فیلم معمایی یک زیر ژانر از دسته کلیتر فیلمهای جنایی و ژانر هیجانانگیز است. این فیلمها بر تلاشهای کارآگاه؛ بازپرس خصوصی یا کاراگاه آماتور برای حل شرایط مرموز یک جنایت با استفاده از سرنخها، تحقیقات و استنتاج هوشمندانه تمرکز دارد. طرح داستان اغلب بر توانایی، مهارت، اعتمادبهنفس یا سخت کوشی کارآگاه متمرکز است که در تلاش برای کشف مجرم یا موقعیت با کنارهم قراردادن سرنخها و شرایط، جستجوی شواهد، بازجویی از شاهدان و ردیابی یک جنایتکار است. این نوع ژانر داستانهای معمایی اولیه، داستانهای پلیسی تخیلی یا ادبی، فیلمهای کلاسیک کارآگاهی هیچکاکی را نیز شامل میشود. یک زیر ژانر از این دسته، فیلمهای جاسوسی است. برای معرفی فیلم و سریال کلیک کنید.
فیلمهای رازآلود معمایی عمدتاً بر حل یک جنایت یا یک معما تمرکز دارند. این معما عموماً حول یک قتل میچرخد که باید توسط پلیس، کارآگاهان خصوصی یا کارآگاهان آماتور حل شود. بیننده با یک سری مظنون روبرو میشود که برخی از آنها "شاه ماهی" هستند؛ افرادی با انگیزه برای ارتکاب جرم که واقعاً آن را انجام ندادهاند، و تلاش میکنند تا معما را همراه بازپرس حل کنند. گاهی اوقات اطلاعاتی به بیننده ارائه میشود که در دسترس شخصیت اصلی نیست. شدت، اضطراب و تعلیق به اوج هیجان انگیزی میرسد. شخصیت اصلی معمولاً جنایات حل نشده را کشف میکند، نقاب مجرم را از میان برمیدارد و به کارشکنیهای شرور پایان میدهد.
عناصر فیلم معمایی
رمز و راز در فیلمهای معمایی یکی از دو نوع داستانی معروف به باز و بسته را دربرمیگیرد. رمز و راز Closed (یا سبک بسته) هویت مجرم را تا اواخر داستان پنهان میکند و در حین دستگیری مظنون یک عنصر تعلیق را اضافه میکند، زیرا مخاطب کاملاً مطمئن نیست که مجرم کیست. راز whodunit(یا سبک باز)، هویت مجرم را در ابتدای داستان نشان میدهد، و «جنایت کامل» را به نمایش میگذارد که تماشاگر، معمولاً در انتهای داستان، شبیه به صحنههای پردهبرداری در داستان، قهرمان داستان را میبیند.
تعلیق اغلب به عنوان یک عنصر مهم طرح در فیلمهای معمایی و رازآلود حفظ میشود. این عنصر را میتوان با استفاده از پیچشهای داستانی شگفت انگیز؛ فلشبک، موسیقی متن، زوایای دوربین و سایههای سنگین در فیلم لحاظ کرد. آلفرد هیچکاک از همه این تکنیکها در فیلم استفاده میکرد، اما گاهی اوقات به مخاطب اجازه میداد تا به تعلیق دچار شود، سپس لحظه را برای تأثیر دراماتیک ترسیم میکرد.
رمانهای رازآلود و معمایی ثابت کردهاند که رسانه خوبی برای ترجمه به فیلم هستند. کاراگاه اغلب یک شخصیت اصلی قوی است، و توطئهها میتوانند شامل عناصر درام، تعلیق، دگردیسی شخصیت، عدم اطمینان و پیچشهای غافلگیرکننده باشند. مکانهای داستانهای معمایی و رازآلود اغلب کمتربه جلوههای ویژه گرانقیمت نیاز دارند.
زنان در فیلمهای معمایی و رازآلود
حداقل تا دهه 1980، زنان در فیلمهای معمایی و رازآلود اغلب نقش دوگانهای را ایفا میکردند؛ با کارآگاه ارتباط برقرار میکردند و اغلب نقش زن در خطر را بازی میکردند. زنان در این فیلمها اغلب افراد مدبر، متکی به خود، مصمم و گاهی نیز گنگ و دوگانه هستند. آنها میتوانستند محرکهای رویدادهای بعدی را فراهم کنند، یا به عنوان یک عنصر تعلیق به عنوان قربانیان درمانده عمل کنند.
محله چینیها یک فیلم معمایی و نئو نوآر محصول 1974 است که توسط رابرت تاون به کارگردانی رومن پولانسکی نوشته شده و جک نیکلسون، فی داناوی و جان هیوستون در آن بازی کردهاند. این فیلم داستان یک بازرس خصوصی را دنبال میکند که درگیر یک توطئه گسترده میشود. در طول سالها، محله چینیها به عنوان یکی از بهترین فیلمهای ساخته شده در تاریخ شناخته میشود.
محله چینی ها داستان کارآگاه خیالی جیک گیتس را دنبال میکند که به آرامی فساد در وزارت آب و انرژی لس آنجلس را کشف میکند. گیتس یک ضدقهرمان است که میخواهد خوبیهای جهان را ببیند اما نمیتواند از شر آن فرار کند. همه اینها برای این است که بگوییم گیتس قابل اعتماد است اما تا حدودی ناشناخته است.
فیلم معمایی و رازآلود Gone Girl (2014)
دختر گم شده یک فیلم رازآلود روانشناختی به کارگردانی دیوید فینچر و نویسندگی گیلیان فلین است که بر اساس رمانی با همین عنوان ساخته شده است. داستان در میسوری میگذرد، داستانی مرموز و پست مدرن که وقایع پیرامون نیک دان (بن افلک) را دنبال میکند، که مظنون اصلی ناپدید شدن همسرش امی(رزاموند پایک) میشود. در این فیلم نیل پاتریک هریس و تایلر پری بازی میکنند. این فیلم به پردرآمدترین فیلم فینچر شناخته شد.
بازی پایک نامزد دریافت جایزه اسکار، جایزه بافتا، جایزه گلدن گلوب و جایزه انجمن بازیگران سینما برای بهترین بازیگر زن شد. همچنین نامزدی جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی برای فینچر نیز برای این فیلم ثبت شد. دختر گم شده بر اساس رمانی به همین نام است که نشان میدهد ازدواج اشتباه تا کجا پیش میرود.
فیلم معمایی Arrival (2016)
Arrivalیک فیلم معمایی علمی تخیلی به کارگردانی دنیس ویلنوو است که بر اساس داستان کوتاه “داستان زندگی شما” از تد چیانگ ساخته شده است. در این فیلم دوازده فضاپیمای فرازمینی بر فراز زمین شناور هستند. امی آدامز در نقش زبانشناسی که توسط ارتش ایالات متحده استخدام شده تا قبل از اینکه تنشها به جنگ منجر شود؛ با بیگانگان فرازمینی ارتباط برقرار کند. هانا دختر زبانشناس لوئیز بنکس در سن دوازده سالگی بر اثر یک بیماری صعب العلاج درگذشت. این فیلم نامزد جوایز اسکار در بخشهای متعدد از جمله بهترین فیلم، در مورد انسانهایی که سعی میکنند با بازدیدکنندگان فرازمینی ارتباط برقرار کنند قرار گرفت.
بنک و دانلی درحال تحقیق روی زبان پیچیده بیگانگان که از نمادهای دایرهای استفاده میکنند، هستند و نتایج را با سایر کشورها به اشتراک میگذارند. همانطور که بنکس زبان را مطالعه میکند، او دچار دیدهایی شبیه به فلش بک از دخترش میشود.
فیلم معمایی The Beard (1965)
یلم کلاغها نگرانکننده تر از Psycho است، زیرا هیچ وضوحی در پایان وجود ندارد. در واقع، فیلم اصلاً تمام نمیشود. در واقع هدف هیچکاک این است که شما معلق بمانید.پیش از سال 1963، هیچکاک فیلم کلاغها را کارگردانی میکند. فیلمی ترسناک که در آن، پرندگان به تودهها حمله میکنند که تا حدودی پیچیدگی روابط زنان را نیز نشان میدهد. بدیهی است که فیلم کلاغها سراسر پر از نمادهای «اختهکننده» است.
با یک کلیک میتوانید مطالب مرتبط با معرفی فیلم و ژانر را مطالعه کنید.