تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835989240
کسی که مذهب شیعه را از نابودی نجات داد (2)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: کسی که مذهب شیعه را از نابودی نجات داد (2)
روزی که شروع به تجدید بنای مسجد مدینه کردند. امام جعفر صادق علیه السلام یک طفل پنج ساله بود و اگر تاریخ تولد او طبق بعضی روایات سال 80 هجری باشد در آن تاریخ 8 سال از عمرش میگذشت و به پدرش گفت که من باید در کارهای ساختمان این مسجد شرکت کنم.پدرش به او گفت تو طفل هستی و نمیتوانی در کارهای بنائی شرکت کنی. امام جعفر صادق علیهالسلام جواب داد: من میل دارم که مثل جدم پیغمبر در کارهای ساختمان این مسجد شرکت نمایم.امام محمدباقر علیه السلام هم موافقت کرد که پسرش در کارهای بنائی شرکت نماید. بعضی گفتهاند که شرکت امام جعفرصادق علیه السلام در کارهای بنائی مسجد ناشی از علاقه ایست که هر کودک به گل بازی و خاک بازی دارد و در هر خانه که بنائی بشود کودکان با خاک و گل و خشت بازی میکنند. اما شرکت امام جعفر صادق علیه السلام در کارهای بنائی شکلی غیر از بازی داشت و او به اندازه جثه کوچک و توانائی محدودش به کارگران بنائی کمک میکرد و دیده شد که کودکان به مسجد آمدند و او را برای بازی در خیابان دعوت کردند و نپذیرفت و گفت میخواهم در مسجد کار بکنم. غیر از مواقع درس و کار کردن در مسجد امام جعفر صادق علیه السلام در خیابان مسقی که گفتیم خانه پدرش کنار آن قرار داشت با همسالان خود بازی میکرد. بازیهای اطفال تقریبا در تمام دنیا شبیه به هم است و کمتر شهری را میتوان یافت که در آن بازی اختصاصی و ابتکاری برای کودکان وجود داشته باشد. ولی در مدینه دو بازی اختصاصی برای کودکان وجود داشت که کودکان دیگر از آن اطلاعی نداشتند و در شهر اسلامی که یکی از این دو بازی بین کودکان متداول باشد از مدینه اقتباس شده است.بازی اول که جنبه آموزنده داشت این بود که امام جعفر صادق علیه السلام مینشست و استاد میشد و کودکان دیگر شاگرد او میشدند و امام جعفر صادق علیه السلام میگفت این چه میوه ایست که بر درخت میروید یا بر زمین میروید و رنگ آن فی المثل قرمز است و طعم شیرین یا ترش دارد و موقع به دست آمدن میوه هم این فصل (یا فصل دیگر) میباشد.
این مضامین که ما در اینجا به لفظ قلم مینویسیم با الفاظ و اصطلاحات کودکان مدینه بر زبان آورده میشد و کودکانی را که شاگرد امام جعفر صادق علیه السلام بودند وادار به تفکر میکرد و در اندیشه فرو میرفتند و اگر در بین آنها کسی بود که میتوانست اسم آن میوه را ببرد از مرتبه شاگردی به درجه استادی میرسید و جای امام جعفر صادق علیه السلام را میگرفت و آنگاه امام به شاگردان میپیوست.اما دو سه دقیقه دیگر از جرگه شاگردان خارج میشد و باز استاد میگردید چون باهوش بود و همین که استاد مشخصات یک میوه را بر زبان میآورد امام جعفر صادق علیه السلام نام میوه را میبرد.امام صادق علیه السلام جزو اشراف مدینه بود و در مکتب اخلاقی جدش زین العابدین علیه السلام و پدرش امام محمدباقر علیه السلام و مادرش (ام فروه) پرورش مییافت.اما تمام کودکان ساکن خیابان مسقی جزو اشراف نبودند و پدری چون امام محمدباقر علیه السلام و مادری چون (ام فروه) نداشتند و بر کسی پوشیده نیست که تفاوت محیط اخلاقی دو خانواده ولو همسایه باشند چقدر در اخلاق کودکان موثر است. امام جعفر صادق علیه السلام موروثی و اکتسابی یک طفل راستگو بود و هرگز دروغ نمیگفت ولو به سود او باشد.اما بعضی از کودکان همبازی که از حیث اصالت خانوادگی و تزکیه اخلاقی مثل امام جعفر صادق علیه السلام کوچک نبودند دروغ میگفتند و وقتی استاد میشدند میوهای را وصف میکردند و جعفر علیه السلام اسم آن میوه را میبرد و استاد برای این که مقام خود را از دست ندهد به دروغ میگفت این میوه نیست و میوه دیگری است و امام جعفر صادق علیه السلام که میفهمید آن طفل دروغ میگوید خیلی متاثر میشد و چون اهل نزاع نبود گاهی به علت این که با دروغ حق او را پایمال کرده بودند به گریه در میآمد و از بازی کناره میگرفت و کودکان به ظاهر بدون اعتنا به امام جعفر صادق علیه السلام کوچک به بازی ادامه میدادند اما به زودی معلوم میشد که بازی آنها لذت ندارد چون هیچ یک از آنها دارای هوش امام جعفر صادق علیه السلام نبودند که بازی را گرم کنند و ناچار میشدند که نزد جعفر بروند و از او پوزش بطلبند و خواهش کنند که در بازی شرکت کند تا این که بازی آنها گرم بشود و امام جعفر صادق علیهالسلام میگفت به این شرط در بازی شرکت میکنم که کسی دروغ نگوید و کودکان شرط همبازی خود را میپذیرفتند.بازی دیگر که آن هم مخصوص کودکان مدینه بود در هر یک از بلاد عرب اگر متداول باشد از مدینه اقتباس گردیده این ترتیب را داشت که یک استاد و چند شاگرد انتخاب میشدند و استاد کلمهای را بر زبان میآورد و فی المثل میگفت "الشراعیه" به معنای ماده شتری که گردن دراز دارد.
شاگرد هم کلمه الشراعیه را بر زبان میآورد و از آن به بعد شاگرد بایستی بدون انقطاع کلمه الشراعیه را تکرار نماید و استاد برای این که او را به اشتباه بیندازد پیاپی کلماتی بر وزن الشراعیه را بر زبان میآورد بدون این که آن کلمه باشد و فی المثل میگفت: الدراعیه – الذراعیه – الصفاعیه – الکفائیه – و غیره.ضرورت نداشت که استاد کلماتی بر وزن الشراعیه بر زبان بیاورد که معنی داشته باشد. چون منظور این بود که شاگرد را دچار اشتباه کند و لذا پیاپی کلماتی دارای معنی یا بدون معنی بر وزن الشراعیه را تلفظ میکرد. اما شاگرد مجبور بود که بدون اقطاع و اشتباه بگوید الشراعیه و اگر یک بار دچار اشتباه میشد و کلمه دیگر را بر زبان میآورد از بازی خارج میشد و استاد بازی را با شاگرد دیگر شروع مینمود. اما کلمهای دیگر را انتخاب میکرد و باز به همان ترتیب با تلفظ کلمات معنیدار یا بدون معنی میکوشید که شاگرد را به اشتباه بیاندازد.این دو بازی اختصاصی یعنی مدنی، لازمهاش نشستن بود و حرف زدن. ولی امام جعفر صادق علیه السلام در سایر بازیهای کودکان هم که لازمهاش دویدن بود شرکت مینمود. در سال 90 هجری مرض ساری و خطرناک آبله در مدینه بروز کرد و عدهای از کودکان مبتلا شدند. با این که امام جعفر صادق علیه السلام در آن موقع هفت ساله یا ده ساله بود (بسته به تاریخ تولد او) و کودکان در سن هفت یا ده سالگی کمتر از خردسالان مبتلا به آبله میشوند ام فروه با فرزندان خود از جمله امام جعفر صادق علیه السلام از مدینه رفت تا این که بوی بیماری فرزندان وی را بیمار ننماید و در گذشته برای مبتلا نشدن به آن بیماری چارهای غیر از این نبود که از شهر آلوده به مرض بگریزند و به جائی بروند که در آن آبله نباشد.(ام فروه) با فرزندانش به (طنفسه) که از نقاط ییلاقی مدینه بود رفت. میدانیم که اسامی بعضی از روستاها از روی کالائی که در آن تولید میشود معروف میشود یعنی اسم کالا نام روستا میگردد. امروز این روستا مثل یک قسمت از امکنه عربستان در قرن اول و دوم هجری وجود ندارد ولی مکان روستا هست.(بعد از این که اسم (یثرب) مبدل به مدینه شد اسامی یک قسمت از روستاهای اطراف مدینه هم تغییر کرد و مترجم نمیتواند بفهمد که آیا طنفسه از اسامی جدید بشمار میآید یا نام قدیم روستا بود و بیمناسبت نیست که بگوئییم آمریکائیها نام مدینه را دوست داشتند و بعضی از شهرهای کوچک خود را موسوم به مدینه کردند و هنوز هم نام آن شهرها مدینه است.)مدینه در دشت قرار گرفته اما نقاط ییلاقی دارد و در فصل تابستان اشراف مدینه به نقاط ییلاقی منتقل میشدند. ام فروه بعد از این که در طنفسه سکونت کرد اطمینان حاصل نمود که فرزندانش مبتلا به آبله نمیشوند غافل از این که مرض خطرناک بر خود وی مستولی خواهد گردید. وقتی امفروه بیمار گردید مثل تمام بیماران آبله نمیدانست که مبتلا به آن بیماری خطرناک گردیده تا این که اولین تاول آبله در بدن او نمایان شد و چون زنی با سواد بود دانست که مبتلا به آبله گردیده و به جای این که در فکر خود باشد به فکر فرزندانش افتاد و گفت که فوری آنها را از طنفسه دور کنند و به جایی ببرند که در آنجا آبله نباشد و امام جعفر صادق علیه السلام و سایر فرزندان امفروه را از آنجا دور کردند و به روستای دیگر بردند. در مدینه به امام محمدباقر علیه السلام اطلاع دادند که همسرش در طنفسه مبتلا به بیماری آبله شده است و چون آن بیماری یک مرض خطرناک بود محمدباقر علیه السلام که برای رفتن به طنفسه مجبور شد درس را تعطیل نماید قبل از عزیمت به آن روستا بر مزار پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله که در همان مسجد یعنی محضر تدریس بود رفت و از روح پیغمبر خواست که همسرش را شفا بدهد.وقتی ام فروه شوهر را دید گفت چرا به این جا آمدی مگر به تو نگفته بودند که من مبتلا به آبله شدهام مگر نمیدانی که نباید به عیادت بیماری که آبله گرفته رفت زیرا عیادت کننده ممکن است بیمار شود.امام محمدباقر علیه السلام جواب داد: من از روح پیغمبر درخواست کردهام که تو را شفا بدهد و چون به تاثیر روح ایمان دارم میدانم که تو شفا خواهی یافت و من هم مبتلا به بیماری نخواهم شد.امفروه همانطور که محمدباقر علیه السلام گفت از بیماری رهائی یافت و نقصی هم در او به وجود نیامد و شفای آن زن از نوادر میباشد برای این که بیماری آبله به ندرت به بزرگسالان سرایت مینماید و اگر سرایت کند بعید است که بیمار بهبود حاصل نماید. (قبل از به وجود آمدن آبلهکوبی، بیماری آبله خیلی خطرناک بود و به خصوص برای بزرگسالان مهلک بشمار میآمد.)شیعیان اعتقاد دارند که چون حضرت باقر علیه السلام امام بود و هر امام دارای علم و قدرت نامحدود است و خود او بر بالین امفروه حضور به هم رسانید با علم و قدرت امامت خود او را شفا بخشود. اما یک مورخ بیطرف نمیتواند این نظریه را بپذیرد و در آن موقع پزشکان نمیتوانستند بیماری آبله را درمان کنند و مداوا شدن امفروه را یک واقعه استثنائی میدانند.امفروه بعد از مداوا به مدینه مراجعت کرد ولی چون هنوز بیماری آبله در مدینه بود فرزندانش را به شهر نیاورد. در همان سال نود هجری و به روایتی در سال بعد امام جعفر صادق در محضر درس پدر حضور به هم رسانید.تمام مورخین متفق القول هستند که امام جعفر صادق در ده سالگی در محضر درس پدرش حاضر شد. محضر درس امام محمدباقر علیه السلام یک مدرسه عالی بود و آنهائی که در مدرسه درس میخواندند علوم عالی آن زمان را فرا میگرفتند. لذا تحصیلات عالی امام جعفر صادق علیه السلام از ده سالگی آغاز گردیده است و این برای یک پسر باهوش که دارای حافظه قوی باشد غیر عادی نیست و در مغرب زمین میتوان از عدهای از مشاهیر نام برد که در سن ده سالگی شروع به فراگرفتن چیزهائی کردند که در دانشگاهها به دانشجویان میآموزند.منبع:کتاب مغز متفکر جهان شیعه، امام صادق علیه السلام، ترجمه ذبیح الله منصوری.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 387]
صفحات پیشنهادی
کسی که مذهب شیعه را از نابودی نجات داد (2)
کسی که مذهب شیعه را از نابودی نجات داد (2)-کسی که مذهب شیعه را از نابودی نجات داد (2)روزی که شروع به تجدید بنای مسجد مدینه کردند. امام جعفر صادق علیه السلام یک ...
کسی که مذهب شیعه را از نابودی نجات داد (2)-کسی که مذهب شیعه را از نابودی نجات داد (2)روزی که شروع به تجدید بنای مسجد مدینه کردند. امام جعفر صادق علیه السلام یک ...
نگاهی به شیوه های تبلیغی امام صادق علیه السلام
(1) آنها که رسالت های الهی را تبلیغ میکنند و (تنها) از او میترسند و از هیچ کس جز او ... (2) «حسن بن علی وشاء» که از شخصیتهای بزرگ شیعه به شمار میرود میگوید: من فقط .... امام صادق (علیه السلام) شخصیتی است که مذهب شیعه را از خطر نابودی نجات داد .
(1) آنها که رسالت های الهی را تبلیغ میکنند و (تنها) از او میترسند و از هیچ کس جز او ... (2) «حسن بن علی وشاء» که از شخصیتهای بزرگ شیعه به شمار میرود میگوید: من فقط .... امام صادق (علیه السلام) شخصیتی است که مذهب شیعه را از خطر نابودی نجات داد .
جعفر صادق علیه السلام در محضر درس پدر (2)
کسی که مذهب شیعه را از نابودی نجات داد (2) تمام مورخین متفق القول هستند که امام جعفر صادق در ده سالگی در محضر درس پدرش حاضر شد. محضر درس امام محمدباقر علیه ...
کسی که مذهب شیعه را از نابودی نجات داد (2) تمام مورخین متفق القول هستند که امام جعفر صادق در ده سالگی در محضر درس پدرش حاضر شد. محضر درس امام محمدباقر علیه ...
مغز متفکر جهان شیعه و ذبیح الله منصوری
کسی که مذهب شیعه را از نابودی نجات داد (3) منبع:کتاب مغز متفکر جهان شیعه، امام صادق علیه السلام، ترجمه ذبیح الله منصوری. شما هم رأی بدید. [ارسال شده از: تبیان].
کسی که مذهب شیعه را از نابودی نجات داد (3) منبع:کتاب مغز متفکر جهان شیعه، امام صادق علیه السلام، ترجمه ذبیح الله منصوری. شما هم رأی بدید. [ارسال شده از: تبیان].
چرا شیعه شدم؟ خالق آنگاه هدایت شدم در تبیان
در آنجا قبل از آن که با مذهب ایشان ارتباط بگیرم و تأثیر بپذیرم از اخلاق آنها متآثر شدم. ... هدایتی که باعث شد بر کشتی نجات سوار شده و به حبل الله المتین چنگ بزنم . ... را هم تحت تأثیر قرار داد و تحسین دیگر علماء را برانگیخت چرا که کلام کسی که در ... اعتلای کامل کلمه ی توحید و نابودی کامل کفر و شرک این مسیر را ادامه خواهیم داد .
در آنجا قبل از آن که با مذهب ایشان ارتباط بگیرم و تأثیر بپذیرم از اخلاق آنها متآثر شدم. ... هدایتی که باعث شد بر کشتی نجات سوار شده و به حبل الله المتین چنگ بزنم . ... را هم تحت تأثیر قرار داد و تحسین دیگر علماء را برانگیخت چرا که کلام کسی که در ... اعتلای کامل کلمه ی توحید و نابودی کامل کفر و شرک این مسیر را ادامه خواهیم داد .
جریان اسلام گرای شیعه-بخش دوم
کاری که آقای نایینی انجام داد و در کشور ما هم خیلی ها به آن استناد می کنند، مصداق ... هدفش این بود که نابودی جریان مذهبی را آسان تر کند و مذهب شیعه را در تنگنا قرار دهد و از صحنه خارج کند. تلاش کردند تا دینی جایگزین بسازند که بتواند جای مذهب شیعه را بگیرد. ... (2)در این مقطع جریان لیبرالیسم با جریان اسلام گرای شیعه، برای ملی کردن ...
کاری که آقای نایینی انجام داد و در کشور ما هم خیلی ها به آن استناد می کنند، مصداق ... هدفش این بود که نابودی جریان مذهبی را آسان تر کند و مذهب شیعه را در تنگنا قرار دهد و از صحنه خارج کند. تلاش کردند تا دینی جایگزین بسازند که بتواند جای مذهب شیعه را بگیرد. ... (2)در این مقطع جریان لیبرالیسم با جریان اسلام گرای شیعه، برای ملی کردن ...
سفینه نجات برای همه بشریت
فوکویاما معتقد است شیعه بُعد سومی هم دارد که اهمیّتش بسیار است. ... برای پیروزی بر یک ملّت باید میل مردم را تغییر داد. .... از همین روست که ناگهان بیش از 2 هزار فرقه شبه مذهبی در غرب ظهور میکند که در اصل برای مقابله با جریانی ... در گردهمایی بزرگ مقامات این سازمان تصویب شد که برای مطالعه مذهب تشیع در اسلام و برنامه ریزی برای ...
فوکویاما معتقد است شیعه بُعد سومی هم دارد که اهمیّتش بسیار است. ... برای پیروزی بر یک ملّت باید میل مردم را تغییر داد. .... از همین روست که ناگهان بیش از 2 هزار فرقه شبه مذهبی در غرب ظهور میکند که در اصل برای مقابله با جریانی ... در گردهمایی بزرگ مقامات این سازمان تصویب شد که برای مطالعه مذهب تشیع در اسلام و برنامه ریزی برای ...
زندگی نامه علما : داروخانه ی معنوی ، ارتباط با خدا
طولانی بود و غم غربت و دوری از خانواده آزارش می داداما برای کسی که برای خدا گام بر می ... این رو دیار به شهری شیعه نشین معروف بود((ری))در آن زمان شهری بزرگ بود و عقاید و مذاهب ... می داد اما این آرامش گاه دستخوشحرکتهای س*ی*ا*س*ی می شد فرقه اسماعیلیه با ... که عزلت گزیند و فقط به فکر نجات خویش باشد، بلکه دردورانهای پر آشوب همراه ...
طولانی بود و غم غربت و دوری از خانواده آزارش می داداما برای کسی که برای خدا گام بر می ... این رو دیار به شهری شیعه نشین معروف بود((ری))در آن زمان شهری بزرگ بود و عقاید و مذاهب ... می داد اما این آرامش گاه دستخوشحرکتهای س*ی*ا*س*ی می شد فرقه اسماعیلیه با ... که عزلت گزیند و فقط به فکر نجات خویش باشد، بلکه دردورانهای پر آشوب همراه ...
مقاله ای در مورد سيره عملي و سيماي امام زمان (عج)
تنها مذهب تشيع است که نبوت را با حضرت محمد - صلی الله عليه و آله و سلم - ختم شده مي ... حتی اگر حق کسی زير دندان ديگری باشد ، از زير دندان انسان بسيار متجاوز و غاصب ... 2 - محمد بن عثمان : دومين سفير و نايب امام ( ع ) محمد بن عثمان بن سعيد فرزند ... را از چنگ ظالمان نجات خواهد داد ، و رسم توحيد و آيين اسلامی را عزت دوباره خواهد بخشيد .
تنها مذهب تشيع است که نبوت را با حضرت محمد - صلی الله عليه و آله و سلم - ختم شده مي ... حتی اگر حق کسی زير دندان ديگری باشد ، از زير دندان انسان بسيار متجاوز و غاصب ... 2 - محمد بن عثمان : دومين سفير و نايب امام ( ع ) محمد بن عثمان بن سعيد فرزند ... را از چنگ ظالمان نجات خواهد داد ، و رسم توحيد و آيين اسلامی را عزت دوباره خواهد بخشيد .
نگرش علم الحدیثی امام هادی (علیه السّلام)
پیداست که با حبس یا تبعید امام (علیهالسّلام) (تنها منبع صدور حدیث شیعه در آن زمان)، از ... بر کف اوست که میراث شیعه از فنا و نابودی نجات یافته و به دست نسلهای بعدی میرسد. ... حضرت و قطع ارتباط ایشان با شیعیان، متوکل او را در یک منطقه،نظامی منزل داد. .... پس در دین خودتان به کسی که محبّتش نسبت به ما بیشتر است و کسی که در ...
پیداست که با حبس یا تبعید امام (علیهالسّلام) (تنها منبع صدور حدیث شیعه در آن زمان)، از ... بر کف اوست که میراث شیعه از فنا و نابودی نجات یافته و به دست نسلهای بعدی میرسد. ... حضرت و قطع ارتباط ایشان با شیعیان، متوکل او را در یک منطقه،نظامی منزل داد. .... پس در دین خودتان به کسی که محبّتش نسبت به ما بیشتر است و کسی که در ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها