تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836025103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توجيه روشنفكرانه‌ي پديده وحي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: توجيه روشنفكرانه‌ي پديده وحي
قرآن
کسانيکه دستگاه وحي و نبوت را با بيان علمي و روشنفکرانه توجيه مي‌کنند دانشمنداني هستند که بواسطه اشتغال و انس به علوم مادي و طبيعي همه چيز جهان هستي را در انحصار قوانين طبيعت مي‌دانند و آخرين ريشه حوادث را نيز همان طبيعت فرض مي‌نمايند و از اين روي قهرا اديان آسماني را پديده‌هاي اجتماعي خواهند دانست و با ميزاني که از ساير پديده‌هاي اجتماعي بدست آمده خواهند سنجيد چنانکه اگر يکي از نوابغ اجتماعي مانند کورش و داريوش و اسکندر خود را برانگيخته خدا و کار خود را ماموريت آسماني وتصميمات خود را فرمانهاي خدائي معرفي کند،‌ توجيهي جز اصلاح اجتماعي نخواهد داشت. طبق توجيه روشنفکري پيغمبر اکرم (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) افکار پاکي که بذهنش خطور مي کرد سخن خدا ناميده و معني‌اش اينست که اين رشته افکار مانند افکار ديگرش از آن خودش و تراوش مغز خودش بود ولي اين افکار ويژه براي اينکه پاک و مقدس بود بخدا نسبت داده شد و بالاخره اين افکار نسبت طبيعي به پيغمبر اکرم (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) و نسبت تشريفي به خدا دارندما فعلا در صدد اثبات جهان ماوراء الطبيعه نيستيم و نيز باين دانشمندان نمي‌گوئيم که هر علمي تنها در اطراف موضوع خود مي تواند نظر دهد و علوم مادي که از خواص و آثار ماده بحث مي کنند اثباتا و نفيا حق مداخله در ماوراء ماده ندارند. آنچه مي گوئيم اينست که توجيه سابق هر چه باشد بايد با بيانات قرآن مجيد که سند نبوت پيغمبر اکرم (ص)است و ريشه اصلي همه اين سخنان در آنست وفق دهد و تطبيق پذيرد ولي صريح قرآن برخلاف اين توجيه دلالت دارد و اينک ما يکي يکي از اجزاء اين توجيه را با آيات قراني مي‌سنجيم:  سخن خدا طبق توجيه روشنفکري پيغمبر اکرم (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) افکار پاکي که بذهنش خطور مي کرد سخن خدا ناميده و معني‌اش اينست که اين رشته افکار مانند افکار ديگرش از آن خودش و تراوش مغز خودش بود ولي اين افکار ويژه براي اينکه پاک و مقدس بود بخدا نسبت داده شد و بالاخره اين افکار نسبت طبيعي به پيغمبر اکرم (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) و نسبت تشريفي به خدا دارند ولي قرآن مجيد صريحا و جدا در آيات تحدي، نسبت خود را بلفظه از پيغمبر اکرم (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) و از هر بشر ديگر به کلي نفي مي‌کند،‌ مي گويد (سوره يونس آيه 38 سوره هود آيه 13) اگر سخن، سخن بشر است سخني همانند آن در هر بابي که قرآن سخن گفته از معارف اعتقادي و اخلاق و احکام و قصص و حکمت و موعظت بياورند و در اين باره از هر جائي که مي خواهند استعانت و استمداد جويند؛ و وقتيکه نتوانستند بدانند که سخن خدا است نه سخن بشر و اگر جن و انس (سوره اسري آيه 88) دست به دست هم داده براي اينکار قيام کنند نخواهند توانست نظير قرآن را بياورند. مي گويند (سوره بقره آيه 23 ) اگر مي گوئيد قران سخن محمد است از کسي ديگر که در مشخصات زندگي مانند او است يتيم تربيت نديده درس نخوانده نوشتن ياد نگرفته در محيط تاريکي مانند محيط جاهليت بزرگ شده مانند اين کتاب يا سوره‌اي از سوره‌هاي آنرا بياوريد.مي گويد (سوره نساء آيه 82) چرا در آيات قرآني که در مدت بيست و سه سال نزول هيچگونه تغيير و اختلافي در اسلوب بيان و لفظ و معناي خود پيدا نکرده درست تدبر نمي‌کنند و اگر سخن بشر نه سخن خدا بود قطعا محکوم نظام طبيعت مي‌شد و تحول و تغيير و اختلاف در آن پديد مي آمد. بديهي است که اين بيانات با نسبت تشريفي سازگار نيست و قرآن را تنها کلام خدا معرفي مي‌کند. گذشته از اين قرآن مجيد در صدها آيه معجزاتي خارق عادت که با نظام عادي طبيعت قابل توجيه نيست اثبات مي کند که پيغمبران بواسطه آنها نبوت خود را اثبات مي کرده‌اند و اگر نبوت همان نداي وجدان و وحي آسماني به معني افکار پاک بشري بود اقامه حجت و استمداد از معجزه معنائي نداشت.برخي از نويسندگان روشنفکر اين معجزات صريحه را با يک وجوه خنده داري تاويل مي‌کنند ولي هر خواننده‌اي بتوجيهات‌شان مراجعه نمايد ترديد نخواهد داشت که مدلول قرآن مجيد غير از آنست که اين دانشمندان ميگويند. قرآن مجيد در صدها آيه معجزاتي خارق عادت که با نظام عادي طبيعت قابل توجيه نيست اثبات مي کند که پيغمبران بواسطه آنها نبوت خود را اثبات مي کرده‌اند و اگر نبوت همان نداي وجدان و وحي آسماني به معني افکار پاک بشري بود اقامه حجت و استمداد از معجزه معنائي نداشت.منظور ما در اينجا اثبات امکان تحقق معجزه و خارق عادت يا اثبات صحت نقل قرآن نيست بلکه مطلوب اينست که قرآن براي انبياء گذشته مانند صالح و ابراهيم و موسي و عيسي صريحا معجزاتي اثبات مي کند و اين قصه هائي که حکايت مي کند جز خرق عادت محملي ندارد و البته براي اثبات نداي وجدان اقامه معجزات لزوم ندارد.  منبع:مطهري، مرتضي، قرآن در اسلام صفحه 66  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن