واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نقد و تحليلي بر بيست و پنجمين دوره مسابقات بينالمللي قرآن/ بخش دوم هفت روز رقابت در بوته نقد و نظر
گروه گزارش: در بخش نخست اين گزارش به بررسي انتقال مكان بيست و پنجمين دوره مسابقات بينالمللي قرآن از تهران به مشهد و سطح كيفي اين دوره از مسابقات پرداخته و ديدگاههاي گوناگون در اين باره عنوان شد. بخش دوم اين گزارش به موضوعاتي چون عدم حضور داوران مصري به ويژه «ابوالعينين شعيشع» از مفاخر تلاوت جهان اسلام به عرصه اين مسابقات ميپردازد.
غيبت مصريها
هر چه زمان به 8 مرداد ماه نزديكتر ميشد قلب مشتاقان به كلام وحي و علاقهمندان به ستارگان تلاوت و مفاخر جهان اسلام تندتر ميتپيد چرا كه با سفر دو تن از كارشناسان قرآن كشور به مصر در اواخر سال گذشته نويد حضور استاد *«ابوالعينين شعيشع» به ايران و داوري در مسابقات بينالمللي امسال به علاقهمندان داده شده بود و حتي مسئولان مسابقات سازمان اوقاف و امور خيريه نيز در گفت و گوهايشان از حضور داوران مصري خبر ميدادند اما در آخرين روزهاي منتهي به آغاز مسابقات ناگهان اعلام شد كه داوران مصري به ايران نميآيند و به جاي آنان داوراني از عراق و سوريه قضاوت رقابتها را بر عهده خواهند داشت.
ابوالعينين شعيشع قرار بود به همراه هاشم روغني، قاري خوش صداي كشورمان رشته لحن بيست و پنجمين دوره مسابقات بينالمللي قرآن ايران را قضاوت كند البته از حضور دكتر شاذلي هم خبرهايي شنيده ميشد(كسي كه به نظر ميرسد تاكنون سابقه حضور در ايران را نداشته و تلاوتهايش ميتوانست مخاطبان زيادي را به خود جذب كند.) چرايي چنين عدم حضوري بلافاصله مورد توجه خبرنگاراني قرار گرفت كه با علاقه اين مسابقات را دنبال ميكردند؛ عدهاي آن را به مسايل سياسي و به ساخت فيلم «اعدام فرعون» نسبت ميدادند و عدهاي هم كهولت سن را عامل عدم حضور معرفي ميكردند.
حجتالاسلاموالمسلمين «حسين احمديان» معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه به خبرنگار ايكنا ميگويد: «مدارك شركتكنندگان و داوران كشور مصر براي شركت در مسابقات بينالمللي ايران آماده شده بود و حضور نيافتن هيئت مصري در اين مسابقات به مشكلات خودشان باز ميگردد.»
احمديان در پاسخ به اين سئوال كه آيا ساخت فيلمي در ايران كه با مخالفت مسئولان سياسي كشور مصر روبهرو شده ممكن است علت عدم حضور هيئت مصري در مسابقات بينالمللي ايران باشد، تصريح ميكند: ممكن است شركت نكردن آنها در مسابقات با اين موضوع نيز رابطه داشته باشد.
يكي از كارشناسان قرآني كشور نيز در اين باره و در عباراتي به اين مضمون گفت كه با «ابوالعينين شعيشع» در حالي كه در فرودگاه بود و در انتظار پرواز به ايران تماس گرفتم و علت نيامدنش را جويا شدم و جوابي كه شنيدم اين بود كه از ورودم به ايران ممانعت ميكنند.
در همين حال «رجبعبدالمنصف مطناوي» معاون وزير اوقاف مصر در گفت و گو با ستاد خبري معاونت فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه، عدم حضور قاريان و داوران مصري را به كهولت سن آنان نسبت ميدهد و بر لزوم وحدت ميان ملتهاي دو كشور تاكيد ميكند.
مطناوي در اين باره گفت: اكثر قاريان مصري كهنسال هستند و ديگر نميتوانند مانند دوران جواني به سفرهاي طولاني بروند و تحمل مشقات سفر را ندارند.
مطناوي كه رياست اداره مركزي سيرت و سنت مصر را هم بر عهده دارد به تاثير اين مسابقات در جهت بالا بردن وحدت شيعيان و اهل سنت تاكيد ميكند و ميگويد: اختلافات شيعه و سني فرعي است و در اصول بين آنان اختلافي نيست و برگزاري چنين مسابقاتي باعث وحدت بيشتر مسلمانان و رفع اختلافات فرعي ميشود.
وي ضمن عالي توصيف كردن سطح بيست و پنجمين دوره مسابقات بينالمللي قرآن ايران اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران يك نهضت قرآني را در سطح جهان به وجود آورده است، نهضتي كه در هيچ جاي جهان نمونه آن را نميتوان ياقت.
اگرچه سخنان مطناوي پاسخي واقعبينانه به نيامدن مصريها نبود اما سخناني صحيح و منطقي بود و مسابقاتي كه با هدف اصلي ايجاد اتحاد بيشتر بين مسلمانان تشكيل ميشود نبايد با نيامدن داوران و قاريان مصري به محور اختلاف تبديل شود ولو آنكه علتش تنگنظري مسئولان مصري باشد كه دامنه موضوعي را به محور وحدت مسلمانان يعني قرآن هم ميكشند. نكتهاي كه رهبر معظم انقلاب در ديدار با برگزيدگان و مجريان اين دوره از مسابقات بر آن تاكيد كردند.
به هر روي با عدم حضور داوران مصري، داوراني از سوريه و عراق جايگزين آنان شدند و مسابقات دنبال شد اگر چه حتي حضور صرف داوران مصري به ويژه شعيشع و دكتر شاذلي ميتوانست جنب و جوشي در ميان علاقهمندان به قرآن و حافظان و قاريان كشور ايجاد كند و فرصتي بود تا قاريان ايراني در آخرين سالهاي عمر اين قاري برجسته جهان اسلام و رئيس «نقابةالقراء» مصر از كولهبار تجربه او اندكي برگيرند به ويژه اينكه از سوي برخي مراكز قرآني از جمله طبق شنيدهها شوراي عالي قرآن قرار بود تا جلسه مشتركي ميان فعالان قرآني و ايشان برپا كند.
رشتههاي مسابقات
اين دوره از مسابقات همانند يكي دو دوره گذشته در رشتههاي حفظ كل، قرائت تحقيق و مقالهنويسي برگزار شد؛ پيش از اين رشته تفسير، سومين رشتهاي بود كه به جاي مقالهنويسي به عرصه رقابتها راه يافته بود البته در دورههايي، رشتههاي ديگري از جمله حفظ در اجزاي كمتر از 30 جزء هم وجود داشت.
مسئولان سازمان اوقاف با اين توجيه كه مقالهنويسي مزايايي دارد كه رشته تفسير ندارد اين جابجايي را انجام دادند البته در نخستين سال تغيير، اين موضوع با انتقاد برخي مواجه شد و بسياري از افراد چرايي چنين تغييري را با عبارت«هنوز هم نميدانم چرا تفسير حذف شد» زير سئوال ميبردند.
«زهرا ژرفييگانه» نفر اول رشته حفظ كل بيست و سومين جشنواره ملي قرآن دانشجويان ايران در اين باره به ايكنا گفت: هنوز هم نميدانم چرا رشته تفسير از مسابقات بينالمللي حذف شد ما اگر ميخواهيم هنري داشته باشيم بايد كساني را كه در اين وادي نيستند به سمت قرآن بكشانيم و فكر ميكنم تنها رشته تفسير بود كه چنين قابليتي داشت.
يكي از دلايل اصلي چنين تغييري(تغيير رشتهها) از زبان مسئولان مسابقات اين بود كه مقالهنويسي ميتواند درباره موضوعات روز و كاربردي صورت گيرد و منتج به نتايج كاربردي براي جامعه شود اگر چه چنين استدلالي منطقي است ولي عدم اطلاعرساني مناسب درباره نتايج اين مقالات كه طي سالهاي اخير به دبيرخانه ارسال شده و برخي از آنان برگزيده شده است نتوانسته اين استدلال را محكم كند و قوام ببخشد.
البته مسئولان مسابقات به جاي حذف رشته تفسير ميتوانستند در كنار آن رشته مقالهنويسي را هم بگنجانند و تنها تغييري در نام رشته تفسير ايجاد كنند و يا آن را تبديل به رشته «مفاهيم» كنند همچنين در محتواي آزمون اين رشته تغييراتي ايجاد شود و نه اينكه به طور كلي رشتهاي حذف شود كه انتقاداتي به دنبال آن به وجود آيد.
هزينه مسابقات
هزينه اين دوره از مسابقات بنا به گفتهها يك ميليارد تومان بوده است، اين بودجه شايد در مقايسه با بودجههايي كه در زمينههاي ورزشي و كارهاي فرهنگي و هنري ديگر صورت ميگيرد چندان زياد نباشد اما براي آن بايد تدبيري انديشيد؛ مسابقات مذكور در دو تا سه سال قبل با هزينه 400 ميليون توماني اداره ميشد كه با اين روند تورم در سال اخير به بيش از دو برابر افزايش يافته است و به طور قطع در سالهاي ديگر نيز افزايش چشمگيري خواهد داشت به همين دليل پيشنهاد ميشود اگر قرار است روند انتقال مكان مسابقات ادامه يابد هر استان حداقل به مدت پنج سال ميزبان مسابقات قرار گيرد تا صرف هزينه در اين زمينه توام با بهرهوري مضاعف باشد.
موضوع ديگري كه نميتوان آن را ناديده گرفت پرداخت تقريبا همه هزينههاي شركتكنندگان خارجي اعم از بليت، اسكان و ... است كه ميتواند مورد تجديد نظر قرار گيرد و به گونهاي منطقي و محترمانه حل و فصل گردد كه باركردن بخشي از اين هزينهها بر عهده كشور متبوع متسابق(حداقل در برخي كشورها) ميتواند نمونه راهكاري در اين زمينه باشد.
ادامه دارد...
شنبه 19 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]