تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836648797
رسالهای در باب نگونسازی طبیعت آدمی
واضح آرشیو وب فارسی:الف: رسالهای در باب نگونسازی طبیعت آدمی
دکتر علی غزالی فر*؛ 15 آبان 1395
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۲
«رسالهای درباره طبیعت آدمی» (کتاب اول: در باب فهم) نویسنده: دیوید هیوم مترجم: جلال پیکانی ناشر: ققنوس، چاپ اول 1395 360 صفحه، 32000 تومان «از چاپخانه مرده به دنیا آمد». این سخن خود دیوید هیوم (1711-1776) در زندگینامه خودنوشتش در مورد «رسالهای درباره طبیعت آدمی» است. این کتاب اولین و مفصلترین اثر فلسفیاش است و هیوم در اوج جوانی، هنگامی که حدود 27 سال داشت، آن را منتشر کرد. او انتظار داشت که این رساله بهخاطر مطالب جنجالی، غوغایی بهپا کند و باعث شروع مناقشات فراوان و گستردهای شود و از این طریق همگان او را بشناسند و مشهور گردد. اما برخلاف انتظارش، هیچکس به آن توجهی نکرد. بیتوجهی به این اثر تا آخر عمر نویسنده ادامه داشت و او همیشه از این اثر خود با عنوان «رساله نگونبخت» یاد میکرد. اما پس از مرگ هیوم همه چیز دگرگون شد. توجه و اهتمام به این رساله روزبهروز بیشتر شد. برای مثال، ایمانوئل کانت (1724-1804)، یکی از بزرگترین فیلسوفان تاریخ، در مقدمه یکی از آثارش نوشت: «من به صراحت اعلام میکنم که این هیوم بود که برای اولینبار مرا از خواب جزمیت بیدار کرد». آنچه کانت را بیدار کرد، مباحث همین رساله بود. امروزه نیز همگان پذیرفتهاند که این کتاب یکی از آثار کلاسیک و بسیار مهم در تاریخ فلسفه غرب است. البته هیوم آثار متعددی در زمینههای مختلفی نگاشت و منتشر کرد؛ فلسفه، اخلاق، سیاست، تاریخ، ادبیات. اما بسیاری از فیلسوفان بهترین اثر هیوم را همین رساله میدانند؛ زیرا اولا مباحث معرفتشناسی او در این رساله به نوعی زیربنای همه مباحث دیگر اوست؛ و ثانیا مهمترین نقش و مساهمت هیوم در تاریخ اندیشه به این دلیل است که او بدیهیات و مبناییترین اصول فلسفی را مورد نقد جدی قرار داد و آنها را در شک و تردید فرو برد و غرق کرد و بر باد داد. همه این مباحث نیز در همین رساله مطرح شدهاند. اما این رساله چه مباحثی داشت که اینگونه اثرگذار شد و چنین جایگاهی پیدا کرد؟ اصلا موضوع رساله چیست؟ موضوع رساله انسان یا طبیعت انسان است. هیوم در پی آن است که گونهای «علم انسان» یا انسانشناسی تجربی را بنیان نهد. از نظر او چنین علمی تاکنون ایجاد نشده است، در حالی که لازم است و ضروریترین دانش همین علم است؛ زیرا هیوم شناخت انسان را زیربنای همه شناختهای دیگر میداند. به عبارت دیگر انسانشناسی را زیربنای همه دانشها میداند. همه علوم با طبیعت انسان ارتباط پیدا میکنند. نه تنها علومی همچون اخلاق، سیاست، منطق، نقادی و.... مربوط به طبیعت انسان میشوند، بلکه حتی علومی همچون ریاضیات، فیزیک و دین نیز همینگونه هستند. بنابراین شناخت انسان بنیان و بنیاد همه علوم است. به همین دلیل اگر نگاه و دیدگاهی که به طبیعت انسان وجود دارد تغییر کند، باعث میشود که همه علوم بهطور اساسی دگرگون شوند. روشی نیز که برای تحقق چنین علم نوینی لازم است، فقط تجربه است؛ حس، مشاهده. او به این روش کاملا پایبند است و آن را به نهایت نتایج منطقی آن میرساند. البته هیوم ادعا نمیکند که توانسته آرمان علم انسان را بهطور کامل محقق کند. او متواضعانه اعلام میکند که فقط این مسیر را آغاز کرده است و تلاشهای خود را فتح بابی میداند که خوانندگان و آیندگان آن را پیش ببرند و تکمیل کنند. برای این منظور، رساله به سه قسمت یا سه کتاب تقسیم شده است: فهم (understanding)، عواطف (passions) و اخلاق (morals). این تقسیم سهگانه به این دلیل است که هیوم این سه مورد را سه بعد اصلی طبیعت آدمی میداند. مهمترین قسمت نیز، کتاب اول است که در باب فهم نام دارد. هیوم در این قسمت به مباحثی میپردازد که میتوان آنها را مباحث معرفتشناسی نامید؛ مباحثی که سازوکار فهم و ادراک انسان را بررسی میکنند؛ یعنی در این قسمت جنبه فهم و ادراک طبیعت آدمی مورد بررسی واقع میشود. این قسمت، که اینک بهطور مستقل و مجزا به فارسی ترجمه شده است، از چهار بخش تشکیل شده است که عناوین آنها به ترتیب عبارتند از: بخش اول: درباره تصورات، منشأ، ترکیب، پیوند، انتزاع و سایر اوصاف. بخش دوم: درباره تصورات مکان و زمان. بخش سوم: درباره معرفت و احتمال. بخش چهارم: درباره نظامهای فلسفی شکاکانه و سایر نظامهای فلسفی. بخش اول علیرغم اینکه کوتاهترین بخش کتاب است، اما مهمترین بخش بهشمار میآید؛ زیرا در همین بخش است که هیوم مبنای اصلی خود را برای بررسی همه موضوعات و مسائل مطرح میکند. او در ابتدای این بخش همه ادراکات انسان را به دو بخش تقسیم میکند: انطباعات (impressions) و تصورات (ideas). از میان این دو نیز، انطباعات اصلی و اساسی بوده و تصورات مبتنی بر آنها هستند. از نظر هیوم هر ادراکی که برای آدمی حاصل میشود، باید در نهایت به انطباعات بازگردد؛ یعنی ریشه همه تفکرات و شناختهای ما به تواناییمان برای داشتن ادراکات حسی بازمیگردد که ابتدا به صورت انطباعات و در مرحله بعد به صورت تصورات حاصل میشود. حال از آنجایی که انطباعات نیز فقط بر اثر حس و تجربه بهدست میآیند، بنابراین هر معرفت غیرتجربی بیاعتبار است. از طرفی، حس و تجربه از هیچ کلیت و ضرورتی برخوردار نیست و لذا هیچ یقینی در آن وجود ندارد. لذا نتیجه نهایی آن است که همه معرفت بشری در همه ساحتها مشکوک و متزلزل است و انسان راهی به شناخت قطعی و یقینی هیچ واقعیتی ندارد. اینگونه است که فلسفه هیوم در نهایت به شکاکیت منجر میشود. البته در بخش اول مباحثی درباره حافظه، تخیل، انواع نسبتها، حالات و جواهر و برخی تصورات انتزاعی دیگر نیز وجود دارد. از عنوان بخش دوم نیز بهخوبی میتوان فهمید که در این قسمت مکان و زمان موضوع اصلی پژوهش هستند. اما علاوه بر این دو مورد، مطالبی در مورد برخی امور دیگر همچون نقطه، خط، سطح، جسم، وجود و... نیز مطرح میشود. بخش سوم طولانیترین قسمت کتاب است. هیوم در بخشهای قبلی به انواع اندیشههای منفرد پرداخت. اینکه میخواهد انواع گوناگون ربط و اتصال اندیشهها را با یکدیگر بررسی کند. به همین دلیل این بخش به اصول و قواعد معرفت اختصاص یافته است که از همه مهمتر سه قاعده مشابهت، معیت زمانی و مکانی، و علیّت. هدف اصلی او در این بخش بررسی سازوکار معرفت و باورهای انسان در مورد روابط میان امور مختلف است؛ بهویژه اصل یا قانون علیت که بهطورمفصل مورد بررسی واقع میشود. از نظر هیوم مسئله علیّت مهمترین موضوع بحث در مورد درک و فهم انسان است؛ زیرا قطعیترین باورهای ما به اصل یا قاعده علیّت مربوط میشود. اما او با تحلیلهای مفصلاش درصدد است نشان دهد که اصل علیّت هیچ مبنای درستی ندارد و تمامی باورهای مبتنی بر آن نیز مخدوش هستند. نتیجه این مباحث آن است که روابط میان علتها و معلولهایشان به هیچوجه کلی و ضروری نیستند. اصلا علیت واقعی و حقیقی در کار نیست. آنچه که گمان میکنیم یک رابطه علّی-معلولی است، چیزی جز باور به یک عادت نیست که از هیچ کلیت و ضرورتی برخوردار نیست. دیدگاه هیوم در باب علیّت در طول تاریخ فلسفه بیشترین اثر را داشته است و همه را به دردسر و تکاپو انداخته است. همچنین از نظر هیوم شناخت قطعی و یقینی به آن صورت که فیلسوفان کلاسیک یا حتی فیلسوفان مدرنی همچون دکارت، اسپینوزا و لایبنیتس مدنظر دارند، به هیچ وجه ممکن نیست. و معرفت انسان در بهترین حالت فقط و فقط احتمالی است. به همین دلیل در اینجا مباحث گوناگونی را در باب احتمال طرح میکند؛ برای مثال احتمال شانس، احتمال علل، احتمال غیرفلسفی. هیوم در بخش شکاکیت، شک را در عقل و حواس بررسی میکند. سپس به شکاکیت در تاریخ فلسفه میپردازد و آن را در فلسفه باستان و فلسفه جدید واکاوی میکند. در کنار این مباحث، به مسئله مهم غیرمادی بودن نفس انسان و نیز وحدت هویت فردی نیز میپردازد و هر دو را ویران میکند. به عبارت دیگر هیوم نه تنها در باب جهان خارج و همه امور مربوط به آن تشکیک میکند، بلکه جهان درون را نیز متلاشی میکند؛ زیرا از نظر او انسان نه تنها نفس غیرمادی ندارد، بلکه اساسا حتی هویت فردی واحد و ثابتی هم ندارد و هر انسانی مجموعهای از انواع گوناگون و تعداد فراوان ادراکات و تصاویر و احساسات است. «من» یا «خود» به معنای چیزی غیر از همه این موارد که وجود جدا و مستقلی داشته باشد، وهم و خیالی بیش نیست. بیجهت نیست که آخرین قسمت این کتاب، با این جمله پایان مییابد: «من هنوز چیزی جز یک شکاک نیستم». این شکاکیت همچنان ادامه دارد و دامنه تاثیر هیوم به کانت منحصر نمیشود. فیلسوفانی همچون نیچه (1844-1900)، تئودور آدورنو (1903-1969)، ژیل دولوز (1925-1995) و بسیاری دیگر نمونههای فیلسوفانی هستند که در زمینههای مختلف تحت تاثیر او واقع شدند. همچنین علاوه بر فلسفه و فیلسوفان، بر شخصیتهای مهمی همچون یوهان گئورگ هامّان (1730-1788) تاثیر گذاشت و در جریان رمانتیک نیز بیتاثیر نبود. اثرگذاری او همچنان ادامه دارد و در سایر عرصهها، همچون هنر و اخلاق، نیز راه پیدا کرده است. این غول شکاکیت همچنان در میان ما همچون شبحی سرگردان حضور دارد. به همین دلیل نمیتوان این فیلسوف را نادیده گرفت، حتی اگر با آراء و نظریات فلسفی او موافق نباشیم و آنها را یکسره نادرست بدانیم. به هر حال مسائل و پرسشهایی که هیوم مطرح کرده است، همچنان اهمیت خود را دارند. گو اینکه لازم است پاسخهایی دیگر برای آنها تدارک دید. * دکترای فلسفه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]
صفحات پیشنهادی
تصاویر کاربران؛ از قلعه فلک الافلاک لرستان تا قلعه بابک استان آذربایجان شرقی تا طبیعت شبانكاره كرمانشاه و غروب
تصاویر کاربران از قلعه فلک الافلاک لرستان تا قلعه بابک استان آذربایجان شرقی تا طبیعت شبانكاره كرمانشاه و غروب آفتاب خلیج فارس کاربران عصرایران تصاویری جالب و دیدنی از سراسر کشور برای کانال عصرایران در تلگرام ارسال کرده اند که برخی از این تصاویر را در ادامه می بینید تاریخ انتشاطاهری: بابت آن اظهارات به چوک تذکر دادهایم
خبرگزاری فارس علیاکبر طاهری در خصوص اظهارات منتسب به سرتن چوک مربی تیم فوتبال پرسپولیس در اینستاگرام و جنجالهایی که بعد از گفتوگوی خصوصی او با یک هوادار درباره بازی کردن رامین رضاییان در تیم ملی به وجود آمده گفت باشگاه پرسپولیس باید در آرامش به کار خود بپردازد و اساسا نبایدآن آدمی که آمد و گفت «خس و خاشاک»، به مردم اهانت کرد / او باعث شد افراد به خیابان ها بیایند / آن فردی که گفت د
قائم مقام وزیر کشور آن آدمی که آمد و گفت خس و خاشاک به مردم اهانت کرد او باعث شد افراد به خیابان ها بیایند آن فردی که گفت در انتخابات اخیر مجلس تخلف شده سندی نداشت محمدحسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور گفت آن آدمی که آمد و گفت خس و خاشاک او هم به مردم اهانت کرد و همان اهفواید حباب سازی برای کودک
حباب سازی از قدیم الایام بازی محبوب خردسالان بوده است می خواهیم از فواید و تاثیرات مثبت این بازی برای خردسالان بدانیم بازی با بادکنک و چیدن آن ها بازی با چوب کبریت به صورت ساخت اشکال تهیه اشکال هندسی به رنگ های مختلف آشنایی با مدل برگ های مختلف درختان باعث ایجاد هیجان و برانگیختنباباحاجی عزیز همه بود
باباحاجی عزیز همه بود هر بار که ریحانه و فاطمه کوچک به طرف قاب عکس باباجی میروند و با ذوق و شوقی کودکانه روی او را میبوسند سکوت سنگین اتاق شکسته میشود ریحانه بیا آفرین باباجی را بوسیدی بیا بغلم فاطمه جان بیا بغل بیا به گزارش فرهنگ نیوز هر بار که ریحانه وطاهری: بابت آن اظهارات به چوک تذکرات لازم را دادهایم
طاهری بابت آن اظهارات به چوک تذکرات لازم را دادهایم سرپرست باشگاه پرسپولیس گفت یکسری مطالب نباید منعکس شود اما ما به مربی تیم تذکرات لازم را دادهایم تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم به گزارش نامه نیوز علیاکبر طاهری در خصوص اظهارات منتسب به سرتن چوک مربی تیم فوتبال پرسپولیس درباب دیلن به تماسهای مسئولان نوبل جواب نمیدهد
چند روز پس از اعلام نام باب دیلن به عنوان برنده نوبل ادبیات فرهنگستان سوئد هنوز موفق نشده با این خواننده سرشناس ارتباط برقرار کند حتی هنوز مشخص نیست که دیلن جایزه را میپذیرد یا نه به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرآنلاین فرهنگستان سوئد اعلام کرد که از تلاش برای برقراری ارتموافقت با انتقال اموال بابک زنجانی به وزارت نفت/آخرین وضعیت پرونده فاجعه منا
دادستان تهران مطرح کرد موافقت با انتقال اموال بابک زنجانی به وزارت نفت آخرین وضعیت پرونده فاجعه منا تهران - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب تهران با انتقال اموال بابک زنجانی به ماخذ دو هزار میلیارد تومان به وزارت نفت موافقت کرد به گزارش ایرنا از اعلام روز سه شنبه روابط عمومی دااظهارات زنگنه درباره ادعای وجود اموال بابک زنجانی در دوبی و ترکیه
اظهارات زنگنه درباره ادعای وجود اموال بابک زنجانی در دوبی و ترکیهتاریخ انتشار سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۷ ۲۵ روزنامه شرق نوشت «کسی که دیکته ننوشت هیچ غلطی ندارد» ديروز در دومين کنگره راهبردی نفت و نیرو معاوناول رئيسجمهور با اشاره به اين ضربالمثقاتل: رفیق ناباب دستم را به خون آلوده کرد
روزنامه ایران پسر جوان که به اتهام قتل به قصاص محکوم شده بود پس از تحمل شش سال زندان و پرداخت دیه 500 میلیون تومانی از قصاص رهایی یافت وی صبح دیروز با حکم قضات شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران آزاد شد در این ماجرا که سال 88 در خیابان رسالت رخ داد پسر 16 سالهای ب-
گوناگون
پربازدیدترینها