محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832821604
شیعیان مالزی - بخش اول پیشینه تشیع در مالزی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: شیعیان مالزی - بخش اولپیشینه تشیع در مالزی
اسلام همیشه عنوان عنصر کلیدی در هویت فرهنگی مالزی را دارا بوده و پایدارترین و نفوذناپذیرترین خصیصه قومی را بهوجود آورده است.
چکیده اسلام همیشه عنوان عنصر کلیدی در هویت فرهنگی مالزی را دارا بوده و پایدارترین و نفوذناپذیرترین خصیصه قومی را بهوجود آورده است. درباره پیشینه پیدایش شیعه در مالزی، دو دیدگاه قدیم و جدید وجود دارد: برخی بر این باورند که با ورود اسلام به منطقه جنوب شرق آسیا توسط بازرگانان مسلمان ایرانی، عربی و هندی در اوایل قرن پانزدهم میلادی، ایالات مالاکا، بهعنوان مرکز اسلامی در این منطقه، فعالیت خود را آغاز کرد؛ برخی دیگر بر این اعتقادند که پیشینه تشیع در مالزی، به اقدامات یک سید پاکستانی برمیگردد که با کتاب و جزوههای خود نهال شیعه را در مالزی کاشت. پیروزی انقلاب اسلامی ایران سبب توجه بسیاری از نخبگان به مذهب تشیع شد و پس از این رویداد، اقبال شدیدی به تشیع در مالزی اتفاق افتاد.
بررسی جامعه شیعیان مالزی از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، از مهمترین دغدغههای این مقاله است.
کلیدواژگان مالزی؛ اسلام؛ شیعه؛ انقلاب اسلامی؛ امام خمینی مقدمه در مالزی، از قرون سیزدهم و چهاردهم، زمینهای برای تشکیل حکومت اسلامی فراهم آمد در سال 1414م یکی از حکام محلی به نام «پارامسورا» (paramsora) مسلمان شد و خود را محمداسکندرشاه نامید و حکومت مستقل سلاطین مالاکا را در نواحی جنوبی مالزی مستقر ساخت. (محجوب و یاوری، 1362، ص304-306) در همین قرن، زبان و خط عربی رایج، و خط سانسکریت منسوخ گردید. از اوایل قرن شانزدهم، نفوذ استعمارگران به مالایا آغاز شد و در سال 1511م البوکرک، دریانورد پرتقالی شهر مالاکا را گرفت و این شهر پایگاه اصلی پرتقالیها در آسیای جنوب شرقی قلمداد شد. در سال 1641م هلند حاکمیت خود را در مالزی مستحکم نمود. از اوایل قرن نوزدهم، انگلستان در نواحی مختلف مالایا نفوذ یافت و در سال 1888م نواحی جزیره مالزی به مستعمره رسمی انگلیس تبدیل گردید. مبارزات مردمی برضد انگلیس موجب آن شد تا این استعمارگر کهنهکار به انتخابات پارلمانی تن دردهد. در سال 1955م با برگزاری این انتخابات، نمایندگان یکی از احزاب اسلامی (Allance party) به رهبری «تنکو عبدالرحمن» با پایگاه مردمی گسترده، کرسیهای پارلمانی را بهدست آوردند. به همت مردم و با پیگیری تنکو عبدالرحمن، از سال 1957م مالزی به صورت یک فدراسیون مستقل درآمد. در این مقاله تلاش خواهد شد به جایگاه شیعیان مالزی از نظر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی پرداخته شود. نقش انقلاب اسلامی را در سیر صعودی حرکت مسلمانان مالزی نباید نادیده گرفت. در رابطه با موضوع مقاله حاضر، تا کنون پژوهشهایی انجام شده است که برای نمونه میتوان به سه مورد اشاره کرد: ـ مسائلی، محمود (1372)، مالزی؛ در این کتاب، ضمن بررسی اوضاع جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و آموزشی مالزی، به ادیان موجود در این کشور و روابط دولت آن با جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است. ـ حشمتزاده، محمدباقر (1378)، تأثیر انقلاب اسلامی بر کشورهای اسلامی؛ در این کتاب، به مفهوم صدور انقلاب اسلامی پرداخته و تأثیر انقلاب اسلامی بر کشورهای عربی آسیا و آفریقا، ترکیه، شرق مدیترانه، افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی، شبهقاره هند و کشورهای جنوب شرق آسیا بررسی شده است. ـ محمدی اصفهانی، محمدکاظم (1370)، در قلمرو زردهای سبز (یادداشتهای سفر مالزی و سنگاپور)؛ در این کتاب به اوضاع فرهنگی، اجتماعی و مذهبی مردم مالزی و سنگاپور در قالب سفرنامه پرداخته شده است. 1. اسلام در مالزی سابقه ورود اسلام به منطقه جنوب شرقی آسیا به قرن هفتم میلادی باز میگردد.اهمیت اقتصادی این منطقه باعث جلب تاجران مسلمان ایرانی و عرب گردید؛ به گونهای که رفتهرفته با افزایش تعداد مسلمانان، افراد بومی با اسلام آشنا شدند و ضمن پذیرش آن، خود به ترویج این مذهب جدید پرداختند. به این ترتیب، مناطق مسلماننشین بسیاری در آن نواحی (از جمله مالزی) پدیدار شد که از جمله میتوان به حکومت سلطنتی مالاکا در قرن پانزدهم میلادی اشاره کرد. (ریکلفس، 1370، ص28) اسلام در طول پانصد سال گذشته بخش مهم فرهنگ مالایو را تشکیل میداده است؛ ولی به هر حال با سنتهای پیش از اسلام و نیز اعتقادات سنتی، شامل مفاهیم سیاسی هند، گره خورده است. این مفاهیم مربوط به جامعه فئودالی شدیداً طبقهبندیشده میان حاکم و تابع است که بر اساس تفاوت شدید ردههای اجتماعی انجام میگرفت. در پایینترین سطح، معلمان مذهبی دهکده، مدارس اسلامی را اداره میکردند؛[1] در عین حال، پیشوایان محلی (امام) بر انجام آداب مذهبی نظارت داشتند. امامان به واسطه قواعد، آداب عبادت و تعهدات (نظیر فناوری و جمعآوری عشریه)، با قضات مسلمان (kadis) و دادگاهها که با علمای بانفوذ مذهبی سروکار داشتند، رابطه منظم برقرار میکردند. علمای مذهبی هم به نوبه خود شوراهایی برای مشورت در خصوص قواعد و موضوعات مذهبی تشکیل میدادند. نتیجه عملکرد، سلسله مراتب منظمی از کارگزاران مذهبی بود که وظیفه پشتیبانی از اسلام و حقوق عرضی (ulamak) و نیز تعهد به حفظ نهادهای شبهفئودال حکومت را برعهده داشتند. این سیستم، همچنان مستمراً عمل میکرد و در طول دوران استعمار بریتانیا منظمتر و شدیدتر شد. 1-1. نفوذ اسلام در اوضاع سیاسی جامعه تفکر اسلامی نقش بسزایی در اوضاع سیاسی جامعه دارد. در اوایل دهه 1970م تضادهایی میان پیروان اسلام سنتی و طرفداران تفاسیر رادیکال از اسلام بروز کرده و احیای اسلام مالزیایی شدیداً تحت تأثیر قیامهای اسلامی بود که رابطه نزدیکی با بحرانهای اعراب و اسرائیل و حتی جریانهای نفتی اوایل دهه هفتاد میلادی داشت؛ انگیزههای نیرومندتری که در سالهای بعد به احیای اندیشههای رادیکال انجامید. (مسائلی، 1372، ص45) از جمله این اندیشهها، این پیشگویی بود که مرحله شکوفایی جدیدی در سال 1400 هجری قمری (نوامبر 1979م) شروع خواهد شد. مهمتر از همه، بروز انقلاب اسلامی ایران در این تفکر نقش داشت. بنیادگرایان مالزی معتقد بودند که فرد نمیتواند مسلمان باشد مگر اینکه از لحاظ عبادی فراتر رود و در نظام کامل سیاسی و تحت مقررات حقوقی و اقتصادی اسلام زندگی کند. بنیادگرایی اسلامی مالزی در جنبش «دعوت» خلاصه میشود. هدف جنبش دعوت، فقط تبلیغ اسلام برای غیرمسلمان نیست؛ بلکه میکوشد تا از طریق وحدت در میان مسلمانان و حذف موضوعاتی که باعث اختلاف میشود، همبستگی و پیوستگی آنها را استحکام بخشد. در واقع جنبش دعوت، طیفی کوچک از مسلمانان است که میخواهند از نظر سیاسی گروههای بزرگتری ایجاد کنند و از تحرکات افراطی به نوعی نظامیگری معتدل برسند. بعضی گروهها در زمینه تفسیر اسلام و قرآن، با جنبش دعوت معارضه دارند. از جمله اینگروهها باید «دار الاکرام» را نام برد که در سال 1969م تشکیل شده است. پیروان این گروه در نزدیکی کوالالامپور به طور دستهجمعی زندگی میکنند؛ لباسهای عربی میپوشند و میکوشند کاملاً سنتهای اسلامی را رعایت کنند. گروه معارض دیگر، جنبش جوانان مسلمان مالزی است که در اوت 1971م تأسیس شد. این گروه، حدود 35000 نفر عضو دارد و کمتر به رعایت دستورات مذهبی پایبند است. جنبش جوانان مسلمان خواهان ایجاد تغییرات در سیاستهای دولت برای پیروی از اصول اسلامی، یا ایجاد دولت اسلامی در مالزی است. رهبران جنبش ویژگی دولت اسلامی مورد دعوت خویش را به طور مشخص بیان نمیکنند؛ ولی معتقدند که این دولت باید به ترویج احکام اسلامی پرداخته و به حقوق غیرمسلمانان نیز احترام بگذارد. برخی از محرومان اقتصادی مالزی و حتی غیرمالایوها، جذب شعارها و پیامهای جنبش و نیز راهحلهای اقتصادی آن شدهاند. این سازمان شاخههایی در ایالات مختلف دارد؛ مدارس و تعاونیهایی را اداره میکند؛ مجله انتشار میدهد و با برخی از ملتهای عرب رابطه دارد. طرفداران و پیروان اصلی سازمان، از طبقه متوسط و تحصیلکرده غرباند. (مسائلی، 1372، ص46) طبق قانون اساسی مالزی، اسلام دین رسمی کشور است؛ ولی افراد در انتخاب دین و انجام مراسم دینی آزاداند و پیروان ادیان دیگر نیز اجازه تبلیغ اعتقادات خود را دارند. (گلیزواره، 1385، ص264) پادشاه، نخستوزیر و حاکمان ایالات مالزی باید مسلمان باشند؛ ولی اعضای کابینه میتوانند از میان پیروان دیگر ادیان نیز انتخاب شوند. در عین حال، حاکمان ایالات در مناطق خود حکم رهبر مذهبی را دارند و پادشاه پیشوای مذهب اسلام در ایالت است (پادشاه مالزی به تناوب از میان حاکمان ایالات انتخاب میشود). حکومت مالزی خواهان ایجاد هماهنگی در امور مذهبی جامعه و اعمال کنترل بر فعالیتهای پیروان مذاهب مختلف (بهویژه مسلمانان) برای رسیدن به جامعهای متعادل و باثبات است. برای این منظور، سازمانها و ارگانهای رسمی خاصی نظیر «شورای ملی امور اسلامی» و «کمیته فتوا» ایجاد شدهاند که وظیفه اصلی آنها کنترل فعالیتها و امور اسلامی و هماهنگ کردن آنها با هدفهای حکومت است. اموری همچون نظارت بر مدارس مذهبی غیردولتی و مواد آموزشی آنها، کنترل کتابهای مذهبی منتشرشده، انتشار کتابها و نشریات مذهبی، ارائه آموزشهای مذهبی در سطوح مختلف، و صدور فتوا در زمینه مسائل گوناگون، همه در قلمرو وظایف بخش امور مذهبی حکومت مالزی است. (Milne & Mauzy, 1986, p.28) 1-2. نقش اسلام در تحولات اجتماعی و فرهنگی پیوند تاریخی فرهنگی میان مذهب اسلام و نژاد مالایو، هویت اصلی فرهنگ مالایو را تشکیل میدهد. صبغه اسلامی این فرهنگ در مظاهر گوناگون آن متجلی است که از جمله میتوان به این موارد اشاره کرد: رعایت حجاب اسلامی توسط زنان مسلمان؛ اجرای احکام و رعایت سنن اسلامی در زندگی خصوصی افراد، مانند تولد، ازدواج، طلاق و مرگ؛ منزلت برجسته سادات، حجاج، روحانیون و معلمان مذهبی؛ اهمیت قرائت قرآن، بهویژه در ماه مبارک رمضان. مسلمانان مالزی، خصوصاً در دهههای اخیر، از نیروهای فعال در صحنه سیاسی کشور بودهاند و اکنون نیز حزبها و جمعیتهای اسلامی نقش مهمی در مسائل سیاسی و فرهنگی دارند و شخصیتهای برجستهای از روحانیون، روشنفکران و استادان دانشگاه را در خود جای میدهند. مسلمانان مالزی همواره در مسائل بینالمللی مربوط به جهان اسلام، مثل قضیه فلسطین، مواضع مثبتی گرفتهاند. (هوکر، 1371، ص122) سیاست کلی دولت مالزی در زمینه مسائل فرهنگی، مبتنی بر این پیشفرض است که اسلام دینی مصلحتگرا و همساز با روح دموکراسی است. دولت مالزی همچنین برخی از ارزشهای اسلامی، مانند اخوت اسلامی، مدارا کردن با غیرمسلمانان، صداقت و درستکاری، نظم و هماهنگی، پاکیزگی، و احترام به سالمندان را ارزشهایی جهانی تلقی کرده، اشاعه آن را در جامعه به نفع همه مردم، حتی غیرمسلمانان میداند. از اینرو، با برداشتهای افراطی از اسلام مخالف است و شیوههای تندروانه برخی از جریانهای اسلامی را ناهمساز با اصول دموکراتیک حاکم بر اسلام میداند و بر این باور است که ترویج ارزشهای فرهنگی تمدن غرب، منافاتی با اصول و احکام اسلام در زمینه زندگی اجتماعی ندارد. (کنتول اسمیت، 1355، ص92) از همین روی، بخش قابل توجهی از مردم مالزی، خصوصاً شهرنشینان و نسل جوان این کشور، به ارزشهای فرهنگی غرب گرایش دارند و این امر در مظاهری همچون نحوه پوشاک، گذراندن اوقات فراغت و بهویژه مسائل هنری مثل فیلم و موسیقی نمایان است. مسلمانان در مالزی (از جمله تمام مالایاییها و دیگر مسلمانان غیرمالایایی) در تعطیلات اسلامی جشن میگیرند. معروفترین عید، عید فطر است. پس از پایان ماه مبارک رمضان، مراسم نماز عید در این روز که تعطیل رسمی است، برگزار میشود و مردم به دید و بازدید میپردازند. عید قربان و میلاد پیامبر اکرم نیز در مالزی تعطیل است. در روز میلاد پیامبر اکرم در بیشتر شهرهای مالزی مراسمی برگزار میشود که شامل راهپیمایی به رهبری پادشاه، و برنامه قرائت قرآن است. (مسائلی، 1372، ص74) 2. پیشینه تشیع در مالزی برای ورود تشیع به مالزی، دو منشأ قدیم و جدید را میتوان ذکر کرد. از آنجایی که اسلام از کشور اندونزی وارد مالزی شده، منشأ قدیمی ورود تشیع به مالزی، در واقع کشور اندونزی بوده است. بر اساس شواهد تاریخی، نخستین مسلمانانی که به منطقه جنوب شرق آسیا آمدند، از شیعیان و علویان و فرزندان اهلبیت بودند. شیعیان، از آنجا که بهشدت تحت فشار قرار داشتند، ناگزیر از کوچ کردن به مناطق امنتری بودند تا در آنجا امکان زندگی پیدا کنند. این منشأ برای ورود تشیع به مالزی، یک منشأ اولیه است که در طول زمان، دیگر آثاری از آن را نمیبینیم. منشأ جدید ورود تشیع به مالزی هم به دو بخش قابل تقسیم است: یکی رواج تشیع به طور محدود و در میان افراد معدود، که به وسیله فردی پاکستانی به نام سیدمحمدحسینشاه، معروف به حبیبالیاس صورت گرفت. وی در سال 1921م برای کار به مالزی مهاجرت کرد و پس از آنکه بهمرور با زبان مالایو آشنا شد، در ضمن کارش به خردهفروشی، عطاری و دورهگری پرداخت. وی از سال 1970م با معلومات اندک و عقاید سنتی و حتی بعضاً خرافی خود، به تبلیغ مذهب اهلبیت پرداخت و بر اثر فعالیتهای وی، تا سال1980م، یعنی ده سال بعد، حدود هفتاد نفر به تشیع گرویدند. منشأ جدید دیگر که به طور گسترده باعث رواج تشیع در مالزی شد، پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود؛ پس از این رویداد و مطرح شدن پیام امام خمینی در سطح جهان، موجی از گرایش به ایران و طبیعتاً به تشیع، در کشورهای مختلف جهان از جمله مالزی ایجاد شد. در سال 1984م جمعی از شیعیان سنتی که از طریق حبیبالیاس شیعه شده بودند، ده نفر از فرزندان خود را به ایران فرستادند تا در حوزه علمیه تحصیل کنند. اینها پس از اتمام تحصیلات به مالزی بازگشتند و برخی از آنها بهجد، کارهای تبلیغی شیعیان را بهدست گرفتند و به عنوان روحانی مشغول به کار شدند و افرادی دیگر را هم به تحصیل در حوزه علمیه قم تشویق کردند. از سوی دیگر، برخی مبلغین از ایران، و در سالهای متأخرتر از کشورهای دیگر همچون اندونزی و جنوب تایلند، به رفتوآمد به مالزی و تبلیغ تشیع در این سرزمین پرداختند. (http://shia_online.ir) 2-1. گروههای شیعی شیعیان مالزی، طبق پژوهشها و مطالعات امور اسلامی وزارت نخستوزیری در کوالالامپور، به سه دسته تقسیم میشوند: شیعه طیبی بهره: این دسته از شیعیان، در اصل از هندوستان به مالزی مهاجرت کردهاند و تعدادشان به حدود 200 تا 400 نفر میرسد؛ شیعه اسماعیلیه آقاخان: این گروه به Kedia peegbai معروفاند و در اطراف لمبه کلانگ (Lembah kelang) فعالیت دارند و تعداد آنها کمتر از شیعیان بهره است؛ شیعه جعفریه یا امامیه اثناعشری: دولت مالزی پیدایش این گروه از شیعیان را به پیروزی انقلاب اسلامی ایران یعنی در سال 1979میلادی نسبت داده است. (http://www.ahlulbaytpotal.com) 2-2. طبقهبندی اقتصادی شیعیان مالزی را از لحاظ طبقات اقتصادی میتوان به سه دسته تقسیم کرد: طبقه بالا: یعنی ثروتمندان، که حدود سی درصد از شیعیان را دربر میگیرد؛ طبقه متوسط: شامل کارمندان عادی و افراد دارای مشاغل تجاری در حد متوسط، که شصت درصد شیعیان را دربر میگیرد؛ طبقه پایین: این طبقه بیشتر افراد نیازمند با درآمد بسیار پاییناند که ده درصد شیعیان مالزی در این طبقه قرار میگیرند. بیشتر شیعیان مالزی در شرکتهای خصوصی غیردولتی مشغول به کارند؛ زیرا در این شرکتها آزادی بیشتری دارند. شیعیان اگر بخواهند در پستهای دولتی شاغل باشند، باید تقیه کنند. برخی از آنان که پستهای دولتی دارند، خود را از جمع شیعیان کنار کشیدهاند و بسیار کم با آنها رفتوآمد میکنند. وضعیت اقتصادی شیعیان مالزی متوسط و روبهپایین است؛ با این حال، اتحاد و کمکهای ناچیز آنان توانسته است بخشی از مشکلات خانوادههای دستگیرشدگان شیعی توسط دولت را برطرف کند. البته برخی بازرگانان به پشتیبانی مالی فعالیتهای مذهبی شیعه میپردازند که تعداد آنها اندک است و کمکهای آنها نیز به دلیل ترس از دولت، بسیار مخفیانه و با تقیه صورت میگیرد. (http://www.paynews.com) 2-3. سیاستهای دولت مالزی در قبال شیعیان دولت مالزی شیعیان را تهدیدی برای امنیت ملی میداند و درصدد تشدید فعالیتها بر ضد این گروه و تنزل یا حذف جایگاههای علمی یا شغلی آنان در دولت و مؤسسات آموزش عالی است. به دلیل حضور برخی عناصر وهابی در مراکز اسلامی بانفوذ، رویکردهای خصمانهای بر ضد تعالیم شیعه اتخاذ شده است. دلایل و انگیزههای برخی روحانیون مالزی در ضدیت با تعالیم شیعه، به سه دسته تقسیم میشوند: 1. سرسپردگی روحانیون مالزی به وهابیت و ترس از رواج شیعه بهعنوان مهمترین مانع در راه ترویج عقاید انحرافی وهابیت؛ 2. تعصبات خشک مذهبی و بیاطلاعی از مذهب شیعه؛ 3. ابراز همگرایی به واکنشهای دولت در برابر دشمن مشترک و فرضی. سرمایهگذاری خارجی، عامل اصلی رشد و حرکت اقتصادی دولت مالزی بهشمار میآید و چنین تبلیغ میشود که رشد افکار انقلابی و شیعی میتواند باعث متضرر شدن سرمایهگذاران خارجی شود و به همین دلیل فشار خارجی از این ناحیه بر دولت مالزی وارد میگردد. از اینرو، دولت مقابله با افکار شیعی را به نوعی فرار از این فشارهای خارجی میداند و برای خشنود نمودن سرمایهگذاران خارجی و رشد اقتصادی خود، مقابله با شیعه را هدفی اقتصادی و سیاسی در نظر گرفته است. به طور کلی میتوان دلایل نگرانی حکومت مالزی از رشد شیعه را اینگونه برشمرد: 1. نشر افکار شیعه در میان اساتید دانشگاهی، که موجب گرایش دانشجویان و در نهایت مردم عادی به مذهب تشیع خواهد شد؛ 2. رواج تشیع باعث برهمخوردن ثبات سیاسی کشور و از میان رفتن وحدت ملی نژادهای مختلف خواهد شد؛ زیرا حکام مالزی بر این باورند که مذهب باعث تفرقه و نفاق بین مسلمانان میشود؛ 3. رشد تفکر شیعی باعث به خطر افتادن تفکر غربی و منافع اقتصادی و سیاسی غرب میشود؛ 4. تفکر شیعی، در حقیقت مقابله با تفکر وهابی در منطقه است. (http://www.jamaran.ir) شیعیان، هرچند در گذشته مراکزی در مالزی داشتند، در حال حاضر به دلیل فشارهای دولت، تشکیلات مذهبی، حزبی و مرکز دینی متمرکزی ندارند. به این دلیل، انجام امور فرهنگی و فعالیتهای مذهبی و سیاسی شیعه در مالزی بسیار ضعیف انجام میشود. شیعیان در منازل خود به صورت غیرعلنی و در دستههای کوچک به انجام امور مذهبی میپردازند. در برخی ایالات، شیعیان با سعی و تلاش خود برنامههای منظم مذهبی را برپا میکنند و سعی در حفظ این برنامهها دارند؛ اما همانگونه که ذکر شد، این برنامهها محدود به گروههای کوچک خانگی و به صورت غیرعلنی است. دولت مالزی هم با اینکه از این برنامهها آگاه است، از برگزاری مراسم در منازل به صورت غیرعلنی ممانعت نمیکند. (محمدی اصفهانی، 1370، ص63) نکتهای که باید به آن اشاره کرد، سختگیری مذهبی حکومت مالزی است. این سختگیری منحصر به شیعه نیست و کموبیش درباره ادیان دیگر هم وجود داشته است. در سال 1376ش در زمان مهاتیر محمد که بهشدت ضد تشیع بود، همزمان با دستگیری برخی از سران شیعه، تعدادی از مبلغان و سران وهابی نیز دستگیر شدند. ادعای حکومت این است که هر آنچه وحدت عمومی جامعه مالایوهای مسلمان و اکثریت نسبی آن را برهم زند، با آن مخالفت میکند؛ خواه شیعه باشد، خواه مذهب و گروه دیگر. این امر سبب شده است که شیعیان نتوانند فعالیت زیادی داشته باشند. 2-4. اقدامات فرهنگی ـ مذهبی فعالیتهای فرهنگی علنی شیعیان، از سال 1376 با تهاجم دولت به این جامعه و دستگیری تعدادی از سران آنها بسیار کم شده است و در سالهای اخیر، تنها شاهد فعالیت گروههای کوچک شیعیان در زمینههایی همچون برگزاری جلسات قرآن و احکام و ایجاد پایگاههای اینترنتی بودهایم. فعالیتهای اجتماعی شیعیان نیز در سالهای اخیر، نسبت به گذشته انسجام و وحدت بیشتری یافته است. در مالزی مدرسه علمیه و حوزهای به شکل حوزههای علمیه شیعه در قم و نجف وجود ندارد؛ اما از آنجا که مسئولیت برخی مدارس با افرادی است که از نظر فکری نزدیک به شیعهاند، به همین مدارس، مدرسههای دینی شیعه اطلاق میشود. وجود این گونه افراد در سطوح مدیریت و حتی استادی این مدارس، تا حدودی باعث تغییر و تحول در آن شده و زمینه را برای نزدیکی هرچه بیشتر آنها به حوزههای علمیه شیعه آماده میسازد. 2-4-1. نگاهی به مناسک و مراسم ماه رمضان مسلمانان مناطق مختلف جهان متناسب با فرهنگهای خاص خود، مراسم ویژهای را در ارتباط با ماه مبارک رمضان برگزار میکنند. مردم مالزی نیز برای این ماه برنامههای خاصی دارند؛ توقف بیش از پیش در مساجد، توجه ویژه به قرآن کریم و تلاش برای حفظ آن، همچنین برگزاری جشنهای رمضانیه، از جمله برنامههای ویژه ماه مبارک رمضان در این کشور است. در این جشنها مسلمانان و حتی غیرمسلمانان، زنان و مردان روزهدار و کودکان از آنچه دوست دارند، تناول میکنند. این مراسم، فقط یک ماه در سال برگزار میگردد و انواع غذاهایی دیده میشود که جز در این ماه در ماه دیگری یافت نمیشود. از خوراکهای مسلمانان مالزی گوشت گاو، گوسفند، مرغ و ماهی است که به شکلهای مختلف پخته میشود. شیرینیها و حلواها در شکلها و رنگهای مختلف نیز در آن بهچشم میخورد. در هتلها و رستورانها نیز سفرههای افطاری با هر نوع غذا و هر قیمتی گسترده میشود. در این اماکن و مساجد، غذای «شوربای برنج» که غذای معروف ماه رمضان است، به رایگان میان فقرا و نیازمندان توزیع میشود. مالزی در ماه مبارک رمضان چهره خاصی به خود میگیرد؛ تا جایی که مالزیاییها میخواهند مسلمانان از همه نقاط دنیا مراسم آنها را از نزدیک ببینند. به همین سبب، در این ماه صدها روزنامهنگار و خبرنگار از کشورهای اسلامی به این کشور میآیند و از مراسم و جشنهای آنها دیدن میکنند تا شرح این مراسم را به مردم کشور خود انتقال دهند. (http://www.ahlulbaytportal.com) پی نوشت: [1]. از قبیل مدارس روستای پاندوک (pandok) نوعی از مدارس مذهبی که در نتیجه اقامت گروههای مهاجر در اراضی تازه ایجاد شد. مراجع منابع 1. اسماعیلنیا، محمد، «مسلمانان جنوب شرقی آسیا و انقلاب اسلامی»، روزنامه اطلاعات، 14/4/1377. 2. پیام انقلاب، ش62، 6/6/1361. 3. حشمتزاده، محمدباقر، تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر کشورهای اسلامی، چاپ سوم، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1387. 4. رایت، رابین، شیعیان مبارزان ره خدا، ترجمه علی اندیشه، نشر قومس، 1372. 5. ریکلفس، ام.سی، تاریخ جدید اندونزی، ترجمه عبدالعظیم هاشمینیک، تهران، وزارت امور خارجه، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، 1370. 6. سند شماره 2970، سفارت ایران در کوالالامپور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، 1372. 7. کنتولاسمیت، ویلبرد، اسلام در جهان امروز، ترجمه حسینعلی هروی، تهران، دانشگاه تهران، 1355. 8. گلی زواره، غلامرضا، جغرافیای جهان اسلام: آشنایی با کشورهای اسلامی و قلمرو اقلیتهای مسلمان، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1385. 9. محجوب، محمد، و فرامرز یاوری، گیتاشناسی کشورها، تهران، مؤسسه گیتاشناسی، 1362. 10. محمدی اصفهانی، محمدکاظم، در قلمرو زردهای سبز (یادداشتهای سفر مالزی و سنگاپور)، تهران، صحف، 1370. 11. مسائلی، محمود، مالزی، وزارت امور خارجه، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، 1372. 12. هوکر، ام.بی، اسلام در جنوب شرقی آسیا، ترجمه محمدمهدی حیدرپور، مشهد، آستان قدس رضوی، 1371. منابع لاتین و اینترنتی 1. R.S. Miline and Diance K. Mauzy, Malaysia, tradition, Modernity and islam, Boulder and Landon, westview press, 1986. 2. http://shia_online.ir. 3. http://www.shafagna.com. 4. http://www.ahlulbaytporal.com. 5. http://www.jamaran.ir. http://www.paynews.com. نویسندگان: جلال درخشه؛ سیدعلی مرتضوی امامی زواره فصلنامه شیعه شناسی شماره 45 ادامه دارد...
1395/06/01 :: 07:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 365]
صفحات پیشنهادی
بررسی متنی سندی روایات عصمت امامان (علیهمالسّلام) - بخش اول عصمت امامان (ع) در آیینه روایات
بررسی متنی سندی روایات عصمت امامان علیهمالسّلام - بخش اولعصمت امامان ع در آیینه روایات در بیشتر سلسله سند روایات عصمت افراد موثّق قرار گرفتهاند البتّه اندکی از آنان نیز بر طبق گفتههای رجالیّون موثّق نیستند چکیده در این نوشتار روایات عصمت که در کُتُب معتبر حدیثی50 گل برتر مقدماتی جامجهانی 2018 (بخش اول)
50 گل برتر مقدماتی جامجهانی 2018 بخش اول به این مطلب امتیاز دهید شما قبلا به این مطلب رای داده اید 0 0 بازدید دانلود کلیدواژه ها جامجهانی | کلیپ ورزشی | گل برتر | کلیپ | نظر متنی نام کامل ایمیل نظر شما لطفآ از نوشتن نظرابهترینهای سال 2017 از دید پردیسگیم - بخش اول
با نزدیک شدن به پایان هر سال به رسم سنت نوبت به جمعبندی رویدادها و وقایع مهمِ آن سال میرسد و چه چیزی واجب تر از انتخاب بهترین تجربیات گیمینگ سال خوشبختانه امسال به لطف عوامل مختلفی همچون جا افتادن کنسولهای هشتم و اقبال روز افزون تولیدات مستقل یکی از پربارترمصاحبه با سرور جپاروف (بخش اول)
مصاحبه با سرور جپاروف بخش اول به این مطلب امتیاز دهید شما قبلا به این مطلب رای داده اید 0 0 بازدید دانلود کلیدواژه ها سرور جپاروف | کلیپ ورزشی | کلیپ | مصاحبه | نظر متنی نام کامل ایمیل نظر شما لطفآ از نوشتن نظرات خود به صوآتشسوزی در مدرسهای مذهبی در مالزی ۲۴ کشته برجا گذاشت
آتشسوزی در مدرسهای مذهبی در مالزی ۲۴ کشته برجا گذاشت منابع خبری از وقوع آتشسوزی در مدرسهای مذهبی در مالزی خبر دادند به گزارش ایلنا به نقل از بیبی سی دست کم ۲۴ دانش آموز و معلم در آتش سوزی در یک مدرسه دینی در کوالالامپور پایتخت مالزی کشته شدند این آتش سوزی در نخستینتوافق ایران و مالزی بر مبادله ارزی با پول چین و ژاپن
معاون ارزی بانک مرکزی و معاون رییس کل بانک مرکزی مالزی بر تمایل دو کشور برای اسفتفاده از ین ژاپن و یوآن چین در مبادلات ارزی دوجانبه تاکید کردند به گزارش تسنیم معاون ارزی بانک مرکزی در دیدار با همتای مالزیایی خود با اشاره به اینکه سیاست کنونی بانک مرکزی ایران بر تسهیل معاملات تجادختر 10 ساله ژیمناست به کمیته انضباطی فراخوانده شد/ پدر دختر ژیمناست:دختر من به مالزی نرفته/عکسهای منتشر شده
گیل نگاه رییس فدراسیون ژیمناستیک در پی انتشار تصاویری از دختر ژیمناست بی حجاب ایرانی در مسابقات خارجی گفت احتمالا این سفر توریستی با نظر خانواده وی صورت گرفته و فدراسیون نقشی در این زمینه نداشته است زهرا اینچه درگاهی در گفتوگو با ایسنا بعد از انتشار تصاویری از دختر ژیمناست حزمان بازی تیم والیبال امید ایران و مالزی تغییر یافت
به منظور پخش زنده از سبکه سوم سیما زمان بازی تیم والیبال امید ایران و مالزی تغییر یافت شناسهٔ خبر 3969427 - چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰ ۱۷ استانها > اردبیل jwplayer display inline-block; اردبیل – مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل از تغییر زمان بازی تیم والیبال امید اجایزه ۷۰ میلیون دلاری برای پیدا شدن هواپیمای «اماچ ۳۷۰» مالزی
جایزه ۷۰ میلیون دلاری برای پیدا شدن هواپیمای اماچ ۳۷۰ مالزی مالزی برای پیدا شدن بقایای هواپیمای اماچ ۳۷۰ حاضر شد ۷۰ میلیون دلار پرداخت کند به گزارش ایلنا به نقل از رویترز مالزی امروز-چهارشنبه- با یک شرکت اکتشاف دریایی آمریکایی برای پیدا کردن بقایای هواپیمای «امابشار رسن و یارانش مالزی را گلباران کردند
رقابتهای قهرمانی زیر 23 سال آسیا بشار رسن و یارانش مالزی را گلباران کردند تیم فوتبال زیر 23 سال عراق مقابل مالزی به پیروزی پرگل دست یافت به گزارش ایلنا رقابتهای فوتبال قهرمانی زیر 23 سال آسیا از دیروز با حضور شانزده تیم در کشور چین آغاز شده است در دومین روز این مسابقات-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها