تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796997527




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا در شبکه های کامپیوتری به انواع رک شبکه نیاز داریم ؟


واضح آرشیو وب فارسی::



 

یکی از مهم‌ترین تجهیزات پسیو شبکه، رک شبکه است که مزایای زیادی دارد و عملکرد شبکه را بهبود می‌بخشد. رک های شبکه تنوع زیادی دارند و هرکدام برای یک سطح کاری مناسب هستند. رک به‌طور کلی از تجهیزات مهم شبکه محافظت کرده و آن‌ها را منظم‌تر می‌کند. با ما همراه باشید تا انواع رک شبکه را بررسی کنیم.

رک شبکه چیست ؟

رک شبکه یکی از تجهیزات پسیو شبکه است که مثل کابینت، دیگر تجهیزات شبکه را در خود جای می‌دهد. این محفظه‌ی فلزی در برابر عوامل تخریب‌کننده‌ی محیطی مقاوم بوده و امنیت سرور و شبکه را تا حد زیادی تضمین می‌کند. ارتفاع یک رک با واحدی به نام یونیت اندازه‌گیری می‌شود. هر چقدر یک رک یونیت بیشتری داشته باشد، قیمت بالاتری دارد.

مزایای استفاده از رک شبکه

رک شبکه مزایای زیادی دارد و کار با شبکه را آسان‌تر می‌کند. این مزایا عبارت‌اند از:

  • افزایش امنیت تجهیزات شبکه
  • مدیریت بهتر سرور و شبکه
  • بهبود پروسه‌ی تعمیر، نگهداری آسان‌تر
  • محافظت از تجهیزات مهم شبکه

افزایش امنیت

تجهیزات شبکه و سرور گران‌قیمت هستند و ممکن است افراد سودجو سعی در دزدیدن آن‌ها داشته باشند. اگر اطلاعات و داده‌های درون سرور و شبکه مهم باشند، مسلما دوست ندارید که هر کسی به آن‌ها دسترسی داشته باشد. رک شبکه همه‌ی این تجهیزات مهم را درون خود جای داده و امنیت آن‌ها را تا حد زیادی بالا می‌برد.

مدیریت بهتر سرور و شبکه

اگر یک شبکه یا سرور وسیع باشد، به تجهیزات بیشتری نیاز دارد. این تجهیزات به مدیریت بهتر و قوی‌تری نیاز دارند. اگر از رک شبکه استفاده نشود، مدیریت شبکه کار مشکلی خواهد بود. انواع رک شبکه نظم سرور و تجهیزات شبکه را بالا می‌برد. این نظم باعث می‌شود مدیریت سخت‌افزارها آسان‌تر انجام شود. رک همچنین متعلقات مختلفی دارد که این مدیریت را بهتر می‌کند.

محافظت از تجهیزات مهم شبکه

همان‎طور که گفته شد، سخت‌افزارهایی که برای راه‌اندازی شبکه ضروری هستند ارزش بالایی دارند. این تجهیزات در معرض خطرهای احتمالی مثل آتش‌سوزی، رطوبت و... قرار دارند. رک شبکه از این تجهیزات در برابر عوامل مخرب محیطی محافظت کرده و سالم ماندن آن‌ها را تضمین می‌کند.

بهبود پروسه‌ی تعمیر، نگهداری آسان‌تر

با استفاده از انواع رک شبکه ، راه‌اندازی سرور زمان زیادی نمی‌برد و کار را راحت‌تر می‌کند. همچنین رک، دسترسی به سخت‌افزارهای مهم شبکه را آسان می‌کند. مثلا در مواقعی که یکی از سخت‌افزارها دچار مشکل شود، این دسترسی بهتر به کاربر امکان تعمیر یا تعویض آن قطعه را در سریع‌ترین زمان ممکن می‌دهد.

بررسی انواع رک شبکه

رک های شبکه دو نوع رک دیواری و رک ایستاده دارند. رک‌های ایستاده اندازه‌ی بزرگ و وزن بالایی دارند و می‌توانند حجم زیادی از سخت‌افزارهای شبکه را درون خود جای دهند. رک‌های دیواری کوچک‌تر هستند و فضای کمی را اشغال می‌کنند.

نوعی رک نیز با عنوان رک Outdoor وجود دارد که در برابر عوامل تخریب‌کننده‌ی محیطی مقاوم‌تر است. از این رک در محیط‌های بیرونی که در معرض آفتاب و تغییرات آب‌وهوایی هستند، استفاده می‌شود.

مشخصات رک دیواری

رک دیواری اندازه‌ی کوچکی دارد و می‌تواند حداکثر تا 12 یونیت از تجهیزات مختلف نگهداری کند. این رک برای افرادی که قصد راه‌اندازی یک شبکه‌ی محلی کوچک را دارند و با کمبود فضا مواجه‌اند، توصیه می‌شود. رک های دیواری عمق محدودی دارند، عمیق‌ترین رک های دیواری به‎‌طور معمول 60 سانتی‌متر عمق دارند. وزن این نوع رک نیز کم است و می‌توان به سادگی آن را جابه‌جا کرد.

انواع رک ایستاده

رک ایستاده می‌تواند از حجم زیادی از سخت‌افزار و تجهیزات شبکه محافظت کند. وزن و اندازه‌ی این نوع رک بالاست و توانایی تحمل وزن بسیار زیاد تجهیزات شبکه را دارد. رک های ایستاده در عمق‌های مختلف مثل 80 یا 100 سانتی‌متر تولید می‌شوند و معمولا اندازه‌ای بین 12 تا 47 یونیت دارند. رک‌های لابراتواری نوعی رک ایستاده هستند که به‌‌طور اختصاصی در سرورهای مخابراتی و تلویزیونی کاربرد دارند.

متعلقات رک شبکه و کاربرد آن‌ها

هر رک به تعدادی متعلقات مجهز شده که این متعلقات کار با شبکه و پروسه‌ی راه‌اندازی را آسان‌تر می‌کنند. این متعلقات همچنین در مدیریت شبکه تاثیر‌ گذارند. در ادامه به بررسی بعضی از متعلقات انواع رک شبکه می‌پردازیم:



  • پاور ماژول: پاور ماژول مانند سه‌راهی عمل می‌کند و وظیفه‌ی برق‌رسانی به تجهیزات شبکه را بر عهده دارد.
  • پچ پنل: پچ پنل تعداد زیادی پورت برای اتصال به سرور ایجاد می‌کند.
  • لایت پنل: از لایت پنل می‌توان برای نوردهی به فضای داخل رک استفاده کرد.
  • بلانک پنل: فضاهای خالی بین تجهیزات داخل رک را می‌توان با بلانک پنل پر کرد.
  • چرخ رک: چرخ رک حرکت رک روی زمین را راحت‌تر می‌کند.
  • فن رک: تهویه رک بر عهده‌ی فن‌های رک است. برای خنک‌کنندگی بیشتر می‌توان از فن‌های بیشتر استفاده کرد.
  • سینی رک: تجهیزات شبکه و سرور روی سینی رک قرار می‌گیرند. سینی رک در دو مدل متحرک و ثابت تولید می‌شود.
  • قفل رک: قفل رک روی درب رک قرار می‌گیرد و امنیت اجزای داخل رک را بیشتر می‌کند.
  • درب رک: در صورت نیاز می‌توان درب‌های مشبک یا شیشه‌ای روی رک قرار داد.
  • مانیتور رک: مانیتور رک به سرور متصل شده و وضعیت آن ‌را نمایش می‌دهد.

برندهای سازنده انواع رک

اکثر برندهای تولید کننده‌ی رک باکیفیت هستند و خدمات خوبی ارائه می‌دهند. از بهترین برندهای سازنده انواع رک سرور و شبکه عبارتند از:

  • رک اچ پی آی
  • رک اچ پی آسیا
  • رک آماد سیستم
  • و رک پایا سیستم

رک های ایستاده‌ برند اچ پی آی از لحاظ اندازه و عمق تنوع زیادی دارند. این برند، رک ایستاده با عمق 107 سانتی‌متری هم تولید می‌کند. این رک ها قابلیت نصب چرخ، پایه و فن تا حداکثر 4 عدد را دارند. اندازه‌ی رک های دیواری اچ پی آی 9 یا 12 یونیتی است و می‌توان روی آن فن نصب کرد.

برند اچ پی آسیا رک های ایستاده با اندازه‌های بین 12 تا 47 یونیت تولید می‌کند. یکی از خصوصیات خوب رک های اچ پی آسیا وجود دریچه‌های مخصوص ورود کابل در بالا و پایین رک‌های آن است که در فروش رک تاثیر بسزایی می‌گذارد.

رک پایا سیستم بزرگ و عمیق است. رک ایستاده 42 یونیتی پایا سیستم می‌تواند عمق 107 یا 110 سانتی‌متری داشته باشد. پایا سیستم همچنین به تولید رک های DVR دیواری معروف است.

رک های دیواری آماد سیستم در سایزهای مختلف از 4 یونیت تا 12 یونیت موجود هستند. این رک ها انعطاف خوبی دارند و می‌توان درب را از بدنه‌ی آن جدا کرد. رک های ایستاده آماد سیستم نیز در اندازه‌ی 16 الی 42 یونیت تولید می‌شوند. این رک ها سقف متحرک هم دارند.

حرف آخر

رک چیست ؟ رک شبکه یک محفظه‌ای فلزی است که می‌تواند از تجهیزات مهم شبکه محافظت کند و باعث نظم بیشتر آن‌ها شود. اگر با شبکه‌ یا سرور بزرگی سروکار دارید، بهتر است از رک ایستاده با اندازه‌ی بزرگ استفاده کنید. این رک مدیریت شبکه و سرور را آسان‌تر می‌کند. در این مقاله انواع رک شبکه را بررسی کردیم و به بعضی از متعلقات آن پرداختیم. ممنون که با همراه بودید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1503]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن