تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796731022




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعریف صنایع کوچک را نمی‌دانیم


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: تعریف صنایع کوچک را نمی‌دانیم
در دنیا اینگونه است؛ صنایع خرد به آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی گفته می‌شود که ظرفیت تولیدشان بالای ۲ میلیون تن باشد. این در حالی‌است که طی سال‌هایی که من با پروژه‌های بسیار صنعتی سرو کار داشته‌‌ام، مشاهده کرده‌ام که در ایران آن دسته از صنایع که ۴۰۰ هزار تن هم تولید می‌کنند به اشتباه، در زمره صنایع کوچک قرار می‌گیرند.
پول نیوز- این‌که چند سالی است صنایع کوچک و متوسط به حال خودرها شده و بدون هیچ حمایت مطلوب و تاثیرگذاری از سوی دولت‌ها، سخت‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند، به دغدغه‌ای برای صنعت‌گران و همچنین سیاست‌گذاران صنعتی تبدیل شده است. مدتی است حرف از حمایت از صنایع کوچک که به میان می‌آید، پای اعداد و ارقام هم به بحث باز می‌شود. اواسط مرداد ماه  سال جاری بود که مدیرعامل سازمان صنایع کوچک  و شهرک‌های صنعتی اعلام کرد: « حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای رونق صنایع کوچک اختصاص داده شده است.»  با این‌همه پای درد و دل صاحبان این صنایع که  می‌نشینی حرفشان این است: « این پول‌ها هم دردی از ما دوا نمی‌کند، ما به حمایت‌های جدی‌تری نیاز داریم. اما بهمن آرمان، کارشناس اقتصادی که سال‌ها درباره عملکرد صنایع در کشور تحقیق کرده،  در باره همه گلایه‌هایی که از سوی صاحبان صنایع کوچک مطرح می‌شود، نظر دیگری دارد. او معتقد است، موضوع باید کلی‌تر بررسی شود. می‌گوید: « تعریفی که در باره صنایع کوچک در ایران وجود دارد نیازمند اصلاح است، به دلیل این تعریف نادرست روند حمایتی دولت‌ها از این صنایع سال‌هاست با انحراف مواجه شده است.»  
  ***
  صاحبان صنایع کوچک سال‌هاست گلایه می‌کنند که از سوی دولت‌ها  نادیده گرفته شده و جایگاهی در توسعه صنعتی در کشور ندارند. اظهار نظرهای متفاوتی هم در این باره مطرح می‌شود. به عقیده شما مشکل بی‌توجهی به صنایع کوچک ریشه در کجا دارد؟ آیا اراده‌ای برای حمایت از این بخش وجود ندارد یا بحث‌های موجود ناشی از بی‌اطلاعی مدیران صنعتی است؟

هیچ کدام، تعریف از صنایع کوچک در ایران نیازمند اصلاح است.

تعریف درست کدام است؟ 

بر اساس استادارهای بین‌المللی و طبق آنچه در تعریف صنایع در دنیا وجود دارد، صنایع خرد به آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی گفته می‌شود که ظرفیت تولیدشان بالای ۲ میلیون تن باشد. این در حالی‌است که طی سال‌هایی که من با پروژه‌های بسیار صنعتی سرو کار داشته‌‌ام، مشاهده کرده‌ام که در ایران آن دسته از صنایع که ۴۰۰ هزار تن هم تولید می‌کنند در زمره صنایع کوچک گنجانده می‌شوند. این تعریف نادرست سر منشاء همه مشکلاتی است که به آن اشاره کردید. متاسفانه اینطور شده که حالا هر کارگاه کوچک هم که با ۱۰ تا ۱۵ نیروی انسانی فعالیت می‌کند، خود را صنعت کوچک دانسته و توقع دارد زیر چتر حمایتی دولت قرار بگیرد.
  با فرض اینکه انتقاد شما در خصوص ضرورت اصلاح تعریف صنایع خرد و کوچک پذیرفته باشد، باز هم دو نکته قابل توجه است؛ اول آنکه تاکنون این ضرورت از سوی هیچ یک از مدیران صنعتی طی ادوار گذشته تاکنون مطرح نشده و نکته دوم این‌که، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی همه هم وغم خود را برای تامین مالی صنایعی گذاشته که به اعتقاد شما با تعریفی اشتباه خود را به صنایع کوچک چسبانده‌اند. چگونه می‌توان به این دو ابهام پاسخ داد؟
  برای ارائه پاسخ دقیق به پرسش شما نیاز دارم کمی بیشتر وضعیت صنعت در ایران را شفاف‌تر بازگو کنم. چند سالی است در این بخش با پدیده‌‌ای به نام کارآفرینی مواجه هستیم. به این مفهوم که فردی با سرمایه اندک، جذب ۱۰ تا ۱۵ نیروی کار و ماشین آلات مورد نیاز، اقدام به تولید محدود می کند. این اتفاق در صنعت مواد غذایی و بخش‌هایی از این دست بسیار افتاده است.
این اتفاق در نکاه اول بسیار تاثیر گذار است. دولت‌ها بسیار خرسند می‌شوند که کارآفرینان با سرمایه‌هایی اندک بتوانند آمار اشتغال را افزایش دهند. این خوشحالی زمانی بیشتر می‌شود که سیاست‌گذاران در زمینه ایجاد اشتغال به بن بست خورده باشند. تا اینجای داستان همه چیز طبق روال عادی است. اما مشکل زمانی خود را نشان می‌دهد که تعداد کارآفرینان در حوزه تولید و صنعت بالا رفته و با وجود آن‌که درصد  بسیار ناچیزی از خلق محصول را به خود اختصاص می‌دهند، اما توقع دریافت تسهیلات بالا از سوی دولت را دارند. در واقع این مشکل کارآفرین نیست. استراتژی‌ نویسان صنعتی باید بتوانند به تعریف درستی در این باره برسند.
  اما به نظر می‌رسد بسیاری  از واحدهای تولیدی و صنعتی طی سال‌های تحریم به ناچار کمتر از ظرفیت خود تولید و دست به تعدیل گسترده نیرو زدند. در این باره اینکه می‌گویید صنعتی جزو صنایع خرد است که بیش از دو میلیون تن تولید کند، این توضیح قابل ذکر است که سال‌های تحریم توان تولید را از بسیاری صنایع گرفته است. به نظر می‌رسد به همین جهت حالا که تحریم‌ها برداشته شده، صنایع  چشم انتظار جبران و حمایت  هستند؟
  من این بخش نقطه نظر شما را می پذیرم. اما  همچنان بر این موضوع تاکید دارم که نبود برنامه‌ریزی صنعتی ریشه همه بحران‌های موجود است. تحریم ضعف‌های دورنی صنعت در ایران را آشکار کرد و نشان داد تا چه اندازه بی برنامه عمل کرده‌ایم. برای همین باید این بی برنامه‌گی و یا حتی شاید بی تعقلی در سیاست‌گذاری‌ها را جدی بگیریم و آنها را جدی بشناسیم. این موارد باعث شده تا امروز خود دولت هم گرفتار شود و نتواند جوابگوی نیازها و مشکلات موجود باشد. دولت در دوره‌ای به دلیل بی برنامه‌گی نتوانسته تعریف و مقیاس مشخصی از صنایع کوچک ارایه دهد و حالا امروز در این آشفته بازار خود دولت نیز گرفتار است.


تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - 30 October 2017





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن