واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جشنواره فيلم كوتاه تهران و مزيتهاي نسبي آن خبرگزاري فارس: جشنواره بينالمللي فيلم كوتاه تهران و جشنوارههاي سينماي جوان در گفتوگو با جمعي از كارشناسان اين حوزه آسيبشناسي شده است. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، انجمن سينماي جوانان ايران متولي فيلم كوتاه در كشور است و همواره درصدد است تا با بهرهگيري از سازوكارهاي تازه، نگاههاي جديد و با همكاري و مشاوره كارشناسان و اساتيد فضاهاي آموزشي و فرهنگي اين حوزه را توسعه بخشد. اين انجمن با برخورداري از 61 مركز و دفتر در سطح كشور ميكوشد ظرفيتها و حوزههاي نوين فرهنگ و آموزش را براي هنرجويان و نسل جوان علاقهمند به سينما، گسترش دهد. برگزاري جشنوارههاي منطقهاي و موضوعي و مهمتر از آنها، برگزاري جشنواره بينالمللي فيلم كوتاه تهران به عنوان بزرگترين اجتماع و گردهمايي سينماگران جوان و معتبرترين جشنواره حوزه فيلم كوتاه از جمله برنامههاي اين انجمن است كه همه ساله با حضور آثار فيلمسازان كشورهاي مختلف جهان در ايران برگزار ميشود. اين رويداد بينالمللي امسال از 28 آبان تا 3 آذر در تهران و همزمان در هشت منطقه فرهنگي كشور به اجرا در ميآيد. به همين بهانه نگاهي گذرا به جشنوارههاي انجمن و تاثيرات و كاركردهاي آن و نيازهاي اين حوزه مياندازيم. بسياري معتقدند جشنوارههاي سينماي جوان صرفا يك جشنواره نيستند و بر اين باورند اين جشنوارهها، فضاي گفتوگو، آموزش، نقد و بررسي، فرصت آسيبشناسي و وركشاپهايي هستند كه با نگاه بسترسازي براي امكان كشف استعدادهاي جديد، جوشش و خلاقيت و بالندگي فراهم ميشود و از اين رهگذر، نيروها و جوانان تازهنفسي به مجموعههاي ديگر حوزههاي سينماي ملي معرفي ميشوند. «عزيزالله حاجيمشهدي» از منتقدان و نويسندگان كشور كه به دليل تدريس در برخي از كارگاههاي جشنوارههاي منطقهاي سينماي جوان شناخت ملموسي از فضاي اينگونه رويدادها دارد، با بيان اينكه فضاي جشنواره سينماي جوان متفاوت است ميگويد: اين فضاها، آميخته است با صميميت، رفاقت، گفتوگو و آموزش. ديدن مكانهاي تازه، تجربههاي نو، فضاي پاتوقگونه و تفريحي همراه با برنامههاي فرهنگي و آموزشي را بايد حفظ كرد. وي با اشاره به فقر آموزشي و نياز جدي استانها و شهرستانها در اين زمينه ميافزايد: شايسته است به آموزش و برنامههاي فرهنگي در استانها بيشتر بها داده شود. اين نويسنده و منتقد سينما با بيان اينكه فقر عمومي فيلمنامهها به علت نبود پژوهش و تحقيق است، پيشنهاد داد: از مشاوره اساتيد و پيشكسوتان در حين توليد آثار استفاده شود. مطمئنا اين تدبير مانع خلاقيت و شكوفايي جوانان نميشود. وي تصريح ميكند: اعتقاد به مشاورههاي پيش از توليد و حين توليد دارم. «طهماسب صلحجو» از ديگر منتقدان و نويسندگان سينمايي با بيان اينكه در جشنوارههاي سينماي جوان روح جوان و جسور موج ميزند، ميگويد: چه بخواهيم يا نه، همين جوانان هستند كه آينده سينماي مملكت را در اختيار دارند و اين در تمامي عرصهها صدق ميكند. اين منتقد سينما اضافه ميكند: واقعيت اين است كه سينماي حرفهاي ما پير شده و الان نيازمند ورود نسل جوان است و بهترين مكان معرفي استعدادهاي جديد همين سينماي جوان و جشنوارههاي آن است. «شهاب ملتخواه» از فيلمسازان كشور با طرح ضرورت آسيبشناسي مدام و كالبدشكافي در مجموعههاي سينمايي خاطرنشان ميسازد: معتقدم سينماي جوان دوران گذران سياهمشق جوانان است كه در طي اين دوره نبايد توقع صددرصد حرفهاي و حتي نيمهحرفهاي را داشت. در اين جا بايد كمكشان كنيم، استعدادشان رشد كند و خلاقيتشان بروز يابد. وي ميافزايد: جشنوارهها، آزمون مرحله شناخت استعدادهاست و از طريق آن ميتوان آنها را سوق داد به مراتب بالاتر و بايد برنامهريزي شود تا استعدادهاي كشف شده فراموش و رها نشوند. هم خودشان و هم آثارشان ميتوانند مفاد و منابع آموزشي ما را تشكيل دهند. به گزارش فارس، اين سينماگر پيشنهاد داد: با چاپ آثار، فيلمنامهها و عكسهاي جوانان مستعد و نخبه نگذاريم موضوعات بايگاني شوند چرا كه اينها همگي منابع فرهنگي هستند و شايسته است ماحصل جشنوارهها گردآوري و منتشر شود. «علي درخشي» فيلمنامهنويس ميگويد: بچههاي سينماي جوان پتانسيلهاي بالايي دارند و لازم است با مشاوره اساتيد و كارشناسان زمينههاي رشد و ارتقاي آثار را فراهم كنيم. وي ادامه ميدهد: سينماي جوان بهترين بستر كشف استعداد است. «ناصر هاشمزاده» از فيلمنامهنويسان كشور تاكيد ميكند: براي فرداي سينماي ايران بايد در مراكز سينماي جوان فكر و برنامهريزي كرد و اميدي كه به اين مركز ميرود، به هيچ كجا نميرود. «اكبر حر» از ديگر كارشناسان و فيلمسازان با تاكيد بر لزوم هدايتگري و دادن مشاورههاي راهبردي به فيلمسازان جوان و جوانان سينماگر و با اشاره به نگاه هدفمندانه دشمنان نسبت به فرهنگ و ارزشهاي اجتماعي و اعتقادي جامعه ميگويد: بسياري از جشنوارههاي خارجي بر اساس همين نگاه، فيلمسازان و جوانان ما را نشانه گرفتهاند و بايد بر محوربندي در اولويتهاي مضموني، اهتمام به اخلاقمحوري و بنيانهاي خانواده و نيز، تكريم اصالتها و سنتهاي اصيل فرهنگي در برنامههاي آموزشي و توليدي و جشنوارهها توجه جدي داشته باشيم. در يك جمعبندي ميتوان عنوان كرد كه انجمن سينماي جوانان ايران پايگاهي تاثيرگذار در عرصه فرهنگ و به ويژه سينماست و اهداف و برنامههاي متنوعي را دنبال ميكند. آموزش مخاطب، ارتقاي دانش بصري، ارائه نيازهاي محتوايي و منابع هويتي و فكري به فيلمسازان و هدايتگري و نشان دادن افقها و آدرسهاي ضروري به نسل جوان فيلساز و در اين راستا، جشنوارههاي سينماي جوان و به صورت خاص جشنواره بينالمللي فيلم كوتاه تهران كه پيشينه و جايگاه معتبر و قابل ملاحظهاي نيز دارد، از اهميت مضاعفي برخوردار است و فرصت بينظيري است براي آسيبشناسي و تجزيه و تحليل سينماي كوتاه ايران و جهان و مهمترين آموزشگاه براي اين حوزه به شمار ميآيد. ويژگي منحصر به فردي كه هيچ كدام از جشنوارههاي كشور از مزيتهاي نسبي آن يا برخوردار نيستند و يا كمتر برخوردارند. انتهاي پيام/ا-1
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 316]