تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819068257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با سياره سرخ منظومه شمسي آشنا شويد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: با سياره سرخ منظومه شمسي آشنا شويد
مريخ سرخ رنگ ترين سياره خاكي موجود در منظومه شمسي محسوب مي شود كه شباهت هايي به زمين دارد.


به گزارش خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران؛ سياره مريخ كه نام فارسي آن بهرام و نام يوناني آن مارس يا ارس است چهارمين سياره منظومه شمسي مي باشد كه در فاصله دورتر از خورشيد واقع شده بنابراين با سرعتي كمتر از زمين به دور خورشيد مي چرخد.
جو سياره بهرام از زمين به صورت سرخ ديده مي شد و پس از ارسال ماهواره به مريخ و كاوش آن مشخص شد خاك آن سرخ است.
اين سياره دو ماه به نام فوبوس و ديموس را دارد كه ماه هاي آن شكلي نامنظم دارند و جرم سياره مريخ نصف سياره زمين و مساحت آن برابر با خشكي هاي سطح زمين است.
مريخ از نظر اندازه، جرم و جاذبه سطح چيزي بين زمين و ماه زمين مي باشد و جو مريخ داراي 95 درصد دي اكسيد كربن و مابقي شامل نيتروژن، آرگون و به مقدار بسيار كمي اكسيژن و آب است.
جو سياره مريخ بسيار رقيق است و به همين دليل دماي هواي آن به سرعت تغيير مي كند.
با توجه به شباهت ها، تفاوت هايي كه بين سياره زمين و مريخ است پژوهشگران و دانشمندان علاقه بسياري در جهت كشف راه هاي جديد به منظور امكان پذير كردن سياره مريخ براي زندگي انسان ها هستند.
زاويه ميل مريخ با زاميه ميل زمين يكسان است كه اين تشابه موجب به وجود آمدن فصل هاي گوناگون مانند زمين مي شود. پژوهش هايي تاكنون انجام شده كه نشان مي دهد در اين سياره در زمان هاي دور آب مايع كشف شده است.
جاذبه موجود در سياره مريخ 3/7 متر بر مجذور ثانيه، كمترين فاصله از زمين 35 ميليون كيلومتر قطر آن 6 هزار و هفتصد و هشتاد و پنج كيلومتر است، ميانگين درجه حرارتي سطح سياره مريخ 218 درجه كلوين و محدوده دمايي سطح آن از 0 تا 129- درجه سانتي گراد مي باشد و چرخش آن به دور خود مانند زمين 24/6 ساعت است./ح

جمعه|ا|18|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن