تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوشا به سعادت كسیكه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رها كردن، سخن،سكوت ،كردار و گفتارش ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819056490




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«تیمورلو» قطب سیر ایران/ اقتصاد کشاورزان اسیر «خام فروشی» محصولات


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می‌دهد؛
«تیمورلو» قطب سیر ایران/ اقتصاد کشاورزان اسیر «خام فروشی» محصولات

سیر تیمورلو


شناسهٔ خبر: 3684290 - دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
استانها > آذربایجان شرقی

تبریز – «تیمورلو» یکی از شهرهای آذربایجان شرقی است که به قطب سیر ایران معروف است؛ به گونه ای که محصولات دیگر شهرها نیز در بازار تیمورلو به فروش می‌رسد. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ تیمورلو یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان آذرشهر واقع شده‌است. در شهریور ماه ۱۳۹۰ با تصویب هیئت دولت، روستای تیمورلو به شهر تبدیل و به عنوان شهر تیمورلو شناخته شد. این شهر از گذشته‌های دور به‌دلیل خاک حاصل‌خیز و آب کافی یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی و دامی استان بود. هم اکنون این شهر به قطب سیر آذربایجان و ایران تبدیل شده و سالانه قسمت زیادی از محصولات کشاورزی تولیدی این شهر به خارج از کشور صادر می‌شود. محصول عمده کشاورزی در تیمورلو سیر است و به جهت موقعیتی که این شهر دارد، یکی از بزرگترین بازارهای خرید و فروش سیر شمال غرب کشور در این منطقه قرار گرفته و بسیاری از کشاورزان و خریداران محصولات کشاورزی و به خصوص سیر برای خرید و فروش به بازار تیمورلو می‌آیند. سیر محصولی آبی و در صورت کمبود بارندگی آبیاری می‌شود ولی در مقایسه با سایر محصولات سبزی و صیفی محصول کم آب بوده که با توجه به محدودیت منابع آبی در تیمورلو که درحاشیه دریاچه ارومیه قرار دارد، توسعه کشت این محصول مورد توجه قرار گرفته است. سيرعلاوه برمصرف خوراکی به صورت تازه، سير ترشی يا چاشنی در صنايع غذايی جهت توليد فرآورده های غذايی نقش مهمی دارد و همچنين استفاده فراوانی به عنوان يک گياه دارويی موثر در بيماری‌هايی همچون فشارخون و بيماری‌های قلبی و کاهش کلسترول خون، خواص ضد انگلی و ضد ميکروبی و درمان دستگاه گوارش دارد.

حجم مبادلات سیر در بازار تیمورلو روزانه در حدود۹۰۰تن است رئیس شورای اسلامی شهر تیمورلو در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشاورزی منطقه و شهر تیمورلو می‌گوید: بازار سیر تیمورلو محل خرید و فروش سیر تولیدی منطقه از جمله تیمورلو، گوگان، دستجرد و قراغیل است. علیرضا بشیری همچنین می‌افزاید: کشاورزانی که در شهرستان‌های مختلف از جمله عجب شیر، میاندوآب و شاهین دژ به کشت سیر مشغول هستند سیرهای خود را جهت فروش به دو صورت علفی و دست چین شده به بازار تیمورلو می‌آورند.  وی با بیان اینکه حجم مبادلات سیر در بازار تیمورلو روزانه در حدود ۹۰۰تن است، ادامه می‌دهد: سیرها توسط  کسانی که به تجارت این محصول اشتغال دارند از کشاورزان خریداری و به شهرهای شمالی جهت فرآوری و ترشی سازی ارسال می‌شود. رئیس شورای شهر تیمورلو سپس درخصوص صادرات سیر تیمورلو به کشورهای دیگر می‌گوید: روزانه ۱۰۰تن از این محصول  به آستارا ارسال و پس از فرآوری به کشور روسیه صادر می‌شود.

بشیری ادامه می‌دهد: حجم مبادلات سیر در این بازار روزانه در حدود۹۰۰ تن است  و در کنار آن نیز گل سیر به قیمت بالایی خریداری شده و جهت ساخت ترشی به شهرهای شمالی فرستاده می‌شود. خام فروشی زحمت کشاورزان به قیمت از بین رفتن اشتغال و درآمد خالص وی سپس به خام فروشی محصول سیر کشاورزان اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل نبودن امکان فرآوری مستقیم در این منطقه و نبود صنایع تبدیلی که می‌تواند اشتغال بسیاری را در منطقه باعث شود، سیر به صورت خام و اولیه از منطقه خارج می‌شود. بشیری با تاکید بر اینکه خام فروشی زحمت کشاورزان به قیمت از بین رفتن اشتغال و درآمد است، ادامه می‌دهد: هرچند برخی کارگاه‌های سنتی و کوچک سعی در بهینه سازی و بسته بندی این محصول دارند ولی پاسخگوی این حجم مبادلات نیستند. وی سپس با اشاره به مشکلات کشاورزان تیمورلویی می‌افزاید: در سال‌های اخیر کمبود منابع آبی باعث شده است که بسیاری از کشاورزان تیمورلویی به شهرهای آذربایجان غربی جهت کشت سیر مهاجرت کنند که این بی آبی تاثیر زیادی در مهاجرت از منطقه داشته است ولی با این وجود محصول تولیدی توسط این قشر نیز در بازار تیمورلو عرضه می‌شود.

رئیس شورای شهر تیمورلو سپس ادامه می‌دهد: سیر در مقایسه با سایر محصولات به آبیاری کمی نیاز دارد، پس به علت کم آبی منطقه و اینکه در فصلی که آب‌های روان جاری است می‌توان از این فرصت برای صرفه جویی در مصرف آب استفاده کرد. بشیری در خاتمه همچنین می‌گوید: از کسانی که تمایل دارند بازار سیر تیمورلو و حجم مبادلات محصولات کشاورزی در آن را از نزدیک ببینند، دعوت می‌شود که از ساعت چهار بعدازظهر هر روز از بازار عمده سیر فروشی تیمورلو واقع در ورودی شهر تیمورلو بازدید کنند. تولید ۲۰۰۰ تن سیر از اراضی تیمورلو در سال رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش گوگان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از تولید ۲۰۰۰ تن سیر از اراضی تیمورلو در سال خبر می‌دهد و می‌گوید: حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهر تیمورلو زیرکشت سیر است و از هر هکتار نزدیک ۱۰ تن سیر برداشت می‌شود. یوسف صادق میران با بیان اینکه تیمورلو ظرفیت‌های بالایی در زمینه تولید محصولات کشاورزی و به خصوص سیر دارد، ادامه می‌دهد: امسال هر کیلوگرم سیر به همراه علف ۳هزار تومان و به صورت دست چین ۶هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی سپس با تاکید بر اینکه محصول سیر تیمورلو به کشور روسیه صادر می‌شود، می‌افزاید: امسال قیمت محصول سیر مناسب بود و به جهت بارندگی‌های خوب شاهد افزایش تولید سیر در تیمورلو و منطقه آذرشهر و گوگان بودیم. ضرورت بازاریابی و ایجاد صنایع تبدیلی در شهر تیمورلو رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش گوگان به ضرورت بازاریابی و ایجاد صنایع تبدیلی در شهر تیمورلو تاکید می‌کند و می‌افزاید: جلوگیری از خام فروشی نیاز اصلی کشاورزان است چراکه دراین صورت ارزش افزوده سیر از دست می‌رود. صادق میران با اشاره به اینکه باید این ظرفیت‌ها را به سرمایه گذاران بخش خصوصی معرفی کنیم، می‌گوید: باید صنایع تبدیلی محصول سیر در تیمورلو ایجاد شود و با بازاریابی و معرفی کیفیت محصول درجهت افزایش قیمت و ارزش افزوده برای کشاورزان تلاش کنیم. وی با بیان اینکه جذب سرمایه گذار و توسعه صنعت بسته بندی جزو اهداف ما است، می‌گوید: امسال بیش از ۶۰۰ نفر در تیمورلو بهره بردار سیر داشتیم که درکل تعداد بهره برداران سیر تیمورلو ۲۵۰۰ نفر است.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش گوگان در خصوص ضرورت‌های تثبیت قیمت سیر نیز می‌گوید: باید اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی و کشاورزی وارد کار شوند ولی متاسفانه آنها ورود نمی‌کنند و ما هرسال شاهد نوسان قیمت محصولات کشاورزی به خصوص سیر هستیم. متاسفانه شاهد هستیم که دسترنج کشاورزان زحمت کش تیمورلو به جهت خام فروشی ازبین می‌رود و سود کلان محصول را دلالان و واسطه‌ها به جیب می‌زنند که نیاز است با ایجاد صنایع تبدیلی و همچنین معرفی ظرفیت‌های سیر تیمورلو برای سرمایه گذاران زمینه حضور بیشتر بخش خصوصی و ایجاد صنایع تبدیلی و کارخانه‌های پودر سیر و دیگر محصولات را در شهر تیمورلو به عنوان قطب سیر ایران فراهم کنیم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن