تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835775226




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حرفهای فخیم زاده درباره احمدی نژاد، شمقدری، ایوبی، سینما دهه شصت


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: حرفهای فخیم زاده درباره احمدی نژاد، شمقدری، ایوبی، سینما دهه شصت
حرفهای فخیم زاده درباره احمدی نژاد، شمقدری، ایوبی، سینما دهه شصت

مهدی فخیم زاده معتقد است که سیاست‌های سینمایی در دوران احمدی نژاد به سینما ضربه زد و دران دوران در سینما آشوب بود.   به گزارش خبرنگار ایلنا ،مهدی فخیم زاده کار گردان سینمایی‌ایران با اشاره به  دلیل انتشار کتاب من و سینما گفت:  من در این  کتاب  خودم را سانسور نکردم  بلکه حرفهای را که باعث می‌شود تا یک وقت دعوا راه بیفتد و یا چالش بشود را ننوشتم. فخیم زاده که با فریدون جیرانی در سامانه فیلم نت گفتگو می‌کردادامه داد: همه کتابهای که نوشته شده در قبل از انقلاب درباره سینمای نخبه بود و من می‌خواستم درباره بدنه سینمای ایران مطلب بنویسم  در این کتاب به زندگی  شخصی خودم نپرداختم بلکه به رابطه سینما و خودم پرداختم و می‌خواستم شرایط سینمای ایران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را ترسیم کنم. وی درباره اینکه چرا مدتی است فیلم نمی سازدگفت: از فیلم سازی  می‌ترسم زیرا فیلم سازی اصولاً ترسناک است دلیل دیگر این است که من  سال ۷۳ رفتم تلویزیون  و سریال تنهاترین سردار را ساختم و بعد سریالهای  ولایت عشق، خواب بیدار، حس سوم، بی صدا فریاد کن ساختمان ۸۵ و همین کار  باعث شد تا از سینما دور بمانم  بعد  از آن  هم به دوره آشوب سینما برخوردیم و دوست بازی شد و سینما کاملاً دولتی شد و  من هم که هرگز از دولت برای سینما پولی نگرفته‌ام. فخیم زاده درباره دلایل پرفروش شدن فیلمها در سینماها گفت: فروش فیلمها مقداری به سیاستهای سازمان سینمایی ارتباط دارد که اجازه داد تا فیلمهای با رنگ بوی جدید وارد سینما شود  و سازمان سینمایی ناگهان از یک تنگ نظری  دست برداشت البته در این میان هزینه‌های هم دادو برخی فیلمها برایش دردسر شد. وی ادامه داد: در دوره  که شمقدری و دوستانس بودند ۵ سال  فشاری‌های زیادی  روی سینما بود ولی امروز فیلمها از شکل بخشنامه‌ای خارج شده است و تماشا چی راحت فیلم می بینددر دوره احمدی نژاد  معتقد بودند که  سینما رسانه است و لی تا امروز وظیفه رسانه‌ای خود را اجرا نکرده است. وی ادامه داد: این نگاه به سینما ضربه زد زیرا سینما یک هنری است که اوقات فراغت راپر می‌کند سینما به عنوان رسانه سینمای است که بلوک شرق و شوروی داشتند  سینما هرگز نمی‌تواند کار رسانه را بکند و شکست خورده است  البته  سینمای هنری هم همیشه بوده است و نیاز به کمک دارد اما  سینمای غالب سینمای پر کننده اوقات فراغت است و سینمای اوقات فراغت در دولت احمدی نژاد تعطیل شد.  کارگردان فیلم  هم نفس ادامه داد:در زمان ایوبی  سینما را به عنوان  پرکننده اوقات فراغت به رسمیت شناختند از طرفی  شبکه‌های ماهواره‌ای آنونس های را پخش کردند و در حالی که آنونسهای تلویزیون ضد تبلیغ بود  این انونسها به کمک سینما آمدند.  فخیم زاده با اشاره به وضعیت سینما در دهه شصت افزود: در دهه شصت فیلمها درجه بندی می‌شد اما فیلمهای می فروخت که  درجه ج می‌گرفت مانند نیش و قافله و خود من فیلمی ساختم به نام تپش که به لعنت خدا نمی‌ارزد و لی از سوی دولت و معاونت سینمایی درجه ب گرفت  ولی فیلمی ساختم به نام خواستگاری که درجه ج گرفت اما خوب می فروخت.  وی ادامه داد: در یکی از جلسات در اسفند ماه انوار معاون سینمایی از فیلم نقش عشق به کارگردانی شهریار پارسی پور تعریف کرد و به فیلم خواستگاری که من ساخته بودم و خوب فروخته بود حمله کرد که من شدید براشفتم و حتی کار به مجادله کشید. فخیم زاده ادامه داد: مسافران مهتاب درجه دال گرفت یعنی حق تبلیغ تلویزیون و پشت ماشین و اکران در ۱۲ استان را نداشست و  می‌خواستند من را کلاً حذف کنند اما  امروز هنوز مردم را به نام نمکی در فیلم مسافران مهتاب  می‌شناسند. وی ادامه داد: ما مجمع تولید کنندگان را تشکیل دادیم و بولتنی منتشر کردیم و علیه درجه بندی بیانیه دادیم و زیرا معتقد بودیم درجه بندی برای فیلمها نیست بلکه ادمها را درجه بندی می‌کند. زمان اکران و این که قیمت بلیت چقدر است و چقدر در اکران باشد و چقدر وام بدهند برای فیلمسازی بستگی به درجه بندی داشت. کارگردان مسافران مهتاب با اشاره  به اینکه مسولان می‌خواستند با استفاده از دو اهرم سینماگران را به سمتی که خودشان دوست داشتند هدایت کنند افزود: بعد از  فیلم عقابها،سعید راد و بسیاری از بازیگران فیلم ممنوع الکار شدند  و با این کار و سانسور فیلمها و همچنین درجه بندی به سایر فیلمسازان هم پیام غیر مستقیم داده می‌شود که اگر هر فردیاینگونه فیلم بسازد سانسور می‌شود.  وی با رد این حرف که گروهی می‌خواستند از ابتدای انقلاب سینما را تعطیل کنند گفت: هرگز در جمهوری اسلامی هیچ گروهی نمی‌خواستند سینما را تعطیل کنند بلکه گروههای مختلف  می‌گفتند سینما از نگاه ما درست است  و نگاهی که داشتند این بود که عرفان وجه هنری اسلام است و گروهی دیگر با این حرف مخالف بودند.  کارگردان خواستگاری افزود: سینمای قبل از انقلاب کاملاً متکی به بخش خصوصی بود و بعد از انقلاب هم فیلمهای مانند تشریفات توسط  بخش خصوصی ساخته شدو اگر دولت پولی می‌داد سریع پس می‌گرفت دولت  حتی  به ما وسیله نمی‌داد و فقط  از زمانی که صدا برداری سر صحنه در سینما رواج پیدا کرد فارابی به سینماگران وسایل می‌داد زیرا وسایل فیلمسازی گران بود اما اجباری برای گرفتن وسایل از فارابی نبود. وی ادامه داد: از سال ۶۳ به بعد ناگهان سینمای دولتی و این تفکر که دولت پول بدهد و فیلم  بسازند راه افتاد و در این دهه فیلمسازان فیلم اولی زیادی به سینما امدند که از میان انها فقط افرادی همچون حاتمی کیا، کمال تبریزی و رسول ملاقلی پور در سینما ماندند که به نظرم  این افراد در هر صورت فیلمساز می‌شدند. فخیم زاده افزود: امروز دولت پولی ندارد که  به سینما  بدهد و حتی دیگر وظیفه خودش نمی‌داند که پول بدهد  امروز نهادهای دولتی به این نتیجه رسیدند که سینما رسانه نیست و شرط اول این است که مردم از فیلم  استقبال کنند و اگر فیلمی ساخته می‌شود باید ابتدا سرگرم کننده باشد و بعد حرف خودش را بزند.  

۱۳۹۵/۰۷/۰۲ ۱۱:۲۵:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن