واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشست نقد و بررسی سریال «برادر» در فرهنگسرای رسانهافشار: دغدغههای شخصیتهای «برادر» به سلیقه من نزدیک بود/ قادری: نمیخواستم با اعصاب مخاطب بازی کنم
کارگردان سریال «برادر» گفت: احساس کردم این سریال بسیاری از دغدغهها و مسائل امروزی را که به سلیقه و علاقه من نزدیک است در خود جای داده است.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی سریال رمضانی «برادر» عصر روز گذشته با حضور (آرش قادری) نویسنده، (جواد افشار) کارگردان و (سوگل طهماسبی) بازیگر این سریال در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. غلامعباس فاضلی منتقد این نشست در ابتدای صحبتهای خود گفت: با وجود اینکه پیش زمینه خوبی نسبت به سریالهای تلویزیونی نداشتم، اما این سریال توانست رفته رفته مرا مجذوب خود کند. البته برخی از مخاطبان و منتقدان نتوانستند با این سریال ارتباط برقرار کنند و این موضوع به دلیل تازه بودن نوع این سریال بود. وی با اشاره به ژانرهای سریال سازی در ماه رمضان نیز بیان داشت: در حوزه سریالسازی ماه رمضان با چهار-پنج ژانر مواجه هستیم که شاید بتوانیم از آن به عنوان کهن الگو یاد کنیم. البته سریال «برادر» جزو هیچکدام از این ژانرها قرار نمیگیرد. یکی از الگوها الگوی برزخ، سفر برزخی و سفر در زمان است. الگوی دیگر هبوط شیطان بر روی زمین و به هم ریختن مناسبات جامعه و تغییر رفتار، الگوی سوم نهفته شدن گنجی در مسجد و یا مکانهای اینچنینی و الگوی دیگر انتقاد از خانوادههای مذهبی که دچار لغزش میشوند و الگوی آخر هم کمدیسازی است. وی ادامه داد: سریال «برادر» از هیچ کدام از این الگوها پیروی نکرده است. در واقع باید بگویم این سریال جزو معدود آثار نمایشی است که درباره مفاهیم اخلاقی و انسانی صحبت میکند. «برادر» میخواهد ما را به زمانی ببرد که احترام به بزرگتر، غیرت مرد بودن از جمله مفاهیم ارزندهای بود که حالا به کلی فراموش شده است. در ادامه این نشست نقد و بررسی جواد افشار کارگردان سریال «برادر» در ابتدای صحبتهای خود گفت: فیلمنامه این سریال را نعمت چگینی برای من فرستاد و من نیز از آنجایی که آرش قادری را میشناختم، به قلم وی اعماد داشتم. بنابراین احساس کردم این سریال بسیاری از دغدغهها و مسائل امروزی را که به سلیقه و علاقه من نزدیک است در خود جای داده است.
آرش قادری، نویسنده این سریال نیز با اشاره به آخرین نوشته خود گفت: قصه «برادر» را مدتها پیش با توجه به دغدغهای که داشتم،به نگارش درآوردم و پیشنهادی شد که به سمت آن رفتم. دقیقا همزمان با این موضوع ماجرای برنج و آلودگی آن پیش آمد و با اینکه در ابتدا این موضوع برایم جذابیت نداشت و معتقد بودم فضای دراماتیک ندارد، اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم که چندان هم به قصهام بیربط نیست. نعمت چگینی، تهیهکننده سریال «برادر» نیز با اشاره به ساخت این سریال گفت: از همان ابتدا قصد داشتم تا به دنبال قصهای جذاب و مربوط به موضوع روز جامعه روم. در ادامه مدیر فیلم و سریال شبکه 2 آرش قادری را به من معرفی کردند. با ایشان که صحبت کردم، متوجه شدم فیلمنامه خوبی در دست دارند و این در شرایطی بود که موضوع قاچاق برنج پیش آمده بود و همین مسائل ما را به ساخت این سریال ترغیب کرد. وی در همین زمینه ادامه داد: از همان ابتدا که ایده برنج مطرح شد، این احساس را داشتیم که ممکن است مخاطب آن را پس بزند و ما را دچار مشکل کند و بر همین اساس تحقیقهای فراوانی را در اینباره انجام دادیم. البته حمایت مالی اسپانسرمان نیز از قسمت پنجم و ششم با ما وارد همکاری شد. در کل موضوع سریال ما حمایت از تولیدات داخلی بود. سوگل طهماسبی بازیگر سریال «برادر» در بخشی از صحبتهای خود گفت: در سریالهایی نظیر: کیمیا و ... با جواد افشار همکاری کردم و با خواندن فیلمنامه متوجه شدم که نقش مریم را دوست دارم و توانستم ارتباط خوبی با آن برقرار کنم و سعی کردم بازی قابل قبولی را از خود بر جای بگذارم که خوشبختانه نتیجه خوبی را هم در برداشت. فاضلی منتقد این نشست با اشاره به وضعیت و روند سریالهای ماه رمضان از قسمت 15 به بعد نیز گفت: اکثر سریالهای ماه رمضان در قسمتهای پانزدهم به بعد دچار یک اعصاب خوردی و اوج تلخی میشوند و سپس در قسمتهای پایانی به خوبی و خوشی تمام میشود که سریال «برادر» از این قاعده مستثنی بود.
قادری نویسنده «برادر» در ادامه بیان داشت: بازی با اعصاب تماشاگر کار سختی نیست. اما من سعی کردم به صورت آگاهانه قصه را به این حیطه نکشانم. ادای احترام به بزرگترها مهمترین نکته در این سریال بود. همچنین نمیخواستم با اعصاب تماشاچی بازی کنم و مایل بودم سریال را به صورت واقعی پیش برم. مثلا اینکه در زندگی واقعی حتما همه آدمهای بد به سزای اعمالشان نمیرسند و آدم خوب هم به نتیجه خوب نمیرسد. تلاشم این بود که این واقعیت جامعه را به درستی به نمایش بگذارم. طهماسبی نیز با اشاره به ویژگیهای نقش مریم در این سریال گفت: شخصیت همه ما در زندگی چند بُعد دارد. مثلا در خانه نقشی داریم و در محیط کار نقشی دیگر. این نقش هم مانند بقیه نقشهای واقعی بود. اما نکتهای که برای خودم خیلی جالب بود و همه میگفتند، رابطه خوب مریم و مسعود به عنوان خواهر و برادر بود که خیلی خوب درآمد. متاسفانه ما امروز میبینیم که این رابطه دچار یک خلاء شده است و رابطه خواهر و برادری به این نحو کمتر دیده میشود. این نقش را میتوان تلنگری دانست به همه این رابطه تا بلکه مستحکمتر شود. وی ادامه داد: برای شناخت بیشتر این نقش، مدتی به ساختمان روزنامه همشهری رفتم و به حرکات خبرنگارها و سرعتی که در انجام کارهایشان داشتند دقت کردم و از نزدیک در جریان کار خبرنگاری قرار گرفتم. البته قبلا هم گفتم ما بواسطه شغلمان خیلی هم از فضای خبرنگاری دور نیستیم و هر روز با خبرنگاران متعددی در ارتباط هستیم. جواد افشار درباره انتخاب بازیگران برای سریال «برادر» بیان داشت: مهمترین بخش کارگردانی همین انتخاب بازیگر است. خیلی وقتها کلیشهها شما را در انتخاب بازیگر غرق میکند. برای مثال حسن پورشیرازی دوست داشت که نقش بهرام را که یک نقش منفی بود بازی کند، اما من توانستم او را قانع کنم که حاج احمد را که نقشی مثبت بود بازی کند. در واقع من بعد از خواندن فیلنامه بازیگران را در ذهن خودم میچینم و برای حضور بازیگر مورد نظرم پافشاری بسیاری میکنم و فکر میکنم سریال «برادر» در بهترین شکل در انتخاب بازیگران صورت گرفت و خدا را بابت این قضیه شاکرم. این کارگردان در ادامه افزود: همیشه بر اساس نقشهیاب فیلمنامه حرکت میکنیم. البته قبل از هر سکانس درباره آن با هم صحبت میکنیم و آن را به چالش میکشیم. بعد از آن تحلیل موقعیتها و نقشها سراغ دیالوگها میرویم. البته تلاشمان این است که سطر به سطر به فیلمنامه وفادار باشیم، اما در بعضی جاها با نظر نویسنده برخی دیالوگها را تغییر میدادیم. پایان بخش این برنامه تقدیر از عوامل به همراه اهدای لوح تقدیر توسط فرهنگسرای رسانه بود و دقایقی از پشت صحنه سریال نیز برای حاضران پخش شد. انتهای پیام/
95/04/22 :: 10:40
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]