تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819104969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سردار باقرزاده: عده‌اي به دنبال طرح بحران مشروعيت و عقلانيت در دفاع مقدس هستند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سردار باقرزاده: عده‌اي به دنبال طرح بحران مشروعيت و عقلانيت در دفاع مقدس هستند
خبرگزاري فارس: رئيس بنياد حفظ آْثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس گفت: عده‌اي به دنبال مطرح كردن اين هستند كه دفاع مقدس رزمندگان دچار عدم مشروعيت و عقلانيت بوده است.


به گزارش خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس، سردار ميرفيصل باقرزاده رئيس بنياد حفظ آْثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس صبح امروز شنبه در مراسم افتتاحيه اولين دوره آموزش مدرسين درس آشنايي با دفاع مقدس، با بيان اينكه اگر جنگ دانشگاه است بايستي حداقل 2 واحد درسي از آن بيرون بيايد كه براي نسل كنوني و آينده نقل شود، افزود: متأسفانه عموماً در دانشگاه‌هاي ما رويكرد نسبت به دفاع مقدس، رويكردي تبليغي و احساسي است كه آن هم در برخي مناسبت‌ها كه به ياد شهدا برگزار مي‌شود خلاصه شده است و وقتي از شهدا صحبتي به ميان مي‌آيد، آن وجه تقدسي و احساسي زندگي اين بزرگواران بيان شده و وجه تديني و عقلاني كاركرد و تصميم‌گيري شهدا مورد غفلت واقع مي‌شود در حالي كه رويكرد دانشگاه‌هاي ما بايستي رويكردي تحقيقي و تحليلي باشد.
وي با تأكيد بر اينكه امروز مي‌خواهيم اين رويكرد را در دانشگاه‌ها عوض كنيم، اظهار داشت: يكي از كاركردهاي ورود درس آشنايي با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها، پيرايش فرهنگي فضاي دانشگاه‌هاي كشور است و بايد با ورود اين درس به دانشگاه‌ها شاهد تحولاتي در فرهنگ عمومي كشور باشيم چراكه دانشگاه‌ها در همه فعاليت‌هاي بينشي، كنشي و كوششي جامعه تأثيرگذار هستند.
رئيس بنياد حفظ آْثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس در ادامه سخنان خود، يكي ديگر از ضرورت‌هاي پرداختن به دفاع مقدس در دانشگاه‌ها را آماده‌سازي دانشجويان براي پذيرفتن مسئوليت‌هاي بزرگ اجتماعي عنوان كرد و گفت: در عين حال براي علاقه‌مند كردن دانشجويان به اين گونه مباحث، بايستي از پرداختن به جنگ تحميلي با نگاه بطلميوسي كه نگاهي متعصبانه و جزمي است، خودداري شود.
باقرزاده با اشاره به در نظر گرفته شدن يك دوره 10 روزه براي بازديد ميداني از مناطق عملياتي كشور براي دانشجوياني كه درس آشنايي با دفاع مقدس را اختيار كرده‌اند، يادآور شد: اين دوره 10 روزه، درس را براي دانشجويان بسيار جذاب و ملموس‌تر خواهد كرد.
وي با بيان اينكه چند بحران در مورد جنگ تحميلي مطرح است كه مدرسين اين درس در دانشگاه‌ها بايستي حتماً به آن بپردازند، تصريح كرد: يكي از اين بحران‌ها، مسأله عقلانيت در جنگ است، چراكه عده‌اي در پي دامن زدن به اين موضوع هستند كه برخي از كارهاي انجام شده در جنگ تحميلي عقلاني نبود و به عنوان مثال مطرح مي‌كنند كه ايستادن با دست خالي در برابر دشمن مسلح عقلاني نبوده است در حالي كه عقلانيت بالاتر اين بود كه شهدا دنياي فاني را واگذار كرده و دنياي باقي را انتخاب كردند.
رئيس بنياد حفظ آْثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس مشروعيت را از ديگر بحران‌هاي جنگ تحميلي عنوان كرد و با اشاره به اينكه برخي گروه‌هاي ليبرال مانند نهضت آزادي و ... در اين موضوع به جنگ شبهه وارد مي‌كنند، اظهار داشت: تبيين مشروعيت دفاع مقدس، امري است كه بايستي مدرسين اين درس در دانشگاه‌ها بدان بپردازند.
باقرزاده همچنين با بيان اينكه ما به ناحق متهم بوديم كه در اين دفاع مقدس با نظام بين‌المللي به معارضه برخاسته‌ايم، افزود: در حال حاضر نيز دشمنان جمهوري اسلامي در موضوع هسته‌اي ايران را به معارضه با نظام بين‌المللي متهم مي‌كنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه بايد به دانشجويان گفته شود كه جنگ از نظر فطري، امري ناخوشايند است، افزود: از طرف ديگر ما دفاع را عقلاني، مشروع و غريزي مي‌دانيم و معتقديم جنگ در اسلام، في‌نفسه موضوعيت ندارد بلكه طريقت دارد.
باقرزاده جنگ تحميلي را جنگي پاك و مقدس از سوي رزمندگان ايراني دانست و با تأكيد بر اينكه نبايد استفتائات صورت گرفته از سوي رزمندگان را در جنگ ساده بپنداريم، خاطرنشان كرد: رزمندگان ايراني پس از ورود به خاك عراق، طي استفتائي از امام(ره) پرسيدند كه ما در خاك عراق هستيم و آيا اين زمين براي نماز خواندن غصبي محسوب مي‌شود يا خير؟ كه امام فرمودند اشكالي ندارد چرا كه شما براي دفاع آنجا رفته‌ايد.
وي افزود: اگر رزمندگان ما براي خاك مي‌جنگيدند، نبايد اين مسائل و سؤالات براي آن‌ها پيش مي‌آمد، لذا اينها نشان مي‌دهد كه رزمندگان ما با نيت پاك و براي دفاع جنگيدند.
رئيس بنياد حفظ آْثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس با ذكر چندين مورد ديگر از استفتائات رزمندگان ايراني در جنگ تحميلي، تأكيد كرد: رزمندگان ما، قهرمانان مراعات حقوق بشر بودند و اين كارها را بر اساس تعاليم اسلامي انجام مي‌دادند.
باقرزاده در پايان سخنان خود بر عدم پرداختن خرافي به دفاع مقدس تأكيد كرد.
انتهاي پيام/
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن