تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819009130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قيمت انشعاب برق گران نشده است/ بخش خصوصي كارگزار دولت در اجراي ماموريت‌هاي وزارت نيرو


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: قيمت انشعاب برق گران نشده است/ بخش خصوصي كارگزار دولت در اجراي ماموريت‌هاي وزارت نيرو
وزير نيرو با اشاره به اينكه 70 درصد درياچه اروميه خشك و 30 درصد آن باقي مانده است، افزود: بايد به صورت جدي در مصارف آب در حوزه درياچه اروميه بازنگري كرد به ويژه در بخش كشاورزي بايد اصلاحات اساسي صورت گيرد.
به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران؛ تبيين عملكرد صدروزه دولت در وزارت نيرو شب گذشته(25 آذر) در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور "حميد چيت‌جيان" وزير نيرو مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

چيت‌چيان در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينكه اولويت‌هاي جنابعالي در صد روز گذشتن در وزارت نيرو چيست گفت: صد روز اول بيشتر به سازماندهي و برنامه ريزي كارها گذشت، به طوري كه برخي از فعاليت‌ها را شروع كرديم هرچند كه بدون ترديد خدمات آب و برق خدماتي هستند كه بدون وقفه بايد به جامعه عرضه شود.

وزير نيرو با اشاره به اينكه برخي از كارها مربوط به استمراربخشي به كارهاي گذشته و سرعت دادن به امور بود افزود: در مورد مسائلي همچون آب‌هاي مشترك دغدغه‌هاي بسياري را در تنظيم بودجه 93 داشتيم، به طوري كه از ابتداي شروع فعاليت دولت جديد كارگروهي در وزارت نيرو مشغول تهيه بودجه سال 93 شد.

وي با بيان اينكه از آنجايي كه بايستي سياست‌هاي دولت تدبير و اميد در بودجه‌هاي سالانه تبلور پيدا كند، توانستيم به نتايج خوبي دست يابيم اظهار داشت: با توجه به شرايط اقتصادي كشور اعتبارات خوبي براي اين بخش در نظر گرفته شد، به طوري كه اميدواريم با همكاري همه همكارانم در صنعت بتوانيم در مورد آب‌هاي مرزي به طور خاص حركت بسيار سريعي داشته باشيم.

چيت‌چيان با اشاره به اينكه خوشبختانه در لايحه دولت رديف مستقلي در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: اين رديف مربوط به توسعه مستمع‌هاي آبرساني روستايي است.

وزير نيرو با اشاره به اينكه تامين آب شرب براي مردم كشور اعم از شهري و روستايي جزو بالاترين اولويت‌هاست ادامه داد: اين مسئله دقيقا با بهداشت و سلامت آحاد جامعه مرتبط است، اين در حالي است كه چند سالي بود كه رديف متمركز ملي براي اين كار پيش بيني نشده بود كه خوشبختانه اين اقدام انجام شد و اميدواريم با پشتيباني نمايندگان مجلس اين مهم مورد تصويب قرار گيرد تا بتوانيم خدمات شايسته‌اي را به مردم ارائه كنيم.

وي با اشاره به اينكه بخش قابل توجهي از نيروي ما در بخش آب صرف برنامه ريزي‌ها براي احياء درياچه اروميه و ساير تالاب هاي كشور شده است گفت: با توجه به شرايط خشكسالي، شرايط اقليمي جديد كشور و برداشت‌هاي بي رويه از منابع سطح الارضي و يا سفره‌هاي زيرزميني خوشبختانه توانستيم به نتايج خوبي دست يابيم.

چيت‌چيان افزود: يكي از كارهاي ما انتقال آب از حوزه‌هاي مجاور به درياچه اروميه بود كه توانستيم بخشي از آن را اجرا كنيم و الان هم در حال انجام آن هستيم.

وي با اشاره به اينكه راجع به انتقال آب از درياي خزر و رودخانه ارس به درياچه اروميه در حال مطالعه هستيم اظهار داشت: اميدواريم طي چندماه آينده اين موضوعات هم نيز به نتيجه برسد.

وزير نيرو با بيان اينكه در خصوص مسيرهاي آب‌هاي سطح الارضي به درياچه اروميه و لايروبي آنها نيز مطالعاتي صورت گرفته، تا آبها در زمين‌هاي اطراف درياچه پخش نشوند، اظهارداشت: اگر آب در يك عمق كمي منتشر شود، تبخير آن بيشتر خواهد شد بنابراين سعي مي‌كنيم آب‌ها را به عميق‌ترين بخش‌هاي درياچه اروميه منتقل كنيم تا آب تجميع پيدا كند و تبخير كمتري داشته باشد.

وي با اشاره به اينكه راجع به ميان‌گذرهايي كه سال‌هاي گذشته در درياچه اروميه ايجاد شده است، مطالعاتي صورت گرفته، گفت: آثار زيست محيطي و رسوبگذاري خاصي كه اين موضوع مي‌تواند داشته باشد مطالعاتي صورت گرفته است.

وزير نيرو با اشاره به اينكه 70 درصد درياچه اروميه خشك و 30 درصد آن باقي مانده است، افزود: بايد به صورت جدي در مصارف آب در حوزه درياچه اروميه بازنگري كرد به ويژه در بخش كشاورزي بايد اصلاحات اساسي صورت گيرد.

وي با اشاره به اينكه بيش از 92 درصد منابع آب در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود، ادامه داد: در اين منطقه كشاورزي بسيار توسعه يافته به طوري كه كشاورزان به سمت كشت‌هايي كه آب زيادي مصرف مي‌كنند سوق يافته اند.

چيت‌چيان با بيان اينكه روش‌هاي آبياري عمدتا روش‌هاي سنتي است افزود: اين روش راندمان و بازدهي خوبي ندارد، بنابراين اميدواريم با كمك‌هايي كه از نظر مالي و تجهيز منابع به كشاورزان صورت مي‌گيرد اين مشكلات با آموزش برطرف شود.

**بايد روند خشك شدن درياچه اروميه را تغيير دهيم

وزير نيرو با بيان اينكه مردم منطقه نسبت به درياچه اروميه حساسيت زيادي دارند و احساس مسئوليت مي‌كنند، افزود: اميدواريم مردم دست به دست هم دهند و در سال‌هاي آينده بتوانيم روند خشك شدن درياچه اروميه را تغيير دهيم.

وي با بيان اينكه در مورد تالاب‌ها فقط در درياچه اروميه مشكل نداريم افزود: ساير تالاب‌هاي كشور همچون گاوخوني و هامون نيز مشكلاتي از اين دست وجود دارد، به طوري كه در اين رابطه كارگروهي تشكيل شده تا تمام اين موارد را مورد بررسي قرار دهد، پس اميدواريم براي همه اين مشكلات چاره جويي انجام شود.

چيت‌چيان در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه در طي اين صد روز چه برنامه‌هايي در خصوص مصرف بهينه آب صورت گرفته است، افزود: مسئله مديريت مصرف آب چيزي نيست كه آن را بتوانيم در كوتاه مدت انجام دهيم، بلكه بايد گفت مردم در تمام موارد كه اقدام به مصرف آب مي‌كنند بايد مديريت مصرف را لحاظ كنند.

وزير نيرو افزود: كساني كه آب شرب مصرف مي‌كنند و يا كساني كه اساسا از آب در فرآيندهاي صنعتي استفاده مي‌كنند همواره بايد اقدامات مرتبط با مديريت مصرف آب را رعايت كنند.

وي با بيان اينكه براي مديريت آب به خصوص در بخش كشاورزي بايد برنامه ريزي و تصميم گيري شود، اظهار داشت: در طول مدت كمي كه دولت مشغول به كار شده، تاكنون دو جلسه در شوراي عالي آب برگزار شده به طوري كه هفته آينده نيز سومين جلسه اين شورا برگزار خواهد شد.

چيت‌چيان با اشاره به اينكه در اين جلسات در خصوص حوزه‌هاي آبريزي كه با محدوديت و مشكلات بسيار زيادي مواجه هستند تصميم گيري مي شود، گفت: در مورد كارون، زاينده رود و درياچه اروميه در اين شورا تصميمات خوبي لحاظ شده است، به طوري كه وزارت نيرو به مرور و در طي برنامه‌هاي سالانه اين برنامه‌ها را انجام خواهد داد.

** مديريت مصرف آب بايد به مرور انجام شود

وزير نيرو با بيان اينكه يكي از اين برنامه‌ها مسئله مديريت مصرف است كه به مرور انجام خواهد شد، ادامه داد: با تنظيم فشار آب در شبكه آب شهري مي‌توانيم نحوه مصرف آب را تغيير دهيم.

چيت‌چيان با اشاره به اينكه با كمك بخش خصوصي و سرمايه‌اي كه اين بخش مي‌آورد، در تلاش هستيم كه شبكه‌هاي جمع آوري فاضلاب سريعتر در شهرهاي مختلف انجام شود، گفت: شركت‌هاي خصوصي با جمع آوري فاضلاب و تصحيح آنها به ميزان 70 درصد مي‌تواند پساب را بازيافت كند، به طوري كه اين پساب را مي‌توانند در اختيار صنايع و كشاورزان قرار دهند تا آنها مورد بهره‌برداري قرار دهند.

وزير نيرو با اشاره به اينكه اقدام وسيعي كه در اين زمينه صورت گرفته استفاده از آب شيرين كن‌ها آن هم در جاهايي كه دسترسي به آبهاي لب شور و آب درياها وجود دارد است، خاطرنشان ساخت: بايد اين آب‌ها را شيرين و نمك زدايي كنيم و از آن براي تامين آب شرب مردم و يا براي تامين آب مورد نياز صنعت استفاده كنيم.

وي با اشاره به اينكه وزارت نيرو با اعتباراتي كه تخصيص داده براي اينكه هر شركت خصوصي سرمايه گذاري كند و آب شيرين كن را مورد نفع قرار دهد، اضافه كرد: وزارت نيرو با رقم هاي بسيار خوبي اين آب را از شيرين كن‌ها خريداري مي‌كند، به طوري كه در شبكه‌ها آن را براي استفاده مردم قرار مي‌دهند، بنابراين اميدواريم مجموعه فعاليت‌هاي دولت در اين بخش سرعت و گسترش پيدا كند.

چيت‌چيان در پاسخ به سوال ديگري در خصوص استفاده از ابزارهاي نوين و ارزان در خصوص تصفيه گفت: تاكنون در كشور سيستم‌هاي دفع فاضلاب به صورت سيستم‌هاي بسيار بزرگ و سراسري در شهرها پيش بيني شده بود.

وزير نيرو با اشاره به اينكه در بسياري از مناطق همه فاضلاب‌ها را جمع مي‌كنيم تا به هم بپيوندند و در يك تونل اصلي سرازير شود و در نهايت به سمت تصفيه خانه‌اي در جنوب شهر تهران سوق پيدا مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه در تصفيه خانه‌اي كه در جنوب شهر تهران وجود دارد آب مورد تصفيه قرار مي‌گيرد، به طوري كه پساب آن براي مصارف مختلف مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.

چيت‌چيان با اشاره به ايده‌اي كه در دنيا وجود دارد و آن اين است كه نيازي به احداث شبكه‌هاي بزرگ و سيستم‌هاي فاضلاب متمركز نيست گفت: اين امر هزينه‌هاي بسيار زيادي دربر دارد، به طوري كه اين ايده در دنيا شكل گرفته كه براي هر محله و يا شهرك و يا تعدادي از محلات ديگر يك تصفيه خانه احداث شود، تا فاضلاب‌ها در همان محل مورد جمع آوري قرار گيرد و تصفيه شود.

وزير نيرو با اشاره به اينكه اين سيستم با شرايط بسياري از شهرها و مراكز صنعتي ما سازگار است، افزود: بر روي اين موضوع كار پژوهشي خود را آغاز كرده ايم، به طوري كه در مراكزي كه مسكن مهر ايجاد شده به جاي اينكه فاضلاب‌ها را در مسافت‌هاي طولاني جمع كنيم و در نهايت به مراكز بزرگ تصفيه فاضلاب برسد مي‌توانيم براي هركدام از مجموعه‌ها سيستم‌هاي تصفيه فاضلاب را مستقر كنيم بنابراين براي اين كار برنامه ريزي شده و اميدواريم در آينده شاهد توسعه اين نوع از سيستم‌هاي تصفيه فاضلاب در كشور باشيم.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چه برنامه‌هايي براي صنعت نفت لحاظ شده است گفت: خوشبختانه در اين مدت كوتاه زمينه هاي توسعه صنعت برق به خوبي فراهم شده است، به طوري كه در اين مدت صد روز با لطف خدا و با جديت و تلاش همكارانم در صنعت برق توانستيم 4 واحد بزرگ با ظرفيت مجموعا 820 مگاوات و 20 مگاوات ديگر هم نيز از نيروگاه‌هاي پراكنده كوچك را به مدار بياوريم و در آنجا كار بهره برداري را انجام دهيم.

اين خبر ادامه دارد...

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن