محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829197809
اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصادی
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصادی تهران - ایرنا- پایگاه خبری خبرآنلاین در یادداشتی نوشت: اگر بگوییم "اقتصاد و فرهنگ" یک بحث فلسفی کلان می شود که البته بازتاب روی اقتصاد فرهنگ نیز دارد. اما وقتی بحث "اقتصاد فرهنگ" است بحث روشن و مشخصی است. در کل در بحث های نظام سازی وقتی صحبت از خرده نظام های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی به وجود می آید عنصر اصلی و خط دهنده و معنایی را فرهنگ می دانند، به معنایی یک عنصر فکری و اندیشه ای است و عنصر انطباقی و رافع نیازهای انسانی را اقتصاد می دانند.
در ادامه این یادداشت به قلم عماد افروغ می خوانیم: سوال اصلی که قرار است در این نوشتار به آن بپردازیم این است که چه نسبتی بین فرهنگ و اقتصاد وجود دارد؟ و آنجایی که نظامهای ارزشی عمل کننده است و پیش برنده سیاست است. بنده شخصا این دیدگاه را بیش تر میپسندم.همواره گفته ام که این فرهنگ است که باید به سیاست، یا اقتصاد و سود، خط بدهد. در یک تقسیم بندی اشاره کردم که حتی ممکن است بنا به ملاحظات و مصلحت هایی تقدم رتبی را به سیاست و اقتصاد بدهیم اما تقدم ارزشی از آن فرهنگ و مولفه های مربوط به آن است. این تقدم ارزشی باید همواره بر تقدم رتبی سایه بیندازد، یعنی ما نباید به هر ارزش به اقتدار برسیم و یا به سود برسیم. حال ممکن است این سوال مطرح شود که اقتصاد کجا باید به فرهنگ توجه کند و سایه تقدم ارزشی را بر خود احساس کند؟پاسخ این سوال بحث قناعت است. یعنی اگر اقتصاد قرار باشد فرهنگی باشد؛ باید توجه به قناعت داشته باشد. یعنی این که ما سعی کنیم یک فرهنگ اقتصادی ایجاد کنیم که قناعت حاکم بر آن باشد، علاوه بر محدودیت های شرعی و فرهنگی که داریم، برای رسیدن به سود اقتصادی قرار نیست هر کالایی را تولید بکنیم و مصرف گرایی بی رویه را فریاد بزنیم.بنابراین یک نوع ارتباط را هم باید بین اقتصاد و فرهنگ قایل شد، علاوه بر این ارتباطی که قایل شدم از اقتصاد به فرهنگ، یک جهتی هم از اقتصاد به فرهنگ وجود دارد. یک فرهنگ را نمی توان بدون کارآمدی و بدون قابلیت ها و فرصت هایی که در اختیار قرار می دهد محقق کرد. هرقدر هم که ارزش های ناب داشته باشیم بالاخره باید این ارزشها را اجرا کنیم. اجرای این ارزشها نیاز به ابزار اقتصادی دارد. حتی یک امر فرهنگی را هم نمی توان بدون توجه به ابزارهای اقتصادی پیش برد، ضمن این که باید توجه کرد نیازهای انسان نیازهای جامعی است که شامل نیازهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... می شود. منتهی در جهت گیری های کلان من معتقد هستم که این نظم اندیشه ای و فرهنگی است که باید جهت دهنده باشد.اگر برعکس شود ترجمانی از ماکیاولیسم و سودگرایی و لذت گرایی به وجود می آید. البته در این بحث ها اعتقادی به روبنا و زیربنا ندارم. بلکه یک نگاه یکپارچه و مجموعه ای را دنبال می کنم با این توضیح که عناصر مختلف یک نظام اجتماعی با هم مرتبط اند اما قابل تقلیل به هم نیستند. یعنی ما نمی توانیم فرهنگ را به اقتصاد تقلیل دهیم و یا برعکس. اما ارتباط بین این خرده نظام ها را هم منکر نیستیم. در این ارتباط وزن ارزشی عناصر با هم متفاوت است؛ یعنی ارزش غایی را به فرهنگ می دهیم و ارزش رتبی را به اقتصاد. در این ارتباط متقابل نه از دلالت های فرهنگ روی اقتصاد غافلیم و نه از دلالت های اقتصاد روی فرهنگ، اما وزن بیشتری به فرهنگ و ارزش های یک نظام می دهیم. اما زیر بنا و روبنا نیست. زیربنا و روبنا حکایت از یک ثنویت می کند و من هیچ گاه قایل به ثنویت نبوده ام، یعنی دو عالم جدا و دو ساحت مختلف را در نظر بگیرم.آنچه که در دهه های اخیر در دنیای غرب اتفاق افتاده و ما هم تاحدی شاهد آن هستیم تفوق خرد ابزاری است. در خرد ابزاری همه چیز حکم کالا و ابزار را پیدا می کند و فرهنگ و ایده در خدمت کالایی شدن و ابزاری شدن است و انسان نسبت به جایگاه خود بیگانه می شود. یک از خود بیگانگی و مسخ شدگی به انسان دست می دهد و انسان اسیر شیء وارگی می شود و قربانی چیزی می شود که با دست خود خلق کرده است. مثلا صنعت و تکنولوژی را خودش خلق کرده اما آنها برایش تبدیل به بت می شود. یعنی یک فرهنگ مادی گرا و لذت گرا حکم فرما شده است و همه چیز حکم وسیله پیدا کرده است. به عبارت دیگر جای تقدم ارزشی و رتبی عوض شده است. این آن چیزی است که به نام کارآمدی و به رخ کشیدن تمدن غربی در غرب به وجود آمده و ما هم متاسفانه اسیرش شدهایم، به عبارت دیگر در دام یک سیاست یک بام و دو هوا افتاده ایم. یعنی در ساحت هستی شناسی و معرفت شناسی یک حرف می زنیم و در ساحت سیاست های اجرایی درست جا پای غرب می گذاریم و غافل از این هستیم که عواقب این یک بام و دو هوایی برای ما بیش تر از انسانی است که در غرب زندگی می کند و تکلیفش را با خدا و متافیزیک حل کرده است.سوال دیگری که اینجا مطرح می شود این است که در این بین جایگاه اقتصاد فرهنگ کجاست؟ وقتی می گوییم فرهنگ با شهود سر و کار دارد، نباید تجویزی و دستورالعملی باشد و از بالا دیکته شود. ملزوماتی دارد که یکی از آن ها اقتصادی بودن است. کسی که می خواهد در عرصه فرهنگ کار شهودی بکند باید به فکر امرار معاشش هم باشد. با توجه به تقسیم کاری که انجام شده و با توجه به تمایز یافتگی ها این امر باید قابل توجیه باشد که فرد با کار فرهنگ کار اقتصادی هم بکند. به لحاظ معرفت شناختی من اعتقاد دارم که حیات سیاسی ما با حیات فرهنگی ما و حیات اقتصادی ما باید پیوند بخورد و حالتی پیش بیاید که فرد علاوه بر امرار معاش ساعتی هم برای خرد ورزی و هنرورزی اختصاص دهد، اما شرایط کنونی جهان به گونه ای است که شدنی نیست؛ بنابراین باید فکری برای اقتصاد فرهنگ کرد.خطری که اقتصاد فرهنگ را تهدید می کند این است که هرآن ممکن است به نام اقتصاد فرهنگ بعد معاش فراموش شود یا این که بعد معیشت گرایی اصالت پیدا کند و حالتی به وجود آید که ما امروزه شاهد آن هستیم و به نام فعالیت های فرهنگی و هنری یک لذت گرایی و سودانگاری انجام می شود و کارهای سطحی و مبتذل تولید می شود، این یک طرف قضیه است. طرف دیگر این که وقتی اقتصاد گرایی باب می شود وظیفه دولت های ایدئولوژیک و فرهنگی نسبت به فرهنگ مغفول واقع می شود. یعنی دولت می گوید حالا که اقتصاد گرایی باب است، من فقط وظیفه تامین معاش و امنیت مردم را دارم و مسئول حقوق فرهنگی مردم نیستم. این مقوله ی پیچیده ای است که بسته به جوامع مختلف باید به آن پاسخ داد. اولا یک هنرمند اگر واقعا می خواهد اصالت را به شهود فرهنگی بدهد هیچگاه نبایستی اسیر اقتصاد گرایی شود و برای سود اقتصادی هرکاری انجام دهد. چیزی که امروزه در عرصه سینما شاهد آن هستیم و ممکن است در عرصه کتاب نیز با آن مواجه باشیم.این وظیفه دولت های ایدئولوژیک و دولت هایی است که شعار فرهنگی می دهند و خود را ظاهرا دلمشغول ارشاد و وظایف فرهنگی می کنند که هزینه تامین معاش هنرمندان و اندیشمندانی را که به دنبال تولید آثار محتوایی و فاخر هستند را بدهد. این جاست که مقوله ای به نام وظایف فرهنگی دولت به وجود می آید. اگر به سمت لذت گرایی، سودگرایی یا اقتدارگرایی در عرصه سیاست پیش برویم این مساله به وجود می آید که تولیدات سطحی مطرح می شود و به جای این که ذائقه فرهنگی مردم را ارتقا دهیم آن را تنزل می دهیم و نوعی توده گرایی فرهنگی باب می شود که فرانکفورتی ها از آن با نام صنعتی شدن فرهنگ یاد می کنند. بنابراین یک رابطه متقابل بین دولت و ذائقه های توده وار ایجاد می شود. اینجا دولت باید ایفای نقش کند. اولا دولت همواره باید نقش ناظر را داشته باشد و کمتر به تصدگری بپردازد و هیچگاه نباید به اسم دغدغه فرهنگی جلوی شهود فرهنگی مردم را بگیرد و به عبارتی تجویزی و دستورالعملی برخورد کند. یک دولت فرهنگی باید بستر سازی کند. این بسترسازی باید از جنس نظارت و ایجاد یک سری تمهیدات برای آسان شدن تولید فرهنگی باشد. مثلا این تمهیدات می تواند خود را در عرصه مالیات، وام های بانکی و خرید کتاب و بیمه هنرمندان نشان دهد.گفتیم که دولت باید در این زمینه فرهنگ سازی بکند. وظیفه فرهنگی مثل وظیفه سیاسی و اقتصادی نیست. در وظیفه سیاسی می شود سیم خاردار کشید و مرزها را امن کرد. در وظیفه اقتصادی با دادن یارانه و واردات کنترل می شود. اما در عرصه فرهنگ این گونه کارها معنی نمی دهد. اینجا نیاز به بستر سازی داریم که از جنس عاطفی است. یعنی علاوه بر این که یک سری حمایت های اقتصادی می کنیم اما شهود فرهنگی مردم را نباید از آن ها گرفت. این کار ظرافت هایی دارد و باید بدانیم که اینجا جنس کار سیم خاردار نیست بلکه نرم افزاری است. یعنی اگر بتوانیم بین دولت ایدئولوژیک و بسط نهادهای مردمی رابطه برقرار کنیم موفقیم و الا همان پدیده ای رخ می دهد که به همه چیز به مثابه ابزار و مخصوصا ابزار های کنترلی نگاه می شود.اگر قرار است که اقتصاد مسلط نشود بر فرهنگ راهش این است که دولت ها نقش ایفا کنند اما نقششان عمدتاً از جنس سیاست گذاری و نظارت باشد و نه تصدی گری. باید به این سمت حرکت کنیم که نظارت را به نهادهای مردمی بدهیم و در سیاست گذاری ها هم حتما خلاقان آثار هنری را دخیل بدانیم.*منبع: پایگاه خبری خبرآنلاین/19 مرداد 95** اول ** 1337
19/05/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]
صفحات پیشنهادی
باید به غربت اقتصادی و فرهنگی بناهای تاریخی پایان داد - ایسنا
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت وظیفه نهادهایی مانند صندوق احیاء که در ماموریت خود به دنبال احیاء این بناها و بافتها هستند آن است که پیش از هر چیز امکان اقتصادی و ظرفیت فرهنگی بناهای تاریخی را در دو سطح مسئولان و جامعه تبیین کنند و این قطعا کار دشواری است حسرئیس بنیاد شهید:تحقق اقتصاد مقاومتی موجب پیشرفت سازمان فرهنگی سیاحتی کوثر میشود - ایسنا
مجمع عمومی سالیانه سازمان مجتمعهای فرهنگی سیاحتی کوثر با ارائه گزارش فعالیتهای هیئتمدیره و واحدهای تحت پوشش و معرفی اعضای هیئتمدیره این سازمان برگزار شد به گزارش ایسنا ایثار مجمع عمومی سالیانه سازمان مجتمعهای فرهنگی سیاحتی کوثر روز سهشنبه 29 تیر ماه با حضور حجتالاسلامنماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس: کمبود اعتبارات یکی از دغدغههای مدیران اجرایی خراسانجنوبی است/ بخ
نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس کمبود اعتبارات یکی از دغدغههای مدیران اجرایی خراسانجنوبی است بخشی از ولنگاری فرهنگی در ناکارآمدی اقتصادی بوده است نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس با بیان اینکه کمبود اعتبارات یکی از دغدغههای دستگاههای اجرایی خراسان جنوبی۳۱۰ مقاله به همایش توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یزد رسید
دبیر همایش توسعه یزد ۳۱۰ مقاله به همایش توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی یزد رسید شناسهٔ خبر 3771742 - شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶ ۵۵ استانها > یزد jwplayer display inline-block; یزد- دبیر همایش ملی توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی استان یزد با اشاره به ارسال ۳۱۰ مقاله به دبیتقویت بنیان های فرهنگی و اقتصادی لازمه توسعه پایدار است
فرماندار شهرستان قروه تقویت بنیان های فرهنگی و اقتصادی لازمه توسعه پایدار است شناسهٔ خبر 3777697 - شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹ ۲۶ استانها > کردستان jwplayer display inline-block; قروه- فرماندار شهرستان قروه با بیان اینکه محدودیت ها باید برداشته شوند گفت برای رسیدن به تمامی ابررسی راهکارهای گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی استان قم با لین شیای چین - ایسنا
در نشست استاندار قم با مقامات شهر خودمختار لین شیا راهکارهای گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی استان قم با شهر مسلمان نشین لین شیای چین مورد بررسی قرار گرفت به گزارش ایسنا سید مهدی صادقی در سومین روز از سفر خود به استان گانسوی چین با استقبال رسمی فرماندار و نماینده حزب حاکم چجهاد فرهنگی و اقتصادی ادامه راه شهدا
جهاد فرهنگی و اقتصادی ادامه راه شهدا نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت راه شهیدان همان جهاد و مبارزه با استکبار در میدان نبرد سخت است و اکنون در قالب جهاد فرهنگی و اقتصادی نمایان شده است به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان همزمان با هفته دبرگزاری همایش ملی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان یزد
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خبر داد برگزاری همایش ملی توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی استان یزد شناسهٔ خبر 3770719 - جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴ ۱۴ استانها > یزد jwplayer display inline-block; یزد- رئیس سازمان برنامه و بودجه استان یزد از برگزاری همایش ملی توسعه اقتصادفعالیت مطلوب رسانه ها موجب توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شده است
فرمانده انتظامی لرستان فعالیت مطلوب رسانه ها موجب توسعه فرهنگی اقتصادی و اجتماعی شده است خرم آباد – ایرنا – فرمانده انتظامی لرستان گفت ارتباط خوب رسانه های استان با دستگاهها اجرایی موجب توسعه فرهنگی اقتصادی و اجتماعی شده و پویایی جامعه را به همراه داشته است به گزارش خبرنگارتاکید مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران بر استفاده از ظرفیت های امامزادگان برای مقابله با تهاجم فرهنگی
تاکید مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران بر استفاده از ظرفیت های امامزادگان برای مقابله با تهاجم فرهنگی ساری- ایرنا- مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت از ظرفیت های بقاع متبرکه و امامزادگان باید برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و ترویج فرهنگ اهل بیت ع استفاده شود حجت الاس-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها