تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836189620
ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی
ترور در لغت به معنای ترس و وحشت است. تروریسم مجموعه اقداماتی خشونت آمیز و غیرقانونی است كه با هدف سلب حق حیات از انسانها و ایجاد رعب و وحشت میان مردم و سلب آزادی و امنیت جهت دستیابی به اهداف عمومی و خصوصی از جمله تهدید صلح و ثبات جهانی، تهدید تمامیت ارضی، از هم گسیختگی وحدت ملی و استقلال كشورها صورت میگیرد. مهمترین گروهی كه سم نفاق را به جامعه ایران تزریق كرد و از طریق نفوذ در ارگانها و نهادهای انقلابی و فریب جوانان ناآگاه و سازماندهی تشكیلات نفاق در پوششهای مختلف و همچنین اعمال ترورهای شخصیتی، سعی در تخریب افكار و سلب مشروعیت نظام نمود، گروهك تروریستی منافقین بود. با عنایت به زمینههای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جوامع، پدیده تروریسم هم اشكال مختلفی به خود میگیرد و با مكانیسمهای مختلف ظهور میكند.با توجه به این كه «ترور و نفاق» از جمله مسائل مهم اجتماعی در عرصه بین المللی (خصوصاً جوامع اسلامی) و مهمترین عامل تهدید كننده صلح و امنیت و حقوق ملتهاست، در این مقاله موضوع ترور و نفاق را از دیدگاه جامعه شناختی مورد بررسی قرار میدهیم.مهمترین گروهی كه سم نفاق را به جامعه ایران تزریق كرد و از طریق نفوذ در ارگانها و نهادهای انقلابی و فریب جوانان ناآگاه و سازماندهی تشكیلات نفاق در پوششهای مختلف و همچنین اعمال ترورهای شخصیتی، سعی در تخریب افكار و سلب مشروعیت نظام نمود، گروهك تروریستی منافقین بود. در اومانیسم و سكولاریسم، ارزشهای اخلاقی، تقوا، توجه به منافع و حقوق دیگران، قوانین الهی، فرامین وحی، معنویت و دین هیچ جایگاهی ندارد. در چنین فضایی همه چیز حول محور منافع ارزیابی میشود و فردگرایی و دنیاطلبی اصالت مییابد. مروری بر مهمترین وقایع تروریستی در ایراناولین جنایت هولناك منافقین در سلسله جنایاتی كه در انطباق با توطئه شوم استكبار جهانی مرتكب شدند، انفجار دفتر مركزی حزب جمهوری اسلامی بود. در غروب غم انگیز 7 تیر 1360، منافقین با استفاده از عنصر پلیدی كه موفق به نفوذ در حزب جمهوری اسلامی شده بود، بمب بسیار قدرتمندی را در محل سالن سخنرانی حزب منفجر نمودند كه طی آن شهید مظلوم، آیت الله دكتر بهشتی و 72 تن از یارانش به لقاء الله پیوستند. در 8 شهریور 1360، منافقین انفجاری دیگر و فاجعهای دیگر در ساختمان نخست وزیری به بار آوردند كه منجر به شهادت شهید رجایی، رئیس جمهور و شهید باهنر، نخست وزیر گردید. واحدهای تروریستی منافقین در نیمه دوم سال 1360 و نیمه اول سال 1361، به ترور شخصیتهای مذهبی پرداختند. ننگینترین اوراق كارنامه سیاه و شقاوت بار جنایات منافقین، به شهادت رسانیدن ائمه جمعه در محراب نماز است. آیت الله مدنی، نماینده امام و امام جمعه تبریز در شهریور 1360، آیت الله دستغیب، نماینده امام و امام جمعه شیراز، آیت الله صدوقی، نماینده امام و امام جمعه یزد در تیرماه 1361 و آیت الله اشرفی اصفهانی، نماینده امام و امام جمعه كرمانشاه در مهرماه 1361، به دست عناصر گروهك تروریستی منافقین به فیض عظیم شهادت نائل آمدند.یكی از مهمترین ویژگیهای جامعه سالم، تعبیه شیوههای موثر در كنترل اشكال رفتاری مخل نظم است. نقش عقلانیت منفعتگرا در رشد ترور و نفاقشرایط ناعادلانه و ظالمانه حاكم بر دنیای كنونی، حاصل حاكمیت نظام سرمایهداری بر اساس جهان بینیهای اومانیستی و نگرشهای سكولاریستی است. عقلانیت سكولار و انسان محور نتیجهای جز خودكامگی، خودمحوری، منفعت طلبی و اصالت یافتن سود، نداشته است.در اومانیسم و سكولاریسم، ارزشهای اخلاقی، تقوا، توجه به منافع و حقوق دیگران، قوانین الهی، فرامین وحی، معنویت و دین هیچ جایگاهی ندارد. در چنین فضایی همه چیز حول محور منافع ارزیابی میشود و فردگرایی و دنیاطلبی اصالت مییابد. استفاده از زور و قدرت با بهرهگیری از انواع روشهای تروریستی لازمه كسب منافع محسوب میشود. عقلانیت منفعتگرا هیچ گاه به حق نمیاندیشد و عدل و منفعت در تصمیم سازی و تصمیمگیری در برابر یكدیگر نیستند و دو مقوله جدا از هم هستند. به همین دلیل برای دستیابی به هدف، استفاده از هر وسیلهای مجاز و مشروع است.مهمترین راهكار در مبارزه با پدیده ترور و نفاق در جامعه اسلامی، ایجاد وحدت و همدلی و تقویت روحیه تعاون و همكاری بین افراد و در نهایت درآمیختگی محركات فرد با هنجارهای اجتماعی است كه این خود موجبات پیدایی وفاق اجتماعی بین فرد و جامعه را فراهم میسازد. نقش دین در حذف «ترور و نفاق» در جامعهدین، سیاست، اقتصاد و مجموعه عوامل فرهنگی و اجتماعی با كاركردهای مختلف در شكلگیری ساختار جامعه نقشهای متفاوتی دارند. در جامعه ما، دین به عنوان نهادی پویا منشأ تحولات ساختاری در سایر اركان جامعه و نقطه اتصال بخشهای مهم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه تلقی میشود. در چنین جامعهای چنانچه رفتار افراد در خانواده، نهادها و سازمانهای اجتماعی بر اساس اصول، ارزشها و رهنمودهای دینی شكل گیرد، كارآیی نهادهای دینی با اتكاء به پشتوانه مردمی افزایش مییابد و گروههای همبسته در جامعه شكل میگیرد. وقتی چنین ساختار منسجمی شكل گرفت، خلأهایی كه موجب ورود گروههای تروریستی و ضدمردمی میشود با دقت و هوشیاری گروهها، احزاب و نهادهای دینی شناسایی و از حركتهای مخرب و تروریستی جلوگیری میشود. بنابر این، دین با كاركردهای مثبت خود میتواند بین فرد و جامعه و تك تك افراد رابطهای تعاملی و مبتنی بر وحدت ایجاد نماید، به شكلی كه فاصله اجتماعی (Social distance) كمتر شود و افراد با پایبندی به ارزشهای دینی كه در قالب گروهها، احزاب و تشكلات جمعی صورت میگیرد، در برابر حركتهای تفرقه برانگیز و مخل نظم اجتماعی از خود مقاومت نشان دهند.در جامعهای كه عناصر تشكیل دهنده آن چنین رفتار نمایند، ریشههای ترور و نفاق هم به مرور زمان خشكانده میشود و جامعه به حالت تعادل اجتماعی نزدیك میشود. در چنین شرایطی، روحانیت كه مبلغان و مروجان واقعی و مركز ثقل اندیشههای «وحدت گرا» و «انسان ساز» میباشند، با رشد و شكوفایی تفكرات مذهبی در اقشار مختلف جامعه و شناساندن مسائل اجتماعی ویرانگر از جمله تعامل در جامعه و معرفی آنها به مردم، میتوانند آنان را نسبت به حركتهای ضدانسانی، خشونتآمیز و ضد حقوق بشر آگاه سازند و روحیه دفاع از دین، ملیت و ارزشهای حاكم بر جامعه را تقویت نموده و بر انسجام اجتماعی بیفزایند. نقش نیروهای خارجی (استعمار) در شكل گیری حركتهای تروریستیاجرای اندیشههای استعماری و تحقق اهداف منفعت طلبانه قدرتهای سلطه گر برای استثمار كشورهای ضعیف از طریق ظلم و تعدی و تجاوز به حقوق انسانها و ملتها متحقق میشود. مسلما اجرای اهداف شوم استعماری تنها از طریق عملیات خشونتآمیز و جنایات سازمان یافته امكان پذیر میباشد. اجرای چنین اهدافی مستلزم به كارگماری، سازماندهی و آموزش نیروها و تشكلات حزبی در داخل و خارج و حمایت مالی آنها جهت جمع آوری اطلاعات و نفوذ در گروهها و سازمانهای اجتماعی است. حامیان گروههای ترور و نفاق در جهان با ایجاد تفرقه در میان گروهها و احزاب سیاسی، بدبینی در مردم نسبت به مسئولان و گروههای مذهبی، براندازی افراد و گروههای مخالف استكبار، خواهان تغییر وضع موجود هستند منتها به شكلی كه منافع آنها را تامین نماید. دستیابی به چنین هدفی اغلب از طریق اقدامات خشونت آمیز اعم از ترور شخصیتها، تخریب اموال دولتی و مردمی، ایجاد رعب و وحشت در میان مردم، سلب امنیت در مكانهای مقدس و میعادگاه عاشقان اهل بیت و... صورت میگیرد. در این ارتباط دو سوال اساسی مطرح است كه در بخش پایانی پاسخ داده میشود:1- آیا نیروهای استكبار با حمایت و تقویت گروههای تروریستی و منافقین توانستهاند به اهداف شوم خود دست پیدا كنند؟2- مهمترین راهكار و شیوه مبارزه با تروریسم و جلوگیری از نفاق در جامعه چیست؟اقدامات خشونت آمیز و بمب گذاری برای حذف شخصیتهای برجسته مذهبی ممكن است در كوتاه مدت موجب انبساط خاطر گروه اقلیت مدافع ترور و نفاق را فراهم سازد ولی در بلندمدت نه تنها موجب رسوایی و شكست طراحان و مجریان چنین حركتهایی خواهد شد بلكه پویایی جامعه و اقتدار نظام را نیز به همراه خواهد داشت.نتیجهجامعه (society) مجموعهای از افراد است كه با یكدیگر زندگی تعاون آمیزی دارند. یكی از مهمترین ویژگیهای جامعه سالم، تعبیه شیوههای موثر در كنترل اشكال رفتاری مخل نظم است. هر گاه گروهها، افراد و فرهنگهای مختلف با هم درآمیزند و واحدی همگن را پدید آورند، همانندگردی اجتماعی (social assimilation) ایجاد میشود؛ در چنین جامعهای، افراد به صورت فعال و مشاركت جو در عرصههای مختلف و با همكاری دیگر اعضای جامعه فعالیت میكنند و چون خاستگاه مشترك اجتماعی دارند، نیروهای بیگانه و تفرقه انداز و یا گروههای تروریستی و ویرانگر نمیتوانند پیوستگی متقابل افراد و گروهها را از میان ببرند. در چنین شرایطی شیوههای رفتار، عمل و اندیشه افراد كه در طی فرآیند اجتماعی شدن شكل گرفته است، با رعایت هنجارهای اجتماعی و دینی، جهتیابی مطلوب، به خود میگیرد و روزنهای برای نفوذ عناصر خارجی و ایجاد نفاق و دوگانگی در جامعه به وجود نخواهد آمد.مهمترین راهكار در مبارزه با پدیده ترور و نفاق در جامعه اسلامی، ایجاد وحدت و همدلی و تقویت روحیه تعاون و همكاری بین افراد و در نهایت درآمیختگی محركات فرد با هنجارهای اجتماعی است كه این خود موجبات پیدایی وفاق اجتماعی (social consensus) بین فرد و جامعه را فراهم میسازد. در جامعهای كه عناصر تشكیل دهنده آن چنین رفتار نمایند، ریشههای ترور و نفاق هم به مرور زمان خشكانده میشود و جامعه به حالت تعادل اجتماعی (social etuililram) نزدیك میشود. در چنین شرایطی، روحانیت كه مبلغان و مروجان واقعی و مركز ثقل اندیشههای «وحدت گرا» و «انسان ساز» میباشند، با رشد و شكوفایی تفكرات مذهبی در اقشار مختلف جامعه و شناساندن مسائل اجتماعی ویرانگر از جمله تعامل (Disso ciative social interaction) در جامعه و معرفی آنها به مردم، میتوانند آنان را نسبت به حركتهای ضدانسانی، خشونتآمیز و ضد حقوق بشر آگاه سازند و روحیه دفاع از دین، ملیت و ارزشهای حاكم بر جامعه را تقویت نموده و بر انسجام اجتماعی بیفزایند. برنامهریزی كشورهای سلطه جو و در راس آنها آمریكا جهت حذف گروههای تروریستی، اغلب مبتنی بر اغفال اذهان عمومی مردم جهان از وقایع داخلی آن كشورها و دسترسی به منافع خود در كشورهای در حال توسعه است. ایجاد رعب و وحشت و كشتار انسانهای بیپناه و مظلوم به بهانه مبارزه با تروریسم مهمترین نمونههای بارز مقابله با حقوق بشر و تهدید صلح جهانی است.در كشور ما تجربه نشان داده است كه با توجه به ساختار جامعه و وجود بنیانهای پایدار فكری كه نشأت گرفته از عقاید دینی آحاد افراد جامعه میباشد، حركتهای تروریستی نتوانسته است به آرمانها و ارزشهای اعتقادی ملت ایران صدمه وارد كند بلكه موجبات همبستگی اجتماعی و هوشیاری آنها در شناسایی گروههای اخلالگر را فراهم ساخته است.اقدامات خشونت آمیز و بمب گذاری برای حذف شخصیتهای برجسته مذهبی ممكن است در كوتاه مدت موجب انبساط خاطر گروه اقلیت مدافع ترور و نفاق را فراهم سازد ولی در بلندمدت نه تنها موجب رسوایی و شكست طراحان و مجریان چنین حركتهایی خواهد شد بلكه پویایی جامعه و اقتدار نظام را نیز به همراه خواهد داشت. منابع: 1- چهره دوم نفاق (كارنامه سیاه3)، انتشارات دادستانی انقلاب اسلامی تهران، 1363.2- واعظی (حسن): «تروریسم»، انتشارات سروش، تهران، 1380 .منبع:كیهان – 7/4/83 لینك :- شهید بهشتی از دیدگاه امام خمینی - برگی از دفتر زندگی دكتر بهشتی - شهید بهشتی از زبان آیةالله خامنهای و حجةالاسلام رفسنجانی- شرح ماجرای انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1027]
صفحات پیشنهادی
ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی
ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی-ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسیترور در لغت به معنای ترس و وحشت است. تروریسم مجموعه اقداماتی خشونت آمیز و غیرقانونی است كه ...
ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی-ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسیترور در لغت به معنای ترس و وحشت است. تروریسم مجموعه اقداماتی خشونت آمیز و غیرقانونی است كه ...
جامعه شناسی خانواده ومسائل اجتماعی
جامعه شناسی خانواده ومسائل اجتماعی-مجموعه ای عظیم به نام خانواده همیشه درحال ... ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی-ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسیترور در لغت به معنای ...
جامعه شناسی خانواده ومسائل اجتماعی-مجموعه ای عظیم به نام خانواده همیشه درحال ... ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی-ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسیترور در لغت به معنای ...
سفر در زمان غیرممکن است، مگر آنکه...
سفر در زمان غیرممکن است، مگر آنکه... ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی · عمليات راهداري در محور اصلي فيروزآباد - كوار در حال انجام است ... پروانههای ساخت برای کدامین ...
سفر در زمان غیرممکن است، مگر آنکه... ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی · عمليات راهداري در محور اصلي فيروزآباد - كوار در حال انجام است ... پروانههای ساخت برای کدامین ...
طراحی سه بعدی و محاسبه و تولید قطعات صنعتی با PTC-Pro ...
طراحی سه بعدی و محاسبه و تولید قطعات صنعتی با PTC-Pro-Engineer ورژن 32 بیتی · سفر در زمان غیرممکن است، مگر آنکه... ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی ... ...
طراحی سه بعدی و محاسبه و تولید قطعات صنعتی با PTC-Pro-Engineer ورژن 32 بیتی · سفر در زمان غیرممکن است، مگر آنکه... ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی ... ...
شرح ماجرای انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی
ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی مهمترین راهكار در مبارزه با پدیده ترور و نفاق در جامعه اسلامی، ایجاد وحدت و .... خامنهای و حجةالاسلام رفسنجانی- شرح ماجرای انفجار در ...
ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی مهمترین راهكار در مبارزه با پدیده ترور و نفاق در جامعه اسلامی، ایجاد وحدت و .... خامنهای و حجةالاسلام رفسنجانی- شرح ماجرای انفجار در ...
ترور آیت برای تداوم خط نفاق
ترور آیت برای تداوم خط نفاق-ترور آیت برای تداوم خط نفاق نویسنده : محمد مهدی اسلامی ... كسی كه خواهیم دید در جبهه ملی دوم با شاپور بختیار و خسرو قشقایی چه در داخل و چه در ... زیرا وی در دوران دانشجویی در رشته جامعه شناسی (در مقطع كارشناسی ارشد) با ...
ترور آیت برای تداوم خط نفاق-ترور آیت برای تداوم خط نفاق نویسنده : محمد مهدی اسلامی ... كسی كه خواهیم دید در جبهه ملی دوم با شاپور بختیار و خسرو قشقایی چه در داخل و چه در ... زیرا وی در دوران دانشجویی در رشته جامعه شناسی (در مقطع كارشناسی ارشد) با ...
شهید بهشتی از دیدگاه امام خمینی
ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی منبع:كیهان – 7/4/83 لینك :- شهید بهشتی از دیدگاه امام خمینی - برگی از دفتر زندگی دكتر بهشتی - شهید بهشتی از زبان آیةالله ...
ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی منبع:كیهان – 7/4/83 لینك :- شهید بهشتی از دیدگاه امام خمینی - برگی از دفتر زندگی دكتر بهشتی - شهید بهشتی از زبان آیةالله ...
تروریسم عامل تهدید جامعه بشریت است
ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی تروریسم مجموعه اقداماتی خشونت آمیز و غیرقانونی است كه با هدف سلب حق حی. ... در عرصه بین المللی (خصوصاً جوامع اسلامی) و مهمترین ...
ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی تروریسم مجموعه اقداماتی خشونت آمیز و غیرقانونی است كه با هدف سلب حق حی. ... در عرصه بین المللی (خصوصاً جوامع اسلامی) و مهمترین ...
شهید بهشتی از زبان آیةالله خامنه ای و حجةالاسلام رفسنجانی
ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی منبع:كیهان – 7/4/83 لینك :- شهید بهشتی از دیدگاه امام خمینی - برگی از دفتر زندگی دكتر بهشتی - شهید بهشتی از زبان آیةالله ...
ترور و نفاق از دیدگاه جامعه شناسی منبع:كیهان – 7/4/83 لینك :- شهید بهشتی از دیدگاه امام خمینی - برگی از دفتر زندگی دكتر بهشتی - شهید بهشتی از زبان آیةالله ...
آسیب شناسی فرهنگ انتظار و مهدیباوری
آسیب شناسی فرهنگ انتظار و مهدیباوری نويسنده: غلام رسول محسنی ارزگانی چکیده ... و پایگاه مردمی مهدویت و ریشههای نفاق که آسیب جدی هر انقلاب و تشکل است بیان میگردد. ... اما از دیدگاه جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی، جامعه بدون تقلید قابل تصور ..... امامت و مهدویت گردیده و از این طریق در صدد ترور رهبری این حکومت الهی شده است.
آسیب شناسی فرهنگ انتظار و مهدیباوری نويسنده: غلام رسول محسنی ارزگانی چکیده ... و پایگاه مردمی مهدویت و ریشههای نفاق که آسیب جدی هر انقلاب و تشکل است بیان میگردد. ... اما از دیدگاه جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی، جامعه بدون تقلید قابل تصور ..... امامت و مهدویت گردیده و از این طریق در صدد ترور رهبری این حکومت الهی شده است.
-
گوناگون
پربازدیدترینها