تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836180363




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قبض روح؟عزرائیل چگونه استقبال امامان و پیامبران..


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: انسان چگونه قبض روح می شود و عزرائیل چگونه به استقبال امامان و پیامبران رفت و ایا روایاتی در این زمینه داریم؟ خیلی ممنون و با تشکرپاسخ : با سلام. انسان موجودی است دارای دو جنبه 1- جسم 2- روح . این واقعیت را هنگام خواب در می یابیم كه جسم ما آرام است و در بستر و روح ما در حركت و جولان . قرآن كریم در سوره زمر/ آیه 42 از مرگ به عنوان توفی یاد كرده است :« الله یتوفی الانفس حین موتها » توفی در لغت به معنای گرفتن چیزی به تمام و كمال است .یعنی خداوند در هنگام مرگ انسان را با تمام واقعیت و هویتش از این عالم به عالم دیگر منتقل می كند . بدیهی است كه خداوند جسم انسان را به جایی منتقل نمی كند ، جسم در همین دنیا مانده و به تدریج تبدیل به خاك گشته و از بین می رود ، بنابراین از نظر قرآن ، این روح انسان است كه تمام هویت انسان را تشكیل داده و به هنگام مرگ به حیات خود در عالم دیگر ادامه می دهد . عوالم پس از مرگ ( اعم از برزخ و قیامت )از نظر رتبه ی وجودی بالاتر از عالم ماده (دنیا) و فارغ از محدودیتهای عالم مادی است لیکن خداوند دنیا را مزرعه و محل تحصیل زاد و ره توشه ی عوالم پس از مرگ قرار داده است زندگی و حیات انسان در عوالم پس از مرگ بستگی به این دارد که در دنیا انسان خود را چگونه ساخته باش و در نهایت با چه اعمالی و با چه صفاتی که جزو وجود وی شده از دنیا خارج میشود اگر بدون زاد و توشه از دنیا وارد عوالم پس از مرگ شود اول بد بختی و گرفتاری است . رفتن هر چه زودتر و با دست خالی چه سودی دارد جز آغاز گرفتاری و بد بختی (درست مثل شخصی میماند که بدون تدبیر و بدون تجهیزات قواسی خود را به دل اقیانوس بزند و یا شخصی که بدون تجهیزات کوهنوردی به دل کوههای پر از برف و سرما و خطرناک بزند. دنیا مزرعه ی آخرت است کار خیر و دعا برای طول عمر به منظور خودسازی و توشه گرفتن هر چه بیشتر برای آخرت است به قول قرآن : «تزودوا فان خیر الزاد التقوی فاتقون یا اولی الالباب توشه بردارید که بهترین توشه تقواست». قبض روح و مرگ براى مؤمن و غیر مؤمن دو صورت متفاوت دارد. قرآن مجید در مورد قبض روح كافران مى فرماید: "اى كاش مى دیدى آن وقتى را كه ستمكاران در سكرات مرگ فرو رفته و غوطه مى خورند و فرشتگان قبض روح دست هاى خود را براى ربودن جان آن ها باز كرده و به آن ها به این كلمات خطاب مى كنند: خارج كنید جان هاى خود را! امروز است كه در مقابل گفتار غیر عادلانه اى كه دربارة خدا گفته اید،‌ به عذاب سختى كه جان شما را ذلیل و حقیر و پست گرداند، جزا داده خواهید شد".[15]در جاى دیگر مى فرماید: "چگونه است آن گاه كه فرشتگان جانسان را مى گیرند، در حالى كه به صورت و پشت آنان مى زنند".[16]اما در مقابل قرآن مجید براى صالحان و مؤمنان مرگى آسان لحاظ كرده است : "پرهیزكاران كسانى هستند كه فرشتگان جان آنان را در حالی كه پاك و پاكیزه اند مى گیرند و به آنان مى گویند درود بر شما".[17]در روایت است كه ابراهیم خلیل الله (ع) به ملك الموت گفت: آیا مى توانى با آن صورتی كه روح فاجر را قبض مى كنی، خودت را به من بنمایی؟ ملك الموت عرض كرد: تو طاقت و تحمل این را نداری. حضرت ابراهیم فرمود: بلى دارم. ملك الموت عرض كرد: صورت خود را از من بگردان و سپس مرا ببین. او ناگهان مرد سیاه چهره اى را با موهاى راست شده و بوى متعفن و با لباس هاى سیاه دید كه از دهان و بینى او دود و آتش زبانه مى كشد. ابراهیم(ع) با دیدن این صحنه غش كرده و سپس به هوش آمد و فرمود: اگر شخص فاجر در هنگام مرگ غیر از این منظره را از عذاب و شدت نبیند،‌ براى او كافى است.[18]دلیل این اختلاف آن است كه ملك الموت مانند آیینه، صاف و روشن بوده و خودبین و خود نما نیست، بلكه غیر نما است و در مقابل روح هر شخص محتضرى واقع شود، عكس كمالات یا زشتى هاى او در فرشتگان پیدا مى شود.[19][15] انعام (6) آیة 93 و 94.[16] محمد (47) آیة 27.[17] نحل (16) آیة‌27.[18] بحارالانوار،‌ ج 6، ص 143.[19] حسینى تهرانی، معاد شناسی،‌ج 1، ص 241. از آیات استفاده می‌شود كه مرگ همراه شداید و وحشت گیج كننده ای است. قرآن می‌فرماید: "سرانجام سكرات مرگ فرا می‌رسد (و در این هنگام به انسان گفته می‌شود: ) این همان چیزی است كه از آن فرار می‌كردی (عاقبت دامان تو را گرفت)".[1]"سكره" از مادّه، "سُكر" حالتی است كه میان انسان و عقل او مانع ایجاد می‌كند و غالباً در مورد شراب به كار می رود. هر چند گاهی در مورد حالتی كه از شدّت غضب یا عشق آتشین و سوزان دست می دهد، گفته می‌شود. در مقاییس اللغه آمده است: اصل این ماده به معنی حیرت است. بعضی آن را به معنی "شدّت" تفسیر كرده اند. ظاهراً همة آنها ناظر به یك معنی است، با تعبیرات مختلف.[2]از روایات استفاده می‌شود كه حتّی انبیا و مردان خدا كه نه دلبستگی به دنیا داشتند و نه وحشتی از آینده، از آرامش خاصی در لحظة مرگ برخوردار بودند اما از مشكلات و شداید این لحظة‌ انتقالی بی نصیب نبودند، چنان كه در حالات پیامبر(ص) می خوانیم كه در واپسین لحظات عمر مباركش، دست در ظرف آبی می‌كرد و به صورت می كشید و "لااله‌الا‌الله" می گفت و می فرمود: "إنّ للموت سكرات؛ مرگ سكرات و شدایدی دارد".[3] البته شاید برای اطرافیان این سخن را می گفت. از علی(ع) نقل شده: "مرگ شداید و سختی هایی دارد، شدید تر از آن چه در وصف بگنجد، یا با معیار عقل مردم دنیا سنجیده شود".[4]گاه سكرات مرگ با امور دیگری همراه می‌شود كه شدت آن را مضاعف می كند،‌ همان گونه كه در كلام امیرمؤمنان(ع) آمده است: "سكرات مرگ و حسرت و اندوه از دست دادن آن چه را داشتند، بر آن‌ها هجوم می آورد" بر اساس روایات عزرائیل با ادب و اجازه در محضر پیامبر و امامان حاضر می شده است. موفق باشید.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2714]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن