تلاش نما که اثرى نیکو پس از خود بر جاى گذارى و در مقابل پروردگارت توان پاسخگویى را داشته باشى . (18)شگفت آن است که برخى از خانواده‏ها نسبت‏ به غذا و پوشاک و سلامتى جسمانى فرزندان خویش اهتمام فراوان مى‏ورزند، ولى به تربیت و دیندارى و بیمارى‏هاى روحى و روانى آنها توجهى نمى‏کنند و به تعبیر امام حسن مجتبى ع: «شگفتا از کسى که در غذاى جسم خویش اندیشه مى‏کند ولى به غذاى روح خود نمى‏پردازد» . پیامبر اکرم ص حقوق اساسى فرزندان را در وصیتى به امام على علیه السلام چنین بر مى‏شمارد:اى على، حق فرزندان بر والدین‏شان آن است که نام نیکو بر آنها نهاده و آنان را به حسن ادب مزین سازند و در محیطى سالم پرورش‏شان دهند . اى على، نفرین خداوند بر پدر و مادرى که زمینه نافرمانى فرزندان و بى‏احترامى آنها نسبت‏به خودشان را فراهم سازند و رحمت الهى بر پدر و مادرى که فرزندان خویش رابر نیکوکارى به والدین یارى رسانند . (19)والدین با عمل به چهار توصیه پیامبر اکرم صلی الله علیه واله مى‏توانند زمینه صلاح فرزندان‏شان را فراهم آورده، از نافرمانى آنها و گستاخى‏شان جلوگیرى نمایند:1 . آنچه را کودک در حد توان خود انجام داده‏است، از او بپذیرند .2 . آنچه انجام آن براى کودک، سنگین و طاقت‏فرسا است از او نخواهند .3 . او را به گناه و سرکشى وادار نکنند .4 . به او دروغ نگویند و در برابر او به اعمال سبک و احمقانه دست نزنند . (20) با بررسى آیات و روایات، مى‏توان اهم حقوق فرزندان یا مسئولیت‏هاى والدین را در موارد ذیل برشمرد:1 . نام نیکو: نخستین حق و یکى از مهم‏ترین حقوق فرزند آن است که براى او نام نیکو، با معنا و زیبا انتخاب کنیم; (21) چرا که نام انسان در روح و روان وى تاثیر مى‏گذارد و مى‏تواند او را به جانب محتوا و مضمون آن نام سوق دهد . بر همین اساس، آدمى از نام زیبا مسرور گشته، به آن افتخار مى‏ورزد و از نام بد رنج‏برده، از آن شرمسار مى‏گردد . (22) حال چه خوب است از میان نام‏هاى نیکو، نامى را برگزینیم که همواره الگویى والا و عینى را در مقابل ما قرار دهد . نام‏هاى امامان و پیامبران و انسان‏هاى نیک در پیوند فرزندان‏مان با آن قهرمانان تاریخ تاثیرى فراوان دارد . بر همین اساس، امام حسین بن على علیه السلام براى تمام فرزندان خویش نام مبارک فاطمه و على را برگزیده بود تا یادآورى مکرر آنها در عصر غربت آن دو شخصیت‏بزرگ، زمینه بازتولید آن قهرمانان را فراهم آورد و افراد و جوامع را از شعاع‏هاى وجودى‏شان بهره‏مند سازد .2 . مهر و محبت: والدین باید محبت‏خویش را به فرزندان‏شان اظهار نموده و تنها به دوستى قلبى بسنده نکنند;زیرا براى کودکان فقط آنچه قابل مشاهده و لمس است معنا و مفهوم مى‏یابد .محبت‏هاى والدین باید در نوازش‏ها، بوسه‏ها، آغوش گرفتن‏ها، تبسم‏ها و حتى نوع نگاه‏ها و آهنگ سخنان‏شان نمود و ظهور داشته باشد . بر همین اساس پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه اله مى‏فرماید: «نگاه محبت‏آمیز پدر به فرزند عبادت محسوب مى‏شود .» (23) و «هر کس فرزند خویش را ببوسد خداوند براى او ثوابى در نظر مى‏گیرد و هر کس فرزندش را شاد گرداند، خداوند او را در یامت‏شاد مى‏سازد .» (24) امام صادق علیه السلام نیز مى‏فرماید: «خداوند بنده‏اى را به دلیل محبت‏بسیار به فرزندش مورد رحمت‏خویش قرار مى‏دهد .» (25) همچنین در روایتى دیگر از موسى علیه السلام نقل مى‏فرماید که او از خدا پرسید:«پروردگارا چه عملى نزد تو نیکوتر است؟» خداوند در پاسخش فرمود: «محبت‏به کودکان;چرا که من فطرت آنها را بر یگانگى خویش قرار داده‏ام و لذا اگر آنها را بمیرانم از روى رحمتم به بهشت جاى‏شان دهم .» (26)3 . محیط سالم:یکى از نکاتى که در روایات به آن سفارش بسیار شده، انتخاب محیطى سالم براى رشد کودکان و به حداقل رساندن عوامل منفى تاثیرگذار بر آنها است . (27)انتخاب محله مناسب، مدرسه‏خوب، اطرافیان و دوستان شایسته و . . . همگى تاثیر به‏سزایى در تربیت فرزندان داشته و از مسئولیت‏هاى مهم والدین به شمار مى‏روند . چرا که محیط گناه‏آلود، روان را فاسد و مسموم ساخته، خانه دل را تاریک مى‏نماید . شاید به همین دلیل است که مسلمان حق ندارد در محیط آلوده‏اى که قادر به حفظ دین و عقیده خود در آن نیست، زندگى نماید و کمترین وظیفه او مهاجرت از آن محیط مسموم است . (28)یکى از امورى که در سالم‏سازى محیط رشد فرزندان‏مان تاثیر فراوان دارد، آموزش محرم و نامحرم، کنترل معاشرت‏ها با جنس مخالف و جداسازى بستر خواب فرزندان است . معاشرت مختلط دختران و پسران در مجالس عروسى، میهمانى‏ها و . . . تاثیر فراوانى بر تغییر روحیه دینى و بینش معنوى آنها خواهد گذاشت . این مساله در مورد دختران اهمیت‏بیشترى دارد;زیرا آنها زودتر از پسران به بلوغ مى‏رسند . بستر کودکان نیز باید در شش‏سالگى از هم جدا شود . رعایت این اصول به تدریج‏سبب مى‏شود هر یک از پسران و دختران، نقش مردانه و زنانه مناسب را یافته و براى دوران بحران‏زاى بلوغ آماده گردند . نوه امام;عاطفه اشراقى در این باره خاطره‏اى شنیدنى دارد:از مسائلى که امام زیاد به آن توجه داشتند، محدود بودن روابط زنان و مردان بود . یادم است که ده سال بیش نداشتم و با برادرها و پسرخاله‏هایم بازى مى‏کردم و در عین حال حجاب نیز به سر داشتم . امام یک روز مرا صدا زد و فرمود: «شما هیچ تفاوتى با خواهرتان ندارید، مگر او با پسرها بازى مى‏کند که شما این کار را مى‏کنید .» از آن روز به بعد دیگر من در بازى پسرها شرکت نمى‏کردم . (29)محیط درونى خانه نیز باید از هرگونه عوامل منفى در تربیت فرزندان تهى باشد; روابط جنسى والدین به هیچ‏وجه نباید در معرض دید فرزندان قرار گیرد . به تدریج‏باید به کودک آموزش داد که در اطاق خاص خود بخوابد و براى رفتن به اطاق والدین اجازه بگیرد . قرآن کریم نیز در آیه 58 و 59 سوره نور به این امر تصریح نموده است . (30) در روایات حتى از هم‏بسترى در مکانى نزدیک به محل خواب نوزادان نیز نهى شده و انجام این عمل، موجب پیدایش انحرافات جنسى در بزرگسالى آنها شمرده شده است .4 . آموزش قرآن:در روایات از آموزش قرائت قرآن به عنوان یکى از وظایف والدین در تربیت فرزندان‏شان یاد شده است . (31) بر همین اساس، امام على علیه السلام به معلمى که «بسم الله الرحمن الرحیم‏» را به فرزندان خردسالش آموخته بود، به گنجایش دهان استاد، طلا و جواهر هدیه داد . امام حسن عسکرى علیه السلام نیز در روایتى ثواب آموزش قرآن به فرزندان را تشکیل دهنده بخش بزرگى از نامه اعمال والدین مى‏شمارد . (32) این سفارش‏ها همگى از آن رو است که قرائت قرآن در جوانى موجب آمیختگى مفاهیم آسمانى آن با روح و روان کودک گشته و ذهن و اندیشه وى را قرآنى و الهى مى‏گرداند و در نتیجه، ضمانتى درونى در مقابل انحرافات اخلاقى و اجتماعى بدو مى‏بخشد .5 . آشناسازى با مفاهیم و معارف اسلامى:افزون بر قرائت قرآن، باید معانى، مفاهیم، داستان‏ها و مثل‏هاى قرآن را به کودکان‏مان بیاموزیم و در کنار آن با روایات و احادیث معصومین:آشناى‏شان سازیم و براى لحظه‏لحظه زندگى الگویى عملى در مقابل چشمان‏شان قرار دهیم .امام‏على علیه السلام در این باره چنین توصیه مى‏کند: «از دانش ما به کودکان‏تان بیاموزید که خداوند بدین وسیله منافعى به ایشان رساند .» (33) امام صادق علیه السلام نیز به شیعیان خویش سفارش مى‏کند که نونهالان خود را پیش از آن که افکار و اندیشه‏هاى انحرافى، گمراه‏شان سازد، با احادیث اهل‏بیت آشنا سازند . (34) چه نیکو است که پدران و مادران هر شب و یا دست کم هر هفته در جمع خانواده چند آیه یا حدیث و یا برخى اشعار سازنده و داستان‏هاى مفید را بخوانند و درباره آن به صحبت‏بنشینند .مهم‏ترین موضوعاتى را که فرزندان‏مان باید با آنها آشنا باشند، مى‏توان بدین ترتیب فهرست کرد:- خداشناسى: معرفى خدا و صفات او، عدالت و حکمت الهى در آفرینش جهان و توضیح درباره بلاها و امتحانات .- راهنماشناسى: شناخت پیامبران و فلسفه نبوت و آشنایى با امامان و کارکردهاى آنان .- معادشناسى: رستاخیز، حسابرسى، برزخ، قبر، کیفر و پاداش .- انسان‏شناسى: رابطه انسان با خدا و جهان هستى، نظارت خدا بر انسان، خلافت انسان در زمین . (35)6 . محبت‏ به پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام) :وظایف والدین تنها به آموزش برخى مفاهیم و ایجاد پاره‏اى از نگرش‏ها محدود نمى‏شود، بلکه بر آنها است که برخى گرایش‏هاى مثبت را به فرزندان خود القا کنند و در جان‏هاى‏شان رسوخ دهند . محبت‏به خوب‏ها و خوبى‏ها و نفرت از بدها و بدى‏هاایمن‏سازى قوى و مؤثرى در مقابل هرگونه زشتى و گناه بوده، محرکى به سوى کمال و ترقى معنوى به شمار مى‏رود .محبت‏به معصومین: آنان را به حقایقى عینى و الگوهایى عملى مبدل ساخته، امکان همانند سازى با آنها را فراهم مى‏آورد . پیامبر اکرم ص در روایتى مى‏فرماید: «فرزندان خود را بر دوست داشتن پیامبرتان و محبت‏به اهل بیت او تربیت نمایید .» (36)7 . آموزش احکام شرعى:آشنا ساختن کودکان با وظایف و تکالیف شرعى آنها نیز یکى از مسئولیت‏هاى مهم والدین است که با نزدیک شدن آنها به سن بلوغ، ضرورت بیشترى مى‏یابد .فرزندان ما باید پیش از بلوغ به تدریج‏با احکام مورد نیاز همچون طهارت و نجاست، وضو، غسل، نماز، روزه و . . . آشنا شوند و روش مراجعه به توضیح المسائل را فرابگیرند . همچنین، از خجالت‏هاى بى‏مورد در پرسش از مسائل شرعى بپرهیزند .8 . ازدواج به موقع:یکى از وظایف مهمى که در روایات بر دوش والدین نهاده شده، پیشگیرى از انحرافات جنسى فرزندان است . پیامبر اکرم صلی الله علیه واله حقوق فرزندان بر والدین را این‏گونه مى‏شمارد: نام نیکو، آموزش‏هاى لازم و ازدواج به موقع . (37) چه نیکو است که پدران و مادران از یک سو با مراعات نکات تربیتى از بلوغ زودرس فرزندان - که در اثر عوامل مختلفى مانند معاشرت با جنس مخالف، مشاهده فیلم‏هاى نامناسب، دوستى‏هاى ناشایست و . . . پدید مى‏آید - جلوگیرى کنند و از سوى دیگر، با آموزش‏هاى لازم، سن بلوغ عقلى آنها را پایین آورند و به حد واقعى خویش که مقارن با بلوغ جنسى است، برسانند . سپس زمینه ازدواجى ساده و پاکیزه را براى آنها فراهم آورند .پی نوشت:1. على قائمى، نگرش و رفتار دینى در دانش‏آموزان، انتشارات امیرى، تهران، 1374، ص 83 .2. محمد باقر مجلسى، بحار الانوار، مؤسس الوفا، بیروت، 1983، ج 100، ص 237236 .3. محمد بن یعقوب کلینى، فروع کافى، دار الکتب الاسلامى، چاپ سوم، 1367، ج 6، ص 44 .4. غلامعلى افروز، روش‏هاى پرورش احساس مذهبى «نماز» در کودکان و نوجوانان، انجمن اولیا و مربیان، تهران، 1376، ص 23 .5. على قائمى، پیشین، ص 83 .6. على قائمى، پرورش مذهبى و اخلاقى کودکان، انتشارات امیرى، تهران، 1364، ص 109 .7. کریمى نیا، الگوهاى تربیت اجتماعى، انتشارات پیام مهدى، قم، 1377، ص 212 و 213 .8. على قائمى ، نگرش و رفتار دینى در دانش‏آموزان، ص 84 .9. على قائمى، پرورش مذهبى و اخلاقى کودکان، ص 32 و 34 .10. محمد تقى فلسفى، گفتار فلسفى (کودک)، هیئت نشر معارف اسلامى، تهران، 1352، ص 198 و 199 .11. على قائمى، پیشین، ص 36- 38 .12. محمدباقر مجلسى، پیشین، ج 3، ص 281- 282;صحیح بخارى، دار الفکر، بیروت، ج 2، ص 9897 .13. نهج البلاغه، دار المعرف، بیروت، نامه 31، ص 40 .14. محمد جواد طبسى، حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت (ع)، دفتر تبلیغات اسلامى، قم، 1376، ص 152 .15. محمد تقى فلسفى و مرتضى فرید، الحدیث، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، تهران، 1364 ، ج 1، ص 394 .16. محمدباقر مجلسى، پیشین، ج 23، ص 236- 237 .17. ابراهیم امینى، اسلام و تعلیم و تربیت، انجمن اولیا و مربیان، تهران، 1372، ج 2، ص 197 .18. محدث نورى، مستدرک الوسایل، مؤسس آل البیت، قم، 1408، ج 11، ص 161;ابن شعبه حرانى، تحف العقول، جامعه مدرسین، قم، چاپ دوم، 1363، ص 263 .19. شیخ حر عاملى، وسایل الشیعه، دار احیا التراث العربى، بیروت، ج 15، ص 123 .20. محمد تقى فلسفى، پیشین، ج 2، ص 45 .21. شیخ حر عاملى، پیشین، ج 15، ص 124122 .22. محمد تقى فلسفى، پیشین، ج 2، ص 224- 227 .23. محدث نورى، پیشین، ج 15، ص 170169 .24. محمدباقر مجلسى، پیشین، ج 101، ص 99 .25. شیخ حر عاملى، پیشین، ج 15، ص 201 .26. محمد باقر مجلسى، پیشین، ج 101، ص 97 .27. شیخ حر عاملى، پیشین، ج 15، ص 123 .28. على قائمى، هدایت نوجوانان به سوى نماز، ستاد اقامه نماز، 1373، ص 40 .29. مطهرى، جلوه‏هاى رفتارى خمینى، ص 153 .30. طبسى، پیشین، ص 154 .31. محمدى رى شهرى، میزان الحکمه، دار الحدیث، ج 4، ص 36803679 .32. محدث نورى، پیشین، ج 1، ص 290 .33. رى‏شهرى، پیشین، ج 4، ص 3680 .34. همان .35. على قائمى، نگرش و رفتار دینى در دانش‏آموزان، ص 33 .36. رى‏شهرى، پیشین، ج 4، ص 3680 .37. همان، ص 3679 .معرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 426]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن