واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سیروس الوند گفت: در ابتدای راه فیلم سازی در سال ۵۱ هرچه تلاش كردم نتوانستم "یك بار برای همیشه" را بسازم و این روزها هم دیگر امكان ساخت چنین فیلمهایی فراهم نیست. این كارگردان كه شامگاه گذشته در پنجمین برنامه از شبهای كانون فیلمنامهنویسان پس از نمایش "یكبار برای همیشه" در خانه سینما سخن میگفت اظهار خرسندی كرد از اینكه؛ این فیلم همچنان جان و احساس دارد و ادامه داد: ساخت این فیلم مدتها دغدغهام بود، وقتی تمام شد احساس كردم، بخشی از تنم كنده شد و بیرون ریخته است. خوشبختانه همچنان هم با همه ارتباط برقرار میكند و خستگی را از تنم در میآورد كه همین لذت سینماست. او در ادامه از سال ۵۱ یاد كرد كه قصد داشته است در آن سال این فیلم را بسازد و خاطرنشان كرد: تمام هزینه ساخت این فیلم در آن زمان شاید به اندازه دستمزد یكی از هنرپیشههای مطرح آن دوره نمیشد، ولی هرچه تلاش كردم نتوانستم سرمایه جمع كنم و فهمیدم باید یك فیلم "جاهلی" بسازم و "سنجر" را ساختم. سیروس الوند در بخش دیگری از این جلسه گفت: با زندهیاد رجائیان مشغول مونتاژ فیلم "برخورد" بودیم كه زندهیاد جلال مقدم هم همراه ما بود. مقدم میگفت: «تو كه فیلمسازی را یاد داری، فیلمی بساز كه پایانش تمام نشود و با پایان فیلم، تازه شروع شود.» این حرف "مقدم" مرا تحت تاثیر قرار داد به طوریكه ۲ سال كار نكردم و فكر كردم سراغ همان طرح قدیمی بروم. او ادامه داد: طرح را برای مجید مدرسی تهیهكننده تعریف كردم و تاكید كردم هیچ سفارشی را نمیخواهم بپذیرم و نمیگذارم كسی دخالت كند. ایشان هم خیال مرا از بابت این موضوع آسوده كرد و این فیلم ساخته شد. تجربهای كه طی این ۲۷ سال دیگر تكرار نشد. او افزود: در شروع بازنویسی فیلمنامه به مدت ۱۲ روز از خانه خارج نشدم و فیلمنامهی "یك بار برای همیشه" را نوشتم. همیشه علاقهمند بودم دربارهی جنگزدهها صحبت بكنم بنابراین شخصیت زن را یك جنگ زده قرار دادم و "مرد" را با توجه به مهاجرتهایی كه آن زمان به ژاپن انجام میشد سنبل "رفتن" گذاشتم. الوند از دریافت سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی از جشنواره یازدهم یاد كرد و گفت: معتقدم ارزش فیلمنامه این فیلم قویتر از كارگردانی آن است. در "آوار" سعی كردم با دوربین حركتهای زیادی داشته باشم اما این فیلم سادگی و بیتكلف بودن میخواست و كاملا به فیلمنامه و بازیگری خوب متكی بود. او از وضعیت فعلی سینمای ایران اظهار تاسف كرد: این روزها باید دید خسرو شكیبایی و فاطمه معتمد آریا در چه فیلمهایی بازی میكنند و بنده چه فیلمی میسازم؟! متاسفانه دیگر نمیتوان فیلم جدی ساخت. این روزها فیلمنامههایی هم كه به بنده پیشنهاد میشود، كمدی است. سیروس الوند پیام "یك بار برای همیشه" را حفظ موجودیت انسانی دانست وگفت: تمام تلاشام این بود ارزش یك "نطفه" را به مخاطب یادآور شوم و اینكه زمانیكه یك نطفه شكل میگیرد، سن قانونی او شروع میشود و تلاش برای حذف او اشتباه است. بر همین اساس "یك بار برای همیشه" با تصویر جنین شروع و با تصویر بچه به پایان میرسد. او درباره فلاش بكهای این فیلم اظهار داشت: برای گذاشتن فلاشبك دچار تردید بودم اما فیلم "هامون" داریوش مهرجویی این جرعت را به من داد تا ۲۵ دقیقه از فلاش بك استفاده بكنم. الوند وجود ممیزی را در این فیلم به نفع آن دانست وگفت: ممیز ی در بعضی از مواقع به آدمها كمك میكند و باعث خلاقیت كارگردان میشود. جابر قاسمعلی هم كه اجرای این جلسه را بر عهده داشت الوند را یك نویسنده حرفهای دانست و گفت: در طول سالهایی كه در سینمای ایران فیلمنامه نوشتهاست، سعی كرده برای مردم بنویسد و ارتباط درستی با آنها برقرار كند و هرگز به سمت ابتذال پیش نرفته است. خبرگزارى ايسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 302]