تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836706659




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نويسنده: محمدرضا باقرزاده پيامبر اعظم(ص) و عدالت اجتماعي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نويسنده: محمدرضا باقرزاده پيامبر اعظم(ص) و عدالت اجتماعي
خبرگزاري فارس: اسلام از يك سو به همه افراد جامعه حق مي‏دهد كه از امكانات اجتماعي استفاده كنند و از سوي ديگر، به دنبال متوازن كردن امكانات و فرصت‏ها براي همه است. رضايت عمومي نيز از ديدگاه اسلام زماني حاصل مي‏شود كه امكانات موجود هر آنچه كه هست ميان همگان به طور مساوي تقسيم گردد.
مقدمه

«لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّنـاتِ واَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ والميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ؛ ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم و باآن‏ها كتاب و ميزان نازل كرديم تا مردم به عدالت قيام كنند.»
مطابق اين آيه كريمه، در اسلام تحقق عدالت از اهداف مهم و اجتناب ناپذير حكومت نبوي و به طور اساسي بعثت پيامبر(ص) است. ضرورت پرداختن به اين مسئله از آن جهت است كه بدون شك امروز نه تنها جامعه ما كه جهان بشريت دست به گريبان پديده زشتي به نام بي‏عدالتي و تبعيض است به طوري كه حتي جوامع توسعه يافته نيز با وجود درآمدهاي فراوان از بي‏عدالتي در توزيع آنها رنج مي‏برند. براي مثال، در آمريكا در سال 1973 سهم يك پنجم خانواده‏هاي پايين جدول درآمدي، 5/5 درصد كل درآمد و سهم يك پنجم بالاي جدول، 1/41 درصد كل درآمد بود و در سال 1991 سهم يك پنجم نخست به 5/4 و يك پنجم دوم به 2/44 رسيد و اين روند با مختصر تغييراتي ادامه دارد؛ يعني هرچه، زمان پيش مي‏رود توزيع درآمدها نامتوازن‏تر مي‏شود. يا طبق آمار ديگري گرچه بين سال‏هاي 1973-1994 ميزان سرانه توليد ناخالص ملي آمريكا به صورت واقعي بيش از يك سوم افزايش يافته لكن متوسط دستمزدهاي ناخالص براي همه شاغليني كه در پست‏هاي مديريت نبودند، يعني براي سه چهارم نيروي كار، 19 درصد كاهش يافته است. و طبق آمار منتشره، بين 10-15 درصد جمعيت آمريكا (در حدود 37 ميليون نفر) زير خط فقر قرار دارند و كشورهاي ديگر نيز بعيد به نظر مي‏رسد كه بهتر از اين باشند. اين در حالي است كه به

اعتقاد نظريه پردازان توسعه، عامل عمده اين شكاف طبقاتي، فقر و بي‏عدالتي ناشي از ظالمانه بودن مناسبات و روابط فيمابين عوامل اقتصادي به ويژه كار و سرمايه است. براي مثال، اقتصادداناني چون مايكل تودارو ديويد كلمن، فورد نيكسون و نواب حيدر نقوي، توزيع ناعادلانه ثروت‏هايي مانند زمين، سرمايه مالي، ابزار توليد و وجود آزادي‏هاي نابرابر را عامل اصلي ناعادلانه شدن درآمدها مي‏دانند و اين درحالي است كه نظام اجتماعي اسلام، در عين حال كه از تمام ظرفيت‏هاي وجودي انسان‏ها و طبيعت براي رشد و شكوفايي مظاهر مادي استفاده مي‏كند، با نهادينه كردن باورهاي الهي و ارزش‏هاي انساني و با اتخاذ روش‏ها و قوانين خاص، زمينه‏هاي شكاف طبقاتي و بهره‏كشي از انسان را از بين برده، و در عين حال رفاه عمومي را گسترش مي‏دهد.

چيستي عدالت

اسلام از يك سو به همه افراد جامعه حق مي‏دهد كه از امكانات اجتماعي استفاده كنند و از سوي ديگر، به دنبال متوازن كردن امكانات و فرصت‏ها براي همه است و به وجود آمدن فاصله طبقاتي و تبعيضات اجتماعي را نتيجه عدم تحقق عدالت و ممنوع مي‏داند. رضايت عمومي نيز از ديدگاه اسلام زماني حاصل مي‏شود كه امكانات موجود هر آنچه كه هست ميان همگان به طور مساوي تقسيم گردد. به عبارتي ممكن است براي همگان غنا حاصل نيايد اما استغنا حالتي است كه به احساس دروني انسانها مربوط مي‏شود. چنانكه امام صادق(ع) در اين باره مي‏فرمايد: «اگر در ميان مردمان به عدالت رفتار شود همه احساس بي نيازي مي‏كنند.»

اما اينكه عدالت چيست و معيار آن كدام است مطلبي است كه براي پاسخ به آن به سخن، حكيم بوعلي سينا مراجعه مي‏كنيم كه مي‏گويد: «انسان داراي زندگي اجتماعي است و از وضع قوانيني كه بتواند زندگي اجتماعي و بلكه فردي‏اش را بر اساس عدالت سامان دهد و او را به سعادت شايسته خود برساند، ناتوان است. پس بر خداوند لازم است كه به مقتضاي حكمتش انسان را در اين زمينه هدايت كند.» از اين رو عدالت امري نسبي نبوده و متعين است و براي شناخت معيار آن بايد به وحي مراجعه كرد.

نكته ديگر اين كه در مكتب اسلام عدالت، توزيع مساوي فقر نبوده نظام عدالت محور اسلام از مبناي سامان جامعه كه بي نيازي و استكمال مادي نيز هست غفلت ننموده و به طور كلي نزد شرايع و حاملان آنها منفورترين پديده‏ها فقر است، تا جايي كه پيامبر اكرم(ص) در موارد زيادي فقر و تنگدستي را همسان كفر دانسته و از آن دو به خداوند پناه مي‏برد. و در روايتي فقر مادي را با فقر فرهنگي پيوند داده بيان مي‏دارد: «اگر رحمت و شفقت پروردگار شامل فقراي امتم نبود چيزي نمانده بود كه فقر موجب كفر شود.»

و در دعاي ديگري فرمودند: «اللهم بارك لنا في الخبز و لا تفرق بيننا و بينه، فلو لا الخبز ما صلّينا و لا صمنا و لا ادّينا فرائض ربّنا؛ يعني خداوندا، نان را براي ما بابركت قرار ده، و ميان ما و نان جدايي مينداز كه اگر نان نباشد نه مي‏توانيم نماز گزاريم نه روزه بداريم و نه ديگر واجبات الهي را انجام دهيم.»

اصولاً به بيان قرآن، فقر و فحشا وعده شيطان، و فضل و مغفرت وعده خداوند است. و پيامبر مكرم اسلام(ص) از حضرت ابراهيم خليل(ع) چنين نقل مي‏كنند: پروردگارا، فقر از آتش نمرود سخت‏تر است.» يا خود آن حضرت مي‏گفتند: «فقر سخت‏تر از مرگ است.»

بنابراين پيامبران الهي اگرچه جهت تسكين آلام و كاهش پريشاني درماندگان و تهيدستان با آنان بناي رفاقت مي‏گذاشتند و زندگي شخصي خود را در سطح فقيرانه قرار مي‏دادند، لكن در صدد بوده‏اند با فكر و تدبير، فقر را محو و زندگي شرافتمندانه‏اي را براي همه انسانها تدارك نمايند.

ريشه بي‏عدالتي

نكته ديگر آنكه اساسا از ديدگاه اسلام تفكر فقر جبري طبيعت باطل بوده، ريشه همه بدبختي‏ها نه در كمبود امكانات طبيعت بلكه در اعمال ظالمانه انسان‏ها است. چرا كه خداوند روزي هر جنبنده‏اي را فراهم مي‏كند: «وما مِن دابَّةٍ فِي الاَرضِ اِلاّ عَلَي اللّهِ رِزقُها ويَعلَمُ مُستَقَرَّها ومُستَودَعَها كُلٌّ في كِتابٍ مُبين؛ هيچ جنبنده‏اي در زمين نيست مگر اين كه روزي او بر خداست. او قرارگاه و محل رفت و آمدش را مي‏دند، همه اينها در كتاب آشكاري ثبت است.»

بنابراين اگر بخشي از جامعه در فقر به سر مي‏برند نتيجه اعمال ناشايست خود انسان‏هاست: «ظَهَرَ الفَسادُ فِي البَرِّ والبَحرِ بِما كَسَبَت اَيدِي النّاسِ لِيُذيقَهُم بَعضَ الَّذي عَمِلوا لَعَلَّهُم يَرجِعون؛ فساد، در خشكي و دريا به خاطر كارهايي كه مردم انجام داده‏اند آشكار شده است، خدا مي‏خواهد نتيجه بعضي از اعمالشان را به آنها بچشاند شايد (به سوي حق) بازگردند.»

و بر همين اساس امير مؤمنان علي(ع) فرمود: «هيچ فقيري گرسنه نماند مگر آن كه توانگري از دادن حق او ممانعت كرد.» و فرمود: «همانا مردم جز در اثر گناه ثروتمندان، فقير و محتاج و گرسنه و برهنه نمي‏شوند.»

بنابراين اگر فرهنگ كار و تلاش در ميان مردم گسترده شود بر اساس تعاليم اسلام، سنت خداوند بر آن است كه انسان‏ها با كار و تلاش روزي خود را به دست آورند: «هُوَ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ الاَرضَ ذَلُولاً فَامشوا في مَناكِبِها وكُلوا مِن رِزقِهِ؛ خداوند كسي است كه زمين را براي شما رام كرد، پس در اطراف آن حركت كنيد و از روزي‏هاي خداوند بخوريد.»

راهكار عدالت‏گستري

مهم‏ترين عامل فقر و بدبختي گروهي از انسان‏ها و به وجود آمدن تضاد طبقاتي، ساختار ناسالم نظام اقتصادي حاكم بر جوامع و وجود روابط ظالمانه بين افراد است. نظام اجتماعي و اقتصادي اسلام و مكتب نبوي با عنايت به اين امر و با توجه به آثار سوء تمركز ثروت در دست اغنيا، ساختار ويژه‏اي در مسئله مالكيت تدبير كرده و ضوابطي را براي آن قرار داده است تا عدالت اقتصادي در جامعه تأمين گردد.

به عنوان مثال بخش زيادي از اموال و ثروت‏هاي طبيعي چون درياها، رودخانه‏ها، كوه‏ها، جنگل‏ها، دشت و بيابان‏ها، معادن، حيوانات بياباني، ماهي‏هاي درياها و رودخانه، درختان جنگلي، علف‏هاي بيابان و... را از دايره مالكيت خصوصي خارج كرده و همه افراد را با رعايت مصالح اجتماعي كه دولت اسلامي تشخيص مي‏دهد، در استفاده و بهره‏برداري از آن‏ها يكسان دانسته است.

بر اين اساس در قرآن كريم، پيامبر اكرم(ص) مأمور مي‏شوند غنايم و ثروت‏هاي عمومي را بين همه توزيع كنند تا ثروت در دست اغنيا متمركز نشود: «ما اَفاءَ اللّهُ عَلي رَسولِهِ مِن اَهلِ القُري فَلِلّهِ ولِلرَّسولِ ولِذِي القُربي واليَتامي والمَساكينِ وابنِ السَّبيلِ كَي لا يَكونَ دولَةً بَينَ الاَغنِياءِ مِنكُم؛ آنچه را خداوند از اهل اين آبادي‏ها به رسولش بازگرداند، براي خدا و رسول و خويشاوندان او، و يتيمان و مستمندان و در راه‏ماندگان است تا ثروت در ميان ثروتمندان دست به دست نگردد.»

از سوي ديگر تحقق مالكيت خصوصي را براساس كار مفيد و مشروع مي‏داند و ثروت‏هاي بادآورده در اسلام مورد مذمت قرار گرفته است. كه احياء موات از آن جمله است.

و از ديگر سوي نظام اقتصادي اسلام با توجه به خصلت حب نفس و زياده‏طلبي انسان، و با توجه به قانون كلي «لاضرر و لاضرار في الاسلام» براي حفظ و دفاع از منافع جامعه، با پذيرش اصل بازار آزاد و آزادي فعاليت‏هاي اقتصادي، حدود و مقرراتي را براي آن در نظر گرفته است كه مهم‏ترين آنها عبارتند از،

1ـ منع اجحاف و خيانتگري

قرآن كريم در خصوص كم‏فروشي با لحن بسيار شديدي مي‏فرمايد: «ويلٌ لِلمُطَفِّفين * اَلَّذينَ اِذَا اكتالوا عَلَي النّاسِ يَستَوفون * واِذا كالوهُم اَو وزَنوهُم يُخسِرون * اَلا يَظُنُّ اُولـئكَ اَنَّهُم مَبعوثون * لِيَومٍ عَظيم * يَومَ يَقومُ النّاسُ لِرَبِّ العالَمين؛ واي بر كم‏فروشان كه چون از مردم پيمانه ستانند تمام ستانند و چون براي آنان پيمان يا وزن كنند به ايشان كم دهند مگر آنان گمان نمي‏كنند كه برانگيخته خواهند شد در روزي بزرگ روزي كه مردم در برابر پروردگار جهانيان به پاي ايستند؟»

پيامبر اكرم(ص) فرمود: «تاجران خائن بدترين مردم‏اند»

اميرمؤمنان امام علي(ع) براي فرماندار خويش، مالك اشتر، مي‏نويسند: «وليكن البيع بيعا سمحا، بموازين عدل و اسعار لاتجحف بالفريقين من البايع و المبتاع؛ معاملات بايستي آسان، با ترازوهايي صحيح و با قيمت‏هايي كه به هيچ يك از طرفين (فروشنده و خريدار) ستم نرود، صورت گيرد».

در خصوص نظارت دولت اسلامي بر قيمت‏هاي بازار از امام صادق(ع) نقل شده است: «اميرالمؤمنين(ع) هيچ گاه بر كالاي كسي قيمت‏گذاري نكرد ولي هر كس كه در معامله مردم كم مي‏گذاشت، به او گفته مي‏شد همان‏طور كه مردم مي‏فروشند بفروش وگرنه از بازار خارج شو، مگر در مواردي كه كالاي وي بهتر از ديگران بود.»

2ـ جلوگيري از انحصار

به طور كلي بايد گفت سياست اقتصادي و اجتماعي اسلام بر اساس نفي انحصار شكل گرفته است كه در قرآن كريم فرمود: «كَي لا يَكونَ دولَةً بَينَ الاَغنِياءِ مِنكُم» كه بر مبناي آن هدف مهم سياست‏هاي اقتصادي اسلام بر اساس نفي انحصار در گردش ثروت شكل گرفته است.

امام علي(ع) در اين باره به فرماندار خود مي‏فرمايند: «در چيزهايي كه مردم در آن‏ها برابرند از ويژه‏سازي و انحصارطلبي پرهيز كن». سپس حضرت در مورد اطرافيان فرصت‏طلب زمامداران مي‏نويسد: «بدان براي زمامدار خاصان و صاحبان اسراري است كه انحصارطلب و دست‏درازند، در داد و ستد با مردم عدالت و انصاف را رعايت نمي‏كنند، ريشه ستم آنان را با قطع وسايل آن از بيخ بر كن، به هيچ يك از اطرافيان و بستگان خود زميني از اراضي مسلمانان واگذار مكن، بايد طمع نكنند قراردادي به سود آنان منعقد سازي كه مايه ضرر به ساير مردم باشد، خواه در آب‏رساني يا هر عمل مشترك ديگر، به طوري كه هزينه‏هاي آن را بر دوش ديگران تحميل كنند.»

3ـ حمايت از طبقه كارگر

در اسلام غصب دستمزد كارگران يا كم‏دادن آن در رديف گناهاني چون اختراع دين و انسان‏فروشي قرار گرفته است. پيامبراكرم(ص) مي‏فرمايد: «خداوند هر گناهي را مي‏آمرزد مگر اين كه كسي ديني بسازد، يا مزد كارگري را غصب كند يا شخص آزادي را به بردگي فروشد.»

در روايت ديگري مي‏فرمايد: «اي مردم، هر كس مزد كارگري را كم بدهد بايستي جايگاه خود را در آتش جهنم آماده بيند.»

و در كلام ديگر خطاب به امام علي(ع) فرمود: «يا علي، مبادا با حضور تو بر كشاورزان ستم رود.»

4ـ مبارزه با رباخواري

در راستاي شكل‏گيري نظام سالم اقتصادي و به جهت تأكيد بر نظام توليد محور كه بر كار و تلاش تأكيد دارد نه ثروت‏اندوزي و استثمارگري، اسلام رابطه حقوقي قرض با بهره را ظالمانه و در رديف پيكار با خدا و رسول دانسته، به شدت با آن مبارزه كرده مي‏فرمايد: «يـااَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا اتَّقوا اللّهَ وذَروا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبوا اِن كُنتُم مُؤمِنين * فَاِن لَم تَفعَلوا فَأذَنوا بِحَربٍ مِنَ اللّهِ ورَسولِهِ واِن تُبتُم فَلَكُم رُءوسُ اَموالِكُم لا تَظلِمونَ ولا تُظلَمون؛ اي كساني كه ايمان آورده‏ايد از مخالفت فرمان خدا بپرهيزيد و آن‏چه از ربا باقي مانده، رها كنيد، اگر ايمان داريد. اگر چنين نمي‏كنيد اعلام جنگ با خدا و رسول بدهيد، و اگر توبه كنيد سرمايه‏هاي شما از آن شماست نه ظلم مي‏كنيد و نه بر شما ظلم وارد مي‏شود.»

5ـ توجه ويژه به ضعيفان و نيازمندان

در هر جامعه‏اي گروهي از انسان‏ها هستند كه به دليل نداشتن توان فعاليت اقتصادي يا نبودن زمينه فعاليت، قادر به تأمين نيازهاي خود نيستند. افراد جامعه اسلامي نسبت به تأمين نيازهاي حياتي هم‏ديگر مسئوليت متقابل دارند كه در حد ساير فرايض لازم‏الاجرا است و خداوند مؤمنان را در صورت كوتاهي در انجام آن تهديد مي‏كند و مي‏فرمايد: «هـاَنتُم هـؤُلاءِ تُدعَونَ لِتُنفِقوا في سَبيلِ اللّهِ فَمِنكُم مَن يَبخَلُ ومَن يَبخَل فَاِنَّما يَبخَلُ عَن نَفسِهِ واللّهُ الغَنيُّ واَنتُمُ الفُقَراءُ واِن تَتَوَلَّوا يَستَبدِل قَومـًا غَيرَكُم ثُمَّ لا يَكونوا اَمثالَكُم؛ شما همان گروهي هستيد كه براي انفاق در راه خدا دعوت مي‏شويد، بعضي از شما بخل مي‏ورزند، و هركس بخل ورزد، به خود بخل كرده است و خداوند بي‏نياز است و شما همه نيازمنديد، و هر گاه سرپيچي كنيد خداوند گروه ديگري را جاي شما مي‏آوردپس آنها مانند شما نخواهند بود (و سخاوتمندانه در راه خدا انفاق مي‏كنند).»
پيامبر اكرم(ص) نيز در اين باره مي‏فرمايد: «كسي كه شب سير بخوابد در حالي كه همسايه‏اش گرسنه باشد، به من ايمان نياورده است.»
در اين راستا دولت اسلامي وظيفه دارد با استفاده از منابعي كه در اختيار دارد، معيشت شهروندان جامعه اسلامي را در سطح مناسب تأمين نمايد.
بر اين اساس پيامبر اكرم(ص) مي‏فرمايد: «خدا را به ياد هر حاكم اسلامي پس از خود مي‏آورم... مردمان را فقير نكند (و به فقرشان رضايت ندهد) كه در نتيجه كافرشان خواهد كرد.»
بلال نيز از طرف رسول خدا(ص) مأموريت داشت به وضعيت فقرا و بينوايان رسيدگي و آنان را تأمين كند. حتي او اجازه داشت در صورت نبودن امكانات مالي براي بيت‏المال، با قرض كردن محرومان را تأمين نمايد.
در سال پيامبر اعظم(ص) توفيق تحقق اهداف اجتماعي آن حضرت در جامعه اسلامي ايران را از خداي متعال مسئلت مي‏نماييم.
................................................................................
منبع: ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 296
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن