تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر اراده قوى باشد، هيچ بدنى براى انجام دادن كار، ناتوان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796893226




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشنایی با قطعات الکترونیک صنعتی


واضح آرشیو وب فارسی::

قطعات الکترونیک صنعتی انواع مختلفی دارند که در تمام مدارهای الکترونیکی استفاده می شوند. هر یک از قطعات الکترونیک صنعتی با توجه به کارایی خود در انواع مختلف و اندازه های متفاوتی تولید می شود. برای طراحی و اجرای یک مدار الکتریکی فرد باید قطعات الکترونیک صنعتی را به صورت کامل بشناسد.

لامپ یکی از قطعات الکترونیکی پرکاربرد است که همه افراد با آن در ارتباط هستند. در صورت بی کیفیت بودن، لامپ در مدت زمان کوتاهی می سوزد و شما نیاز به تعویض آن پیدا می کنید. سلامت دیگر قطعات الکترونیک صنعتی نیز بسیار مهم است و در صورت معیوب بودن آن قطعه الکترونیکی امکان از کار افتادن کامل مدار و ضررهای مالی بسیار وجود دارد. قطعات الکترونیکی معیوب می توانند باعث برق گرفتگی و ضررهای جانی جبران ناپذیر نیز شوند. برای واردات قطعات الکترونیک یا خرید از فروشگاه قطعات الکترونیک صنعتی شما باید درباره آن قطعات اطلاعات کلی داشته باشید.

 

خازن

خازن یکی از این قطعات الکترونیکی است که انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می کند و باعث ایجاد میدان الکتریکی می شود. خازنها در مدار فیلترها نیز کاربرد دارند. واحد اندازه گیری خازن فاراد است؛ اما یک فاراد عدد بسیار بزرگی است و به طور معمول خازن با اندازه هایی در حد میکروفاراد یا پیکوفاراد در مدارها استفاده می شود. خازن قطعه ای است که از دو صفحه موازی رسانا که در بین آنها صفحات عایق قرار دارد ساخته می شود. به صفحات عایق بین خازنها دی الکتریک گفته می ‌شود که می‌ تواند از جنس کاغذ، پلاستیک ،سرامیک و ... باشد.

خازنها انواع مختلفی دارند که به طور معمول اکثریت افراد از دروس دوران راهنمایی و دبیرستان با خازنهای عدسی آشنا هستند. در مدارهای پیشرفته تر از انواع دیگر خازنها مانند خازن ورقه ای یا خازنهای متغیر استفاده می شود. بیشتر خازنها اندازه ای کمتر از ده سانتی متر دارند؛ اما خازنهایی که در صنعت و برای اتصال به شبکه برق سه فاز استفاده می شود، خازنهای گازی یا خازنهای روغنی گفته می شود که ابعاد آن ها نیز نسبت به خازنهایی مانند خازن عدسی بسیار بزرگتر است.

قطعه الکترونیکی IC

آی سی یکی دیگر از قطعات الکترونیکی است که مجموعه ای از مدارهای الکترونیکی را بر روی یک قطعه کوچک از نیمه‌هادی قرار می دهد. در واقع با چنین ترکیبی یک مدار کوچک تر، ارزان تر و سریعتر تشکیل می شود. در یک مدار الکتریکی قطعه هایی مانند خازنها، مقاومتهای الکتریکی و ... استفاده می شود؛ اما در مدارهای مجتمع آی سی استفاده از ترانزیستور راحت تر از دیگر قطعات است. در واقع یک سیگنال به IC وارد شده و سیگنال دیگری نیز از آن خارج می شود.  ICهای استفاده شده برای مدار مجتمع آنالوگ و دیجیتال با یکدیگر متفاوت هستند. شما برای تهیه آی سی می توانید به مرکز فروش آی سی در تهران مراجعه کنید.



ترانزیستور

ترانزیستور یک قطعه الکترونیکی صنعتی دیگر با سه سر است که از جنس نیمه هادی تشکیل شده است. گاهی اوقات از این قطعه به عنوان عایق استفاده می شود. در واقع ترانزیستورها در مدارهای الکترونیکی دو وظیفه مهم را انجام می دهند: سوئیچینگ و تقویت کنندگی. در واقع برای تولید سوئیچ های الکترونیکی و مدارهای تقویت کننده می توان از ترانزیستور استفاده کرد.

یکی از معروفترین ترانزیستور ها از نوع BJT است که سه پایه آن به نام کلکتور(C)، بیس (B) و امیتر (E) نامیده می شوند. با توجه به جریان ورودی و خروجی از ترانزیستور به دو دسته PNP و NPN  تقسیم می شود. با توجه به نوع بایاس متصل شده به ترانزیستور، این قطعه می تواند جریان را از خود عبور داده یا از عبور آن جلوگیری کند.

قطعه الکتریکی diod

diod یکی دیگر از قطعات الکترونیکی صنعتی است که می‌تواند جهت جریان را کنترل کند. در واقع ویژگی دیود این است که جریان فقط می تواند از یک جهت خاص از آن عبور کند و اگر جریانی در جهت معکوس به آن متصل شود از عبور آن جلوگیری می کند. دیود دارای یک سر مثبت با نام آند و یک سر منفی به نام کاتد است. جهت جریان در diod از سمت آند به سمت کاتد است.

Diodها انواع مختلفی دارند که با توجه به مدار الکتریکی استفاده شده باید نوع آن را مشخص کنید. از انواع دیود می توانیم به diodهای سیگنال، دیودهای قدرت، ساطع کننده نور یا همان LED، شاتکی و ... اشاره کرد. از diodها در یکسو کننده های جریان که جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می ‌کنند نیز استفاده می‌ شود. گیت های منطقی ساده مانند گیت های andو  orنیز با استفاده از diodها ساخته می شوند.

مقاومت الکتریکی

مقاومت یکی دیگر از قطعات الکترونیکی است که میزان عبور جریان را کنترل می کند .مقاومتهای الکتریکی با جریان الکتریکی و ولتاژ الکترونیکی در ارتباط هستند. مقاومتها دارای یک واحد اندازه گیری به نام اهم هستند. هر چقدر یک مقاومت الکتریکی بزرگتر باشد، کمیت عددی آن نیز بیشتر است و جریان کمتری را از خود عبور می دهد.

هر مدار الکترونیکی یا هر وسیله الکتریکی توانایی تحمل توان الکتریکی خاصی را دارد و اگر فشار بیشتری بر آن وارد شود این مدارها می سوزند. مقاومتها نیز دقیقاً همین گونه هستند و توانایی تحمل ولتاژ مشخصی را دارند. در واقع مقاومت الکتریکی از عبور مقدار جریان یا ولتاژ اضافه از مدار جلوگیری می کند و باعث امنیت یک مدار الکتریکی می شود. 

مقاومتها دسته بندی های متفاوتی دارند اما یکی از دسته بندی های معروف آنها مقاومت ثابت و متغیر هستند. مقدار مقاومت الکتریکی متغیر با توجه به موارد مختلفی مانند دمای هوا، میزان نور و ... مقدارش تغییر می کند. بر روی مقاومتهای الکتریکی ساده  چهار حلقه با چهار رنگ مشخص شده است. برای خواندن کمیت عددی مقاومتهای الکتریکی، هر رنگ نماد یک عدد است. سه رنگ اول میزان مقاومت را نشان داده و رنگ آخر که به طور معمول طلایی یا نقره ای رنگ است میزان خطا را مشخص می کند.

قطعات مخابراتی

قطعات مخابراتی تفاوت بسیار کمی با قطعات الکترونیکی دارند؛ زیرا این قطعات در فرکانس بالا کار می کنند. قطعات مخابراتی، قطعات خاصی هستند که در مواردی مثل رادار، سونار و همچنین تجهیزات نظامی کاربرد دارند. بنابراین اطمینان از سلامت آنها بسیار مهم است و باید آنها را تنها از وارد کننده ها و فروشگاه های معتبر تهیه کرد. همچنین گفتنی است که اغلب قطعات مخابراتی به صورت وارداتی می باشد که برای تهیه آنها می توانید به فروشگاه دنیا آی سی مراجعه کرده تا به صورت عمده اقدام به واردات قطعات الکترونیک بپردازید.

 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 251]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن