تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835647561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سئوگی گونو/ کُرنشی در پیشگاه یک «والنتاین» خودی - پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق


واضح آرشیو وب فارسی:اویاقلیق: این حق مسلم را نیز برای خود قایل شویم که افزون به نام «جهانی»، یک نام «بومی» متعلق به خود را روی آن بگذاریم و مثلاً آن را «دؤمرولون وفالی قادینی گونو» و یا به طور خلاصه «سئوگی گونو» بنامیم.اویاقلیق – حمید آرش آزاد: عارفان راستین، از ابوسعید ابی الخیر گرفته تا مولوی و شیخ شهاب الدین سهروردی و دیگران «عشق» را نخستین آفریده ی حضرت باری تعالی شناخته و اصولاً اصلی ترین هدف از آفرینش هستی را ایجاد عشق و زنده نگاه داشتن آن از ازل تا ابد دانسته اند . اینان، آن «امانت» را که دشت ها، کوه ها، اقیانوس ها، آسمان ها و حتی ملایک خود را در کشیدن بار آن ناتوان دیده اند و تنها انسان شایستگی اش را داشته است، همان «عشق» می دانند و «بلی» گفتن انسان در پاسخ به پرسش «أَلَستُ بِربّکُم» را همان تعهد در پذیرایی «عشق» و ادامه دادن «وفا» تعبیر و تفسیر کرده اند . در کانون پاک خانواده ها نیز «عشق» به سان چراغی مقدس و آتشکده ای همیشه روشنایی آفرین و هستی بخش است که دل ها را جاودانه روشن، گرم و بهاری می کند و اهریمن بی وفایی، خیانت و ناراستی را به نابودی مطلق می کشاند . داستان ها و افسانه های عاشقانه بخش های بزرگی از ادبیات، بخصوص اشعار اقوام، نژادها و ملت های گوناگون جهان را تشکیل داده و موجب آفرینش آثار بسیار زیبا و دل انگیزی شده اند. آثاری که خواندن و شنیدن آن ها، درهای جهانی بسیار زیباتر از بهشت را بر روی دل ها و احساس های پاک و لطیف هر خواننده و شنونده ای می گشاید و انسان ها را در لذتی آسمانی و اثیری غوطه ور می سازد . همه ی این داستان ها و افسانه ها، زیبا و روح نواز هستند، در این بهشت های ساخته شده توسط نیروهای اهورایی روان و ذهن انسان ها، اقیانوس هایی از نور، صفا، پاکی، عرفان، فداکاری و … موج می زند. اما در میان اقوامی که من با ادبیات آن ها آشنایی دارم، داستان های مربوط به ترک های اوغوز یک سر و گردن بالاتر از دیگران ایستاده اند و در این میان، داستان «دلی دؤمرول» از کتاب « دده قورقوت» واقعاً چیز دیگری است . در ادبیات عاشقانه ی عربی و فارسی، همیشه مرد «عاشق» و زن «معشوق» هستند . در این ادبیات، مرد «فاعل» است و زن «منفعل» و بدین ترتیب، همیشه مرد پیشقدم و زن قبول کننده است . تنها در ادبیات ترک های اوغوز می بینیم که همسر و معشوق مرد «پهلوان» در تیراندازی، شمشیرزنی، گرزکوبی، کشتی و جنگ، نه تنها چیزی از شوهر خود کم ندارد، بلکه گاهی روی دست او هم بلند می شود . در اظهار عشق نیز، زن و مرد، هر دو «قوْپوز» را به سینه می فشارند و اشعار عاشقانه می سرایند و می خوانند و زنان در این گفتگوی شاعرانه و موزیکال نیز، به قول معروف، به هیچ وجه کم نمی آورند . نمونه های این موارد را می توان در بیشتر داستان های کتاب «دده قورقوت» و همچنین داستان های «کوراوغلو»، «شاه اسماعیل و عرب زنگی»، «اصلی و کرم » ، « عاشیق غرب ایله شاه صنم» و … فراوان دید . در داستانی از «دده قورقوت» پهلوان بسیار بزرگ و مغروری به نام «دلی دؤمرول» که در همه ی عمر خود مزه ی تلخ شکست و ناتوانی را نچشیده و مرگ هیچ انسانی را تا آن زمان ندیده، عده ای مردمان سوگوار را می بیند که سیل اشک از چشم ها روان ساخته و بر سر و سینه های خود می زنند . پهلوان پیش می رود و دلیل این ماتم بزرگ را می پرسد. در پاسخ به او می گویند که یک جوان از ایل گرفتار «مرگ» شده است . « دلی دؤمرول» در مورد «مرگ» سئوال می کند. جواب می دهند که مرگ توسط « عزرائیل» صورت می گیرد و او، به فرمان پروردگار جهانیان، از آسمان می آید و جان انسان ها را می گیرد . « دؤمرول» که چیزی در مورد فرشته ی جان ستان نمی دانسته و خود نیز به جوانی و نیروی بدنی بی همتای خود مغرور بوده، می گوید: «اگر عزرائیل مرد است، بیاید و جان من را بگیرد و در مقابل، ببیند که چه بلایی بر سر او می آورم »! این غرور و جسارت پهلوان جوان موجب خشم حضرت باری تعالی می شود و خداوند به عزرائیل امر می فرماید که برود و جان او را بگیرد . عزرائیل- شاید برای قدرت نمایی به این پهلوان جوان و جسور و آشکار ساختن ناتوانی های او- می آید، اما چند بار دؤمرول را بازی می دهد و او را عاجز می سازد و در نهایت، او را سرنگون می سازد که جانش را بگیرد . دؤمرول از عزرائیل پوزش می خواهد و خواهش می کند که کاری با او نداشته باشد. ولی فرشته ی مرگ به او اطلاع می دهد که هیچ اراده و نیرویی از خود ندارد و مطیع و مأمور پروردگار است . دؤمرول از او تقاضا می کند که اجازه دهد نمازی بخواند و از درگاه الهی طلب بخشایش بکند. عزرائیل هم برای این کار او را آزاد می گذارد. پهلوان جوان نماز می خواند، به درگاه قادر مهربان روی بندگی می ساید، از گناه و جسارت خود توبه می کند و مسألت می نماید که او را ببخشاید. خداوند هستی بخش نیز توبه ی او را قبول می فرماید، اما برای رهایی جانش از مرگ، به او امر می فرماید که یک «جان» دیگر را معرفی بکند تا عزرائیل آن جان را بگیرد و دست از جان او بردارد . دلی دؤمرول، پیش مادر و پدر خود می رود، ماجرای خود را برایشان تعریف می کند و از آن دو پیر بسیار سالخورده و نزدیک شده به مرگ، خواهش می کند که یکی شان جان خود را به درگاه پروردگار تقدیم بکند، اما هر دو می گویند که جان برایشان از هر چیزی عزیزتر است و نمی توانند از ادامه ی زندگی خود چشم بپوشند، حتی به قیمت جان و زندگی تنها پسرشان ! پهلوان ناامید شده از سوی عزیزترین کسان خود، پیش عزرائیل بازمی گردد و می گوید که چاره ای جز دادن جان ندارد، اما تقاضا می کند ملک الموت چند لحظه به او مهلت بدهد که همسر خود را ببیند و وصیت بکند . دؤمرول پیش شریک زندگی خود می آید و بعد از شرح ماجرا، همه ی ثروت های خود را به او می بخشد و حتی توصیه می کند که بعد از مرگ وی، همسری دیگر برای خود انتخاب کند و از جوانی و زندگی خود برخوردار بشود. تنها خواهش دؤمرول این بوده که فقط از دو بچه ی یتیم او خوب پرستاری بشود که رنج بی پدری را احساس نکنند . با شنیدن این ماجرا، همسر دلی دؤمرول به شوهر پهلوان خود می گوید: «بعد از تو، همه ی آب های جهان بر کام من زهر تلخ و همه ی نعمت های گیتی بر من حرام باد. اگر دل به مردی بسپارم، خانه اش برایم جهنم و خودش اژدهای اهریمنی باد. مگر یک «جان» چه ارزشی داشت که پدر و مادرت از تو دریغ کردند؟ به جناب عزرائیل بگو بیاید تا من، با اخلاص و شوق تمام، جانم را تقدیم بکنم، زیرا که مردن در راه شریک زندگی خود را جاودانه ترین زندگی می دانم . این بار، دلی دؤمرول و همسرش، با هم در پیشگاه پروردگار به خاک دعا و نیاز می افتند. هر دو از خالق هستی می خواهند یا جان هر دو نفرشان را بگیرد و یا آنان را مورد بخشایش و عنایت های پایان ناپذیر خود قرار دهد. حضرت حق نیز گناه و جسارت بندگان توبه کرده ی خود را عفو می فرماید و به هر کدام ۱۴۰ سال عمر می بخشاید . اینجاست که شاعر بسیار بزرگ و نامدار و سراینده ی فقید معاصر آذربایجان، زنده یاد «بولوت قره چورلو- سهند» در کتاب «سازیمین سؤزو» می سراید : دئمک بیر قادینین عشقی- وفاسی تانری غضبینه غلبه چالدی دؤمرولون گول آچدی گونو- دونیاسی یوز قیرخ ایل یاشادی، یوز قیرخ ایل قالدی انسانلیق یوکسه لن ان اوجا یئرین بیر آدی سئوگی دیر، بیری محبت هر یانی آختاردیم من درین- درین آرایا بیلمه دیم باشقا حقیقت « والنتاین»، این روز عشق، وفاداری و دلدادگی پاک و حلال میان همسران جهان را گرامی می داریم و به عموم زنان و مردان متأهل و سرشار از وفا و صفا در هر نقطه از کره ی خاکی تبریک می گوییم. اما خود نیز در این میام حرفی برای گفتن داریم . مردمان غرب، بعد از پشت سر گذاشتن دوران تاریک و جهنمی موسوم به «سده های میانه» و پس از آغاز عصر «انقلاب صنعتی» در اروپا، توانستند نوعی «انقلاب فرهنگی» نیز پدید بیاورند و از آنجایی که بر تکنولوژی مدرن و رسانه های گروهی تسلط یافته اند، توانستند همه ی پدیده های دلخواه خود را «جهانی » بکنند، در حالی که در برخی موارد، ما بسیار بهتر از آنها را داشتیم . اینک در برابر واقعیت هایی قرار گرفته ایم که نمی توانیم آنها را به سود خود تغییر بدهیم. در «عصر اطلاعات»، زندگی می کنیم و کره ی خاکی بسیار پهناور روزگاران گذشته، اکنون تبدیل به یک «دهکده ی کوچک جهانی» شده است و با این سرعت پیشرفت ماهواره، اینترنت و سایر وسایل ارتباطی، بدون شک در آینده ی نه چندان دور، تبدیل به یک «خانه» خواهد شد . در چنین شرایطی، ما نیز «جهانی» باشیم و جهانی نیز بیندیشیم و مراسم « جهانی» و مربوط به همه ی انسان ها را گرامی بشماریم و خود نیز فعالانه در آنها شرکت نماییم. اما این جهانی شدن، هرگز نمی تواند و نباید ما را از ارزش ها و مراسم دینی، ملّی، قومی و فرهنگی ویژه ی خودمان دور سازد و با « خویشتن خویش» بیگانه نماید . به عنوان مثال و در همین موردی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، می توانیم و باید هم مراسم مربوط به «والنتاین» را باور کنیم و به اجرا دربیاوریم، ولی این حق مسلم را نیز برای خود قایل شویم که افزون به نام « جهانی»، یک نام «بومی» متعلق به خود را روی آن بگذاریم و مثلاً آن را « دؤمرولون وفالی قادینی گونو» و یا به طور خلاصه «سئوگی گونو» بنامیم .


دوشنبه ، ۱خرداد۱۳۹۶


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اویاقلیق]
[مشاهده در: www.oyaglig.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن