تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818997950




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تقدير از منتخبان ادبيات كودك و نوجوان از ديد شوراي كتاب كودك


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تقدير از منتخبان ادبيات كودك و نوجوان از ديد شوراي كتاب كودك
منتخبان ادبيات كودك و نوجوان از ديد شوراي كتاب كودك در مراسم سالگرد شوراي كتاب كودك تقدير شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، در اين مراسم ابتدا گزارشي از بررسي‌هاي شوراي كتاب كودك ارائه شد و سپس از 18 اثر برگزيده ادبيات كودك و نوجوان در سال 1386 مورد تقدير قرار گرفتند. همچنين نخستين جايزه جعفر پايور نيز در اين مراسم به عرفان‌نظر آهاري اهدا شد.

شكوه حاج‌نصرالله، مدرس ادبيات در شورا و خانه كتابدار گزارشي از بررسي‌هاي كارشناسان شورا در مورد ادبيات كودكان در سال گذشته ارائه كرد و توصيه‌هاي شورا را به نويسندگان و ناشران ارائه كرد.

وي گفت: 663 اثر در شورا بررسي شده‌اند كه از اين تعداد 510 اثر به شورا راه يافته‌اند و 153 اثر قابليت راه يافتن به فهرست شورا را نداشته‌اند.

اين مدرس ادبيات با بيان اينكه تصويرگري كتاب كودك بايد به متن متعهد باشد در مورد بررسي‌هاي گروه تصوير گفت: از ميان 174 اثر بررسي شده تنها 71 كتاب به اين فهرست راه يافته‌اند.

آثار عرفان‌نظرآهاري و مصطفي رحماندوست در فهرست آثار ويژه سال 1386

در قسمت داستان، تاليف 94 كتاب بررسي شده‌اند كه 71 كتاب به فهرست شورا راه يافته‌اند و در نهايت كتاب "من هشتمين آن هفت‌نفرم" نوشته عرفان‌نظر آهاري به عنوان اثر ويژه شورا در سال 86 انتخاب شد.

در قسمت داستان-ترجمه از ميان 198 اثر بررسي شده 180 عنوان به فهرست شوراي كتاب كودك راه‌ يافته‌اند كه از اين ميان 4 اثر "من موش بودم" با ترجمه شهره نورصالحي، "رمانهاي سه‌گانه چرخ گردون" با ترجمه مرحوم حسين ابراهيمي (الوند)، "تصاوير هاليس وودز" با ترجمه شهلا انتظاريان و "پرنيان و پسرك" ترجمه‌ي كيوان عبيدي‌آشتياني به عنوان آثار منتخب شورا تقدير شدند.

در بخش شعر از ميان39 اثر بررسي شده، 23 اثر به ليست شورا راه يافته‌اند كه از اين ميان 4 اثر به عنوان آثار برگزيده شوراي كتاب كودك انتخاب شدند.

كتابهاي "كاش حرفي بزني" اثر مصطفي رحماندوست، "بادكنك به شرط چاقو: مجموعه شعر سپيد براي كودكان" اثر علي‌اصغر سيد‌آبادي، "بزرگراه" اثر افسانه شعبان‌نژاد و "تو پرنده، من درخت: گزيده اشعار آلماني" با ترجمه علي عبداللهي، به عنوان آثار برگزيده بخش شعر تقدير شدند.

در بخش كتابهاي مرجع از ميان 24 اثر بررسي شده 21 اثر به فهرست شورا راه يافته‌اند كه 2 كتاب "فوت كوزه‌گري: مثلهاي فارسي و داستانهاي آن" نوشته مصطفي رحماندوست و "باغباني كنيد" با ترجمه مريم پورثاني به عنوان آثار برگزيده تقدير شدند.

در بخش دين از 63 اثر بررسي شده 39 اثر به فهرست شورا راه يافته‌اند كه 2 كتاب "دلم مي‌خواست همه چيز را درباره خدا بدانم" نوشته ويرجينيا كرول با ترجمه آذر رضايي و "جوانمرد نام ديگر تو" اثر عرفان نظر آهاري به عنوان آثار برگزيده شورا انتخاب شدند.

در بخش دانش‌اجتماعي كارشناسان شورا از ميان 48 اثر بررسي شده 47 اثر را به ليست شورا را دادند كه از اين ميان 4 كتاب به عنوان آثار برگزيده توسط كارشناسان شورا انتخاب شدند.

كتابهاي "ايران در آستانه تغيير : از حمله افغانها تا مشروطه" نوشته علي‌اصغر سيد‌آبادي، "انقلاب مشروطه: پايان دوره‌ي قاجار" اثر حيدرضا شاه‌آبادي، "انقلاب باشكوه" ترجمه مهدي حقيقت‌خواه و "عصر استعمارگري" ترجمه مهدي حقيقت‌خواه كتاب‌هاي برگزيده شورا در بخش دانش‌اجتماعي هستند.

در بخش علوم تجربي هم از ميان 97 اثر بررسي شده تنها يك اثر به عنوان اثر برگزيده شورا انتخاب شد. كتاب " تو چه‌طور رشد مي‌كني؟" اثر پاتريشيا پيرس با ترجمه مهري اميرزادگان به عنوان اثر برگزيده اين بخش انتخاب شد.

فعال‌ترين ناشران كودك و نوجوان از منظر شوراي كتاب كودك

فعال‌ترين ناشران كودك و نوجوان در 11 حوزه مختلف وسط كارشناسان شوراي كتاب كودك انتخاب شدند.

در بخش كتاب‌هاي داستان تاليف انتشارات شباويز با 18 اثر، نشر پيدايش با 13 اثر و انتشارات به‌نشر با 11 اثر مقام‌هاي اول تا سوم را كسب كردند.

در بخش ادبيات كهن، انتشارات منادي تربيت با 11 اثر، و نشرهاي كارگاه آموزش، سرگرمي فردا و مهاجر هر كدام با 5 اثر به عنوان ناشرين برتر انتخاب شدند.

در بخش داستان، ترجمه 3 نشر قدياني با 15 اثر، هرمس 16 اثر و افق با 13 اثر به عنوان ناشرين برگزيده انتخاب شدند.

در بخش شعر و دين كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به ترتيب با 11 و 19 اثر به عنوان تنها ناشر برتر اين حوزه ‌ها انتخاب شد.

در بخش هنر، بازي و سرگرمي انتشارات گام با يك عنوان 8 جلدي، كلام با يك عنوان 4 جلدي و كانون با 3 اثر به عنوان ناشران فعال در اين حوزه انتخاب شدند.

در بخش دانش‌اجتماعي انتشارات افق، مدرسه و پنجره، در بخش علوم تجربي قدياني، مدرسه و به‌نشر و در بخش زندگينامه فاطمي، مدرسه و ققنوس به عنوان ناشران برتر انتخاب شدند.

در بخش كتابهاي مرجع انتشارات محراب قلم با 8 اثر و انتشارات پيام آزادي با 5 اثر و در بخش الكترونيك انتشارات خانه ادبيات با 7 و دنياي تاتي با 6 اثر به عنوان ناشران برگزيده انتخاب شدند.

توصيه‌هاي شوراي كتاب كودك به ناشرين و نويسندگان

شكوه حاج‌نصرالله به نمايندگي از شوراي كتاب كودك توصيه‌هاي كارشناسان اين شورا را كه پس از بررسي‌‌هاي بسيار به آن رسيده‌اند بيان كرد و گفت: فهرستي كه در شورا تهيه مي‌شود حاصل ساعتها كار و تلاش است و اين فهرست نقطه آغازي براي گفتگو با همگان است.

وي افزود: تحليل شوراي كتاب كودك اين است كه در اين حوزه به جلو رفته‌ايم اما بايد معيارهايمان را در مورد كودكان نو كنيم.

اين كارشناس در رابطه با داستان‌هاي تاليفي براي نوجوانان گفت: متاسفانه آثار اين بخش هنوز نمي‌توانند پاسخگوي نياز نوجوانان ما باشند همچنين از ظرفيت ادبيات هن براي آثار ويژه نوجوانان استفاده نمي‌كنيم.

وي با اشاره به اين نكته كه شروع سن كتابخواني از پيش از دبستان است گفت: متاسفانه در بررسي‌ها متوجه شديم كه براي كودكان پيش از دبستان كتابي نداشته ايم و يا اگر كتابي هم داشته‌ايم با گروه سني اول دبستان يكي بوده است.

حاج نصرالله افزود: توجه نويسندگان را به گروه 0 تا 6 سال براي تاليف آثار مناسب خواستاريم همچنين از ناشران هم تقاضا مي‌كنيم به ويراستاري اين كتابها و آثار ديگر توجه ويژه‌اي داشته باشند.

وي با بيان اينكه شعر كودك و نوجوان در بحران فرو رفته است گفت: با وجود اينكه امسال 3 كتاب ويژه در حوزه شعر داشته‌ايم اما شعر كودك و نوجوان اوضاع مناسبي ندارد و به دنبال اين هستيم كه سميناري را براي شعر برگزار كنيم.

اين مدرس ادبيات در شورا و خانه كتابدار گفت: متاسفانه در حوزه دين مفاهيمي كه براي كودكان ونوجوانان ارائه مي‌شوند بسيار دشوار هستند و بهتر است كه نويسندگان و ناشران اين مفاهيم را ساده‌سازي كنند يا اينكه برايشان يك محور داستاني پيدا كنند.

وي با بيان اينكه توليدات در بخش هنر، بازي و سرگرمي در سال جاري افت زيادي داشته است گفت: در سالهاي گذشته كانون در اين حوزه بهتر عمل كرده بود و از آنجا كه كانون يك ناشر دولتي است انتظار كار بيشتري را از اين ناشر داريم.

شكوه حاج‌نصرالله در پايان تشكيل شوراي بررسي و مديريت هنري، كامل بودن شناسنامه‌ كتاب و ذكر گروه سني را از عواملي خواند كه مي‌توانند به پيشرفت كار كمك كنند.

نخستين جايزه "جعفر پايور" به عرفان‌نظر‌آهاري اهدا شد

نخستين جايزه جعفر پايور در مراسم سالگرد شوراي كتاب كودك توسط فروغ جمالي همسر جعفر پايور به عرفان‌نظر آهاري اهدا شد.

فروغ پايور با بيان اينكه در 50 سال اخير شوراي كتاب كودك در ادبيات كودك و نوجوان سهم به‌سزايي داشته است گفت: پايه‌گذاري جايزه پايور براي بهترين بازنويسي و بازآفريني در ادبيات كهن ايران براي كودكان ونوجوانان به اين علت است كه تعامل عاملي براي رشد ادبيات كودك و نوجوان در ايران است.

وي افزود: انتخاب تنديس اين جايزه به شكل سرو به اين علت است كه سرو از نشانه‌هاي اصيل ادبيات و فرهنگ كهن ايران است.

در ادمه اين مراسم نخستين جايزه جعفر پايور به عرفان‌نظر آهاري به دليل تاليف كتاب "جوانمرد، نان ديگر تو" اهدا شد.

دوشنبه|ا|12|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن