محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797750275
زبان اهل بهشت و جهنم چگونه است؟
واضح آرشیو وب فارسی:الف: زبان اهل بهشت و جهنم چگونه است؟
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۲۶
در حدیثی از امام رضا(علیهالسلام) آمده است که زبان اهل بهشت عربی است و زبان اهل جهنم مجوس میباشد، و حال آنکه این روایت ضعیف است و نمی تواند مبنای اعتقاد ما باشد. افراد ناآگاه از مبانی دینی، تلاش کردهاند با برداشت نادرست از احادیث، به دین مبین اسلام اهانت کنند؛ از اینرو در ادامه به یکی از این احادیث اشاره میکنیم و آن را مورد تحلیل قرار میدهیم. یک روایت ضعیف و بی سند از امام رضا(علیهالسلام) نقل شده است که از ایشان سوال کردند زبان اهل بهشت چیست؟ و ایشان پاسخ دادند که عربی است و از زبان اهل جهنم پرسیدند، ایشان پاسخ دادند که اهل جهنم با زبان مجوس با یکدیگر سخن میگویند.[۱] نکته اول: این حدیث از حیث سندی ضعیف است و مورد اعتنا نیست؛ زیرا تنها از یک مسیر نقل شده و در سلسله آن سند «ابو الحسن محمد بن عمرو بن علی بن عبد الله البصری» وجود دارد که مجهول الحال است.[۲] و در قسمت دیگری از سند «احمد بن جبله الواعظ» وجود دارد که هیچ کدام از رجالیون در مورد وی اظهار نظر نکرده است. نکته دوم: زمانی که به آیات قرآن مراجعه میکنیم، به این نکته راه مییابیم که در آخرت زبان مشترکی وجود دارد که تمام کسانیکه در آخرت هستند با یکدیگر سخن میگویند، آنچنان که در برخی از آیات به سخن گفتن اعضای بدن اشاره شده است مانند سخن گفتن ملائکه جهنم با دوزخیان: «وَ سیقَ الَّذینَ کَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ زُمَراً حَتَّى إِذا جاؤُها فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَتْلُونَ عَلَیْکُمْ آیاتِ رَبِّکُمْ وَ یُنْذِرُونَکُمْ لِقاءَ یَوْمِکُمْ هذا قالُوا بَلى وَ لکِنْ حَقَّتْ کَلِمَهُ الْعَذابِ عَلَى الْکافِرین [زمر/۷۱] و [آن روز] آنان که به خدا کافر شدند، فوج فوج به جانب دوزخ رانده شوند و چون آنجا رسند، درهای جهنم را به رویشان بگشایند و خازنان دوزخ به آنها میگویند: مگر پیغمبران خدا برای هدایت شما نیامده و آیات الهی را برایتان تلاوت نکردند و شما را از ملاقات این روز سخت نترسانیدند؟! جواب دهند: بلی ولیکن افسوس که ما به کفر و عصیان خود را مستحق عذاب [کردیم] و وعدهی عذاب برای کافران محقق و حتمی گردید.» حتی از سخن گفتن بهشتیان با اهل جهنم نیز سخن به میان آمده است مانند: «وَ نادى أَصْحابُ الْجَنَّهِ أَصْحابَ النَّارِ أَنْ قَدْ وَجَدْنا ما وَعَدَنا رَبُّنا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ ما وَعَدَ رَبُّکُمْ حَقًّا قالُوا نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَیْنَهُمْ أَنْ لَعْنَهُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمینَ [اعراف/۴۴] و بهشتیان، دوزخیان را آواز مى دهند که: «ما آنچه را پروردگارمان به ما وعده داده بود درست یافتیم؛ آیا شما [نیز] آنچه را پروردگارتان وعده کرده بود راست و درست یافتید؟» مىگویند: آرى، آنگاه ندا کنندهاى میان آنان صدا میزند: لعنت خدا بر ستمکاران باد.» پس با توجه به این آیات می توان به این حقیقت راه یافت که در آخرت زبان مشترکی وجود دارد که تمام گروهها در قیامت با آن سخن میگویند و چنین نیست که اهل بهشت زبان خاصی داشته باشند و اهل جهنم زبان دیگری؛ چرا که آیه قرآن بیان میکند بین بهشتیان و جهنمیان مکالمه صورت میگیرد، پس هم اهل بهشت و هم اهل جهنم به یک زبان صحبت میکنند گر چه نتوانیم تشخیص دهیم که این زبان چیست. در زمینه سخن گفتن در آخرت برخی از مفسران نظر خاصی دارند که میتواند برداشت جدیدی از این حدیث به ما بدهد که در ادامه به آن اشاره می کنیم. علامه طباطبایی(رحمهاللهعلیه) در تفسیر المیزان بین زبان دنیا اهل دنیا و اهل آخرت تفاوت قائل میشود و اینگونه میفرمایند: «سخن گفتن در دنیا به این معناست که انسان تلاش میکند با صوت و الفاظ، مطلبی را که در وجودش پوشیده و مخفی است به مخاطبش بفهماند، ولی اینگونه سخن گفتن در آخرت معنا ندارد؛ زیرا آخرت روز آشکار شدن چیزهایی است که انسان مخفی کرده است، به همین خاطر در آیات قرآن در مورد روز قیامت اینگونه بیان شده است «یَوْمَ تُبْلَى السَّرائِر[طارق/۹] روزى که نهفتهها در باطن انسان ظاهر مىشود.» و یا در آیه دیگری خداوند متعال اینگونه میفرماید:« فَیَوْمَئِذٍ لا یُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَانٌّ *…*یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسیماهُمْ فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصی وَ الْأَقْدامِ[الرحمن/۳۹-۴۱] در آن روز از گناه هیچ جن و انسى پرسیده نمیشود* …* مجرمین از چهرههایشان شناخته مىشوند، و موى سر و پاهایشان را مىگیرند و در آتش مىافکنند.»[۲] حال با توجه به بیان مرحوم علامه طباطبایی، حقیقت سخن گفتن در قیامت به معنای سخن گفتن با الفاظ برای بیان مافیالضمیر نیست، بلکه وجود خود افراد سخن ایشان است و در حقیقت حال و وضعیت افراد زبان و سخن ایشان است، اکنون با توجه به این مطلب، میتوان گفت بر فرض که روایت را بپذیریم باید کلام امام را اینگونه توجیه کرد: اگر در حدیث گفته شده است که بهشتیان با زبان عربی سخن میگویند: زبان عربی در لغت به معنای روشن و آشکار است[۳] و این به این معناست که بهشتیان بدون غل و غش و با وجود نورانی خویش که به خاطر ایمان الهی است با یکدیگر ارتباط دارند، آنچنان که خداوند متعال در قرآن ایمان به خویش را راهی برای نورانی شدن معرفی میکند و میفرماید: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور[بقره/۲۵۷] خدا یاور مؤمنان است و آنها را از تاریکى به روشنایى مىبرد.» در ادامه حدیث اگر گفته شده که جهنمیها با زبان مجوس با یکدیگر سخن میگویند، مقصود از مجوس «غیر عرب» نیست؛ بلکه به معنی قوم آتش پرست است و در اینجا امام با یک استعاره تلاش کرده است به مخاطب بفهماند که اهل جهنم به خاطر وضعیتی که در جهنم دارند، با زبان آتش با یکدیگر سخن میگویند، آنچنان که در آیات قرآن به این حقیقت اشاره شده است که فرد جهنمی خودش آتش و هیزم جهنم است نه این که آتش به وی داده شود به عنوان نمونه خداوند متعال می فرماید: «اِنَّکُمْ وَ ماتَعْبُدون مِن دون اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّم[نساء/۹۸] یعنى شما و آنچه از غیر خدا پرستش مىکنید، هیزمِ دوزخ است» و یا در آیه دیگر صراحتاً میفرماید: «فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتی وَقُودُهَا النَّاس وَ الْحِجارَهُ [بقره/۲۴] بترسید از آتشی که هیزمش مردم و سنگهاست.» آخرین نکته ای که لازم است به آن اشاره شود این است که نباید قوانین دنیا را با آخرت مقایسه کرد، زیرا همانگونه که در آیات آمده است روز قیامت روزی است که زمین و آسمان متحول میشوند و قوانین آنها نیز تغییر خواهد کرد. به همین خاطر است خداوند متعال در قرآن میفرماید: «یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ[ابراهیم/۴۸] در آن روز زمین به غیر زمین، و آسمانها(به آسمانى دیگرى) مبدل مىشود.» به همین خاطر اطلاعات ما نسبت به عالم آخرت بسیار کم است، زیرا که خداوند متعال در قرآن میفرماید: «عَلى أَنْ نُبَدِّلَ أَمْثالَکُمْ وَ نُنْشِئَکُمْ فی ما لا تَعْلَمُون[واقعه/۶۱] تا گروهى را به جاى گروه دیگرى بیاوریم و شما را در جهانى که نمىدانید آفرینش تازهاى بخشیم.»[۴] در نتیجه: بنا بر آیات قرآن، زبان مشترکی بین تمام موجودات در آخرت وجود دارد، گرچه ما به حقیقت آن زبان پی نبریم، و اگر شخصی این نکته را قبول کند که سخن گفتن در قیامت زبان حال است ــ بناء بر آنچه که علامه بیان کرد است ــ در این صورت این حدیث زبان حال گوینده خویش را بیان می کند. __________________________________ پینوشت [۱]. َحَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ بْنِ عَلِیِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْبَصْرِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ جَبَلَهَ الْوَاعِظُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْقَاسِمِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ عَامِرٍ الطَّائِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا(علیه السلام): أَلَهُ عَنْ کَلَامِ أَهْلِ الْجَنَّهِ فَقَالَ کَلَامُ أَهْلِ الْجَنَّهِ بِالْعَرَبِیَّهِ وَ سَأَلَهُ عَنْ کَلَامِ أَهْلِ النَّارِ فَقَالَ بِالْمَجُوسِیَّه/علل الشرائع، شیخ صدوق،کتاب فروشى داورى،۱۳۸۵ ش، ج۲، ص۵۹۳. [۲].معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواه، آیت الله خوئی، بی نا، بی جا،۱۴۱۳ ه. ق،ج۱۸، ص۸۴. [۲]. ر.ک. ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، دفتر انتشارات اسلامى، ۱۳۷۴ ه. ش،ج۱۱، ص۱۴. [۳]. مفردات ألفاظ القرآن، راغب اصفهانی، دار الشامیه، ۱۴۱۲ ه. ق، ص۵۵۷. [۴]. برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به نعمتهای بهشتی چگونه است؟ منبع:جام نیوز
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]
صفحات پیشنهادی
فرهاد اصلانی: دنیای ما را جهنم نکنید، بهشت پیشکشتان/ واکنش اینستاگرامی به آلودگی هوای خوزستان
فرهاد اصلانی دنیای ما را جهنم نکنید بهشت پیشکشتان واکنش اینستاگرامی به آلودگی هوای خوزستان فرهاد اصلانی بازیگر سینما و تلویزیون در صفحه اینستاگرام خود به اوضاع نابسامان و آلودگی شدید استان خوزستان واکنش نشان داد آفتابنیوز فرهاد اصلانی بازیگر سینما تلویزیون و تئاتلاهیری بیش از تحول اهل ریسک است/ شرح شیدایی به زبان بیگانه
گفتگو با امیرمهدی حقیقت لاهیری بیش از تحول اهل ریسک است شرح شیدایی به زبان بیگانه شناسهٔ خبر 3885955 - شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹ ۱۴ فرهنگ > شعر و ادب jwplayer display inline-block; امیرمهدی حقیقت میگوید جومپا لاهیری در آثار تازه خود نشان داده بیش از اینکه اهل تغییر و تحولجومپا لاهیری بیش از تحول اهل ریسک است/ شرح شیدایی به زبان بیگانه
گفتگو با امیرمهدی حقیقت جومپا لاهیری بیش از تحول اهل ریسک است شرح شیدایی به زبان بیگانه شناسهٔ خبر 3885955 - شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹ ۱۴ فرهنگ > شعر و ادب jwplayer display inline-block; امیرمهدی حقیقت میگوید جومپا لاهیری در آثار تازه خود نشان داده بیش از اینکه اهل تغییراعلام نام ورزشگاههای میزبانی ذوبآهن و الاهلی :: ورزش سه
اعلام نام ورزشگاههای میزبانی ذوبآهن و الاهلی کنفدراسیون فوتبال آسیا ورزشگاههای میزبان دیدار ذوب آهن اصفهان مقابل الاهلی عربستان را مشخص کرد به گزارش ورزش سه و به نقل از فارس بنا به گزارش روزنامه الجزیره عربستان کنفدراسیون فوتبال آسیا رسما ورزشگاههایی که میزبانی دیدگلستان میزبان کنگره شعر اهلبیت میشود
مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان گلستان میزبان کنگره شعر اهلبیت میشود شناسهٔ خبر 3897246 - یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹ ۴۵ استانها > گلستان jwplayer display inline-block; گرگان- مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان گفت کنگره شعر اهلبیت باهدف تقریب و تحکیم شیعه و سنی در منطقه برگزارحریف عربستانی ذوب آهن مقابل الشباب به پیروزی پر گل دست یافت به گزارش فانوس به نقل از فارس ، از هفته شانزدهم رق
سرویس ورزشی - حریف عربستانی تیم فوتبال ذوب آهن موفق شد در دیدار مقابل الشباب پیروزی پرگلی را بدست آورد به گزارش فانوس به نقل از فارس از هفته شانزدهم رقابت های لیگ فوتبال عربستان الاهلی حریف ذوب آهن ایران در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا میزبان الشباب بود و با نتیجه 3 بر یک پیماجرای توسل یک اهل سنت به حضرت زینب(س) - پایگاه تحلیلی خبری البرزبان
شیخ عبدالرحمن اجهورى مقرى در کتابش مشارق الانوار مى گوید که در سال 1170 هجری دچار مشکل بسیار سختى شدم و به روضه قبر مطهر و نورانی حضرت زینب س متوسل شدم به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبان حضرت زینب سلام الله علیها در پنجم ماه جمادی الاولی سال پنجم و یا ششم هجری یعنی دو یافیلم/خاطرات شهید بهشتی و آیت الله هاشمی از زبان محسن سرخو
فیلم خاطرات شهید بهشتی و آیت الله هاشمی از زبان محسن سرخو در این تصاویر روایت خاطرات شهید بهشتی و آیت الله هاشمی از زبان محسن سرخو عضو شورای شهر تهران را مشاهده می کنید حجم ویدئو 37 83M | زمان ویدئو 00 06 02 دانلود فایل ویدئویی لینک را کپی کنید دانلود فایل ویدئویی۱۳۹۵ ۱۱ ۱۲ ۱۳سرمربی سابق پرسپولیس چگونه خشم کادرفنی الاهلی را برانگیخت؟
سرمربی سابق پرسپولیس چگونه خشم کادرفنی الاهلی را برانگیخت تاریخ انتشار شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸ ۱۵ سرمربی پرتغالی سابق سرخهای پایتخت پس از بازی ال کلاسیکو عرب با اظهاراتش کادرفنی الاهلی مصر را خشمگین کرد به گزارش فارس اظهارات مانوئل ژوزه سرمربی سابق پرسپولیس که به عنو"مرزبانان" مردانی پولادین با نشان مهربانی بر دل
"مرزبانان" مردانی پولادین با نشان مهربانی بر دل معاون اجتماعی نیروی انتظامی در یادداشتی آورده است وقتی فداکاری و از جان گذشتگی های پلیس در اقصی نقاط کشور را می بینیم به معنای این جمله می رسیم که به واقع "امنیت اتفاقی نیست" امنیتی که هماره و در همه جا سایه ا-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها