واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تشویق حمایتكنندگان تولید آثار هنری در هر هنری شاخههایی وجود دارد كه آن شاخههای هنری در ابتداییترین شكل برای هنرمند درآمدزاست.مثلا در همین موسیقی ما ژانرها و گونههایی را داریم كه یك موزیسین میتواند با اتكا بر اندوختههای خودش و همراهی یك تهیه كننده، آلبومی تولید كند و به بازار بدهد. اما نوع دیگری از هنرها وجود دارد كه در اغلب نقاط دنیا، دولتها روی آن سرمایهگذاری میكنند. خیلی از تئاترها و فیلمها و موسیقیها هستند كه از حمایت دولت بهرهمندند، چون برگشت سرمایه در كار نیست و هزینه تولیدشان بالاست. آثار موسیقایی بزرگ به خصوص آثاری كه در فرم سمفونی ساخته میشوند،نه فقط در ایران بلكه در تمام نقاط جهان سفارش داده میشود. بیشتر كارهای بتهوون سفارشی است، منتها شاید در آلمان آن سالها، این همه نهاد وجود نداشته است. حالا در ایران به خاطر وجود نهادهای متعدد آثار بیشتری هم سفارش داده میشود؛ مثلا امكان دارد بنیاد مستضعفان فیلم هم تولید كند(یعنی سفارش ساخت فیلم بدهد).
معمولا روی كسانی سرمایهگذاری میشود كه آثارشان شنیده شده باشد و مردم از آن آثار خوششان آمده باشد. در هر جایی از دنیا وقتی یك نفر به اشتهار میرسد، دلیلش استقبال مردم از آثار اوست و همین باعث میشود كه یك نهاد یا ارگانی بیاید و به او پیشنهاد ساخت یك اثر بدهد. از سوی دیگر ساخت و تولید آثار بزرگ در كشور ما به هیچ وجه نمیتواند به عهده بخش خصوصی باشد، چون امكانپذیر نیست.بنابراین ما باید نهادهایی را كه دست به حمایت از تولید آثار بزرگ میزنند تشویق كنیم. این به نفع موسیقی و آهنگساز است، چرا كه اگر این كار را هم نكنند، بیكار میمانند. همه آهنگسازها كه دوست ندارند ترانهسازی كنند، خیلیها هم هستند كه میخواهند آثار و قطعات بزرگ بنویسند. در فرهنگ ما معمولا هر پدیده و هر اتفاقی به شكلی درست تعبیر نمیشود و هر چیز جور دیگری دیده میشود. همین كه یك هنرمند از سوی یك ارگان یا نهادی سفارش میگیرد تا چیزی بسازد، هزاران برچسب به او زده شده و حرف و حدیثهای فراوانی درباره او زده میشود. اوایل انقلاب برای ساخت موسیقی فیلمهایی كه ضرباهنگ بالایی داشت و اغلب با محوریت جبهه و جنگ بود به من مراجعه میكردند. بعد از مدتی همه میگفتند انتظامی اكشن كار است، در حالی كه این برچسب درستی نبود، چون برای كسی كه موسیقی را میشناسد، این چیزها فرقی نمیكند. آثار موسیقایی بزرگ به خصوص آثاری كه در فرم سمفونی ساخته میشوند،نه فقط در ایران بلكه در تمام نقاط جهان سفارش داده میشود. بیشتر كارهای بتهوون سفارشی است، منتها شاید در آلمان آن سالها، این همه نهاد وجود نداشته است وقتی سمفونی انقلاب به من پیشنهاد شد من مشغول ساخت اثر دیگری بودم و نمیتوانستم قبول كنم. اما خلاصه مقداری از آن را ساختم و دیدم خبری نشد. پارتیتورها را كنار گذاشتم و رفتم سراغ كار دیگری. دوباره ناگهان به من مراجعه كردند و جویا شدند كه بفهمند چقدر از سمفونی مانده است.دوباره شروع كردم و طرحهایی داده شد كه براساس آهنگهای بعد از انقلاب و شعارهای آن سالها موسیقی ساخته شود. من قبول نكردم چون میخواستم یك كار مستقل انجام دهم. مردم هم آن ملودیها را هزار بار شنیده بودند و من دوست داشتم كار مستقل انجام بدهم. پس سفارش، همیشه لحاظ كردن سلایق سفارش دهنده نیست. من فكر میكنم بخش عمدهای از این نگاه كه چرا موسیقی سفارشی، خوب نیست، مربوط به خانواده موسیقی است. به عنوان مثال همین كار (سمفونی انقلاب) را چند نفر طرح زدهاند و به ارشاد بردهاند اما مورد نظر قرار نگرفتهاند. فراموش نكنید كه وقتی پای ساخت چنین آثاری به میان میآید، سفارش دهنده سراغ كسی میرود كه كارنامه قابل توجهی داشته باشد. من كه سراغ سفارش نمیروم، این پرونده و كارنامه من است كه موجب میشود سفارش دهنده سراغ من بیاید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]