واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: هاشمي رفسنجاني: كرسي هاي آزادانديشي به دكان بده بستان ها و جايزه دادن ها تبديل نشود
رييس مجلس خبرگان ورود روحانيون به سياست، مساله ولايت فقيه، تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام و تصميم حضرت امام خميني درباره پايان جنگ را چهار نوآوري امام(ره) خواند و گفت: در دوران پيش از انقلاب ما واقعا در حوزه پرداختن روحانيت به مساله حكومت و سياست مشكل داشتيم و به همين دليل ورود امام(ره) را به سياست به عنوان يك مرجع تقليد، مي توان يك نوآوري بزرگ دانست.
به گزارش ايسنا، هاشمي رفسنجاني در نخستين اجلاس تخصصي دانشگاه آزاد اسلامي و هيات حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي كه در واحد علوم تحقيقات دانشگاه آزاد برگزار شد، افزود: طرح ولايت فقيه در نجف را مي توان نوآوري ديگر امام دانست; اين يك تحول عمده بود كه براي حكومت اسلامي الگو درست مي كرد.
وي ادامه داد: اين كه در دوران غيبت بايد جانشين لايقي براي امام زمان(عج) داشته باشيم كه خصلتا به ايشان نزديك باشد، اصلي شد كه همه مشكلات ما را در زمان حيات امام حل كرد و اگر ايشان نبود، مشكلات مان به بن بست مي رسيد و طلسم مي شد.
وي ادامه داد: زماني كه من رياست مجلس را به عهده داشتم، مجلس مصوبات زيادي داشت كه شوراي نگهبان آن را خلاف شرع تلقي مي كرد. امام ديد در اين صورت هيچ كار كارشناسي مقابل اين فقها جواب نمي دهد و با وجود آن كه در مجلس هم مجتهد هاي قوي تري از شوراي نگهبان وجود داشتند، تصميم با شوراي نگهبان بود.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: امام مصلحت را از مباني مهم فقاهت خواندند و روح داوري مجمع تشخيص مصلحت نظام را تعيين كردند و نظام را با اين نوآوري نجات دادند; چراكه وقتي كه نظام ها متكي به ايدئولوژي ثابتي هستند، در انطباق قوانين با اين ايدئولوژي دچار مشكل مي شوند.
وي با اشاره به پايان جنگ ايران و عراق نيز يادآور شد: ما به جايي رسيده بوديم كه ادامه جنگ خطرناك و ممكن بود بمب شيميايي مثل همان كه در حلبچه انداخته شد، در تهران انداخته شود، علاوه بر اين امكان اشغال جزاير ما توسط امريكا وجود داشت، اما امام(ره) به قول خودشان جام زهر را نوشيدند و آن نامه تاريخي را نوشتند.
وي در ادامه اعضاي هيات حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي را به تكيه بر حق به عنوان مهمترين پايگاه اين حركت توصيه كرد و افزود: محور شما بايد كار عقلاني و متكايتان قرآن و سنت باشد. رهبر هم در كنار توصيه به پرهيز از افراط و تفريط اين را از شما خواسته است و اين كار با حضور علما و انديشمندان آشناتر به اصول ديني قابل حل است.
رييس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي گفت: ما انتظار داريم ثمرات حركت شما در حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي، انقلاب را به جايگاه خود برگرداند.
وي هم چنين با اشاره به تشكيل كرسي هاي نظريه پردازي بر مبناي بيانات مقام معظم رهبري يادآور شد: اگر نگراني اي وجود داشته باشد اين است كه اين فرصت با ارزش كه با سخنان رهبري پيش آمده، به دكان و بده و بستان، جايزه و انتخاب نخبگان تبديل شود، كه در اين صورت بدنه آسيب خواهد ديد.
وي اظهار كرد: بايد فضايي اسلامي و علمي براي آزادانديشي و نوآوري، نقد و انتقاد فراهم كنيم. اگر خلوص لازم را به كار بگيريم اين امر مي تواند فرصت خوبي باشد كه انقلاب را در جهت ريشه دارتر و پايدارشدن سوق دهد.
هاشمي رفسنجاني با بيان اين كه " اين حركت يك حركت اسلامي است و بايد به سمت تقويت اساس اسلام نيز برود" گفت: متاسفم كه هنوز نظر رهبري در جاهايي كه بايد گرفته شود، گرفته نشده است. عده اي از من تفسير نظر رهبري در اين باره را پرسيدند، من گفتم نبايد وقتي خود ايشان حضور دارند، براي اين حرف ها حاشيه پردازي كنيم و احساس كردم كه گاهي ممكن است اين امر بر خلاف جهت هم برود.
وي گفت: من به عنوان مسوول در مجمع كه به حق دانايي محوري را در چشم انداز بيست ساله سرلوحه قرار داده ايم و عقيده داريم با دانايي مي توانيم به اهداف سند چشم انداز برسيم، راهي را جز اين نمي بينم كه نوآوري را تقويت كنيم و فضايي به وجود بياوريم كه دانشجويان و طلاب محقق بار بيايند.
به گزارش ايسنا وي در ادامه به آيات اوليه نازل شده بر پيامبر اسلام(ص) اشاره كرد و افزود: اين امر تصادفي نيست كه اولين آيات نازل شده راجع به انسان و دانش اوست، اين نشان مي دهد كه شروع اسلام هم با علم است، علم و دانش سرمايه اصلي بشر است كه اسلام و قرآن روي آن تاكيد كرده اند. تابلوي اسلام هم افرادي هستند كه چشم شان را بر دنيا، گوش شان را بر سخنان سايرين و دل شان را بر عقايد موجود نمي بندند و آن چه را بهتر است، انتخاب مي كنند.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: انسان آزادانديش و منورالفكر اسلامي كه بايد الگوي حركت شما قرار بگيرد، كسي است كه از يك سو مسلح به ايمان و از سوي ديگر به واقع بيني در امور كشور، زندگي، تاريخ ، بشريت و آفرينش مجهز باشد. اگر انساني اين چنين را پيدا كنيم كه با فضاي موجود بر اساس اعتقاداتش اين مسير را انتخاب مي كند، اين فرد يك آزادانديش ديني است.
وي تصريح كرد: البته آزادانديش غيرديني هم ارزش دارد، برخي معتقدند آن ها زودتر به واقعيات زمانه مي رسند و برخي ديگر مي گويند آن ها از چراغ هدايتي كه ما داريم، محروم اند در حقيقت آزادانديشان ديني با يك هدايت و راهنما بهتر مي توانند از مسير عبور كنند; گرچه آزادانديشان مطلق از متحجران جلوترند، ولي ممكن است در مسير اشتباهاتي پيش بيايد; البته از آن طرف هم ممكن است پيش بيايد، ولي كمتر است.
وي با بيان اين كه " اگر انسان آزادانديش اسلامي الگوي ما باشد، نقادي علوم انساني هم آسان تر است" گفت: اين طور نيست كه علوم ديگر هم متاثر از علوم انساني نباشد، بلكه اين بحث ها در علوم ديگر هم مهم است. من دانشگاه آزاد اسلامي و ساير دانشگاه ها را به آزادانديشي در علوم انساني و ساير علوم توصيه مي كنم.
هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: واقعيتي كه امروز بايد به دنبالش باشيم اين است كه از فضاي نوآوري و نرم افزاري درست استفاده كنيم و اگر در اين باره سوالاتي داريم از رهبر معظم انقلاب بپرسيم.
وي با اشاره به اين كه " پس از پيغمبر دنياي اسلام دچار دگم انديشي و آلوده به سياست شد" گفت: البته اين مسائل هميشه آلوده امور باندي و جناحي مي شود، مثلا همين الان كه متن سخنان امام خميني(ره) وجود دارد، برخي افراد هرچه مي خواهند بگويند به امام(ره) نسبت مي دهند و به سخنان ايشان تكيه مي كنند.
وي همچنين اظهار كرد: شما بايد با احتياط در اين بخش رفتار كنيد و مراقب باشيد كه در دام تفكرات دگم گرفتار نشويد. از اين جهت كه اگر در آزادانديشي نوآورانه بي سند افراط شود، موجي ايجاد مي شود كه اصل مطلب فراموش مي شود و اين راه آساني نيست.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به تاليف كتابي با عنوان «اقتصاد اسلامي» از سوي شهيد مطهري كه در زمان خود اجازه انتشار نگرفته بود، افزود: اين طور نيست كه چون رهبري موضوع كرسي هاي نظريه پردازي را گفته اند، كار روي ريل باشد; اما اگر شما يكي يكي مسائل را بپرسيد، ابهامات برطرف مي شود.
وي در ادامه به سير تاريخي اسلام اشاره و تصريح كرد: اسلام در سايه اصول محكم عقلاني جلو رفت و بعد از آن مدتي دچار انجماد شد، پس از بني اميه هم در دوران امام صادق( ع) آزادانديشي اتفاق افتاد و افكار همه تمدن هاي آن زمان به مركز خلافت اسلامي، يعني بغداد آمد و آن چنان تمدن اسلامي دنيا را گرفت كه جرقه هايش به غرب رفت و غرب خفته قرون وسطايي بيدار شد.
رييس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اين كه در نامگذاري اين دانشگاه بحث آزاد و اسلامي بودن از ابتدا مطرح بوده، گفت: نام آزاد به خاطر اين بود كه آزادانديشي را در اين دانشگاه رواج دهيم و اگر از اين اصل منحرف شويم چيزي نمي ماند; زيرا حيات ما به اين امر وابسته است.
جمعه 8 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مردم سالاری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]