تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819109799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برجام به ما عزت داد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: برجام به ما عزت داد
روحانی: برجام به ما عزت داد، ما به اينها مي‌گوييم آثار برجام، كاري ندارم ديگران چطور مي‌فهمند! / به رسم هميشگي دولت يازدهم تا تريبوني در اختيار قرار مي‌گيرد روي مسئله برجام تأكيد و شاخص‌هاي ناملموسي براي واكاوي موفقيت‌هاي برجام ذكر مي‌شود كه غيرقابل اندازه‌گيري است...
نویسنده : وحید حاجی‌پور 


به رسم هميشگي دولت يازدهم تا تريبوني در اختيار قرار مي‌گيرد روي مسئله برجام تأكيد و شاخص‌هاي ناملموسي براي واكاوي موفقيت‌هاي برجام ذكر مي‌شود كه غيرقابل اندازه‌گيري است؛ رئيس‌جمهور مي‌گويد برجام براي كشور عزت به همراه آورده است و شبكه‌هاي مجازي بدون وقفه به كار مشغولند!اظهارات و دستاوردهايي كه تاكنون نمودي در معيشت مردم و بهبود وضعيت اقتصادي و آمار اشتغال نداشته است.

به گزارش «جوان»، حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان در آيين پنجاهمين سالگرد تأسيس شركت ملي گاز به دستاوردهاي برجام پرداخت و اين بار با كليدواژه «عزت» سخناني را مطرح كرد كه بازهم تعجب همگان را برانگيخت. وي بدون اشاره به دستاوردهاي قابل اندازه‌گيري و جذب سرمايه‌گذاري، بوئينگ و ايرباس را رها كرد و به عزت سوق پيدا كرد و گفت: «در فضايي كه تحريم وجود داشت، همواره دستمان به سوي ديگران دراز بود و تحريم براي ما عزت نداشت اما اولين چيزي كه برجام براي ما آورد عزت بود. برجام به ما عزت داد، ما به اينها مي‌گوييم آثار برجام، كاري ندارم ديگران چطور مي‌فهمند!»
او عزت را اينگونه تلخيص كرد: «عزت ما در سايه‌ اراده ماست و اراده ما در سايه سياست درست و خردورزي است. شعار دادن نمي‌تواند ما را به عزت برساند.» البته رئيس‌جمهور براي ربط دادن عزت به موضوع نفت از اين جملات هم استفاده كرد: «اينكه يك قدرت به ما بگويد شما حق فروش يك ميليون و 10 بشكه نفت نداريد و فقط اجازه فروش يك ميليون بشكه نفت داريد برخلاف عزت و زورگويي عليه ملت است و برجام به معناي برداشتن زور و تحريم و آزاد كردن اراده يك ملت بود.» 

روحاني در سخنراني عزتمندانه به خودكفايي كشور در توليد فرآورده‌هاي نفتي اشاره كرد و از ضرورت آن گفت اما به اين مهم نپرداخت كه اگر چنين ضرورتي در كلام شخص اول اجرايي كشور مهم است، دليل ركوردزني وزارت نفت در واردات بنزين و تأخيرهاي مكرر در راه‌اندازي پروژه‌هاي پالايشي چيست؟
رئيس‌جمهور اما در ادامه باز هم موضوع همايش و سخنراني خود را فراموش كرد و به فضاي مجازي پرداخت كه در جريان فيش‌هاي حقوقي به بزرگنمايي متهم شد. او گفت: «اينكه دولت اصرار داشت شبكه‌هاي اجتماعي باز بماند و فشارهاي بسياري را در اين راستا تحمل كرد، به همين خاطر بود و دولت پهناي باند مناسب در اختيار ملت ايران قرار داد تا مردم بتوانند مطلع باشند و نظراتشان را بيان كنند، از تصميمات نقد كنند و اراده‌شان در كشور حاكم شود.»
  
آمارهاي گازي
او در ادامه ترجيح داد روي موضوع انرژي متمركز شود. روحاني نفت و گاز را موضوعي سياسي دانست و امنيت را به آن مربوط دانست: «كاهش‌ميزان مصرف سوخت مايع به معناي امنيت و آرامش براي مردم است كه نيروگاه‌هاي نزديك آنها باعث آلودگي هواي منطقه زندگي آنها نمي‌شود.» روحاني به اهميت توجه به منابع مشترك نفتي و گازي كشور اشاره كرد و گفت: «بايد بتوانيم از نفت خود در منابع مشترك بهره‌برداري كنيم و در اين راستا سال گذشته پارس‌جنوبي، فاز 15، 16 و 17 به مدار آمد و حدود 140 ميليون متر مكعب گاز اضافه شد. امسال نيز ان‌شاء‌الله فاز 18، 19، 20 و 21 به مدار مي‌آيد و تا پايان سال حدود 140 ميليون متر مكعب گاز اضافه خواهد شد.»
  
زنگنه چه گفت؟
وزير نفت هم در اين مراسم به رونمايي از اعداد و ارقامي روي آورد كه محل شبهه بسياري است. زنگنه گفت: امسال فازهاي 19، 18، 20 و 21 پارس‌جنوبي به بهره‌برداري مي‌رسند و بر اين اساس توليد گاز از پارس‌جنوبي در سال 96 از روزانه از ميليون مترمكعب فراتر مي‌رود.
نكته جالب در صحبت‌هاي وزير نفت تلاش وي براي بولد كردن گازرساني به روستاهاست چراكه وي همواره از كمبود منابع مالي خبر مي‌داد ولي ديروز گفت: امسال 8 هزار ميليارد تومان براي اين بخش اختصاص يافته است. وي با اشاره به اينكه شركت ملي گاز ايران يكي از گسترده‌ترين شبكه‌هاي خدمات‌رساني در سطح كشور را در اختيار دارد، خاطرنشان كرد: در حال حاضر به طور ميانگين 90 درصد جمعيت كشور يعني 99 درصد از جمعيت شهري و بيش از 60 درصد جمعيت روستايي تحت پوشش گاز هستند.
  
مصرف گاز
به گفته زنگنه در حالي مصرف گاز كشور در سال 57 تنها 2/5 ميليارد مترمكعب بود كه اين رقم در سال 68 به 4/5 ميليارد مترمكعب و در سال 76 به 46 ميليارد مترمكعب رسيد. او افزود: پيش‌بيني مي‌كنيم مصرف گاز كشور در سال96 به 284 ميليارد مترمكعب برسد كه اين به آن معناست که طي سال‌هاي 92 تا 96 مصرف گاز در كشور رشد دو برابري را تجربه خواهد كرد. وي با بيان اينكه حدود 70درصد سبد انرژي كشور را گاز تشكيل مي‌دهد، افزود: طي دو سال آينده، فرآورده‌هاي مايع تنها براي بخشي از حوزه حمل و نقل مصرف خواهد شد و مصرف گاز مايع، نفت سفيد و نفت كوره نخواهيم داشت.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن