تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819143359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امروز در آيينه تاريخ هنر


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: امروز در آيينه تاريخ هنر
امروز چهارشنبه 12 تير سال 1387 هجري شمسي برابر است با 28 جمادي الثاني سال 1429 هجري قمري و مصادف است با 2 جولاي 2008 ميلادي. سرويس هنري برنا نگاهي كوتاه به مهمترين وقايع هنري در اين روز دارد:


در چنين روزي در سال 1349 شمسي "علامه عبدالحسين اميني" مؤلف كتاب ارزشمند "الغدير" ديده از جهان فرو بست. "عبدالحسين" در خانداني عاشق و شيفته اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام ، شروع پرورش يافت و از اوان كودكي عشق به خاندان طهارت در او ريشه گرفت . اما او تنها به عشق ورزيدن كفايت نكرد بلكه در صدد فراگيري علوم واحاديث آن بزرگواران بر آمد .
علامه اميني از ابتداي تحصيلات علمي خود در فكر ايجاد جامعه اي مبتني بر انديشه هاي والاي اسلامي بود . اميني با انديشه اي والا و اندوخته هاي علمي بسيار خود به سراغ نگارش كتابي رفت كه واقعيتي را به منظور ايجاد وحدت در جامعه اسلامي مطرح سازد . لذا حديث غدير را شكافت و واقعه غدير را باهدف تبيين ولايت جاودان امير مومنان حضرت علي ع به رشته تحرير در آورد .

وي آثار گران بهايي چون شهداء الفضيله ، ادب الزائر ، ثمرات الاسفار ، و نگارش حاشيه هايي كلان بر دو كتاب سترگ "مكاسب" و" وسايل" شيخ انصاري را از خود به يادگار گذاشته است.

***

همچنين در چنين روزي در سال 1961 ميلادي "ارنست همينگوي" نويسنده رئاليست و بزرگترين رمان نويس آمريكايي درگذشت. در سن 62 سالگي درگذشت.

"همينگوي" آثار ارزشمندي چون "وداع با اسلحه"، "پيرمرد و دريا"، "زنگ ها براي كه به صدا در مي آيند" و "داشتن و نداشتن" را در كارنامه هنري خود دارد.

***

در چنين روزي در سال 1303 هجري شمسي "ميرزاده عشقي" شاعر، نويسنده و روزنامه نگار ايراني به دليل مخالفت با سردار سپه و جمهوري پيشنهادي او به دست عوامل او كشته شد

"ميرزاده عشقي" پيش از آغاز مبارزاتش به همراه رضاخان و عده‌اي ديگر، جهت كمك به عثمانيان در جنگ جهاني اول به آنجا سفر كرد. ديدن ويرانه‌هاي طاق كسري در مدائن باعث نوشته شدن اپراي رستاخيز شهرياران ايران شد.

عشقي پس از بازگشت در صف مخالفان جدي سردار سپه درآمد. به عقيده بسياري از مورخين عشقي از مهم‌ترين روشنفكران مولود روشنگري پس از مشروطه بود. عشقي، زباني آتشين و نيش‌دار داشت. از اشعار معروف وي، مي‌توان از نوروزي‌نامه، سه تابلو مريم، احتياج و رستاخيز نام برد.
 چهارشنبه 12 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن