تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835479703




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قلب سنگی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قلب سنگی
قلب سنگی
 قساوت به عنوان یک صفت بد و مذموم، در قرآن کریم مورد توجه مکرّر قرار گرفته است، و در تمام هفت موردی که قرآن از این صفت یاد کرده آن را به قلب آدمی منسوب می‌کند. این شکل از تعبیر در مورد صفات دیگر در قرآن کمتر وجود دارد.اصولاً صفات آدمی در قرآن به چندین صورت طرح شده است: یک‌ نوع آن، همانند نمونه‌ی قساوت و طبع در تمام موارد به قلب نسبت داده می‌شود، و نوع دوم مثل نمونه‌ی حسد با اینکه پنج‌بار در قرآن ذکر شده به قلب مطلقاً ربط داده نشده است، و نوع سوم همچون زیغ گاه به قلب و گاه به چیز دیگری مثلاً عمل مربوط می‌شود.بنابراین با ارتباط خاصی که قرآن در میان قساوت و قلب نشان داده، به عنوان یک مقدمه لازم باید بدانیم هنگامی که قرآن از قلب سخن می‌گوید به چه چیزی نظر دارد. ما می‌دانیم قرآن همانند کتاب‌های علمی نیست. یک کتاب علمی در ابتدا تعریف به‌دست می‌دهد، و از موضوع کار خود و هدف یا اهداف و روش تحقیق درباره‌ی آن سخن می‌گوید؛ اما قرآن با این که بدین شکل عمل نمی‌کند؛ اما همه چیز لازم در مورد شیئ یا حقیقت موردنظر خود را به دست می دهد، و نمونه آن را در همین بحث خواهیم دید. قلب چیست؟ابتدایی‌ترین معنایی که برای قلب به نظر می‌رسد، معنای مادی و جسمانی آن یعنی عضو صنوبری شکل عضلانی است که در قسمت چپ سینه جای دارد، و کار آن رسانیدن خون به همه قسمت‌های بدن است. جستجوی در قرآن نشان می‌دهد که این معنا در قرآن به هیچ‌وجه موردنظر قرار نگرفته تا آنجا که حتی یک‌بار هم، قرآن قلب را به این معنا بکار نبرده است. لذا برای دریافت معنای دقیق قرآنی قلب یا مترادف آن فؤاد به پیگیری در آیات قرآن می‌پردازیم. دقت و تدبّر در قرآن نشان می‌دهد روش خاص قرآن در شناساندن قلب یا فؤاد، در مرحله‌ی اول نشان دادن کارهایی است که قلب می‌تواندانجام دهد، و در مرحله دوم مشخص کردن حالات، عواطف، صفات و ملکاتی است که قلب می‌تواند داشته باشد.یکی از مهمترین کارها بلکه کارکرد و اثر اولیه و اصلی قلب ادراک است، و قرآن قلب و فؤاد را مرکز و مصدر همه ادراکات آدمی می‌داندقلب و ادراکات آنیکی از مهمترین کارها بلکه کارکرد و اثر اولیه و اصلی قلب ادراک است، و قرآن قلب و فؤاد را مرکز و مصدر همه ادراکات آدمی می‌داند. به همین دلیل در قرآن، قلب عهده‌دار «فهم»، «تعقّل» و «تدبّر» یا مسئول عدم آنها بوده و برخوردار از «بینایی» یا گرفتار کوری و پذیرنده‌ی «هدایت» یا گم کرده راه شناخته می‌شود.در قرآن می‌خوانیم: « لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا صاحب دل‏هایى شوند كه با آن بیندیشند»1و باز هم به همین دلیل در قرآن کریم، قلب و فؤاد، در کنار سایر آلات و ابزار شناخت و درک مثل چشم و گوش قرار گرفته و مسئول شناخته شده است: «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً  همانا گوش و چشم و قلب، همه آنها مورد سؤال واقع خواهند شد»2آیات نشان می‌دهد که ادراک و شناخت آدمی از گوش شروع شده و سرانجام به قلب یا فؤاد یعنی مرکز تفکّر و تعقّل می‌رسد، و نیز به همین جهت وقتی قرآن کریم از ناتوانی انسان از دیدن و شنیدن درست سخن می‌گوید، در ابتدا به درست کار نکردن قلب یا درست نفهمیدن اشاره می‌کند یعنی اول نفهمیدن و تعقّل نکردنِ درست است، و بعد از آن ندیدن و نشنیدنِ درست: «لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا دل‏هایى دارند كه با آن فهم نمى‏كنند و چشم‏هایى دارند كه با آن نمى‏بینند، و گوش‏هایى دارند كه با آن نمى‏شنوند»3پس دیدن و شنیدن مقدمه حرکت و کار و حیات قلب به عنوان مرکز اصلی ادراک بوده و در مقابل نفهمیدن و بد فهمیدن مقدمه ندیدن و نشنیدن درست، و در هر صورت قلب مرکز أعلای درک، شناخت، فهم و علم است.ادامه دارد ... منبع: سایت حجت الاسلام جاودانتهیه: ملکی - تنظیم برای تبیان: سید پیمان صابری1- حج /462- اسراء /363- اعراف /179منبع: سایت حجت الاسلام جاودان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن