تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1818619104
روایت "عباس عبدی" از سانسورهای عجیب
واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: روایت "عباس عبدی" از سانسورهای عجیب
چند سال به خصوص در سالهای ٧٤ و ٧٥ در بخش کتاب وزارت ارشاد آن زمان رخ داد که بعدها به صورت کتاب مستندسازی شد. ممیزی و سانسور کتاب به شکل سخیفی در آمد و پس از دوم خرداد مجموعه آن مستندات را در اختیار دکتر احمد رجبزاده قرار دادند و وی براساس ١٤٠٠ سند ممیزی در آن دوره، کتابی را با نام «ممیزی کتاب» نوشت که خواننده جز تاسف و تاثر از وجود چنین مقطعی در فضای فرهنگی کشور نمیتواند احساس دیگری را بیان کند.
عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: چند سال به خصوص در سالهای ٧٤ و ٧٥ در بخش کتاب وزارت ارشاد آن زمان رخ داد که بعدها به صورت کتاب مستندسازی شد. ممیزی و سانسور کتاب به شکل سخیفی در آمد و پس از دوم خرداد مجموعه آن مستندات را در اختیار دکتر احمد رجبزاده قرار دادند و وی براساس ١٤٠٠ سند ممیزی در آن دوره، کتابی را با نام «ممیزی کتاب» نوشت که خواننده جز تاسف و تاثر از وجود چنین مقطعی در فضای فرهنگی کشور نمیتواند احساس دیگری را بیان کند. آنان که در پی ضعف تولیدات فرهنگی در کشور هستند و این را تقصیر همه کس میدانند جز خودشان، بهتر است یکبار زحمت خواندن این کتاب را به خود بدهند، تا بدانند ... چه وضعی را بر فرهنگ این کشور تحمیل کرده بودند. البته رسوبات این نگاه در دوره بعد از ٧٦ هم بود. ممیزها به کتاب ماموگرافی مجوز نداده بودند. تا به دستور شخص معاونت فرهنگی مجوز داده شد! باید دید که طرف چه قدرت تخیلی دارد که تصویرهای ماموگرافی را ممنوع کرده است. فکر کرده ملت صف کشیدهاند کتاب را بخرند و به تماشای سینه؟! بروند. به نظر میرسید که آن دوران به سر آمده است. از یک سو جریان پیش آمده پس از دوم خرداد نابخردانه بودن این رفتارها را بیش از پیش برملا کرد و از سوی دیگر اینترنت و فضای مجازی در عمل سانسور و ممیزی را به رفتاری مشابه نیش عقرب تبدیل کرد که ناشی از طبیعت او و نه از روی محاسبه و عقلانیت بود و اکنون نه تنها ممیزی کتاب، بلکه ممیزی فیلم نیز اقدامی عجیب مینماید. البته حذف صحنههای خشن و جنسی در کم و زیادش در بیشتر رسانهها به عنوان یک قاعده کلی پذیرفته شده است ولی اینها نیز قاعده دارد. برای مثال تلویزیون ایران زنان ایرانی بدون حجاب را نشان نمیدهد، ولی در فیلمهای خارجی زنان طبعا بدون حجاب هستند. فارغ از درست و نادرست بودن این سیاست، برای مخاطب قابل انتظار و فهم است، ولی برخی اقدامات در تلویزیون رخ میدهد که تصور آن برای هر مخاطبی خارج از درک و فهم است و نسبت به وجود عقل سلیم در پشت چنین اقداماتی شک میکند. قضیه از این قرار است که اخیرا و در هنگام بازی دو تیم رم و بارسلونا، تلویزیون ایران اقدام به شطرنجی کردن آرم باشگاه رم کرده است. این آرم یک نقاشی است. حتی نقاشی به معنای مصطلح که عین واقعیت را نقاشی کند نیست، بلکه طرح گرافیکی از چند خط است. طرح یک گرگ که دو کودک زیر شکم آن نشستهاند و از پستان آن شیر میخورند. این طرح براساس افسانهای است که منشأ شکلگیری و احداث شهر رم را توضیح میدهد. تلویزیون ایران دو خط مثلثی شکل! را که به صورت مثلا عضوی از بدن (یا همان پستان مشهور که امیدواریم سانسور نشود) بودهاند شطرنجی کرده است. چنین اقدامی با تعجب جهانی مواجه شد. گویی که افرادی با نوعی وسواس روحی مسوول شطرنجی کردن چنین تصویری بودهاند. کاری که با هیچ منطق و عرفی همخوانی ندارد. جالب است که در فقه موجود گفته میشود که دیدن حتی تصویر و فیلم انسان نیز واجد احکام شرعی موجود درباره جسم واقعی انسان نیست، چه رسد به نقاشی و طرح، آن هم از حیوانات در تلویزیون؟! اگر فرد سانسورچی گذری به روستاها میداشت میدید که مردم روستا اعم از کودک و جوان و پیر و زن و مرد، حیوانات را با همه شرایطشان و البته بدون پوشش! میبینند، (بگذریم از طالبان که شلوار پای خر میکرد) حتی ناخواسته شاهد رفتارهای جنسی حیوانات هم هستند، چه رسد به نقاشی. یکی از کارهای آنان دوشیدن شیر از پستانهای گاو و گوسفند است. شهریها نیز در کوچه و خیابان کمابیش شاهد خیلی چیزها هستند، حال چگونه و با چه منطق و درکی ممکن است کسی به خود اجازه دهد که چنین تصویری را سانسور کند؟ هنوز از شوک این ممیزی عجیب بیرون نیامده بودم که این سخنان آقای صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشور را در مراسم رونمایی از کتاب خاطراتش دیدم که گفته بود: «به پدرم گفتم میخواهم سیگار بفروشم، البته در کتاب سیگار را حذف کردند! گفتند بگو میخواهم جنس بفروشم ولی من میخواستم سیگار بفروشم!» این پرسشی بود که با یکی از دوستان جامعهشناس مطرح کردم. وی پاسخ داد که: «فکر میکنم سانسور دیگر نسبتی با هدف اصلی خود ندارد بلکه به یک آیین تبدیل شده که گروههای ذینفع خود را دارد. این منافع افراد یا گروههای بوروکرات است که سانسور را پیش میبرد و نه الزاما منافع حکومت. آنان با این نوع سانسورها از یک سو وفاداریشان را به سیستم نشان میدهند و در ازای آن موقعیت یا پول به دست میآورند و از سوی دیگر میتوانند رقبای اداری خود را به حاشیه برانند. حکومت هم فقط چوب این سانسور را میخورد، چون دیگر نانی در این تنور برایش پخته نمیشود.» در ادامه هم با لحنی طنز و مطایبهآمیز متذکر شد که: «آدم این چیزها را که میبیند و میشنود دلش قرص میشود که خطری متوجه کشور نیست، چون خود خداوند مستقیم کشور را دست گرفته داره اداره میکنه؟!» به نظر میرسد پاسخ معقول و قابل دفاعی است. اخیرا در نحوه برخورد با خانمها نیز یکی از همکاران روزنامهنگار متنی را درباره تجربهاش در این باره منتشر کرده بود که به نظر میرسد آن نوع برخورد نیز کمابیش تابع همین منطق است. در مجموع به نظر میرسد که سه علت برای چنین اقداماتی قابل تصور است. اول آنچه که در فوق آمده، یعنی تبدیل شدن سانسور به یک امر اداری و آیینی که اگر موضوعی برای سانسور نباشد، باید موضوع را تراشید. میگویند در قدیم که دستشوییها آب لولهکشی نداشتند، تعدادی آفتابه پر شده جلوی توالتهای عمومی میگذاشتند و افراد پیش از رفتن به داخل یکی از آنها را برمیداشتند. در مسجد شاه سابق، دهها آفتابه پر شده وجود داشت که هر کس یکی را برمیداشت، ولی هنگامی که میخواست بردارد، نظافتچی که آنجا نشسته بود میگفت: آن دیگری را بردار، و او هم تبعیت میکرد. هنگامی که میپرسیدند چه فرقی میان آفتابهها است که میگویی یکی دیگر را بردارد؟ میگفت: هیچ. ولی باید بداند که من اینجا هستم، و موضوع صاحب دارد. قضیه سانسور فوق نیز به همین ترتیب است. باید فهمید خلاصه کسی آنجا نشسته و کارش این است. علت دیگر ذهنیتی است که بر سانسورچی عارض شده و همهچیز را از دریچه اهداف سانسور میبیند و احتمالا خودش نیز از دیدن آن تصویر تحریک میشود؟! و اقدام به سانسور میکند. در حالی که بعید است حتی یک نفر هم از دیدن چنان نقاشی فکر بدی به ذهنش برسد. علت سوم نیز میتواند توطئه برای خرابتر کردن وجهه رسانه رسمی باشد. ولی در هر حال، هرکدام که باشد سکوت و بیتفاوتی حکومت و مدیران آن در برابر این رفتارها زیانبارتر از هر چیز دیگری است.
دریافت عناوین آخرین خبرها در تلگرام
سه شنبه, 28 فروردين 1397 ساعت 11:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
روايتی عجيب از سقوط پرواز تهران- ياسوج
روايتی عجيب از سقوط پرواز تهران- ياسوج كانال سايبرى عماريون مدعي شده که سقوط هواپيماي تهران-ياسوج توطئهاي براي حذف جاسوسان محيطزيست بوده است آفتابنیوز هنوز خبر شوککننده سقوط هواپيماي آيتيآر ۷۲ شرکت هواپيمايي آسمان هضم نشده بود که محمدرضا تابش رئيس فراکسيون محيط زيعکس عجیب "ترانه علیدوستی" در کنار آقای کارگردان
عکس عجیب "ترانه علیدوستی" در کنار آقای کارگردان عکسی متفاوت از "ترانه علیدوستی" بازیگر محبوب و دوست داشتنی سریال شهرزاد را در کنار حسن فتحی کارگردان این سریال موفق مشاهده میکنید ۱۳۹۶ ۱۱ ۰۸ ۱۰ ۲۶ ۰۵روایت عجیب از نفوذ سرویس جاسوسی انگلیس به منزل احمدینژاد/ پشتپرده فضاسازی علیه سردار سلیمانی
روایت عجیب از نفوذ سرویس جاسوسی انگلیس به منزل احمدینژاد پشتپرده فضاسازی علیه سردار سلیمانی حداقل 5-6 سال قبل جزء اولین کسانی بودم که از فساد بقایی و از ارتباطات سیاسی مخفیانه احمدی نژاد و تیمش با سرویس های جاسوسی گفتم منتها آن زمان به من گفتند زود گفتی و نباید می گفتی بعد اظاهر عجیب و غریب مهرداد صدیقیان در اکران خصوصی "پل خواب" / عکس
ظاهر عجیب و غریب مهرداد صدیقیان در اکران خصوصی "پل خواب" عکس هومن سیدی و مهرداد صدیقیان در اکران خصوصی پل خواب را می بینید دریافت عناوین آخرین خبرها در تلگرام یکشنبه 01 بهمن 1396 ساعت 08 52روایت عجیب وزیر سابق اطلاعات از فتنه یک آقازاده با کمک زن زناکار/ تلاش سیا برای نفوذ در حوزههای علمیه
روایت عجیب وزیر سابق اطلاعات از فتنه یک آقازاده با کمک زن زناکار تلاش سیا برای نفوذ در حوزههای علمیه وزیر اسبق اطلاعات در آستانه سالروز حماسه ۹ دی نمونههایی از مسائل پشت پرده فتنه ۸۸ را تشریح کرد تسنیم نوشت حجتالاسلام حیدر مصلحی چهارشنبه شب در کنگرهپاسخ عجیب "محسن چاوشی" به یک درخواست مخاطبان
پاسخ عجیب "محسن چاوشی" به یک درخواست مخاطبان محسن چاوشی نسبت به درخواست برخی مخاطبانش مبنی بر تولید آثار شاد و ریتمیک واکنش جالبی نشان داد محسن چاوشی در صفحه مجازی خود در واکنش به درخواست برخی مخاطبانش مبنی بر تولید آثار شاد و ریتمیک نوشت دوستانی که میفرمایند شاد بخوروایت عجیب وزیر اطلاعات دولت احمدینژاد از حوادث ۸۸
روایت عجیب وزیر اطلاعات دولت احمدینژاد از حوادث ۸۸ حجتالاسلام حیدر مصلحی چهارشنبه شب در کنگره ملی مصطفای شهید در اصفهان اظهار داشت بنده سال 92 وزیر اطلاعات بودم اسناد متقنی وجود داشت که عنوان میکرد طراحی سنگینی انجام شده بود تا فتنهای همچون سال 88 را دوباره ادامه دهندروایت عجیب و تکاندهنده شنود سردار سلیمانی از چند جوان وهابی /ویدئو
روایت عجیب و تکاندهنده شنود سردار سلیمانی از چند جوان وهابی ویدئو روایت عجیب و تکاندهنده شنود سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نيروي قدس سپاه از چند جوان وهابی را می شنوید رسانه دریافت عناوین آخرین خبرها در تلگرام شنبه 02 دی 1396 ساعت 08 37معركهگيری با ژست "خود مردم انگاری" برای فرار از محكمه حرکات عجیبوغریب «فرقه زنبیلیه» شبیه گروهکها
گیل نگاه دستگاه قضایی حسب وظیفه اصلی و ذاتی خود باید به صورت عادلانه به پروندهها رسیدگی و از حقوق شهروندی حمایت کند یکی از برنامههای مهم که در طول سالهای گذشته نیز به صورت قاطعانه دنبال شده مبارزه با مفاسد در همه ابعاد آن است مسئولان قضایی با وجود برخی موانع که در مسیر مقابجزئیات تازه از دورهمی، خندوانه و عبدی شو به روایت مدیر شبکه نسیم | پایگاه خبری تحلیلی
جزئیات تازه از دورهمی خندوانه و عبدی شو به روایت مدیر شبکه نسیم محمد احسانی مدیر شبکه نسیم از جزئیات برنامه عبدی شو و زمان پخش برنامههای دورهمی و خندوانه سخن گفت شبکه نسیم یکی از شبکههای پربیننده سیماست که با تولید و پخش برنامههای گوناگون رسالت رسانهای خود را به میز-
گوناگون
پربازدیدترینها