تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشبخت كسى است كه سراى باقى را كه نعمتش پايدار است بر سراى فانى كه عذابش بى‏پاي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840201337




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بقاي روح بعد از مرگ


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: آيات متعدد قرآن مجيد، به صراحت‏ حكايت از بقاى روح پس از مرگ مى‏كند. انسانها با توجه به ديدگاه قرآن و احاديث و تاييد دانشمندان اسلامى و حكماء و متكلمين و حتى دانشمندان غربى در باطن خود موجودى به نام روح و نفس دارند.
اين موجود غير از بدن و اعضاء و جوارح او بوده، حاكم و مدبر و مدير و داراى شعور و درك بوده، اعمال بدن و جوارح و اعضاء را اداره مى‏كند . نفس و روان انسانى موجود مجرد بوده، ويژگى‏هاى جسم و ماده را ندارد، بلكه موجودى مستقل مى‏باشد؛ گرچه در بدن در رابطه نزديكى با جسم و اعضاء و جوارح بدن قرار دارد .
حال اين مسئله در اينجا مطرح است كه گرچه نفس و روح با بدن و جسم در رابطه نزديكى قرار دارند ولى بعد از مردن انسان و جداشدن روح از بدن آيا روح فانى مى‏گردد؟ و از بين مى‏رود؟ يا اينكه بقاء داشته، به زندگى خود ادامه مى‏دهد؟ .
غزالى در مورد علاقه نفس يا بدن چنين مى‏گويد:
«نفس در بدن غريب است زيرا بدن از عالم فانى ملك است و نفس از عالم سرمدى ملكوت، نفس، مدبر بدن است و بدن آلت نفس، نفس انسانى در بدن به مثابه حاكمى است كه در شهر و در مملكت‏خويش فرمان مى‏راند»<sup>(1)</sup>
و باز مى‏گويد: «اين جسم نسبت‏به نفس چون جامه است نسبت‏به تن، و تن است كه جامه را به واسطه اعضاى خود حركت مى‏دهد، قواى نفس در مواضعى از بدن ظاهر مى‏شود در حاليكه نفس ذاتا واحد است . سمع و بصر و ذوق و لمس به منزله آلت‏اند . نفس مدرك است ... »<sup>(2)</sup>
پس نفس موجود مستقلى است در بدن و همراه بدن بوده، اعضاء و جوارح را اداره مى‏كند . حال پاسخ سؤال بالا اين است كه روح بعد از مرگ انسان و جداشدن از بدن بقا دارد . و بقاى روح پس از مرگ بدن از معارف بلند اسلامى است كه مرگ را پايان زندگى ندانسته بلكه آنرا روزنه‏اى به زندگى ديگر آنهم در جهان برتر تلقى مى‏كند .
قرآن برخلاف انديشه عرب جاهلى كه معتقد بودند:

«ما هى الا حياتنا الدنيا نموت و نحيى و ما يهلكنا الا الدهر»<sup>(3)</sup>
«جز زندگى دنيا، زندگى نيست مى‏ميريم و زنده مى‏شويم و ما را زمان و گذران زندگى نابود مى‏سازد»
مى‏گويد: كه رشته زندگى پس از مرگ باقى است و هرگز از هم گسسته نمى‏شود و اين حقيقت ضمن آياتى بيان شده كه ما در اينجا به برخى از آنها اشاره مى‏كنيم:


شهيدان زنده‏اند!.

قرآن با صراحت هرچه كامل‏تر شهيدان راه حق را زنده مى‏خواند و مى‏فرمايد:
«و لا تقولوا لمن يقتل فى سبيل الله اموات بل احياء و لكن لا تشعرون» <sup>(4)</sup><sup> </sup>
«به افرادى كه در راه خدا كشته مى‏شوند مرده نگوئيد! آنان زندگانند اما شما نمى‏دانيد»<sup> </sup> باز در جاى ديگر مى‏فرمايد:

«قل يتوفاكم ملك الموت الذى وكل بكم ثم الى ربكم ترجعون»‏ <sup>(5)</sup>

«بگو فرشته مرگ كه بر شما مامور است (روح) شما را مى‏گيرد سپس به سوى پروردگارتان باز مى‏گرديد»

در اين آيه تعبير جالب، كلمه «يتوفاكم‏» از ماده «توفى‏» است و به گفته «راغب‏» در «مفردات‏» كلمه «وافى‏» در اصل به معناى چيزى است كه به حد كمال برسد يعنى گرفتن چيزى است‏به‏طور كامل . اين تعبير به وضوح اين حقيقت را مى‏رساند كه مرگ به معناى فنا و نابودى نيست، بلكه قبض و دريافت و گرفتن روح آدمى به طور كامل است و اين خود دليل بر اين است كه روح آدمى بعد از مرگ باقى مى‏ماند: بسيارى از مفسران نيز به اين نكته تاكيد كرده‏اند . جالب اين است كه اين آيه پاسخ به كسانى است كه قيامت را انكار مى‏كردند چنانكه در آيه قبل از اين آيه، چنين آمده است:

«و قالوا ااذا ضللنا فى الارض ائنا لفى خلق جديد»

«آنها گفتند آيا هنگامى كه مرديم و در زمين گم شديم آفرينش تازه‏اى مى‏يابيم»

آيه بعد در پاسخ آنها چنين مى‏گويد: وجود شما تنها جسم شما نيست كه با مرگ، به طور كلى گم شويد بلكه گوهر اصلى كه روح است از سوى فرشتگان الهى گرفته مى‏شود و در قيامت‏به سوى خدا باز مى‏گردد (و جسم شما نيز در كنار روح محشور مى‏گردد)
اصل اين آيه و آيات مربوط به مساله بقاى روح اين است كه هرگز به مرگ از دريچه چشم دنياپرستان مادى نگاه نكنيد كه آنرا به معناى نابودى انسان و نقطه پايان زندگى او مى‏شمرند! و مى‏گويند:

«ان هى الا حياتنا الدنيا نموت و نحيا»<sup>(6)</sup>
«جز زندگى دنيا، زندگى نيست، مى‏ميريم و زنده مى‏شويم‏»

بلكه مرگ انتقال از «حيات ادنى‏» و زندگى پست‏تر به «حيات اعلى‏» و زندگى بالاتر است، آن هم توسط فرشتگان الهى كه وسيله اين نقل و انتقال‏اند، صورت مى‏گيرد .
در برخى از آيات قرآن خداوند كلمه «توفى‏» را به خودش نسبت داده است آنجا كه مى‏فرمايد:

«الله يتوفى الانفس حين موتها»<sup>(7)</sup>
«خداوند جانها (ارواح) را به هنگام مرگ مى‏گيرد و دريافت مى‏كند»

و باز در جاى ديگر مى‏فرمايد:

«... ولكن اعبد الله الذى يتوفاكم»<sup>(</sup><sup>8)</sup>
«... ولى من خدائى را پرستش مى‏كنم كه روح شما را به هنگام مرگ مى‏گيرد»

نكته قابل تذكر در اينجا اين است كه بين اين سه تعبير در مورد كلمه «توفى‏» در قرآن مجيد (يكى به معناى اينكه خدا جان شما را مى‏گيرد . معناى دوم اينكه فرشته مرگ، جان شما را مى‏گيرد و معناى سوم كه فرشتگان و ملائكه، جان انسان‏ها را مى‏گيرند) تضادى وجود ندارد؛ چرا كه همه فرشتگان فرمانبردار خدا هستند. پس فاعل اصلى او است و فرشتگان قبض ارواح نيز رئيسى دارند كه «ملك الموت‏» ناميده مى‏شود و فرشتگان ديگر در قبض ارواح مامور اويند .
و در آيه ديگر نيز، در قرآن كلمه «يتوفى‏» به كار مى‏رود و چنين مى‏فرمايد:

«الله يتوفى الانفس حين موتها و التى لم تمت فى منامها فيمسك التى قضى عليها الموت و يرسل الاخرى الى اجل مسمى ان فى ذلك لآيات لقوم يتفكرون»‏ <sup>(9)</sup>

«خداوند ارواح را به هنگام مرگ، قبض مى‏كند و ارواحى را كه نمرده‏اند نيز به هنگام خواب مى‏گيرد، سپس ارواح كسانى را كه فرمان مرگ آنها را صادر كرده، نگه مى‏دارد و ارواح ديگرى (كه بايد زنده بمانند) باز مى‏گرداند تا سرآمد معينى، در اين امر نشانه‏هائى است‏براى كسانى كه تفكر مى‏كنند»

در آيه بالا كلمه «توفى‏» در مورد وضع انسان به هنگام خواب و هنگام مرگ، در هر دو به كار رفته است، يعنى خداوند جانها (ارواح) را به هنگام مرگ، قبض مى‏كند و نيز جانهائى را كه نمرده‏اند به هنگام خواب مى‏گيرد، سپس آنرا كه فرمان مرگ درباره آن صادر شده نگاه مى‏دارد و ديگرى را كه مشمول فرمان مرگ نيست‏باز مى‏گرداند تا سرآمد معينى .
كلمه «انفس‏» در آيه، جمع نفس يعنى همان روح انسانى است كه طبق اين آيه در دو حال (در حال مرگ و در حال خواب) گرفته مى‏شود با اين تفاوت كه در حال خواب «توفى‏» كامل نيست و بار ديگر به بدن فرستاده مى‏شود ولى در حال مرگ بازگشتى وجود ندارد و به تعبير «فخر رازى‏» در تفسير كبير<sup>(10)</sup> روح داراى سه حالت است: گاه شعاع آن بر ظاهر و باطن بدن مى‏افتد و گاه فقط بر ظاهر بدن مى‏تابد و گاه پرتو آن به طور كلى از ظاهر و باطن جمع مى‏شود اولى حال بيدارى است، دومى حال خواب ست‏سومى حال مرگ است! . مسلم است كه در حال خواب، حيات نباتى كه بر اساس آن سلولهاى بدن داراى تغذيه و رشد و نمو و توليد مثل است و نيز حيات حيوانى كه شامل حس و حركت است از انسان گرفته نمى‏شود و تنها در حال مرگ است كه همه اينها را از دست مى‏دهد .


تشابه خواب و مرگ

از مطالب بالا اين نكته علمى را نيز استفاده مى‏كنيم كه خواب شكل ضعيفى از مرگ است و مرگ نمونه كاملى از خواب و نيز استفاده مى‏كنيم كه انسان تركيبى از جسم و روح است، جسم از جهان ماده است و روح گوهرى ماوراى جهان ماده عنصرى .
از اينجا مسائل فراوان و رموز علمى درباره خواب و رؤياى انسانها كشف مى‏شود; زيرا موقع خواب روح انسانى جدا مى‏گردد و به فعاليت آزادانه‏ترى مى‏پردازد و به همين دليل از حوادثى تازه آگاه مى‏گردد .
در اين خصوص روايتى است كه «اسماعيل حقى برشوى‏» (متوفاى، 1137ه . ق) مؤلف تفسير روح‏البيان، يكى از تفاسير معتبر برادران اهل سنت (ج‏8، ص‏115) از على بن ابى طالب عليه السلام به اين مضمون نقل مى‏كند:
«ان الروح يخرج عند النوم و يبقى شعاعه فى الجسد فلذلك يرى الرؤيا فاذا انتبه عاد روحه الى جسده باسرع من لحظة‏»

«روح به هنگام خواب از بدن خارج مى‏شود و پرتو و شعاع آن در بدن باقى مى‏ماند لذا انسان خواب مى‏بيند و هنگامى كه بيدار شد و روح، سريع‏تر از يك لحظه بر جسد باز مى‏گردد»

پس از آيات ياد شده به صراحت مساله بقاى روح بعد از مردن انسانها استفاده مى‏شود; زيرا «توفى‏» كه به معناى دريافت چيزى آنهم به صورت كامل است، به هنگام مرگ مصداق جسمانى ندارد، حيات گياهى و حيوانى كه با مرگ نابود مى‏شود، نمى‏تواند مصداق براى عنوان «توفى‏» باشد بنابراين نتيجه مى‏گيريم كه منظور از «توفى‏» در آيات ياد شده دريافت روح انسانى است كه عامل حيات انسان مى‏باشد .
در آيه ديگرى در قرآن خطاب به مسلمانان چنين مى‏فرمايد:

«و لا تحسبن الذين قتلوا فى سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون»<sup>(11)</sup>

«(اى پيامبر) هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند مردگانند! بلكه آنان زنده‏اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند»

گرچه بعضى به گفته استاد علامه طباطبائى‏قدس سره در تفسير الميزان اصرار دارند كه اين آيه مخصوص شهيدان بدر (يا به تعبير بعضى ديگر مربوط به شهداى احد) است و لكن مسلما آيه مفهوم وسيع و گسترده‏اى دارد و دال بر اينكه ارواح شهدا بعد از شهادت زندگانند و عموم شهيدان را بدون استثناء شامل مى‏شود و غير شهيدان را نيز نفى نمى‏كند <sup>(12)</sup>.
برگرفته از: مجله مکتب اسلام، شماره 8


پى‏نوشت:
1- علم النفس از ديدگاه دانشمندان اسلامى و تطبيق آن با روانشناسى جديد، ص‏18، تاليف، دكتر حسن احدى - شكوه السادات جمالى، چاپ دوم، سال‏1363 - مركز انتشارات دانشگاه علامه طباطبائى .
2- منا الفافورى خليل البحر، ص‏570 .
3- جاثيه، 24 .
4- بقره، 154 .
5- سجده، 11 .
6- جاثيه، 24 .
7- زمر، 42 .
8- يونس، 104 .
9- زمر، 42 .
10- ج‏26، ص‏284 .
11- آل‏عمران، 169 .
12- پيام قرآن، ج‏5، ص‏280 .







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن