تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819145451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فارس از قزوين گزارش مي‌دهدفراموشي روشنگري در عزاداري‌هاي محرم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از قزوين گزارش مي‌دهدفراموشي روشنگري در عزاداري‌هاي محرم
خبرگزاري فارس: محافل عزاداري ائمه (ع) امروز در حالي برگزار مي‌شود كه شاهد برخي انحرافات و بدعت‌ها در آن هستيم و منشاء اين انحرافات نيز نبود روشنگري در عزاداري‌هاست. از اين‌رو نمي‌توان از كنار اين تهديد‌ها بي‌تفاوت عبور كرد.


به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين، زنده ماندن اسلام در استمرار نهضت عاشورا و تحقق اهداف قيام امام حسين (ع) تجلي مي‌يابد، ولي امروز شاهد فراموش شدن اين اهداف در عزاداري‌ها هستيم، از اين‌رو براي احياي هرچه بيشتر اسلام بايد به چگونگي برگزار شدن اين مراسم‌ها توجه داشت.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان قزوين امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در قزوين با اشاره به لزوم پاك كردن عزاداري‌هاي ائمه از انحرافات اظهار داشت: براي پاك كردن عزاداري‌ها و مجالس سوگواري حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) از انحراف‌ها، لازم است در گام نخست، منشاء انحراف‌ها را پيدا كنيم كه در بررسي اجمالي در مي‌يابيم، بيشتر انحرافات از جهالت افرادي ناشي مي‌شود، بنابراين تا زماني كه امام حسين (ع) را آن طور كه بايد و شايد نشناخته‌ايم، اين انحراف‌ها ادامه دارد.
حجت‌الاسلام علي اكبر حاجي عزيزخاني افزود: همه انحراف‌ها به عدم شناخت صحيح از امام حسين (ع) مربوط مي‌شود، در نتيجه لازم است كه دستگاه‌هاي فرهنگي و تبليغي، فرهنگ حقيقي عاشورا و كربلاي حسيني را براي اقشار مختلف جامعه به ويژه مسئولان هيئت‌ها و برنامه‌هاي مذهبي تبيين كنند.
وي اضافه كرد: آنچه ما را به سر منزل مقصود مي‌رساند، فرهنگ عاشورا است و در واقع اين فرهنگ براي جامعه ما نجات‌بخش و حيات‌بخش است و لازم است، امام حسين (ع) را به گونه‌اي معرفي كنيم كه از واقعيت به دور نباشد.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان قزوين خاطرنشان كرد: مسئولان هيئت‌ها بايد توجه داشته باشند كه در برگزاري برنامه‌هاي مذهبي و ديني از وجود روحانيان آگاه استفاده كنند و در برپايي برنامه‌هاي سوگواري و عزاداري تنها به بيان مصيبت نپردازند.
وي يادآور شد: همچنين مسئولان هيئت‌ها بايد دقت كنند كه در برنامه‌هاي خود از مداحان آگاه، مخلص و متدين استفاده كنند و طوري برنامه‌ريزي شود كه دختران، پسران، زنان و مردان با حضور در مجالس عزاداري هر چه بيشتر و بهتر با فرهنگ عاشورا آشنا شوند.
عزيزخاني عدم توجه به فرهنگ عاشورا را از جمله آسيب‌هاي عزاداري دانست و بيان داشت:
عدم توجه به فرهنگ عاشورا يكي از آسيب‌هايي است كه به عزاداري‌ها وارد است، بنابراين حضور افراد مطلع در برنامه هيئت‌ها، مي‌تواند به رفع اين مشكل كمك كند و فرهنگ عاشورا به عنوان درس بزرگ جامعه بشري تبيين شود.
وي تصريح كرد: دشمن در تلاش است تا از همين آسيب‌ها سوء استفاده كند و با سرمايه‌گذاري مستقيم و غيرمستقيم مانع از ترويج فرهنگ عاشورا و فرهنگ مقاومت اسلامي در ميان مسلمانان شود.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان قزوين اضافه كرد: در واقع عزاداري سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) فرصتي براي انتقال فرهنگ ناب اسلامي به جامعه است، چراكه پيام عاشورا پيام محدود به يك زمان خاص و يا عده‌اي خاص نيست، بلكه پيام عاشورا همراه با زندگي بشريت است و تا دامنه قيامت نيز ادامه دارد، در نتيجه بايد طوري فرهنگ عاشورا را شفاف به همه عرضه كنيم كه هر انسان آزاده‌اي را منقلب و آگاه كند.
وي ادامه داد:30 سال از انقلاب اسلامي ما مي‌گذرد و حركت ما در اين نهضت حركت اسلامي با محور استكبار ستيزي بوده ايت، چراكه انقلاب ما پيرو نهضت عاشورا حركت كرده است و در اين 30 سال نظام جمهوري اسلامي پيشتاز مبارز با استكبار جهاني بوده است، از اين‌رو مسلمانان بايد بكوشند و اجازه ندهند اين عزاداري‌ها و فرهنگ عاشورا به تحريف‌ها و خرافات آلوده شود.
مديركل اوقاف و امور خيريه استان قزوين نيز با اشاره به مهم‌ترين نوع انحرافاتي كه عزاداري‌ها دچار آن شده‌ است، گفت: يكي از موارد جدي تحريف و انحراف كه در عزاداري‌ها شاهد هستيم، در شكل اين مراسم است، شكل عزاداري ما در ايام و روزگاري كه ائمه (ع) بودند، مانند دوران امام صادق (ع) اينگونه بود كه اگر يك ساعت مراسم عزاداري برگزار مي‌شد، 45 دقيقه آن به روشنگري مردم اختصاص داشت و معارف اهل بيت (ع) و دين را تبيين مي‌كردند و در آخر مراسم نيز روضه‌اي خوانده مي‌شد.
مسعود انصاري عنوان داشت: امروز مراسم‌هاي عزاداري‌ از محتوا خارج شده و قالب عزاداري‌هايي كه در سطح استان داريم، به سينه‌زني و نوحه‌خواني اختصاص دارد و از سخنراني مذهبي، روشنگري و پاسخ به شبهات ديني تهي است.
وي با اشاره به نقش مداحان در عزاداري‌ها و آسيب‌هاي اين حوزه ادامه داد: عاشورا و محرم واقعيت‌هايي دارد كه متأسفانه در حوزه مداحي، برخي مداحان براي اينكه مردم را بيشتر به شور بياندازند، مسائلي كه واقعيت ندارد، دست‌آويز قرار مي‌دهند.
مديركل اوقاف و امور خيريه استان قزوين اضافه كرد: ما اگر بخواهيم روضه‌خواني داشته و ذكر مصيبت كنيم، بهترين كار اين است كه واقعيت‌هاي عاشورا را مطرح كنيم.
وي تصريح كرد: اگر همين واقعيت‌ها را براي مردم مطرح كنيم شور حسيني به خودي خود در مردم ايجاد مي‌شود، از اين‌رو نبايد به دورغ متوسل شد و براي اين منظور كتاب لهوف سيد‌ابن طاووس جزو منابع معتبر مرثيه‌خواني، روضه‌خواني و مصيبت‌خواني است كه مداحان مي‌توانند از آن استفاده كنند.
انصاري در زمينه بهترين راهكار جذب جوانان به مراسم‌هاي عزاداري امام حسين (ع) اظهار داشت: بهترين راهكار جذب جوانان به اينگونه مراسم‌ها اين است كه به جايي اينكه خود متولي برگزاري مراسم‌هاي عزاداري باشيم به جوانان ميدان دهيم و عرصه را براي حضور آنها باز كنيم.
وي يادآور شد: يكي از كارهايي كه ما در سال جاري انجام داده‌ايم اين است كه برگزاري عزاداري در يكي از مساجدي كه در اختيار ما بود را برعهده جوانان دانش‌آموز دبيرستاني و راهنمايي قرار داديم.
مديركل اوقاف و امور خيريه استان قزوين خاطرنشان كرد: بهتر است در اين مراسم‌ها بزرگترها نقش نظارتي داشته باشند نه اينكه خودمان بياييم متولي مستقيم باشيم، بلكه بايد فضا را براي جوان باز كنيم تا در يك چارچوب و مبنا خود متولي برگزاري مراسم عزاداري امام حسين (ع) باشند.
در ادامه معاون فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي استان قزوين نيز خواستار الگو قرار دادن عزاداري سنتي ائمه شد و اظهار داشت: طبق تعبير امام خميني (ره) اين محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگاه داشته است و در حقيقت، زنده ماندن دين مقدس اسلامي به ماه محرم و صفر بستگي دارد.
حجت‌الاسلام عباس نظري اعلام كرد: روح انسان نيز مانند جسمش نياز به غذا دارد و اين غذا اگر آلوده باشد، انسان بيمار مي‌شود و عزاداري امام حسين (ع) تأثير بسزايي در روح انسان دارد، از اين‌رو نبايد انحرافاتي در آن ايجاد شده و به نوعي آلوده شود.
وي اضافه كرد: عزاداري سنتي ائمه اطهار (ع) براي ما الگو و نمونه است، از اين‌رو همه ما به عنوان شيعه بايد همانگونه كه بزرگان، علما و مراجع عزاداري مي‌كردند، عزاداري كنيم.
معاون فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي استان قزوين با اشاره به نقش حساس مداحان در مراسم‌هاي عزاداري ائمه افزود: در عزاداري‌ها مداحان و كساني كه سخنراني مي‌كنند بايد توجه داشته باشند از بيان اشعار خرافي و مطالبي كه معتبر نيست و ريشه تاريخي ندارند، خودداري كنند.
وي تصريح كرد: عزاداري صحيح است كه گناهي در آن نباشد و مواردي نظير اختلاط زن و مرد، عريان شدن در مراسم عزاداري در مقابل ديد نامحرم، انجام كارهايي نظير قمه‌زني كه سبب آسيب به بدن شود و غفلت از واجبات، از جمله مسائلي است كه عزاداري را از حالت صحيح خود خارج مي‌كند.
نظري عنوان داشت: عزاداري امري مستحب است، از اين‌رو نبايد سبب شود تا ما در انجام اعمال واجب خود نظير نماز اول وقت غفلت كنيم و همچنين عدم استفاده از ابزارآلات موسيقي و آهنگ‌هاي مبتذل، رعايت حق همسايه و بيماران از ديگر مواردي است كه بايد در عزاداري‌ها مورد توجه قرار گيرد.
وي يادآور شد: يكي از آسيب‌هاي مراسم عزاداري حمل شمائل و عَلم‌كشي است كه امري خرافي بوده كه پيشنهاد داده‌ايم تا به جاي حمل شمائل و علم‌كشي، تصاوير شهداي مسجد، هيئت و محل، توسط هيئت‌ها و دسته‌هاي عزاداري حمل شود.
معاون فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي استان قزوين ادامه داد: اخلاص در عزاداري‌ها امري مهم است و بايد سعي كنيم تا عزاداري‌ها همراه با اخلاص بوده و عامل ترويج فرهنگ عاشورا و نشر تعاليم دين، مكتب اهل بيت (ع) و اهداف امام حسين (ع) باشد و به گونه‌اي نباشد كه قصد دشمن را ترويج داده باشيم.
وي تأكيد كرد: ما به عنوان شيعه بايد اهداف مقدسي كه در نهضت امام حسين (ع) است، پيگيري كنيم و اگر غفلت و فراموش كنيم در حقيقت آسيب‌هايي به اهداف امام حسين (ع) وارد كرده‌ايم و بايد جا پاي جاي امامان و ائمه (ع) گذاريم و همان راهي را كه امام حسين (ع) رفته است را طي كنيم.
نظري خاطرنشان كرد: يكي از اهداف امام حسين (ع) اقامه نماز بود، از اين‌رو شيعه بايد به اين امر توجه داشته و نماز خود را اول وقت به جاي آورد، از ديگر اهداف قيام امام حسين (ع) امر به معروف و نهي از منكر، مبارزه با ظلم و به پاداشتن عدالت و جلوگيري از رواج باطل بود كه بايد شيعيان اين اهداف را دنبال كنند.
وي اعلام كرد: براي عملي شدن اهداف امام حسين (ع) همه بايد وارد عرصه شويم و اگر در اين مسير حركت كنيم اهداف امام حسين (ع) بيش از پيش محقق مي‌شود.
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان قزوين نيز به بدعت‌ها و خرافات موجود در عزاداري‌ها و لزوم پاك كردن عزاداري‌ها از اين بدعت اشاره كرد و گفت: عزاداري براي بزرگان از مصاديق بارز شعائر است كه با وجود اعتقاد مخالفان شيعه مبني بر نامشروع بودن و مكروه بودن گريه بر درگذشتگان، گريه بر امام حسين (ع) امري پسنديده است.
انتهاي پيام/ح20
 يکشنبه 15 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن