واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کارگردان تئاتر: بخش به علاوه فجر نیاز به حمایت بیشتر دارد/مفهوم خانه دغدغه ذهنی من است تهران- ایرنا- کارگردان تئاتر معتقد است؛ بخش «به علاوه فجر» در جشنواره تئاتر فجر به تبلیغات و حمایت بیشتری برای آوردن تماشاگران به سالن ها نیاز دارد.
الهام یوسفی کارگردان نمایش «3600 ثانیه مردن» روز پنجشنبه درمورد دلیل انتخاب این متن به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: از زمانی که امیرحسین بهبانی نیا نوشتن این متن را آغاز کرد؛ من در روند کار بودم. ایده ای داشتم که دغدغه شخصی ام بود و نگارش اثر را با هم پیش بردیم. وی افزود: نمایش قبلی هم که کار کردم نوشته ای از نغمه ثمینی بود به نام «خانه» در کانادا؛ به دلیل اینکه از 16 سالگی به کانادا مهاجرت و 15 سال آنجا زندگی کردم، مفهوم خانه و اینکه آیا مفهومی انتزاعی یا واقعی است دغدغه من به شمار می رود و اینکه اساسا ما در کدام جغرافیا مطرح می شویم؟ کارگردان نمایش «خانه» در مورد مراحل آماده شدن این نمایش برای اجرا گفت: هنوز بعد از یک سال تمرین روی آن کار می کنیم. با آنکه اجرای عمومی را با همین شکل در مهر و آبان روی صحنه بردیم و برای فجر درخواست دادیم؛ باز هم قصد داریم آن را کامل تر کنیم. وی که دانش آموخته رشته معماری است، در مورد دلیل کامل نشدن این نمایش بعد از مدتی اجرای عمومی گفت: کمبودهای زیادی در اجرای این نمایش داشتیم مثلا قرار بود در خانه ای قدیمی اجرا شود و آکسسوار (وسایل صحنه) خاصی لازم داشتیم که به اجرا نرسید و من به عنوان یک کارگاه به آن نگاه می کنم و به نظرم می رسد جای بهتر شدن دارد.یوسفی در مورد یکنواخت بودن دیالوگ ها در نمایش «3600 ثانیه مردن» نیز گفت: نمایش مونولوگ به طور کلی دچار چنین یکنواختی است و متن باید در جاهایی جراحی شود. اما چون نویسنده فرد دیگری بوده تا حدی نمی توانم این کار را انجام دهم ولی تغییراتی در اجراهای بعدی خواهیم داشت. یوسفی در مورد دیگر اجراهای این نمایش گفت: این نمایش برای اجرا به زبان انگلیسی به جشنواره سولو /Solo United نیویورک در سپتامبر 2017 (شهریور/مهر 96) که معتبرترین جشنواره مونولوگ تئاتر به شمار می آید، دعوت شده است؛ ضمن اینکه به زودی در برلین در گالری فلینی نیز حدود یک ماه آینده اجرا خواهیم داشت.کارگردان «3600 ثانیه مردن» در مورد انتخاب بازیگر گفت: افرادی را در نظر داشتم؛ ولی وقتی اتفاقی با آوا علوی آشنا شدم، به نظرم رسید انتخاب خوبی است و هر چند وی بسیار جوان و دانشجوی رشته ادبیات نمایشی هستند؛ به نظرم بهترین فرد برای بازی بودند.وی در مورد جشنواره تئاتر فجر معتقد است: بخش به علاوه فجر که برای دومین سال در جشنواره حاضر است در تبلیغات و جلب کردن توجه تماشاگر موفق نبوده در حالیکه مسئولیت تبلیغات به عهده تماشاخانه است، جشنواره کمکی به آمدن تماشاگر به نمایش نمی کند و نیاز به حمایت بیشتر دارد.یوسقی در مورد ادامه فعالیت هایش گفت: روی یک تئاتر ضدجنگ کار می کنم که دوزبانه است، خودم نوشته ام با 4 بازیگر که با مشارکت دولت «کبک» و یک اسپانسر ایرانی تولید می شود و قصد دارم آن را تا اردیبهشت بعد روی صحنه ببرم.وی که چهار نمایش را در کانادا روی صحنه برده است در مورد تفاوت اجرای تئاتر در دو کشور گفت: تعریف کارگردان تئاتر آنجا فرق دارد و تئاتر وجهه ای دارد که باعث می شود هر کس سر جای خودش کار کند.یوسفی همچنین درمورد تئاتر کنونی ایران گفت: نسل نو تصور می کند هر نوع ساختارشکنی و خارج شدن از هر نظمی اتفاق است، در حالیکه اینطور نیست.وی ادامه داد: مفهوم هنر پست مدرن، کار آوانگارد را نفهمیده ایم، بین مفهوم تئاتر و پرفورمنس را از هم تمیز نمی دهیم ولی در واقع هنر نمایش در ایران به اندازه ای جای کار کردن دارد که نخواهیم تقلید کنیم.به گزارش ایرنا، نمایش «3600 ثانیه مردن» که با دو اجرا (دوشنبه/ چهارم بهمن 18 و 20) در تماشاخانه «دا» در بخش به علاوه فجر سی و پنجمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد؛ یکی از 10 نمایشنامه برگزیده جشنواره اعلام شده است.این نمایش، داستان زندگی دختری را روایت می کند که هفت دقیقه پس از به دنیا آمدنش، مادرش را از دست داده و زندگی او به شدت تحت تاثیر این اتفاق ناگوار قرار میگیرد. این نمایش، مونولوگی 45 دقیقهای تصویری هیستریک و غیرمعمول از دختری ارائه میدهد که وسواس کلمه دارد. کارگردان در «3600 ثانیه مردن» با استفاده از ویدئو آرت و پروژکشن مپینگ، نوعی تئاتر چندرسانهای را روی صحنه میبرد.فراهنگ**9157**1027** خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار دهنده: جواد دهقانی
07/11/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]