واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: نگاه ما به سينما معتدل است نه ليبرال يا متحجر
سرمايه: اين روزها به مناسبت هفته دولت بسياري از وزرا و معاونان آنها درباره عملكرد يك ساله وزارتخانه هايشان گفت وگو مي كنند. اين هفته بهانه خوبي است تا معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز درباره سياست ها و عملكرد و برنامه هاي اين معاونت توضيح دهد به ويژه كه سينما طي يك سال اخير و به خصوص در چند هفته اخير با مسائل تازه اي چون پيشنهاد تشكيل دوباره كميته انضباطي و تدوين آيين نامه اجرايي حضور زن در سينما و شايعه هاي ممنوعيت بازيگران و... روبه رو شده است.
محمدرضا جعفري جلوه در گفت وگو با خبرگزاري فارس، ضمن تشريح موقعيت فعلي معاونت سينمايي و بيان روش هاي مديريتي خود در مورد «آيين نامه اجرايي حضور زن در سينماي ايران» با اشاره به موج منفي كه نسبت به تبيين آيين نامه زنان در سينما به وجود آمده، اظهار داشت: «مدت هاست يك موج منفي مي كوشد فضاي پشت صحنه سينما و مديريت سينماي كشور را فضايي بسته و آميخته با مسائل سياسي و امنيتي معرفي كند درحالي كه اين تصور هيچ تناسبي با واقعيت جاري در فضاي مديريت سينمايي كشور ندارد. در مديريت سينمايي كشور، كوشش بر اين بوده كه در فضاي سينما ضمن توجه به اصول و جهت گيري هاي ارزش گرايانه و هويت گرا و طرح گفتمان سينماي ملي، فضاي خلاقيت و رشد، آزادانديشي و ابراز نظر و وجود سينماگران و هنرمندان به حداكثر مقدور حفظ شود و در عمل نيز همين بوده است. موضوع تبيين آيين نامه حضور زن در سينما نيز مطلب جديدي نيست و سال هاست در اين زمينه انگيزه براي تبيين يك نظر و نگاه مبنا، وجود داشته و در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اين مساله با سوابقش مطرح بوده است.اين ماجرا بايد با يك آيين نامه اجرايي متين و متناسبي حمايت مي شد، طي سنوات و سال هاي گذشته اين مساله آنگونه كه بايد تبيين نشده و طبيعي است كه اين مساله با صورت هاي افراطي و تفريطي تفسير شده است. كساني با نگاهي كاملاً بسته و بخشنامه اي و كساني با نگاهي كاملاً رها و بدون مبنا به اين مساله نگريسته اند.»
او در ادامه نگاه معاونت سينمايي به سينما را معتدل دانست نه ليبرال يا متحجر و در اين باره توضيح داد: «جماعتي اين نگاه را به تحجر يا نگاه بيش از حد مميزانه، بسته و آمرانه متهم كرده اند و جماعتي آن را به رهاشدگي، ليبرال منشي و بي توجهي به اصول معرفي مي كنند. خود اين دو طيف منتقد متعارض نشان مي دهد كه نگاه مديريت سينما و رويه آن، معتدل، عقلاني و متناسب با اصولگرايي و آزادانديشي بوده و هست و بنده جز اين راهي را براي عرصه هاي فرهنگي - هنري و شيوه هاي مديريت فرهنگي- هنري كشور نمي شناسم و همواره بر آن تاكيد كرده ام و خواهم كرد.»
معاونت سينمايي در بخش ديگري از صحبت هايش به كميته انضباطي هم اشاره كرد: «كميته انضباطي، مبحث خاص، جديد و ويژه اي نيست كه لازم باشد آن را ايجاد كنيم بلكه در حال حاضر هم اين تشكل با نام شوراي صيانت در خانه سينما وجود داشته و وظايفي دارد و بايد در تعامل با اداره كل ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه اي از سينماي ايران و فرهنگ، هويت و ارزش هاي اين سرزمين در چالش با پاره اي رفتارهاي احتمالي سينماگران كشور، صيانت كند و اين يك روال بوده و هست كه البته بايد به نحو روزآمد و متناسب با نياز و شأن سينماي امروز ايران انجام شود. روزآمدي راه هاي خروج سينماي ايران از شرايط كنوني امري بديهي و قطعي است چرا كه اگر صرفاً شيوه ها و رويه هاي گذشته مي خواست ثمربخش باشد، نبايد امروز در وجوه اقتصادي و فرهنگي سينما و در عرصه هاي توليد، پخش، نمايش و ... دچار مشكلي مي بوديم. لابد آن رويه ها، رويه هاي كارآمد و ثمربخشي نبوده اند كه ما همچنان مشكلاتي داريم.»
دوشنبه 4 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]