تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821167944




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

- نگاه کردن به افراد بخیل ممنوع


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

راسخون : غیبت در این مورد آزاد: لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم و کان الله سمیعا علیما (148/ نساء) استثنایی که خداوند در این آیه فرموده –یعنی به کسی که ستم به او شده، اجازه داده که بدی های ستمگر را اظهار کند-  به این معنی نیست که مظلوم اجازه دارد تمام بدی های ظالم را به هر نحو اعلام کند و به قول معروف هر چه از دهانش درآمده به او بگیود؛ بلکه به این معناست که کسی که به او ظلم شده، اجازه دارد در همان مورد خاص سکوت نکند و برای گرفتن حقش بدی و ظلم ظالم را با صدای بلند آشکار کند و صفات بد او را که با ظلمش ارتباط دارد، به زبان آورد. بنابراین یکی از موارد جواز غیبت، دادخواهی و اعلام مظلومیت است. احادیث مربوطه: امام صادق(ع): ستمگر و یاری دهنده او و کسی که به ستم او راضی باشد، هر سه در ستم شریکند. پیامبر اکرم(ص): از دعای ستمدیده بترسید، گرچه کافر باشد، زیرا هیچ چیز مانع دعای مظلوم نمی شود. امام علی(ع): کارگرترین تیرها، دعای ستمدیده است. بیماری مهلک بشر: فبما نقضهم میثاقهم لعنهم و جعلنا قلوبهم قسیه...(13/ مائده) کلمه قساوت به معنای سختی است و برای سنگ سخت به کار می رود. به کار بردن این کلمه در مورد قلب، بیانگر نداشتن تواضع و خشوع در برابر حق و تأثیر پذیری در برابر مهربانی می باشد. احادیث مربوطه: امام صادق(ع): خداوند متعال به موسی وحی فرستاد که: «ای موسی، از زیاد شدن اموال خوشحال مباش و یاد مرا در هیچ حال ترک نکن؛ چرا که زیاد شدن مال غالباً موجب فراموش کردن گناهان می گردد و ترک یاد من موجب قساوت قلب می شود.» امام علی(ع): اشک ها خشک نمی شود مگر به خاطر سختی دل ها و دل ها سخت و سنگین نمی شود مگر به خاطر فزونی گناه. امام علی(ع): نگاه کردن به شخص بخیل، دل را سخت می گرداند. کشتن یک بیگناه، مانند کشتن همه انسان هاست: من اجل ذلک کتبنا علی بنی اسرائیل انه من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فی الارض...(32/ مائده) هر انسان حقیقتی را همراه خود دارد که آن انسانیت است. تمام انسان ها در این حقیقت با هم مشترکند و بین یک نفر و افراد یدگر از این نظر تفاوتی نیست. خداوند می خواهد این حقیقت باقی بماند تا عبادت او برای همیشه بر روی زمین ادامه داشته باشد. از طرفی عمر انسان ها کوتاه است و باید انسان ها یکی پس از دیگری زندگی کنند تا این حقیقت ادامه پیدا کند؛ حال اگر کسی بدون دلیل انسان بی گناهی را بکشد، حقیقت انسانیت را مورد تعرض قرار داده و با درخواست خدا مخالفت کرده است؛ چرا که خدا می خواهد انسانیت ادامه پیدا کند، اما آن شخص انسانیت را کشته است اگر چه یک نفر را کشته باشد. احادیث مربوطه: پیامبر اکرم(ص): بیگمان اگر همه دنیا نابود شود، نزد خدا اهمیتش کمتر از خونی است که به ناحق ریخته شود. امام باقر(ع): هر کس عمدا مؤمنی را بکشد، خداوند متعال همه گناهان را برای او ثبت کند و مقتول از گناهان پاک شود. امام صادق(ع): در پاسخ به این پرسش که: اگر مؤمن عمدا مؤمنی را بکشد آیا توبه دارد؟ فرمود: اگر به خاطر ایمانش او را کشته باشد توبه ندارد، ولی اگر از روی خشم یا به انگیزه امری از امور دنیا بکشد، توبه اش این است که قصاص شود. پاداش چشم پوشی از قصاص و کتبنا علیهم فیها ان النفس بالنفس و العین بالعین و الانف بالانف و الاذن بالاذن و... (45/ مائده) در ذیل این جمله از آیه می فرماید: و اگر کسی آن را ببخشد و از قصاص صرف نظر کند، کفاره گناهان او محسوب می شود. احادیث مربوطه: امام صادق(ع): به همان مقدار که شخص از قصاص جراحت و غیر جراحت صرفنظر کند و محکوم را ببخشد گناهانش بخشیده می شود. پیامبر اکرم(ص): هر که از (قصاص) خونی گذشت کند او را پاداشی جز بهشت نباشد.   پیامبر اکرم(ص): هیچ مرد مسلمانی نیست که به قسمتی از بدنش آسیبی وارد شود و از قصاص آن درگذرد، مگر اینکه خداوند به سبب آن یک درجه بالایش برد و یک گناه از او بزداید. مسخ: قل هل انبئکم بشر من ذلک مثوبه عندالله من لعنه الله و غضب علیهم و جعل منهم القرده و الخنازیر و عبدالطغوت...(60/مائده) این جمله از آیه که می فرماید: «و از آنها میمون ها و خوک هایی قرار داده» به موضوع مسخ یعنی تغییر شکل انسان و  تبدیل شدن او به حیوان اشاره دارد. مسخ برداشته شدن پرده از چهره باطنی انسان های گنهکار در همین دنیاست که به صورت محدودی در این مرحله از جهان هستی انجام شده است. اما این پرده برداری به صورت گسترده تر در زندگی پس از مرگ و به صورت عمومی در قیامت خواهد بود. قرآن کریم در چند مورد به مسخ اصحاب سبت و تبدیل شدن آنها به میمون و بوزینه اشاره کرده است از جمله در آیه 65 سوره بقره. در روایتی نقل شده است که شخصی به نام ابوبصیر در موسم حج به امام صادق (ع) عرض کرد: چقدر حج گزار زیاد است! سپس امام به خواست خدا پرده را از چشم ابوبصیر کنار زد و چون او به جمعیت حج گزار نگاه کرد، در میان حیواناتی گوناگون، اندکی انسان دید.        





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 320]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن