تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819082167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازي رسانه‌اي پاكستان درباره خط لوله صلح


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بازي رسانه‌اي پاكستان درباره خط لوله صلح
پاكستان كه به‌ شدت به گاز ايران نياز داشته و خواهان اجرايي شدن طرح خط لوله صلح است، تلاش دارد تا از راه‌ بازي‌هاي رسانه‌اي قدرت چانه‌زني خود با ايران را در اين پروژه افزايش دهد.


به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌اي خبرگزاري فارس، هيئت نفتي پاكستان به رياست «شاهد خاقان عباسي» يكشنبه اين هفته (17 آذر) در رأس هيئتي براي ديدار با مقامات وزارت نفت ايران و گفت‌وگو درباره روند اجرايي پروژه خط لوله گاز صلح به تهران آمد.

اين كه اولين ديدار وزير نفت پاكستان با «بيژن زنگنه» وزير نفت ايران بود، پس از ماه‌ها درخواست اسلام‌آباد براي ديدار با طرف ايراني انجام شد.

اين هيئت پاكستاني پيش از اين سفر، عازم قطر شد تا درباره واردات گاز طبيعي از اين كشور، با مقامات دوحه وارد مذاكره شود.

آمريكا به طور واضح مخالفت خود را با پروژه خط لوله صلح ابراز و اعلام كرده كه پاكستان بايد از طريق «خط لوله گاز تاپي» كه قرار است بين تركمنستان، افغانستان، پاكستان و هند اجرا شود نياز‌هاي انرژي خود را برآورده كند.

قطر نيز به درخواست آمريكا متعهد شده تا نياز‌هاي انرژي پاكستان را با صادر كردن گاز مايع به اين كشور فراهم و اسلام‌آباد را از واردات گاز ايران منصرف كند.

اگرچه مقامات قطر موافقت كردند تا 400 ميليون فوت مكعب گاز مايع طبيعي را با كشتي به پاكستان صادر كنند اما درخواست اسلام‌آباد براي ساخت پايانه‌هاي دريافت و تبديل گاز مايع در بندر كراچي را نپذيرفته و اعلام كردند كه اين مشكل بايد به وسيله خود پاكستاني‌ها حل شود.

اين در حالي است كه خود پاكستاني‌ها نيز واردات گاز از ايران را ترجيح مي‌دهند. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي واردات گاز از تركمنستان به صرفه نيست و گاز مايع قطر نيز نمي‌تواند به طور كامل نيازهاي انرژي پاكستان را تأمين كند.

اما با اين وجود پاكستان تاكنون پيشرفت كمي در تكميل اين پروژه داشته و اين در حالي است كه ايران براي احداث خط لوله بخش خود ميليون‌ها دلار هزينه كرده و تقريبا احداث 900 كيلومتر از خط لوله خود تا مرز پاكستان را به پايان برده است.

البته پس از توافق ايران و گروه 1+5، مقامات اسلام‌آباد تلاش‌هاي خود براي احياي اين پروژه را از سرگرفته‌اند.

اين كشور كه تاكنون تعلل زيادي در اجراي اين پروژه داشته است، پس از توافق هسته‌اي ايران اعلام كرد كه در تلاش براي تكميل اين پروژه و حتي دعوت از چين و روسيه براي مشاركت در اين طرح است و اين موضوع، تيتر يك اغلب رسانه‌هاي اين كشور بود.

اما پس از اينكه واشنگتن اعلام كرد در موضع خود در قبال اين خط لوله تغييري نداده است، رسانه‌هاي اين كشور سعي كردند موضع محتاطانه‌تري در قبال اين موضوع اتخاذ كنند.

آنان حتي در مواردي، سياست «يكي به نعل، يكي به ميخ» را در پيش گرفتند و نوشتند كه مقامات پاكستاني به دنبال تضمين گرفتن از طرف ايراني هستند تا مطمئن شوند كه ايران پس از اجراي اين خط لوله، از درآمد حاصل از آن در جهت گسترش برنامه هسته‌اي خود استفاده نمي‌كند.

* * *

با اين حال، پاكستان كه به‌شدت به گاز ايران نياز داشته و خواهان اجرايي شدن اين طرح است، در تلاش است تا از راه‌هاي مختلف، از جمله موضوع تحريم‌ها، قدرت چانه‌زني خود با ايران درباره اين پروژه را افزايش دهد.

برهمين اساس، هيئت پاكستاني روز يكشنبه با ليستي از درخواست‌ها و پيشنهادات وارد تهران شد: تجديد نظر در قيمت فروش گاز طبيعي، تمديد دوره زماني واردات گاز طبيعي توسط پاكستان به دليل عدم ساخت خط لوله گاز در خاك اين كشور، كمك 500 ميليون دلاري ايران به پاكستان براي ساخت پروژه و كاهش تعرفه‌هاي واردات گاز از ايران.

پس از اين جلسه، وزارت خارجه پاكستان با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه پاكستان و ايران براي سرعت بخشيدن به پروژه خط لوله صلح و برطرف كردن موانع اجراي اين پروژه با هم به توافق رسيدند.

اين در حالي است كه رسانه‌هاي داخلي اين كشور نيز به شكل‌هاي مختلف به پوشش گسترده اين خبر پرداختند و حتي سعي كردند نشان دهند كه دست بالا را در اين مذاكرات داشته‌اند.

رونامه انگليسي زبان «تريبون» پاكستان در گزارشي به نقل از يك مقام ارشد وزارت خارجه پاكستان نوشت: پاكستان از ايران خواسته است تا موضوع تحريم‌هاي احتمالي آمريكا كه موجب به تأخير افتادن اين پروژه شده و مشكلاتي را در تأمين سرمايه آن به وجود آورده است برطرف كند.

به گفته اين مقام پاكستاني كه نامش فاش نشده است، هيئت نفتي پاكستان در اين ديدار اعلام كرده‌اند كه پاكستان مسبب تأخير در روند تكميل اين پروژه نيست بلكه اين تحريم‌هاي آمريكاست كه براي اين طرح مشكل‌ساز شده و بنابراين اين ايران است كه در ابتدا بايد اين مانع را برطرف كند.

در همين حال، روزنامه «نيشن» پاكستان نيز اعلام كرد كه ايران درباره بازبيني تعرفه‌هاي اين پروژه ابراز تمايل كرده و موافقت كرده تا پاكستان را از جريمه‌هاي سنگيني كه در صورت عدم اجراي پروژه تا پايان سال 2014 شامل پاكستان مي‌شود معاف كند.

اين روزنامه به نقل از يك منبع آگاه مدعي شده كه ايران بار ديگر پيشنهاد كرده كه حاضر است براي تسريع كار، حمايت مالي طرح را بر عهده بگيرد.

* مخالفت زنگنه با درخواست پاكستاني‌ها

اين گزارشات در حالي منتشر مي‌شود كه رسانه‌هاي داخلي ايران روايت متفاوتي از اين ديدار دارند.

پس از ديدار هيئت نفتي پاكستان و ايران، برخي رسانه‌هاي داخلي خبر از مخالفت ايران با برخي خواسته‌هاي پاكستان دادند.

به نوشته اين منابع، زنگنه وزير نفت ايران با درخواست پاكستاني‌ها براي كاهش قيمت گاز وارداتي مخالفت كرده و خواستار فروش گاز با قيمت‌هاي منطقي و منطقه‌اي به پاكستان شده است.

اين در حالي است كه وي آبان ماه سال جاري نيز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود كه اميدي به اجراي اين قرارداد گازي ندارد و اجراي اين خط لوله بدون حضور كشورهاي چون چين و هند توجيه اقتصادي ندارد.

از سوي ديگر، اخيرا «علي ماجدي» معاون امور بين‌الملل وزارت نفت درباره تامين فاينانس ساخت خط لوله گاز به پاكستاني‌ها پيشنهاد كرده است كه به دنبال فاينانس‌هاي چيني باشند.

با اين حال، طبق بيانيه وزارت خارجه پاكستان، 2 كشور در نهايت توافق كردند تا با برگزاري جلسات كارشناسي، نقشه راهي براي پيش‌برد پروژه و مقابله با تحريم‌هاي آمريكا تدوين كنند.

به نوشته روزنامه تريبون، كارشناسان در اين جلسه پيشنهادات مطرح شده از سوي اسلام‌آباد درباره قيمت‌ها و تأمين منابع مالي را نيز مورد بررسي قرار خواهند داد.

اين خط لوله 2700 كيلومتري از ميدان گازي پارس جنوبي در ايران آغاز و وارد پاكستان مي‌شود.

پيش‌بيني مي‌شود با آغاز اين پروژه روزانه 750 ميليون فوت مكعب گاز ايران به پاكستان ارسال شده و كمبود انرژي پاكستان به‌شدت كاهش يابد.

اين در حالي است كه اين ميزان صادرات گاز از سوي ايران مي‌تواند به يك ميليارد فوت مكعب در روز افزايش يابد.

انتهاي پيام/خ

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن