تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 28 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796381125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشنایی با مهمترین موزه های مشهد


واضح آرشیو وب فارسی::

در طول سال گردشگران بسیاری از سراسر ایران برای زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) به مشهد مقدس سفر می کنند. در این سفر علاوه بر زیارت و بازدید از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی مشهد، زمانی را برای بازدید از موزه های مشهد کنار بگذارید و با گردش در موزه ها و آشنایی با تاریخ و فرهنگ منطقه سفر خود را تکمیل کنید. در ادامه می خواهیم تعدادی از مشهورترین موزه های مشهد را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

موزه بزرگ خراسان در مشهد

مسیر دسترسی به موزه بزرگ خراسان از پارک کوهسنگی می باشد و دارای چهار ورودی متفاوت می باشد. ورودی های موزه بزرگ خراسان در مشهد از ورودی پارک، ورودی پمپ بنزین، ورودی بزرگراه شهید کلانتری و مسیر پیاده ورود به پارک می باشند. موزه بزرگ خراسان مشهد در سال ۱۳۹۳ بازگشایی شد. ساختمان موزه  ۱۲ طبقه دارد که بخش بزرگی از آن به نام دکتر میرفندرسکی می باشد. درون موزه بزرگ خراسان قسمت های مختلفی مثل مخزنی برای نگهداری سازه های معماری و اشیا تاریخی، آزمایشگاه مرمت آثار و لوازم تاریخی، کتابخانه، سالن اجتماعات، سالن های نمایش و موزه واقع شده است. اگر قصد دارید تنها اشیا موزه را ببینید، باید به طبقات همکف تا دوم مراجعه کنید. اشیا داخل موزه بزرگ خراسان در مشهد متعلق به دوره زمانی قبل از تاریخ تا قرن چهاردهم می باشد. این اشیا شامل قرآن هایی منسوب به امامان نوشته شده روی پوست آهو، مجسمه های سنگی، ابزارهای سنگی پیش از تاریخ، آثار مربوط به دوران هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان می باشند. در بخش اسلامی موزه بزرگ خراسان مشهد، انواع قرآن های نفیس، فرش، شیشه، کتاب و برخی دیگر از این قبیل آثار را می توانید مشاهده کنید. صنایع دستی و سوغاتی های مشهد نیز در قسمت دیگری از موزه به فروش می رسد.

 


موزه بزرگ خراسان در مشهد

موزه های آستان قدس رضوی

موزه های آستان قدس رضوی بر اساس نامی که برای آن برگزیده شده است، محل قرار گیری آن داخل آستان قدس رضوی می باشد. ساختمان های موزه های آستان قدس رضوی ۶ قرن از معماری اسلامی ایران را به نمایش گذارند و داخل مجموعه هم از آثار هنری و صنایع دستی هزار ساله نگهداری می شود. این مجموعه موزه ۱٬۳۰۰ متر مساحت دار و اشیا اهدا شده و آستان مانند قالی، ظروف، سلاح ها، و برخی اشیاء و اجزاء معماری حرم مطهر مثل وسایل روشنایی و محراب ها و درهای حرم در آن به چشم می خورند. موزه های آستان قدس رضوی دارای ساختمان های گوناگونی مثل ساختمان موزه مرکزی، ساختمان موزه فرش، ساختمان موزه قرآن و نفایس، حمام مهدی قلی بیگ و موزه‌ ها و کتابخانه ‌های وابسته به آستان قدس می باشد که هرساله از سراسر کشور و حتی از دورترین نقاط مثل عسلویه با پرواز عسلویه مشهد، گردشگران بسیاری را به خود جذب می کنند.

ساختمان موزه مرکزی آستان قدس رضوی

ساختمان موزه مرکزی که در آن از گنجینه حرم رضوی، گنجینه تمبر و اسکناس، گنجینه نجوم و ساعت، گنجینه سلاح ‌های سرد و گرم، گنجینه ظروف، گنجینه هنرهای تجسمی، گنجینه صدف و حلزون ‌های دریایی، گنجینه سکه و گنجینه مدال نگهداری می شود.

 


موزه های آستان قدس رضوی

ساختمان موزه فرش آستان قدس رضوی

موزه فرش آستان قدس رضوی موزه ای می باشد که بین سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ ساخته شد و در سال ۱۳۹۰ گشایش یافت. ساختمان موزه فرش آستان قدس رضوی شامل سه طبقه می باشد که در طبقه همکف قالی‌ های بافت مناطق مرکز و شرق کشور و همینطور قالی‌ های پرده ‌ای، در طبقه اول قالی ‌های بافت مناطق غرب و شمال غرب کشور و نیز قالیچه‌ های بافت ایلات و عشایر ایران و در طبقه زیر همکف قالی‌ های دوره صفوی و قالی‌ های بزرگ مشهد نگهداری می شوند.

 


ساختمان موزه فرش آستان قدس رضوی

ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی

ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی دارای گنجینه قرآن و نفایس، گنجینه آثار اهدایی سید علی خامنه‌ ای، آثار اهدایی استاد فرشچیان و تالار مرقعات و ابزار کتابت می باشد.

حمام مهدی قلی بیگ آستان قدس رضوی

حمام مهدی قلی بیگ حمامی است که به دست (مهدی قلی بیک جانی قربان میر آخور شاه عباس صفوی) به آستان مقدس اهدا شد که بیشتر از چهارصد سال زائران برای زیارت به حمام مهدی قلی بیگ می رفتند.، اما رفته رفته حمام های عمومی کنار زده شدند و در سال ۱۳۷۶ اسم حمام در فهرست بناهای تاریخی کشور ثبت شد. سال ۱۳۸۵ کاربری حمام مهدی قلی بیگ به موزه تغییر کرد. درون حمام نیز انواع پوشاک سنتی قوم های مختلف، وسایل حمام، لوازم آرایش، وسایل مورد نیاز گرم خانه، لوازم روشنایی، انواع ظروف و نقاشی های قهوه خانه ای نگهداری می شود.

موزه /کتابخانه ‌های وابسته به آستان قدس

کتاب هایی که از ۸۰ سال پیش به آستان مقدس اهدا شده اند، در موزه های مشهد، بخصوص موزه آستان قدس رضوی و همچنین موزه های ۱۶ شهر دیگر از ایران و همچنین کتابخانه راجه در محمودآباد هندوستان نگهداری می شوند.

باغ موزه نادری مشهد

بعد از آرامگاه امام رضا (ع)، آرامگاه نادر شاه افشار است که دومین مکان مهم گردشگری مشهد به شمار می رود. این آرامگاه در سال ۱۳۴۲ به دست هوشنگ سیحون طراحی شده و بجز آرامگاه نادرشاه، دو تالار موزه را نیز در خود جای داده است. یکی از تالارها موزه اسلحه مربوط به ادوار مختلف ایران می باشد و تالار دیگر نیز موزه اسلحه و آثار مربوط به دوران نادرشاه می باشد. بهتر است بدانید که دستور ساخت آرامگاه را خود نادرشاه صادر کرده بود. مجسمه نادر شاه و سربازانش نیز که به وسیله ابوالحسن صدیقی از شاگردان کمال الملک ساخته شده است، دارای سازه ای معروف و چشم نواز می باشد. محمد تقی خان پسیان نیز که سردار بنام خراسان بود، در قسمت شمالی آرامگاه دفن شده و بعضی از وسایلش را می توانید در موزه شماره دو و همراه با وسایل نادر شاه مشاهده کنید.

 

باغ موزه نادری مشهد

موزه آیین های پهلوانی مشهد (شه لافتی)

مرشد علی اکبر قاسمی معروف به پهلوان رستم، موزه آیین های پهلوانی مشهد یا شه لافتی، را افتتاح کرد. اگر ورزش های زورخانه ای شما را جذب می کند، بازدید از موزه آیین های پهلوانی مشهد قطعا برایتان لذت بخش است. علی اکبر قاسمی بجز افتتاح مجموعه موزه آیین های پهلوانی، جمع آوری اشیا را هم عهده دار شد و بیشتر کارها را به تنهایی انجام داد. مرشد علی اکبر قاسمی، اشیا این موزه را طی ۴۵ سال و سفر به اقصی نقاط مشهد و شهرهای دیگر ایران، جمع آوری نموده است. اگر به آشنایی بیشتر با زورخانه ها و آیین های منحصربفردشان علاقه دارید، توصیه می کنیم بازدید از این موزه را از دست ندهید. موزه آیین های پهلوانی مشهد ۲٬۰۰۰ متر وسعت و دو بخش دارد. قسمت بزرگ تر آن موزه گود زورخانه و ورزش باستانی می باشد و هم اکنون نیز پهلوانان و ورزشکاران در آن ورزش باستانی را اجرا می کنند. قسمت دوم این موزه، عیار خانه می باشد و در آن لباس ها، عمس ها و وسایل قدیمی پهلوانان در معرض نمایش گذاشته شده است.

 

موزه آیین های پهلوانی مشهد

آدرس موزه آیین های پهلوانی مشهد (شه لافتی): مشهد، جاده آرامگاه، بلوار شاهنامه، چهار برج، بهار ۲۴

موزه توس در مشهد

موزه توس در شهر توس واقع شده است ولی به خاطر فاصله کم و دسترسی راحت از مرکز شهر، آن را در فهرست موزه های مشهد می گنجانیم. آرامگاه فردوسی و موزه توس هرساله میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می باشند. آرامگاه فردوسی هم از آثار طراحی و اجرای هوشنگ سیحون با هدف طراحی نقالی شاهنامه می باشد. داخل موزه توس مشهد، آثار سنگی ماقبل تاریخ، انواع شاهنامه ها، پیه سوزها، عطردان ها و سایر آثار کشف شده منطقه به همراه نقاشی هایی که مضمونشان محور شاهنامه می باشد، نگهداری می شوند. اشیا موزه را می توان به چهار گروه تقسیم کرد. گروه اول قطعات سفالی دوره‌ اسلامی و قبل از اسلام به همراه سکه های نقره و طلا دوره‌ اسلامی می باشند. گروه یا قسمت دوم وسایل سوارکاری مثل تیر و کمان، سپر، گرز، وسایل موسیقی و  همه آنچه در شاهنامه از آن یاد شده، هستند. بخش سوم یا گروه سوم نیز ظرف های سفالی لعاب ‌دار و بدون لعاب و ظروف مفرغی قرن چهارم و پنجم بوده و گروه یا قسمت چهارم متعلق به نقاشی ها می باشد. اگر به ادبیات معاصر علاقه دارید می توانید مانند دیگر گردشگران که از سراسر ایران مثل زاهدان با پرواز زاهدان مشهد به این شهر می آیند و به بازدید از مزار مهدی اخوان ثالث بروید که در محوطه آرامگاه فردوسی در شهر توس واقع شده است. مهدی اخوان ثالث با تخلص م.امید هم اشعار کلاسیک فارسی و هم شعر نو سروده و کتاب هایی مثل ارغنون، زمستان، آخر شاهنامه، از این اوستا و دیگر آثار ارزشمند را خلق کرده است.

 

موزه توس در مشهد

سخن آخر

سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می کند به راحتی از آخرین قیمت بلیط هواپیما مطلع شوید و از امکانات پرواز چارتر بهره مند شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسبترین قیمت بلیط را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت پروازهای داخلی و خارجی،رزرو بلیط هواپیما چارتر و خرید ارزان بلیط هواپیما چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع:تریپ|www.trip.ir






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گردشگری
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن