تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819161659




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هرمزگان با خليج هميشه فارس


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: هرمزگان با خليج هميشه فارس
گزارش از: شهين صادقي
تاريخچه استان هرمزگان
تاريخ هرمزگان و زندگي مردمان ساكن در آن در واقع بخشي از تاريخ خليج فارس بوده و با آن پيوندي ناگسستني يافته است. پيش رفتگي اقيانوس هند كه امواج آن بر كناره هاي استان هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان بوسه مي زند از زمان هخامنشيان به نام خليج فارس خوانده مي شده است.
آثار باستاني استان مربوط به دوران صفويه و بعد از آن است و اكثر بناهاي قديمي دستخوش تطاول طبيعت شده و يا با هجوم و تاراج اقوام تجاوزگر از ميان رفته است.
زيارتگاه امامزاده سيد مظفر
اين زيارتگاه بر فراز تپه اي واقع شده نسب اين امامزاده به فرزندان امام موسي كاظم(ع) مي رسد ساختمان اوليه گلي و فاقد گنبد بود تا اينكه در سال 1305 شمسي سقف گنبدي بنا ساخته شد.
عمارت كلاه فرنگي
اين ساختمان توسط هلندي ها در سال 1110 هجري قمري ساخته شده و قلعه اي با 16 برج و 3 دروازه بوده كه به عنوان اداره گمرك استفاده مي شده است.
حمام گله داري
اين حمام از پنج گنبد بزرگ و كوچك ساخته شده و به حمام شاه عباس نيز معروف است. حمام و مسجد گله داري از جمله قديمي ترين بناهاي بندرعباس و جز آثار تاريخي شهر محسوب مي شوند.
اثر ملي خرسين
اين منطقه در نزديكي روستاي سياهو از توابع بندرعباس واقع شده كه داراي آبشار نمكي، قنديل هاي متنوع با ستون هاي نمكي مي باشد.

مسجد ناصري
اين مسجد در سال 1304 هجري قمري ساخته شد و در سال 1386 بازسازي شده است.
مسجد گله داري
تاريخ ساخت اين مسجد مربوط به 1296 هجري قمري مي باشد. داراي صحن، شبستان و مناره است.
مسجد جامع دلگشا
درسال 1175 هجري قمري بنا شده است و يادگار سده هاي 12 و 13 ه.ق به شمار مي آيد.
موزه مردم شناسي
اين موزه در سايت تاريخي و ثبت شده بركه هاي باران در سه طبقه با زيربناي 2400 مترمربع احداث شده است. معماري آن برگرفته از معماري سنتي هرمزگان است.
حمام گپ
اين حمام بزرگ ترين حمام شهر در دوره قاجاريه مي باشد كه تا اواخر دهه پنجاه از آن استفاده مي شد.
پل لاتيدان
پل لاتيدان در مسير كاروان روي لار- بندرعباس، در جهت گسترش امور بازرگاني احداث شد. اين پل يادگار دوره صفوي است.
منطقه حفاظت شده گنو
اين منطقه نام خود را از كوه گنو گرفته است كه در داخل اين منطقه واقع شده است و بعد از كوه فارغان دومين كوه بلند شهرستان بندرعباس است.
يكي از مهم ترين منابع آبي اين منطقه چشمه هاي آب گرم گنو است كه از نظر خواص دارويي كانونهاي شناخته شده اي هستند و از ديرباز مورد استفاده اهالي و مسافرين قرارگرفته اند.
مجموعه توريستي تفريحي- درماني آب گرم گنو
در 29 كيلومتري شمال غربي بندرعباس در زميني به مساحت ده هزار مترمربع احداث شده است اين مجتمع شامل استخرهاي زنانه، مردانه مجموعه اقامتي 23 اتاقه، نمازخانه، محوطه سازي آلاچيق، رستوران سنتي، پارك شادي و... است.
چشمه هاي آب گرم خورگو
اين چشمه ها كه تعداد آنها سه چشمه است از طريق فرعي منشعب از جاده بندرعباس- سيرجان- قابل دسترسي اند.
تعداد چشمه هاي آب گرم اين منطقه سه چشمه است كه خصوصيات واحدي دارند.
جاذبه هاي ديدني و تاريخي شهرستان حاجي آباد
آبشار تزرج
يكي از زيباترين و مهم ترين جاذبه هاي شهرستان حاجي آباد اين آبشار است كه در ميان نخلستان هاي روستاي تزرج در جنوب غربي شهر حاجي آباد واقع است. از ديگر نقاط ديدني حاجي آباد مي توان به زيارتگاه امامزاده امير نظام الدين، آستانه امامزاده سيدمحمد، بافت تاريخي گيس، قلعه حاجي آباد، آسياب هاي آبي حاجي آباد، چشمه هاي آب گرم، آب گرم ده شيخ، كوه فارغان كه داراي طبيعتي بسيار زيبا و منحصر به فرد است، روستاي تاريخي و گردشگري بخوان كه داراي چشم اندازهاي زيبا، طبيعي و چشمه هاي آب فراوان است، آرامگاه سيدحمدي و... اشاره كرد.
جاذبه هاي ديدني و تاريخي شهرستان ميناب
پنجشنبه بازار ميناب
يكي از مكان هاي ديدني كه با فعاليت اقتصادي مردم به خصوص زنان در آميخته پنج شنبه بازار ميناب است.
جاذبه هاي ديدني و تاريخي شهرستان بندرلنگه
خانه فكري
بناي اين خانه توسط يكي از تجار معروف بندرلنگه به نام مرحوم حاج عبدالواحد فكري احداث شده است.
قلعه لشتان
اين قلعه در 6 كيلومتري شرق بندرلنگه قرار گرفته و تاريخ بناي آن سال 904 هجري قمري است. جمعي عقيده دارند، اين قلعه در عهد هخامنشي احداث شده و بيش از 2000 سال قدمت دارد. در حال حاضر، به جز حصاربند و آثار مخروبه روي ديوارها، اثر ديگري از ساختمان قلعه باقي نمانده است.
جاذبه هاي ديدني و تاريخي شهرستان رودان
زيارت سيدسلطان محمد (پير چوگان)
براساس اسناد تاريخي نسبت اين امام زاده به امام موسي بن جعفر(ع) مي رسد. بقعه اين امام زاده در روستاي پير چوگان در فاصله 45 كيلومتري رودان قرار دارد. از ديگر نقاط ديدني شهرستان رودان كه به سبب وجود باغات فراوان و زيباي مركبات به بهشت جنوب نيز شهرت يافته مي توان از آستانه امامزاده شاه قطب الدين حيدر، پل زيباي آبنما، كاخ شاه يا ناز دشت، كوه زندان، تم مارو، قلعه دختران، قلعه كميز و... نام برد.
جاذبه هاي تاريخي و گردشگري جزيره قشم
غارهاي خربس
در پانزده كيلومتري شهر قشم، در مسير راهي كه به منطقه باستاني جزيره يا خربس و سپس به بندر سوزا منتهي مي شود، رشته كوهي طولاني وجود دارد كه در دل آن معماري صخره اي شگفتي قرار دارد. اين تالار محل به جاي آوردن مراسم مذهبي ويژه اي براي بزرگداشت در گذشتگان، و به احتمال بسيار قوي مركز پرستش (ايزدمهر) يا (ميترا) بوده است.
قلعه پرتغالي هاي جزيره هرمز
اين قلعه كه در ضلع شمالي جزيره هرمز و در ساحل دريا قرار دارد، مهم ترين قلعه باقي مانده از روزگار تسلط پرتغالي ها بر سواحل و جزاير خليج فارس است. اين قلعه به فرمان آلفونسو آلبركرك دريانورد پرتغالي در سال 1507 ميلادي، در محلي موسوم به مورنا احداث شد. اين قلعه به دست امام قلي خان از سرداران شاه عباس فتح گرديد.
قلعه پرتغالي هاي جزيره قشم
در انتهاي شمال شرقي جزيره قشم، يك قلعه قديمي و مخروبه وجود دارد. اين قلعه را در سال 1030 هجري قمري (1621 ميلادي) به دستور پادشاه اسپانيا در مسير بندر قشم ساخته اند. اين قلعه در سال 1622 به دست سپاهيان ايران فتح گرديد و تا امروز نيز آثار ديوار خارجي آن باقي مانده است.
دره ستاره ها
دره ستاره ها كه در گويش محلي به آن «استاره كفته» يا «استار افتيده» نيز گفته مي شود، يكي از جاذبه هاي پرشمار گردشگري جزيره زيباي قشم محسوب مي شود. اين پديده بي نظير طبيعت به عنوان يكي از زيباترين جلوه هاي فرسايش در تعاريف زمين شناسي در روستاي بركه خلف در فاصله 25كيلومتري شهر قشم در مسير ساحل جنوبي قرار دارد.
جنگل هاي مانگرو(حرا)
جنگل هاي مانگرواكوسيستم هاي كاملا ويژه اي هستند كه اجتماعات گياهي و جانوري آنها در ارتباط با شرايط خاصي مي تواند شكل گيرد. جنگل هاي حرا جنوب ايران در نوار ساحلي خليج فارس و درياي عمان آخرين پراكنش جنگل هاي مانگرو در جنوب شرقي آسيا به شمار مي روند.
غار نمكدان
اين غار با طول 6850 متر بزرگترين غار نمكي جهان است. بخشي از كوههاي جزيره قشم به دليل انباشتگي و رسوب نمك موجود در آب دريا در گسل هاي عميق تبديل به كوهها و غارهاي نمكي شده است كه اين كوه از اين دسته است.
جزاير ناز
اين جزاير در كيلومتر 25 جاده جنوبي سوزا قرار دارند كه شامل 7جزيره مي باشد كه در هنگام جزر دريا مي توان پاي پياده به اين جزاير رفت. گفتني است؛ لافت شهربادگيرها، قلعه لافت، قلعه لارك، مسجد و مقبره برخ، مسجد جامع قشم، زيارتگاه شاه شهيد، سدباستاني بالاتل، بركه بي بي، چهار طاقي مكتب خانه و... از ديگر نقاط گردشگري جزيره قشم مي باشند.

جمعه|ا|26|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن