تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836364898
روزی که خونین ترین رمضان در جنوب شرق آسیا لقب گرفت
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > جعفری چمازکتی، احمد - (بخش اول ) مقدمه :پس از یازده سپتامبر سیاست آمریکا بر سرکوب جمعیت های مسلمان در اقصی نقاط جهان قرار گرفت. پراگندگی گروههای کوچک مسلمان در منطقه هلال اسلامی* فرصت مغتنمی را برای غربیها فراهم ساخت تا این جمعیت مسلمان را هدف حملات خود قرار دهند.در راستای همین هدف بود که در سال 83 دهها تن از مردم مسلمان و روزه دار منطقه " تاک بای " از استان جنوبی ناراتیوات تایلند به بدترین شیوه ممکن توسط نظامیان و نیروهای امنیتی این کشور،. به خاک و خون کشیده شدند.این فاجعه انسانی که می توانست در ابعاد جهانی سمت و سوی رسانه ای به خود بگیرد، در بی تفاوتی رسانه های بین المللی مدعی جریان آزاد اطلاعات ، تنها توانست در سطح منطقه ای واکنش هایی را بخود معطوف کند. در این نوشتار سعی خواهد شد ضمن بازخوانی واقعه تاک بای ، ریشه های درگیرهای موجود در سه استان جنوبی "ناراتیوات "، "یالا" و "پاتانی " را که عمده جمعیت آنان را مسلمانان تشکیل می دهند، واکاوی شود . مشخصات جغرافیایى کشور پادشاهى تایلند با مساحت 514000 کیلومترمربع (1) در مرکز شبه جزیره هندوچین و شمال شبه جزیره مالى واقع شده است . از شمال و شمال شرقى به کشور لائوس، از شرق به کامبوج، از جنوب به مالزى و خلیج سیام و از غرب و شمال غربى به میانمار محدود می باشد. تایلند کشورى نیمه کوهستانى است و کوههاى آن عمدتا در نواحى شمالى، غربى و قسمت شبه جزیرهاى واقع شدهاند. مهمترین رودهاى آن مکونگ، مون، نان، چائوپرایا وشعبههاى آنها است. جنگلهاى تایلند بسیار وسیع و آب و هواى آن در اکثر نقاط گرم ومرطوب و پرباران است. (2) در این کشور بیش از 30 ملیت مختلف به سر مىبرند ملیتهاى سیامى و لائوسى 85 درصد کل جمعیت را تشکیل مىدهند. زبان رسمى مردم این کشور تائى ، یکى از زبانهاى گروه سینو - تبتى است. مذهب رسمى تایلند بودایى است که حدود 90درصد جمعیت را شامل مىشود. (3) تاریخچه سرزمین فعلى تایلند (سیام سابق) در دورانهاى گذشته جزء امپراتورى مون خمر بود و تا حدود قرن دوازدهم میلادى تاریخ مستقلى نداشت. در اواسط قرن چهاردهم قوم تاى در این سرزمین مملکت مستقلى تشکیل دادند که پایتخت آن آیوتایا بود. در قرن پانزدهم و شانزدهم میلادى برمهاىها حملات فراوانى به تایلند کردند. در همان دوران پاى پرتغالیها و هلندیها نیز به آن سرزمین باز شد و بعدها در قرن هیجدهم انگلیسیها نیز به این سرزمین راه یافتند. در اواسط نیمه دوم قرن هیجدهم میلادى پایتخت امپراتورى تاى ویران شد. در قرن نوزدهم میلادى استقلال تایلند به وسیله انگلستان تهدید شد ولى تایلندیها با ایجاد رابطه با دول دیگر، امکان نفوذ انگلستان را از بین بردند. در نیمه دوم قرن نوزدهم تایلند دست از ادعاى خود بر خاک کامبوج برداشت و در اوایلقرن بیستم قسمتى از تملکات خود را به کامبوج واگذار کرد و در سال 1909 نیز قسمتى از تملکات خود را به انگلستان داد. از اواسط نیمه دوم قرن 18، سلسله «چاکرى» بر تایلند حکومت کرد. در سال 1932 کشور از شیوه استبدادى به نوعى مشروطه تبدیل شد که بر اثرکودتا حاصل شده بود. در سال 1938 ژنرال «لوانگاپى بول نگگرام» با قدرت نظامیان جلو رشد دموکراسى را گرفت. در سال 1941 ژاپنیها تایلند را اشغال کردند و تایلند در جنگجهانى دوم همراه با ژاپن جنگید. پس از پایان جنگ حکومت تایلند در سطح نخست وزیر همواره متشنج و پرکودتا بود. ورود اسلام به تایلند دین مقدس اسلام از طریق هندوستان و بنادر خلیجفارس و دریاى عمان به کشورهاىجنوب شرقى آسیا و جزایر اقیانوس هند راه پیدا کرد و گروهى از بازرگانان و دریانوردان ایرانى سهم بسیارى در مسلمان شدن مردم این مناطق داشتهاند. (4) در مورد ورود اسلام به تایلند نظرات مختلفى ارائه شده است. بنیانگذار مرکز اهلبیت در بانکوک طى مصاحبهاى در مورد تاریخ اسلام در تایلند معتقد است که اسلام در حدود 450 سال پیش توسط بازرگانان و مبلغان مسلمان در تایلند رواج یافت و از آنجا که بعضى از این مبلغان اهل زهد و تصوف و گوشهنشینى بودند، مردمتحت تاثیر زهد و اصول اعتقادى آنها قرار گرفتند. حادثهاى در تاریخ نقل شده که یکى ازعلماى ایرانى به نام شیخ احمد قمی که در یک سفر تجارتى از این کشور دیدن کرده بود، وقتى عقب ماندگى مردم را دید تصمیم گرفت در آن کشور بماند و پس از مدتى توانست شاه کشور را مسلمانکند و این مساله از خلال اسامى شاهان آن دوره که شبیه اسامى اسلامى است معلوم مىشود. (5) مجله العالم در مقالهاى تحت عنوان «موقعیت مسلمانان تایلند» مىنویسد: براساس آنچه در تاریخ موجود است اولین مرتبه که مسلمانان به تایلند رسیدند اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم هجرى بود و آنان از طریق جهانگردى و تجارت به شبهجزیره مالایا رسیدند و در مورد تجارت ادویه و تشویق مردم آن سرزمین به استفاده بیشتر از بنادر طبیعى و مواهب زندگى آن روزگار بحث و گفتگو کردند. (6) در مقاله اسلام در تایلند آمده است: اسلام، در اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم میلادى توسط مالزیاییها و همچنین تجار هندى و عرب به تایلند وارد شده و در جنوب این کشور به علت مجاورت با مالزى که یک کشور اسلامى است بسرعت گسترش یافت. (7) شمار مسلمانان دولت تایلند نیز همچون سایر کشورهایى که مسلمانان در آنها در اقلیتند هیچگاه نخواسته است آمار دقیقى از مسلمانان کشورش ارائه دهد و جمعیت مسلمانان را بسیار کمتر از تعداد واقعى قلمداد مىکند. به هر ترتیب دسترسى به آمار دقیق مسلمانان تایلند بسیار مشکل است. در این زمینه در منابع مختلف، آمارهاى متفاوتى ذکر شده است که اختلاف زیادى با همدارند. برخى ارقام حاکى از آن است که مسلمانان 20% از کل جمعیتیعنى حدود 10 میلیون نفررا تشکیل مىدهند. (8) برخى دیگر این نسبت را 11% ذکر کردهاند. (9) بعضى از مقاماتمذهبى مسلمانان تایلند این رقم را بیش از 10 میلیون نفر مىدانند. (10) در کتاب جدول مشخصات کشورهاى جهان که توسط وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ایران چاپ شده، جمعیت مسلمانان تایلند حدود 000/000/4 نفر ذکر شده است. (11) در کتاب اقلیتهاى مسلمان در جهان تعداد مسلمانان تایلند 1/6 میلیون نفر یا 12% از کلجمعیت عنوان شده است. (12) وضعیت مسلمانان تایلند پس از نفوذ اسلام به تایلند و اهمیت یافتن آن، روز به روز بر تعداد مسلمانان افزوده شد و توانستند موقعیت خاصى براى خود به دست آورند. مدارس و مؤسسات مذهبى ویژهای دایر که در زمان شیخ احمد قمى به اوج خود رسید. دوستان و پیروان وى توانسته بودندکلاسهاى مذهبى را براى خارجیان و همچنین اهالى مقیم آیوتایا برگزار کنند و به کمک همین کلاسها بسرعت بر تعداد تازه مسلمانان منطقه بیفزایند. حضور شیخ احمد در دربار سیام موجب شده بود تا تجار مسلمان براحتى بتوانند به منطقه رفت و آمد کنند و از امتیازهاى بازرگانى برخوردار شوند. با توسعه کمى و کیفى نفوذ جامعه مسلمانان سیام، شاه درصدد برآمد تا آنها را به عنوان یکى از اقلیتهاى رسمى مورد شناسایى قرار دهد. به اینترتیب شیخ احمد علاوه بر مناصب ادارى، تجارى و سیاسى، به سمت رئیس جامعهمسلمانان سیام نیز منصوب گردید و بعدها به عنوان نخستین شیخالاسلام سرزمین تایلند شناخته شد. (13) در سال 1901 «شمولاکونک کورن» پادشاه وقت، قانونى را تصویب کرد که به موجبآن کلیه امور مسلمانان از قبیل ازدواج و ارث و غیره باید به وسیله قاضى مسلمان انجامگیرد و نیز «فاجیرانوذ» جانشین او مجموعهاى از قوانین را تصویب کرد که بیشتر این قوانینراجع به مسلمانان بود و نیز در سال 1932 مادهاى به قانون اساسى کشور تایلند اضافه شدبه این مفهوم که: «پادشاه کلیه معتقدات دینى را حمایت مىکند.» در سال 1945 طى قانونى، بر ضرورت تطبیق شریعت اسلامى نسبت به پیروان اسلام تاکید شد و آنها را از مالیات قربانى حیوانات که جنبه دینى داشته باشد معاف داشت و نیز اداره امور مساجد را تنظیم کرد و زمینهایى را براى ساختمان مساجد اختصاص داد. (14) وضعیت اقتصادى مسلمانان تایلند ضعیف است و نشانههایى از وجود نقشهاى براىخرید زمینهاى جنوب و اسکان غیرمسلمانان در آنها شبیه آنچه که در فلسطین اتفاق افتاد، دیده مىشود و مسلمانان زمینهاى خود را که در طول نسلهاى متعدد مالک شدهاند پیوسته از دست مىدهند و این از مهمترین مشکلات آنهاست. از مشکلات دیگر اقدامات بیگانهکردن مسلمانها و تحمیل عقاید غیر اسلامى بر آنهاست. در جنوب تایلند ، دولت سعى کرد در هر مدرسه مجسمه بودا بگذارد و در این مورد بخشنامهاى صادر کرد، اما مسلمانان با اینکار مخالفت کردند و تظاهرات عظیمى در «ساتون» و «بانکوک» به راه انداختند و نامه اعتراضآمیزى براى وزیر آموزش و پرورش نوشتند و پس از آن، دولت مدارسى را که اکثریت آنها مسلمانند در این مورد مخیر نمود. مسلمانان تایلند در دولت حضور رسمى ندارند فقط در پارلمان که بیش از دویست نماینده دارد، تنها 9 نماینده دارند و چون متفرق و پراکنده هستند نمىتوانند نمایندگان خود را در مناطق مسلماننشین انتخاب کنند و به همین دلیل نیز در مسایل عمومى کشور دخالت مؤثر ندارند. در دستگاههاى دولتى سازمانى خاص حمایت و اداره امور مسلمانان وجود ندارد. تنها یک اداره مرکزى اسلامى هست که از سوى خود مسلمانها انتخاب مىشود و این اداره یکى از علما را به عنوان «شیخالاسلام» انتخاب مىکند. شیخالاسلام صلاحیترسیدگى به امور مسلمانان را داراست و دولت نیز نظرات او را تایید مىکند، اما صلاحیت و اختیارات وى مطلق نیست و محدود به امور عمومى است و در مسایل سیاسى دخالت نمىکند. اما امور حسبى مانند ازدواج و طلاق و مانند آنها در مساجد محلى برگزار مىشودو ادارههاى ثبت رسمى هم براى این کارها وجود دارد، اما قانون احکام اسلامى یا حقوق مربوط به مسلمین را به رسمیت نمىشناسند. (15) رفتار دولتهاى تایلند با مسلمانان مسلمانان تایلند گرفتار قیدوبندهاى گوناگون هستند. از جمله آنها نداشتن حق انتخاب نامهاى اسلامى براى فرزندان خویش است. این موضوع در پارلمان تایلند مطرح و تاحدودى تعدیل شد. مشکل دیگر محدودیت اداى فرایض مذهبى است، در سازمانهاى دولتى، بویژه در ارتش، جوانان مسلمان نمىتوانند فریضه نماز را به جا آورند،در حالى که وادار مىشوند در مراسم دینى بودایى حاضر شوند. (16) مخالفت مقامات دولت تایلند با حجاب اسلامى نیز مشکلاتى را براى زنان مسلمان بهوجود آورده است. مجله عربى العالم در گزارشى تحت عنوان حجاب در تایلند نوشته است: اصرار کارمندان و دانشجویان مسلمان تایلندى به استفاده از پوشش اسلامى و مخالفت مقامات دولتى با این امر سبب بروز بحران جدیدى در دولت تایلند شده است. برغم آن که قانون اساسى تایلند مردم را در عمل به عقاید مذهبى خود آزاد گذاشته است، اخیرا دوازده دختر دانشجو به دلیل استفاده از پوشش اسلامى از دانشکده امور تربیتى استان یالا اخراج شدند. این قبیل رفتارها همه روزه اتفاق مىافتد و زنان و دختران مسلمان از سوى مقاماتدولتى مورد توهین و آزار قرار مىگیرند. (17) منابع و ماخذ:1. سعیدیان، عبدالحسین، کشورهاى جهان، انتشارات علم و زندگى، چاپ اول، 1365، ص332. 2. محجوب، محمود، یاورى، فرامرز، گیتاشناسى کشورها، انتشارات گیتاشناسى، چاپ دوم، دیماه1362، ص110. 3 . رولاتیشوا، کشورهاى جنوب شرقى آسیا، ترجمه غلامعلى سرمد، انتشارات شبگیر، چاپ دوم،فروردین 1356، ص107. 4. مجله اطلاعات هفتگى، شماره 1361 مورخ 7/8/1366، ص61و62. 5. روزنامه رسالت، شماره 220 مورخ 22/7/1365. 6. روزنامه کیهان، شماره 14670 مورخ 15/10/71. 7.مهاجرى، مسیح، اسلام در ژاپن، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ سوم، بهار 1362، ص28. 8. رک: روزنامه کیهان، شماره 14670، مورخ 15/10/71. 9. مرغى، جاسم، اوضاع معاصر کشورهاى اسلامى، ناشر نمایشگاه دائمى کتاب، چاپ اول، مهرماه1363، ص9. 10. رک، روزنامه رسالت، شماره220، مورخ 22/7/1365. 11. وزارت امور خارجه، جدول مشخصات کشورهاى جهان، چاپ اول، اسفند 1362، ص5. 12. کرمانى، ایرج (مترجم)، اقلیتهاى مسلمان در جهان، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ اول، 1370،ص257. 13. ترقىجاه، مسعود، مقاله با شیخ احمد در آیودیا، مجله نامه فرهنگ، سال سوم، شماره اول، شمارهمسلسل 9، ص164. 14. رک: مجله اطلاعات هفتگى، شماره 2361 مورخ 7/8/66، ص62. 15. رک: روزنامه رسالت، شماره 220 مورخ 22/7/1365. 16. روزنامه جمهوى اسلامى، شماره 2620، مورخ 23/3/67. 17. رک، روزنامه رسالت، شماره 220، مورخ 22/7/65. (ادامه دارد)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 998]
صفحات پیشنهادی
سرانجام تلخ برای ستاره: پس از دستگیری در پارتی به زندان ...
روزی که خونین ترین "رمضان" در جنوب شرق آسیا لقب گرفت · مخالفت نماینده ارومیه با همکاری ایران و قطر:آنها با آمریکا و انگلیس و اسرائیل رابطه دارند ...
روزی که خونین ترین "رمضان" در جنوب شرق آسیا لقب گرفت · مخالفت نماینده ارومیه با همکاری ایران و قطر:آنها با آمریکا و انگلیس و اسرائیل رابطه دارند ...
نسخه جدید و نهایی مرورگر اینترنتی سریع و قدرتمند Opera ...
روزی که خونین ترین "رمضان" در جنوب شرق آسیا لقب گرفت · نشريات دانشجويي فرصت مناسبي براي ورود دانشجويان به عرصه هاي سياسي است · زمان پخش سريالهاي ماه رمضان ...
روزی که خونین ترین "رمضان" در جنوب شرق آسیا لقب گرفت · نشريات دانشجويي فرصت مناسبي براي ورود دانشجويان به عرصه هاي سياسي است · زمان پخش سريالهاي ماه رمضان ...
88 زوج دانشجوي دانشگاه آزاد شيروان ازدواج خود را جشن گرفتند
روزی که خونین ترین "رمضان" در جنوب شرق آسیا لقب گرفت · ثبت نامه امام علی(ع) به مالک در یونسکو · ده توصیه مهم برای پوست · مسابقات تكواندو جام فجر ...
روزی که خونین ترین "رمضان" در جنوب شرق آسیا لقب گرفت · ثبت نامه امام علی(ع) به مالک در یونسکو · ده توصیه مهم برای پوست · مسابقات تكواندو جام فجر ...
ديک چنی، فرمانده حمله به ايران؟
دفتر ديك چنی معاون رياست جمهوری امريكا که گفته می شود طراح و هدايت كننده واقعی عمليات 11 سپتامبر ... روزی که خونین ترین "رمضان" در جنوب شرق آسیا لقب گرفت ...
دفتر ديك چنی معاون رياست جمهوری امريكا که گفته می شود طراح و هدايت كننده واقعی عمليات 11 سپتامبر ... روزی که خونین ترین "رمضان" در جنوب شرق آسیا لقب گرفت ...
تمرکز روی اشتباهات کودک
روزی که خونین ترین "رمضان" در جنوب شرق آسیا لقب گرفت · آغاز ساخت نمايشگاه بينالمللي در شهر آفتاب · وزارت جهاد كشاورزي بايد پاسخگوي خسارات وارده به كشاورزان ...
روزی که خونین ترین "رمضان" در جنوب شرق آسیا لقب گرفت · آغاز ساخت نمايشگاه بينالمللي در شهر آفتاب · وزارت جهاد كشاورزي بايد پاسخگوي خسارات وارده به كشاورزان ...
دردهایی که ریشه در ذهن دارند
همنشینی پادشاه با خواننده آمریکایی/عکس · سازمان نظام مهندسي قم بر معماري و شهرسازي اسلامي تاكيد كرد · روزی که خونین ترین "رمضان" در جنوب شرق آسیا لقب گرفت ...
همنشینی پادشاه با خواننده آمریکایی/عکس · سازمان نظام مهندسي قم بر معماري و شهرسازي اسلامي تاكيد كرد · روزی که خونین ترین "رمضان" در جنوب شرق آسیا لقب گرفت ...
چهارمين جشنواره فنآفريني برگزار ميشود
مواد اعتياد آوري که در آشپزخانه تهيه مي شود. . نمایش تصادفی مطالب. مجموعه 161 عكس زمينه براي موبايل · روزی که خونین ترین "رمضان" در جنوب شرق آسیا لقب گرفت ...
مواد اعتياد آوري که در آشپزخانه تهيه مي شود. . نمایش تصادفی مطالب. مجموعه 161 عكس زمينه براي موبايل · روزی که خونین ترین "رمضان" در جنوب شرق آسیا لقب گرفت ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها