تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819103387




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طرح جامع گردشگري شهرستان خاش در دست مطالعه تعداد آثار تاريخي در شهرستان خاش به 190 اثر رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: طرح جامع گردشگري شهرستان خاش در دست مطالعه "تعداد آثار تاريخي در شهرستان خاش به 190 اثر رسيد"


خبرگزاري دانشجويان ايران - زاهدان
سرويس: شهرستان‌ها

رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان خاش با بيان اينكه از ابتداي امسال تاكنون 30 اثر جديد تاريخي در نقاط مختلف اين شهرستان شناسايي شده است، گفت: با شناسايي اين آثار، تعداد آثار تاريخي در شهرستان خاش به 190 اثر رسيد.

ملك مسعود ريگي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه سيستان و بلوچستان، افزود: در حال حاضر تعداد 56 اثر تاريخي و طبيعي شهرستان خاش در شمار آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

وي اظهار داشت: تعدادي ديگر از آثار شناسايي شده نيز در آينده به ثبت مي‌رسند.

وي در ادامه با بيان اينكه هم اكنون كار مطالعه طرح جامع گردشگري شهرستان خاش در دست اقدام است، افزود: پس از پايان اين كار و تخصيص اعتبارات مورد نياز، اين اداره فعاليت‌هاي خود را در راستاي احداث برخي زيرساخت‌ها و امكانات لازم گردشگري و فعال كردن اين صنعت مهم آغاز مي‌كند.

رييس اداره ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري خاش هم‌چنين با برشمردن پتانسل‌هاي بالاي گردشگري شهرستان به ويژه در مناطق تفتان و گل فشان پيرگل به عنوان آثار ملي و طبيعي داراي جاذبه‌هاي ديدني و منحصر به فرد گفت: از اواخر تابستان امسال كار مطالعه طرح گردشگري تفتان به عنوان يكي از نقاط نمونه گردشگري استان آغاز شده و بنا داريم پس از به انجام رسيدن كار در بخش زيرساخت‌ها و تخصيص اعتبارات لازم، كار احداث تله كابين، پيست اسكي، استراحتگاه‌هاي گردشگران، فروش صنايع دستي و انواع توليدات كشاورزي منطقه را آغاز نماييم.

وي بيان كرد: شهريور ماه امسال مهندس فراهاني معاون سياسي اجتماعي استاندار سيستان و بلوچستان به همراه اسدالله اكبري، معاون برنامه و بودجه استاندار، حسنعلي شهركي، مديركل ميراث فرهنگي استان، رحمدل بامري، فرماندار خاش و جمعي از مسوولان استاني و شهرستان خاش از جاذبه‌هاي ديدني تفتان از جمله درياچه طبيعي سر دريا، اردوگاه تفريحي دره گل و دشت دغال و غيره بازديد به عمل آورده و پس از تشكيل جلسه، طرح جامع گردشگري تفتان به تصويب رسيد و هم اكنون كار بازگشايي مسير گردشگران به دشت دغال تقريبا به انجام رسيده و به زودي پس از تامين اعتبار، آسفالت و استانداردسازي اين مسير انجام مي‌شود.

ملك مسعود ريگي افزود: ادارات كل مخابرات، منابع طبيعي، آب و فاضلاب، شركت برق و غيره نيز متعهد گرديده‌اند برنامه‌هاي خود را در اين منطقه به انجام برسانند.

وي در ادامه با بيان اينگه گل فشان طبيعي پيرگل در روستاي گونيچ به عنوان يكي ديگر از مواهب الهي داراي جاذبه‌هاي ديدني و منحصر به فرد، نيازمند توجهات ويژه مسوولان است، تصريح نمود: تاكنون اين اثر ملي و طبيعي به دليل نبود سرمايه گذاري دولت و بخش خصوصي و عدم اطلاع رساني كافي، ناشناخته مانده و در حال حاضر مردم كشور از وجود آن بي اطلاع هستند و تنها از موجوديت گل فشان كنارك آشنايي دارند و اين در حالي است كه گل فشان پيرگل از گل فشان واقع در كنارك بسيار وسيع تر و جذاب تر است.

رييس اداره ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري خاش گفت: خواص گل درماني و شفابخشي برخي بيماري‌هاي پوستي و دردهاي استخواني در گِل فشان پيرگل باعث تقدس آن در ميان مردم روستاهاي اطراف و منطقه گرديده است.

ملك مسعود ريگي همچنين افزود: علاوه بر وجود قله آتشفشاني تفتان (بام شرق ايران) و گل فشان پيرگل، شهرستان خاش داراي آثار طبيعي و تاريخي منحصر به فردي همچون رودخانه‌هاي كارواندر، ايرندگان، كوه سياه بند (زنده كوه) رشته كوه‌هاي بيرك، پنج انگشت درختان بيد 1200 ساله دهپابيد و سنگان، قبرستان هفتاد ملا، زيارتگاه و تپه مرتضي علي(ع)، محوطه تاريخي دوران اشكاني در تفتان، قلعه‌هاي تاريخي حيدرآباد، ناصري، كمال آباد و ايرندگان، برجك قديمي بلو، بازارچه سرپوشيده، مسجد جامع و مناره زيباي آن و خيلي از آثار ديگر بوده كه از اين حيث به عنوان يكي از قطب‌هاي مهم تاريخي و گردشگري در استان سيستان و بلوچستان و كشور محسوب مي‌شود.

شهرستان 170 هزار نفري خاش در فاصله 180 كيلومتري و جنوب زاهدان، مركز استان سيستان و بلوچستان واقع شده است. وجود آب و هواي معتدل، تنوع كشت انواع محصولات كشاورزي، كارخانه سيمان، وجود مراكز علمي و دانشگاهي و مذهبي متعدد، معادن غني و نوع زندگي عشايري و روستايي مردم منطقه از مزيت‌هاي مهم شهرستان خاش به شمار مي روند.

انتهاي پيام
 جمعه 19 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن