واضح آرشیو وب فارسی:گیل نگاه:
گیل نگاه/مهدیه عطایی:عصر امروز دوشنبه بیست و دوم تیرماه، کتاب فروشی ماه نو میزبان نشست خبری ارکستر سازهای ملی فریاد بود. ارکستر فریاد از ۲۳ تا ۲۵ تیرماه، ساعت ۲۱ در سالن شهید انصاری (وارش) مجتمع خاتم الانبیا به روی صحنه خواهند رفت.این گروه با سرپرستی علی سرلک از آذر ماه تمرینات خود را برای این کنسرت شروع کرده است.
سرلک در این ارتباط میگوید: این یک اتفاق غافلگیر کننده در موسیقی گیلان است. اجرای کنسرتهای متعدد پاپ، بدون ارائهی حرکتی نوین، کار را برای هنرمندان موسیقی سنتی سخت کرده است اما ما تلاش میکنیم ارکستر فریاد سقوط نکند. سرلک ادامه داد نسبت به سالهای ۹۱، ۹۲ مخاطب موسیقی اصیل کاهش چشمگیری داشته است و ما در تلاشیم که این موسیقی فاخر را دوباره عرضه کنیم.سرلک افزود: اینکه پنج کمانچه نواز در کنار هم بنشینند یک اتفاق نو است. سرپرست ارکستر فریاد توضیح داد: این ارکستر قرار بود در دانشگاه تاسیس شود اما از اینکه اینکار را به صورت خصوصی انجام دادهام پشیمان نیستم.احمدی فر، رئیس انجمن موسیقی گیلان هم که از سخنرانان این جلسه بود گفت: هدف انجمن موسیقی حمایت از کارهای زیربنایی و علمی است و اگرنهادی به عنوان انجمن موسیقی از چنین برنامههایی حمایت نکند جای تعجب دارد.
او ضمن اشاره به اینکه ارکستر ملی و سازهای ملی هنوز سیر تکاملی خود را کامل نکردهاند، افزود این گروه در مسیر تکامل قرار دارد.احمدی فر ارکستر فریاد را یک گروه نامتعارف در سطح بین المللی خواند و اضافه کرد: این ارکستر یک صدا دهی جدید است بنابر این یک حرف جدید دارد.به گفته او یک اثر هنری باید محک بخورد، اجرا و نقد شود.به گفته رئیس انجمن موسیقی گیلان مشکل موسیقی ما این است که نقد علمی، نقد با اعتماد به نفس و نقد منصفانه نداریم در حالی که نقد یک اثر باید ابتدا یک اثر را به خوبی معرفی کند و بافتهایی را که مخاطب با آن روبرو بوده تشریح کند.احمدی فر ادامه داد: این نقدها هستند که چرخهی موسیقی را کامل میکنند.رئیس انجمن موسیقی گیلان با ذکر این نکته که «ارکستر فریاد» یک حرکت ارزشمند است افزود: در شرایطی بسر میبریم که هنرهای عرضه شده از ارزش و اصالت خاصی برخوردار نیست و تنها بخش کوچکی از هنرمندان با اهداف هنری و اندیشهای مشخص مشغول فعالیت هستند.احمدی فر شاهد مثال خود را گروه علی سرلک سرپرست ارکستر فریاد معرفی کرد و گفت: موسیقی اصیل تنهاتر از همیشه است. و جای تأسف است کنسرتهایی که اتفاقا مخاطبهای ۱۵۰۰ نفری دارند از ارزش هنری پایینی برخوردارند و در شهر رشت به حد اشباع رسیدهاند چون ما بعد از تهران در رشت دارای ترافیک اجرای آثار موسیقی هستیم.او ابراز امیدواری کرد: با تلاش برای بالا بردن تعداد کارهایی مثل ارکستر فریاد، با آثاری که ارزش هنری و اصالت ندارند رقابت کنیم.احمدی فر خطاب به سرلک ادامه داد: کاری که باید در دانشگاهها انجام میشد را شما به تنهایی انجام دادهاید؛ کاش هنگام برگزاری کنسرت اساتید این عرصه هم در محل اجرا حضور پیدا کنند تا از کار فاخر و ارزشمند و فرهنگ ساز شما تقدیر کنند.احمدی فر ابراز امیدواری کرد با استقبال از این کنسرت در مسیر طلایی موسیقی اصیل گامهای مثبتی برداشته شود. چرا فریاد؟سرپرست ارکستر فریاد در ادامه این نشست درباره انتخاب نام فریاد توضیح داد: انتخاب این نام به این دلیل بود که میخواستیم محدودیتها را فریاد بزنیم، نبودنها را بنمایانیم و فقدان تحقیق و پژوهشهای علمی را یادآور شویم.او ادامه داد: قرار است ما مثل یک دانشگاه عمل کنیم به همین دلیل در گروه، شورای فنی ارکستر را تشکیل دادهایم و سعی میکنیم از لحاظ تکنیکی نواقص کار را کمرنگ کنیم.سرلک همچنین از نهادهای مسئول انتقاد کرد که در این برنامه مشارکت لازم را نداشتهاند.احمدی فر در ادامهی سخنان سرلک گفت: این حرکت میتواند شروع یک جنبش هنری باشد.او از جراید و رسانهها خواست که با پوشش اخبار این کنسرت جوانهای ارکستر را حمایت کنند.با وجود اینکه اعضای این گروه را جوانانی با میانگین سنی ۲۴ سال تشکیل میدهند این گروه آیندهی روشنی پیش روی خود دارد.سرلک دربارهی کنسرت شبهای آینده گفت: این برنامه دوبخش دارد، یک ربع الی بیست دقیقه ساز و آواز است سپس در دو دستگاه چهارگاه و همایون مانند بیشتر کارهای ایرانی در فرم مقدمه و تصنیف اجرا میشود.سرلک اضافه کرد ما ابتدا ساختارها را میشناسیم و بعد ساختار شکنی میکنیم.کمبود امکانات در مقابل انگیزه زیاد
هومان تحریری، مدیر کنسرت فریاد هم ضمن ارائهی مشکلاتی که در این مدت همراه گروه بوده از نداشتن حمایت قابل توجه، در زمینه اسپانسر و تبلیغات و عدم حمایت از سوی نهادهای شهری انتقاد کرد.تحریری اضافه کرد کل هزینهی بلیت فروشی با هزینهی اجرا برابر خواهد بود.این فعال فرهنگی توضیح داد در آستانه برگزاری کنسرت همچنان در حال مذاکره برای تخفیف گرفتن قیمت سالن با اداره فرهنگ و ارشاد هستیم.تحریری در عین حال از حمایتهای احمدی فر رئیس انجمن موسیقی گیلان و رضا رسولی عضو شورای شهر رشت تشکر کرد و از فرهنگ دوستان گیلان درخواست کرد که در این کنسرت خلاقانه شرکت کنند.مدیر کنسرت فریاد در پایان تاکید کرد این کنسرت برای اعضا نفع مالی نداشته و هنرمندان جوان گروه طی ۶ ماه هر هفته با عشق و علاقه برای آماده سازی در راه این کنسرت تمرین کردهاند.احمدی فر و سرلک هم با تاکید بر اینکه گروه، جوان است و راه زیادی در پیش دارد از همه به خصوص مسئولین دعوت به عمل آوردند که با شرکت در این کنسرت موسیقی اصیل و ارزشمند ایرانی را مورد توجه قرار داده و حمایتهای لازم را در دستور کار خود قرار دهند.پایگاه خبری و تحلیلی گیل نگاه، حامی رسانهای ارکستر فریاد(سازهای ملی) است.
۲۲ تیر ۱۳۹۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: گیل نگاه]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]