واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: مختاباد:برخي مداحان تهي از سواد مذهبياند خبرگزاري فارس: عبدالحسين مختاباد مي گويد در حالي كه آوازهاي كليسا هنوز منبع الهام آهنگسازان و برجستگان موسيقي است در ايران كساني وارد عرصه موسيقي مذهبي شدهاند كه سواد اين كار را ندارند. عبدالحسين مختاباد خواننده در گفتوگو با خبرنگار موسيقي فارس در خصوص ارتباط موسيقي مذهبي و سنتي گفت: موسيقي مذهبي در همه جاي دنيا باعث پيشرفت موسيقي شده است. به طوري كه موسيقي كلاسيك بنيانش از كليساست و در ايران هم تعزيه خوانها حافظ رديف موسيقي ايران بودند كه بعدا رديفدانها و موسيقيدانها همين تعزيهخوانها و خوانندگان را جمع و توسط آنها رديف ايران را جمعآوري كردند و به اين شكل به ما رساندند. وي ادامه داد: به عقيده من مذهب در تمامي زمينهها براي بشريت پيشرو بوده كه يكي از اين زمينهها، موسيقي بوده است. *مصرف افسار گسيخته موسيقي مذهبي در رسانه ملي -------------------------------------------------------------------- اين خواننده در خصوص كمرنگ شدن پيوند موسيقي آوازي و موسيقي مذهبي گفت: يكي از علتهاي كمرنگ شدن اين پيوند مصرف افسار گسيخته موسيقي مذهبي در رسانه ملي است كه به گونهاي خستگي را به گوش شنونده موسيقي القا ميكند. وي افزود: در گذشته موسيقيدانها اكثرا تعزيهخوان، مداح حرفهاي و يا قاري قرآن بودند ولي هم اكنون اين قضيه برعكس شده و نوحهخوانها خود ترانهها را به نوحه برميگردانند و اين خود نشان دهنده اين است كه نوحهخوانها در كارشان سواد و هيچ تحصيلي در موسيقي مذهبي ندارند. * مداحي امروز، بازاري و كاملا تهي از هرگونه سواد مذهبي است ------------------------------------------------------------------------------ مختاباد در ادامه با اشاره به آموزش مداحان در گذشته افزود: مداحان در قديم هم صداي خوش و هم سواد خوبي داشتند ولي در حال حاضر مداحاني كه در راديو و تلويزيون ميخوانند حتي معروفترين آنها از جهت سبك خواندن اشكال دارند و بايد خواندن را ياد بگيرند چون اصلا بلد نيستند كه از كدام قسمت حنجره استفاده كنند. وي بيان داشت: نوحهخوانهاي كنوني فشار بيش از حد به حنجره ميآورند و خيلي خشن و خالي از هر گونه لطفي ميخوانند و اين نشان دهنده اين است كه اين كار به يك بازار تبديل شده براي اينكه تنها شنونده را به گريه بيندازند. اين خواننده تصريح كرد: مداحي به اين معني نيست كه آدمها را به گريه بيندازيند بلكه اين است كه مداح بتوانيد يك حادثهاي مثل حادثه عظيم عاشورا را در ذهن انسانها زنده كند و آنها را به خلاقيت فكري و ذهني برساند.اما متاسفانه سيستم مداحي را در اين مملكت يك عده بي سواد كه وضع ماليشان بد هم نيست ، بازاري و روزمره و كاملا تهي از هرگونه سواد مذهبي كردهاند. *موسيقي مذهبي مقلد آثار دسته چندم پاپ شده است ------------------------------------------------------------------- خواننده آلبوم تمناي وصال درباره استفاده از الحان غيرسنتي در موسيقي مذهبي گفت: هم اكنون در موسيقي مذهبي خلاقيت وجود ندارد و تمامي آن تقليد شده و اين خود بدترين اتفاق است. وي با بيان اينكه كار مذهبي در سراسر دنيا منبع الهام هنرمندان بوده،اظهار داشت: هم اكنون در سراسر دنيا آوازهاي كليسا هنوز منبع الهام آهنگسازان و برجستگان موسيقي است ولي در موسيقي ايران به خاطر اينكه كساني كه وارد عرصه موسيقي مذهبي شدهاند، سواد اين كار را ندارند؛اين مسئله از بين رفته و اين عرصه به بازاري براي كسب درآمد خيليها تبديل شده است. مختاباد بيان داشت: متاسفانه راويان موسيقي مذهبي علاقهاي ندارند كه سوادشان را بالا ببرند و زحمت بكشند كه خودشان خلاقيت ايجاد كنند لذا به مقلدان دسته چندم موسيقي بازاري پاپ تبديل ميشوند. *ترانههاي طاغوتي در قالب نوحه از رسانه ملي پخش ميشوند ---------------------------------------------------------------------------- مختاباد با اشاره به پخش نوحههاي نامناسب از صدا و سيما گفت:خيلي از ترانههايي كه راديو تلويزيون آنها را پخش نميكند و ميگويد آنها ترانههاي طاغوتي هستند، هم اكنون به صورت نوحه از اين رسانه پخش ميشود. وي ادامه داد: كار مذهبي دلي است و كساني كه اين كار را ميكنند بايد حتما عشق و علاقه به آن داشته باشند نه اينكه فكر كنند با رفتن از اين تكيه به آن تكيه، از اين مجلس به آن مجلس و خواندن و گريه كردن 4 نفر پشت سرشان ميتوانند الگوي موسيقي مذهبي يا مداحي شوند. وي با اشاره به راهكارهاي لازم در جهت سامان دادن به موسيقي مذهبي افزود: رفع اين مسائل ارتباطي به دولت ندارد چرا كه هر كجا نظام دولتي وارد شود، كار را بدتر ميكند. اما به نظر من بايد افراط و تفريط در سيستم رسانهاي را كم كرد به طوري كه بايد افراد صاحبدل در اين عرصهها پيدا شوند كه بتواند كاري انجام دهند و ديگران نيز به آنها اقتدا كنند و كار را از آن مسيري كه 180 درجه انحراف در آن ايجاد شده چند درصدي به مسير اصلي خودش برگردانند. *تعزيهخواني براي هميشه در ايران از بين ميرود ----------------------------------------------------------- مختاباد با بيان اينكه دهه 40 و 50 دهههاي خوبي براي موسيقي مذهبي و تعزيه بوده، گفت: پيوند موسيقي اصيل و مذهبي تا اواسط دهه 70 ادامه داشته اما هم اكنون نزديك به 10 سال است كه همه چيز از دست رفته است .به طوري كه نسل قبلي تعزيهخوانان در منطقه ما از بين رفتهاند و نسل بعدي هم تعزيهخوانهاي قابل توجهي نيستند بر اين اساس فكر ميكنم در ايران براي هميشه اين هنر در حال از بين رفتن است. *علاقه به خواندن مرا به تعزيهخواني كشاند ----------------------------------------------------- وي در خصوص خواندن تعزيه در دوران نوجوانياش گفت:در آن زمان علاقه به خواندن من را به آنجا كشاند وگرنه من تعزيه خوان حرفهاي نيستم. مختاباد تصريح كرد: حفظ تعزيه كار من نيست بلكه بايد يك مجموعه متخصص كه در اين زمينه حرفهاي هستند اين كار را انجام دهند. *ملودي «بوي گل» را از ساخته «ياحقي» برداشت نكردهام -------------------------------------------------------------------- اين خواننده در خصوص ساخت و اجراي قطعه «بوي گل» اظهار داشت: بوي گل يا شبانگاهان را من ساختم و اجرا كردم اما مرحوم ياحقي در جايي اعلام كردند كه اين ملودي براي ايشان است در حالي من هنوز قطعه ايشان را نشنيدهام و آنچه كه من خواندم يك ملودي نوحه بوده است. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]