تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797616404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاربرد آنتی اسکالانت در صنعت تصفیه آب چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی::

آنتی اسکالانت یک ماده شیمیایی است که عملکرد ضد رسوبی آن بر روی سیستم تصفیه آب اسمز معکوس در صنعت تصفیه آب برای مصرف کنندگان محرز است. آنتی اسکالانت رسوبات شکل گرفته توسط املاح و مواد معدنی موجود در آب را در دستگاه آب شیرین‌کن از بین برده و کارایی و بازدهی و عمر مفید ممبران می‌افزاید. در نتیجه در هزینه تعمیر و تعویض و نگهداری صرفه‌جویی به عمل می‌آید. محلول پاک کننده ممبران یا رسوب زدای آنتی اسکالانت زمانی دست به اقدام در سیستم اسمز معکوس می‌زند که رسوبات سولفات باریم و سولفات استرونیوم و کربنات کلسیم و سولفات کلسیم و ... بر روی ممبران انباشته شود. این رسوب زدا با عملکرد خود از پوسته پوسته شدن ممبران جلوگیری به عمل می‌آورد. در نتیجه عمر استفاده مفید از دستگاه به خودی خود افزایش می‌یابد.

 


کاربرد آنتی اسکالانت در دستگاه اسمز معکوس

انواع آنتی اسکالانت :

نوع اسیدی و قلیایی آنتی اسکالانت را نوع آب منطقه تعیین می‌کند. در واقع این ماده شیمیایی رسوب‌زدا در دو فرم دسته‌بندی می‌شود. فرم اسیدی و قلیایی انواع آنتی اسکالانت را تشکیل می‌دهند. حال با پرسش " آنتی اسکالانت اسیدی رسوب‌زدای مورد نیاز سیستم تصفیه آب ما می‌باشد یا آنتی اسکالانت قلیایی؟ " برای پاسخ به این پرسش مهم و کاربردی نیازمند یک برگه آنالیز از آب جاری در دستگاه تصفیه آب هستیم. آنالیز آب ورودی سیستم گزینه انتخاب نوع اسیدی و یا قلیایی را تعیین می‌کند.

کاربرد آنتی اسکالانت:

آنتی اسکالات بر حسب نوع ساختار و عملکرد بر روی چند سیستم تصفیه آب کاربرد دارد. از جمله کاربردهای این رسوب‌زدا بر روی دستگاه آب شیرین‌کن دریایی و دستگاه‌های آب شیرین‌کن صنعتی و نیمه صنعتی و دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس اجرا می‌شود. این محلول پاک کننده ممبران همچون سایر مواد شیمیایی مقدار مصرف مشخص و معینی در سیستم تصفیه آب دارد. تزریق آنتی اسکالانت به میزان کم از انباشت رسوبات جلوگیری نمی‌کند. افزودن میزان زیاد از این رسوب‌زدا نیز خود بر روی ممبران انباشته شده و تشکیل رسوب می‌دهد. سنجش میزان استفاده از آنتی اسکالانت به چند عامل بستگی دارد. این عوامل عبارتند از دمای آب و آنالیز آب و نوع ممبران و دبی آب و منبع آب و ریکاوری سیستم.

عدم استفاده از آنتی اسکالانت چه عواقبی دارد؟

پارگی و پوسته پوسته شدن ممبران پس از انباشت رسوبات

مواجه شدن با افت فشار

افزایش بیش از حد مجاز انرژی

پایین آمدن کیفیت آب تولیدی

کاهش میزان جریان آب خروجی

کاهش یافتن عمر مفید و کارایی مطلوب دستگاه

درصورت کیفیت نامرغوب آنتی اسکالانت با بهره‌وری نامطلوب و بی کیفیت تولید آب سیستم مواجه می‌شویم. افزایش اندازه نمک‌های محلول در آب نیز تاثیر مشابه دارد. هر دو علت موجب تکرار شستشوی زود به زود دستگاه می‌شود. در نتیجه فشار حاصله بر روی پمپ‌ها از کارایی و عمر مفید دستگاه تصفیه آب می‌کاهد.

آنتی اسکالانت به چند روش عمل می‌کند:

آنتی اسکالانت‌ها به سه روش توصیف شده عمل می‌کنند. در روش اول میزان حلالیت را چند برابر افزایش می‌دهند. یعنی قابلیت انحلال نمک‌های فوق اشباع در آب را افزایش می‌دهند. در روش دوم توان تغییر ظاهر و شکل کریستالهای موجود را بالا برده و امکان مبدل ساختن آنها را به ذرات ریز و نرم و غیر چسبنده را مهیا می‌سازد. در روش سوم بار منفی را به ذرات معلق تلقین می‌کند و از تشکیل ذرات بزرگتر به شکل توده جلوگیری می‌کند.

انواع آنتی اسکالانت موجود در بازار:

گرید فسفاته:این نوع از آنتی اسکالانت از ترکیب دسته فسفات و اسید کربوکسیلیک ساخته می‌شود. این نوع رسوب زدا جز مرغوب‌ترین و بهترین محلول پاک کننده ممبران محسوب می‌شود. این نوع کارایی فوق العاده مطلوب بر روی سیستم تصفیه آب اسمز معکوس دارد.

گرید پلیمری:این نوع رسوب‌زدا برای آب شیرین‌کن‌های آب بسیار شور و یا آب دریا استفاده می‌شود. توان بسیار بالای گرید پلیمری در ارتباط با از بین بردن رسوبات سولفاته و کربناته دلیل استفاده در این نوع آب شیرین‌کن‌ها است. از مزیت‌های این رسوب‌زدا عملکرد آن در منطقه‌های مختلف است. گرید پلیمری از تشکیل آلاینده‌های بیولوژیکی نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. نوع پلیمری بسیار غلیظ است. میزان خورندگی آن نیز در سطح اندکی قرار دارد. به دلیل همین ویژگی‌ها کاملا متناسب با سیستم تصفیه آب شور و آب دریا مطابقت دارد.

 


کاربرد آنتی اسکالانت در صنعت تصفیه آب

 

نحوه تزریق آنتی اسکالانت:

جایگاه تزریق محلول رسوب زدا در دستگاه‌های آب شیرین‌کن و متد اسمز معکوس پس از فیلترهای کربنی و شنی و پیش از فیلتر میکرونی قرار دارد. در این حالت رسوب‌های انباشته شده بر روی فیلتر میکرونی به حداقل میزان ممکن می‌رسد. همچنین از انباشته شدن رسوبات بر روی ممبران نیز جلوگیری به عمل می‌آید. مقدار آنتی اسکالانت باید بر حسب میزان تعیین شده باشد و با آب تصفیه شده ترکیب داده شود. در واقع با آب تصفیه شده رقیق شود. این محلول رقیق شده بر حسب دوز مشخص و تعیین شده توسط دوزینگ پمپ به سیستم تصفیه آب تزریق می‌شود.

ترکیبات آنتی اسکالانت:

ترکیبات شیمیایی انواع آنتی اسکالانت‌ها بر اساس پایه ارگانو فسفات و آکریلیک اسید در چند قالب متنوع ساخته شده‌اند. محلول‌های رسوب‌زدا بر اساس بنیان ساختار خود عمل جلوگیری از ایجاد رسوب کربنات کلسیم (در شرایط LSI و S&DSI مثبت) و پیشگیری از ایجاد سایر رسوبات (سیلیس و فلوئورید و سولفات‌ها و …) در شرایط SR بالاتر از ۱۰۰ % را بر روی ممبران دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس را تقبل کرده‌اند.

تست آزمایشگاهی آنتی اسکالانت:

در مرحله اول اندازه‌ PH و رنگ و دانسیته آنتی اسکالانت را با برگه آنالیز (دیتاشیت) بررسی می‌کنیم. در قدم بعدی قابلیت و میزان عملکرد و اثربخشی و بهره‌وری رسوب‌زدا بررسی و تست شود. بررسی آنتی اسکالانت در آزمایشگاه همانند و مشابه سازی شده پروسه انباشته شدن رسوب در آزمایشگاه و در اندازه پیلوت است. البته در تست آزمایشگاهی نیز نیازمند برگه آنالیز آب ورودی هستیم. پس از طی مراحل فوق تست آنتی اسکالانت در چهار مرحله بررسی می‌شود. کنترل و اصلاح رسوبات و جداسازی و پراکندگی رسوبات چهار مرحله فوق می‌باشد.



 

منبع : گروه بازگانی اسپوتا

https://spttrade.com






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن