تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اندكى حقّ، بسيارى باطل را نابود مى كند، همچنان كه اندكى آتش، هيزم هاى فراوانى را م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840209638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشروح نشست فیلم «فروشنده» - چهره نیوز


واضح آرشیو وب فارسی:چهره نیوز: پس از کسب دو جایزه ارزشمند بهترین فیلم نامه و بهترین بازیگر مرد جشنواره کن 2016 عوامل فیلم فروشنده بامداد جمعه گذشته به تهران بازگشتند و نشست خبری فیلم فروشنده با حضور اصغر فرهادی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی دوشنبه شب در «خانه همایش» برگزار شد. نشستی که از ساعت 21 تا نیمه شب به طول انجامید. مشروح این نشست پر نکته و جذاب را بخوانید.به گزارش چهره نیوز، به نقل از آی سینما، اصغر فرهادی در ابتدای این نشست با تشکر از حضور اهالی رسانه در این نشست گفت اغلب افرادی که در این نشست حضور دارند فیلم را ندیده اند و شاید درست نباشد که وارد جزئیات داستان فیلم «فروشنده» شوند و هر نکته ای از فیلم گفته شود ممکن است داستان را لو بدهد پس بهتر است به مسائل پیرامون فیلم پرداخته شود، او در ادامه یاد یدالله نجفی صدابردار فقید فیلم را هم گرامی داشت. کارگردان «فروشنده» در ابتدا در خصوص اینکه اصلا چه شد «فروشنده» بعد از اعلام لیست نهایی فیلم های بخش مسابقه جشنواره کن به جشنواره اضافه شد می گوید: «تاریخ مشخصی برای ارسال فیلم ها وجود دارد تا تیم داوری بتوانند فیلم ها را ببینند. فیلم ما در آخرین لحظه آماده شد، البته کاملا هم آماده نشده بود و تصحیح رنگ و میکس صدا نهایی نبود. با تمام تلاش گروه فیلم کمی دیر به دست آن ها رسید آن هم با یک مشکل فنی کوچک که البته تقصیر هیچ کس هم نبود. وقتی فهمیدیدم فیلم دیر به جشنواره رسیده و زمانی که اسامی اعلام شد احساس کردیم دیگر فرصتی نیست و خودمان را آماده کردیم که برنامه اکران عمومی را آغاز کنیم ولی فردای آن روز مدیر فستیوال ظاهرا از آن جا که فیلم برایش اهمیت داشته اعلام کرد ممکن است فیلم های دیگری هم اضافه شود، ما هم در فرصتی که داشتیم نسخه کامل و آماده فیلم را آماده کردیم و در نهایت فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کرد. در سال های قبل هم برای برخی فیلم های دیگر چنین اتفاقی رخ داده است.» سوال بعدی درباره روند فیلم های فرهادی در این سال ها بود که برخلاف بیشتر فیلم هایی از این دست در سینمای ایران هم به ذائقه تماشاگر خوش آمده و هم منتقدان آن را دوست داشته اند. او دلیل رخ دادن چنین اتفاقی را این گونه توضیح داد: «یکی از مهم ترین چیزهایی که بعد از دو فیلم اولم «رقص در غبار» و «شهر زیبا» به آن فکر می کردم این بود که فیلم هایی بسازم که هم مردمی که به شکل حرفه ای پیگیر سینما نیستند به تماشای آن بنشینند و هم مخاطبان تخصصی تر سینما که دوست دارند به فیلم ها عمیق تر نگاه کنند. ابتدا به نظرم رسید این اتفاق شدنی نیست. اما تجربه نمایشنامه نویسی در رادیو و سریال سازی در تلویزیون این تجربه را در اختیارم قرار داد که بتوانم با گستره وسیعی از مردم ارتباط برقرار کنم. کلید این ماجرا «قصه گفتن» بود. همه آدم ها در سراسر دنیا از شنیدن قصه لذت می برند و این وجه مشترک همه مردم دنیا و منتقدان و نخبگان است. آن تجربه به من کمک کرد که از «چهارشنبه سوری» به بعد کم کم این دو مسئله را در کنار هم داشته باشم.» کارکردان فیلم «گذشته» با اشاره به اینکه ممکن است در این سال ها توجه بیشتری به جوایزی که فیلم هایش در دنیا گرفته اند جلب شده باشد موفقیت فیلم هایش در استقبال مردمی را برای خودش جذاب تر دانست و ابراز امیدواری کرد روزی نرسد یکی از این دو (استقبال مردمی و منتقدین سینما) را نداشته باشد. او معتقد است آغازگر راه در این زمینه نیست و پیش از انقلاب هم کارگردان هایی مثل نصرت کریمی بوده اند که نظر هر دو طیف مخاطب عام و خاص را به خود جلب کرده اند. در ادامه از شهاب حسینی در مورد اظهار نظر پرحاشیه یکی از روزنامه های عربستان که گفته بود شهاب حسینی خطرناک تر از سردار قاسم سلیمانی است گفت: «عربستان طبعا دارای پیشرفته ترین سلاح های جنگی است که از آمریکا و انگلیس می خرد و مشتری بسیار خوبی برای آن هاست اما از لحاظ فرهنگی اعتبار لازم را ندارد. شاید به همین دلیل است که با زائرین خانه خدا برخوردهای تاسف انگیزی انجام می دهد.البته فکر می کنم نگارنده این مقاله تازه متوجه فرهنگ و هنر ایرانی آن هم با هزاران سال قدمت شده است.» سوال بعدی در این خصوص مطرح شد که در ایران عده ای معتقدند اگر فیلمی از سینمای ایران در جشنواره های خارجی مورد استقبال قرار بگیرد یا جایزه دریافت کند حتما یا سیاه نما بوده یا ضد ایرانی و سفارشی، برخی هم معتقدند این ها توهمی بیش نیست و جشنواره ها تنها به ابعاد هنری یک اثر توجه می کنند. فرهادی نظر خود را در این مورد این گونه بیان می کند: «من همه جشنواره ها دنیا نرفتم و قاعدتا نمی توانم در خصوص همه آن ها اظهار نظر کنم و همه فیلم های ایرانی حاضر در جشنواره های خارجی را هم ندیده ام ولی برای اینکه مفهوم مد نظر شما را واضح تر بیان کنم یک مثالی می زنم. فیلم «گاو» آقای مهرجویی چندین دهه قبل ساخته شد و وجود سینمایی که ما الان در آن کار می کنیم مدیون این فیلم است چرا که اگر نبود اساسا وجود سینما در کشور ما زیر سوال می رفت. همه متفق القول معتقدیم فیلم بسیار خوبی است. فرض کنید آقای مهرجویی امروز این فیلم را می ساخت، این فیلم قطعا به جشنواره های مختلف می رفت و جایزه هم می گرفت ولی آیا «گاو» فیلم بدی است؟ آیا سیاه نماست؟ فیلم آقای مهرجویی در خصوص اهالی یک روستاست که شخصیت اصلی فیلم را می برند سر به نیست می کنند، از طرفی مردم این روستا دچار فقر شدید هستند، اگر ما بعد از پنجاه سال همچنان می گوییم این فیلم زیباست و یک گنج در سینمای ایران اسست به این دلیل است که ظاهر شاید سیاه آن را رها کرده و زیبایی های آن را کشف کرده ایم. ظاهر فیلم ممکن است تیره باشد اما الماس های درخشانی از آن می گیریم.فیلم های دیگری هم از این جنس در سینمای ایران وجود دارد مثل «آبادانی ها» ساخته آقای عیاری.» فرهادی با اشاره به این نکته که می پذیرد ممکن است گاهی در برخی فیلم ها چیزهایی وجود داشته باشد که چندان خوشایند نباشد می گوید فیلمی از یک کارگردان جوان ایرانی در یکی از جشنواره های خارجی دیده که با اینکه بسیار خوش ساخت بوده اما نتوانسته تا انتها آن را تماشا کند. ولی به گفته او این مسائل ناخواسته اتفاق می افتد: «اینکه بگوییم جشنواره های خارجی منتظرند هر فیلمی که سیاه نما باشد مورد توجه شان قرار می گیرد اصلا این گونه نیست. شاید جشنواره هایی این گونه باشند اما حداقل جشنواره های مختلفی که من در آن ها شرکت کرده ام این گونه نبوده است. بخشی از کسانی که این صحبت ها را مطرح می کنند آگاهند که چه می گویند و برای چه می گویند و قصدشان چیز دیگری است. آن ها اصلا به سینما کاری ندارند، راجع به آن ها صحبت نمی کنم، مخاطب من کسانی هستند که شاید از سر کم اطلاعی چنین حرف هایی می زنند.» فرهادی در ادامه اشاره کرد که در جشنواره برلین وقتی داور بوده و مایک لی رئیس هیئت داوران، دبیر جشنواره فقط روز اول آمده و خوش آمد گفته و اعلام کرده هر امکاناتی که لازم دارند تا فیلم ها را بهتر ببیند در اختیارشان می گذارد و بعد هم گفته اگر اجازه می دهید من تا آخر جشنواره با شما جلسه ای نداشته باشم که شما راحت بتوانید فیلم ها را قضاوت کنید. فرهادی با استناد به همین نکته می گوید مسائلی را که برخی ها درباره فیلم های ایرانی و جوایز بین المللی سینمای ایران مطرح می کنند، قبول ندارد. در ادامه ترانه علیدوستی درباره حاشیه ایجاد شده پیرامون بحث سرمایه گذار عرب فیلم «فروشنده» ایجاد شده و اینکه برخی ها گفته اند کمک گرفتن از عرب ها برای ساختن فیلم ننگ است می گوید: «به عنوان اصحاب رسانه شما جلودار ادبیات مردم هستید و مسئولیت بسیار سنگینی دارید. خیلی مهم است ادبیات نژادپرستانه در نوشته ها و سوالات شما نباشد. مردم از شما یاد می گیرند، اینکه بیاییم درباره یک شخصی که سرمایه یا فاندی در یک فیلم دارد، آن هم فیلمی که پخش کننده خارجی دارد و فقط عوامل ایرانی دخیل نیستند بحث نژاد را پیش بکشیم اصلا درست نیست. این بحث سینمایی نیست. اگر رسانه هایی وجود دارند که هر اتفاقی را تبدیل می کنند به فرصتی برای تکرار برخی اشتباهات ما نباید بگذاریم این اتفاق رخ دهد. یا در صحبت یک رسانه عربستانی درباره شهاب حسینی، نگارنده انتقادی کرده به کشور خودش، آن شخص اعتراف کرده که سینمای ایران روز به روز بیشتر جلو می رود و آن ها باید فکری برای کشور خودشان بکنند، و ما باید خیلی محترمانه تر با این مسئله برخورد کنیم نه اینکه از تیترهای نامناسبی که همه شما دیده اید استفاده کنیم. ما باید در هر زمینه ای منصف باشیم وگرنه درجا خواهیم زد.» فرهادی در ادامه صحبت ترانه علیدوستی با اشاره به اینکه افتخار می کند یک بازیگر ایرانی چنین نگاهی به دنیای اطرافش دارد می گوید: «من در خارج از ایران اعتماد به نفس بسیار بالایی دارم. امکان ندارد من از پله های جشنواره ای بالا بروم و لرزشی در صدای من باشد. مطمئنم از کجا و از چه سینمایی می آیم. چند کشور دنیا را سراغ دارید که در یک سال این تعداد فیلم خوب داشته باشد؟ ما هر سال کلی فیلم خوب داریم، چرا می گوییم هر فیلمی که از ایران در جشنواره های خارجی جایزه ای می گیرد حتما کاسه ای زیر نیم کاسه است و به خاطر شایستگی فیلم و سینمای ایران نیست که به ما جایزه می دهند. توهم دایی جان ناپلئونی از سر عدم اعتماد به نفس و ترس می آید نه از سر اقتدار. آرزوی بسیاری از کشورهای این است که سینمایی شبیه ایران داشته باشند اما در داخل خودمان مدام در حال تحقیر این سینماییم، چرا؟ این همه فیلم خوب که گاهی یک پلان از آن ها می ارزد به کل محصولات سینمایی بعضی کشورها. اینکه می گوییم به دلایل دیگری غیر از خود فیلم به سینمای ما جایزه می دهند یعنی ما خودمان را قبول نداریم. من در ایران سعی کردم خیلی چیزها را فراموش کنم اما در خارج از ایران به شدت خودم را قبول دارم، و در تمام رفتارها و گفتارهایم با اعتماد به نفس جلو می روم چون به سینمای ایران اعتماد و اعتقاد دارم.» کارگردان «فروشنده» به حاشیه مهم سرمایه گذار قطری فیلم خود اشاره می کند. او می گوید: «زمانی که فیلم را می ساختم به این فکر می کردم که چند ماهی طول می کشد آن را اکران کند و در این مدت کسانی که عادت کرده اند در این سال ها در مورد من حاشیه بسازند این بار قرار است در چه زمینه ای حاشیه سازی کنند تا اینکه بحث سرمایه گذار قطری رسید و بعد هم تبدیل شد به خواهر و بعد هم دختر پادشاه قطر و مسائل دیگری که گاهی باعث خنده ام می شد.» او با اعلام این نکته که قبلا ماجرا را تمام و کمال شرح داده ادامه می دهد: «همه چیز برای ساختن فیلمی در اسپانیا آماده شده بود اما یک شب حس کردم اول دلم می خواهد دوباره فیلمی در ایران بسازم. دلایل عاطفی هم داشتم، پدرم همیشه می گفت می شود یک فیلم اینجا کار کنی؟ چون دوست داشت فیلمم را بدون زیرنویس ببیند. این شد که تصمیم گرفتم قبل از آن فیلم یک کار در ایران بسازم. سخت بود که آن پروژه را تعطیل کنم، عوامل اسپانیایی خیلی هم ناراحت شدند، حتی گفتند اگر در ایران فیلم بسازی احتمالا باز هم دچار حاشیه خواهی شد اما آنقدر دوست داشتم در ایران فیلم بسازم که سختی هایش را قبول کردم. البته من هیچ وقت در زمان تولید فیلم هایم سختی ندیدم و همه سختی ها بعد از تولید آغاز می شود. به این ترتیب شروع کردم به نوشتن فیلمنامه «فروشنده» و در این بین پدرو آلمودورار هم خیلی کمک کرد که با صبر و حوصله کار را جلو ببرم و به همین دلیل یک سال وقت صرف آن کردم. همزمان با نگارش فیلم نامه به دلیل وقت کمی که داشتم مراحل پیش تولید را آغاز کردم، تهیه کننده فیلم «ممنتو» قبول کرد پخش فیلم در خارج از ایران را به عهده بگیرد ولی وقتی فیلم نامه را خواندند تصمیم گرفتند در فیلم سرمایه گذاری هم داشته باشند و تهیه کننده مشترک شوند. در اواخر پیش تولید این موضوع مطرح و اواسط فیلمبرداری قطعی شد. زمانی که فیلم آماده شد در لیستی که برای تیتراژ دادند چند تا «با تشکر» و «با همکاری» وجود داشت که یکی از موسساتی که اسمش در تیتراژ هست و چیز پنهانی هم نیست فستیوال دوحه قطر بود. همه می دانند که بسیاری از جشنواره های دنیا به برخی فیلم های در حال تولید یا فیلم نامه «فاند» می دهند که در مقابل هزینه های فیلم رقم چندان زیادی هم نیست، فیلم های قبلی من هم از این «فاند» ها داشتند اینجا هم همین اتفاق افتاد. حالا این «فاند» کمتر از ده درصد بودجه فیلم در رسانه های ایران تبدیل شده به اینکه سرمایه گذار فیلم آن ها هستند و بعد هم تبدیل شدند به تهیه کننده فیلم. اگر آن ها تهیه کننده بودند حتما در تیتراژ نام آن ها ذکر می شد. ناگهان فستیوال دوحه قطر که قبلا با فیلم چهارشنبه سوری در آن حضور داشتم تبدیل شد به امیر قطر، وقتی آن جا این موضوع را فهمیدند اولین واکنشی که خودشان نشان دادند خنده دسته جمعی بود. آن ها در جشنواره کن به شش یا هفت فیلم غیر «فروشنده» فاند داده بودند و برای تماشای فیلم ها آمده بودند، خب طبیعتا وقتی از روی فرش قرمز رد شدند همه از آن ها عکس گرفتند و آن عکس فاطمه را تبدیل کرد به دختر و خواهر پادشاه قطر. خانمی که فقط مدیر اجرایی فستیوال فیلم دوحه است.» فرهادی تاکید می کند که مطمئن است این توضیحات برخی ها را راضی نخواهد کرد و آن ها منتظر بودند یک چیزی پیدا کنند تا به آن آویزان شوند، مثل فیلم «جدایی نادر از سیمین» که یک چیزی پیدا کرده بودند به نام «لابی». کارگردان «فروشنده»در ادامه با اشاره به اینکه هیچ وقت قصد نداشته و ندارد ایران را ترک کند می گوید من در اینجا زندگی بهتر و دوستان بیشتری دارم: «عاشق اینجا هستم، بسیاری از فیلم هایی که به من پیشنهاد شده و در آمریکا با کارگردان دیگری ساخته شده و روی پرده رفته را نپذیرفتم چون دلم می خواهد همیشه فرصتی باشد در ایران کار کنم، برای من بهتر است که بیشتر در ایران فیلم بسازم اما یک کنجکاوی برای کار کردن با گروه های مختلف فیلمسازی در جهان برایم وجود دارد که باعث می شود دوست داشته باشم در خارج از ایران هم فیلمسازی را تجربه کنم.» فرهادی در خصوص صحبت نوش آبادی سخنگوی ارشاد که گفته بود «فروشنده در ایران با ملاحظاتی اکران می شود» گفت: «کلمه ملاحظات یک کلمه بی حد و مرز است. من نمی دانم در خصوص فیلمی که هنوز در ایران دیده نشده چرا این گونه قضاوت کرده اند و برایم عجیب بود که البته گفتند ایشان بعدا صحبت خود را اصلاح کرده اند.» این کارگردان با انتقاد از کسانی که مخاطبان فیلم هایش در تهران و شهرستان ها را نادیده می گیرند و می گویند فیلم های او جشنواره ای است و در ایران مخاطب ندارد می گوید: «نمی دانم چرا این بی توجهی می شود در حالی که فیلم های من همیشه جزو چرمخاطب ترین فیلم های اکران بوده است.» برنده جایزه بهترین فیلم نامه جشنواره کن 2016 درباره اینکه آیا فکرش را می کرده فیلمش جایزه بگیرد هم می گوید:«اصلا، نه من و نه هیچ کدام از عوامل. ما تا چند روز قبل از اینکه از ایران به فرانسه برویم مشغول کار بودیم. همین که فیلم به جشنواره رسید و توانستیم اکرانش کنیم فکر کردیم که موفق شده ایم. آن هم با توجه به اینکه سال سختی بود و کارگردان های بزرگی هم در جشنواره حضور داشتند. واقعا انتظار جایزه نداشتیم اما زمانی که استقبال مردم در جشنواره را دیدیم آنقدر راضی و خشنود شدیم که انگار همه چیزی که می خواستیم را به دست آورده بودیم و جوایز تنها هدیه ای بود که به ما دادند.» به گفته فرهادی جایزه های کوچک و بزرگ تنها یکی دو شب هیجان دارند:«خیلی ها از یک زاویه با جشنواره ها مخالفند و من از زاویه ای دیگر، من معتقدم جشنواره ها برای فیلم ها بسیار خوبند اما برای فیلمسازها می توانند بسیار خطرناک باشند.» شهاب حسینی هم با اشاره به اینکه اصلا خبر نداشته جایزه به او تعلق گرفته گفت: «آن شبی که فیلم اکران شد بی اغراق 20 دقیقه مخاطبین فیلم را تشویق کردند و آن حسی که از دیدن فیلم پیدا کرده بودند بیش از هر چیز دیگری ما را خوشحال کرد. خدا را شکر که جایزه گرفتیم ولی اگر هم نمی گرفتیم باز هم راضی بر می گشتیم.» فرهادی در پاسخ به این سوال که به نظرش اگر سرمایه گذار یا تهیه کننده فیلم خارجی نبود باز هم این اتفاقات برای فیلم رخ می داد می گوید: «اولا فیلم با تهیه کنندگی مشترک من و شرکت «ممنتو» فرانسه ساخته شده، ولی در کل معتقدم هیچ تاثیری ندارد، داورانی که نشسته اند و بازی شهاب حسینی را دیده اند نام تهیه کننده در تیتراژ چه تاثیری بر انتخاب آن ها داشته است؟ ضمن اینکه «جدایی نادر از سیمین» هم سرمایه گذارش بانک پاسارگاد و تهیه کننده اش خودم بودم و اتفاقات خوبی هم برایش رخ داد.» به گفته فرهادی در فیلم فروشنده ارجاعات ادبی و سینمایی زیادی وجود دارد، به فیلم «گاو« دقیقا اشاره شده، به غلامحسین ساعدی، به آرتور میلر و نمایشنامه «مرگ فروشنده» هم به همین شکل. ترانه علیدوستی در جواب به این سوال که برخورد خارجی ها با پوشش خاص بازیگران زن ایرانی چیست و نگاهی که به محدودیت های ایرانی ها در برخورد با آن ها دارند چگونه است، با اشاره به اینکه به دلیل تجربه های نسبی اش در جشنواره های خارجی این مسئله برای خودش مشکل چندانی ندارد، گفت: «همانطور که من تجربه نسبی دارم آن ها هم در برخورد با ایرانی ها به یک تجربه نسبی رسیده اند، خیلی هایشان به خوبی می دادند که ما از جایی می آییم که عرف متفاوتی نسبت به دیگر نقاط جهان داریم و خیلی هم به این مسئله احترام می گذارندو دلگیر نمی شوند.» فرهادی در پاسخ به این سوال که آیا از این موضوع نگران نبوده که موفقیت زوج شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در سریال «شهرزاد» بازی آن ها به عنوان یک زوج دیگر در «فروشنده» را تحت تاثیر قرار دهد و حس تکراری بودن را به مخاطب منتقل می کند، پاسخ منفی داد. به گفته او حسینی و علیدوستی صاحب ویژگی هایی هستند که حالا حالاها بازی آن ها تکراری نخواهد شد: «آن ها آنقدر باهوشند و بازیگری برایشان جدی است که خیلی باید طول بکشد که به تکرار بیفتند. من هیچ نگرانی خاصی درباره تکراری شدن بازی آن ها نداشتم، با خانم علیدوستی چهار فیلم و با شهاب حسینی 3 فیلم کار کرده بودم و آنقدر به آن ها اطمینان داشتم که نگران نباشم. ضمن اینکه به نظرم شما تازه بخشی از توانایی های این دو بازیگر دیده اید، من از حضور آن ها در این فیلم خیلی خوشحال هستم.» فرهادی احساسی ترین لحظه جشنواره کن را برای خودش لحظه ای می داند که روی فرش قرمز فیلم «فروشنده» در کن صدای محمدرضا شجریان شنیده می شد. فرهادی خودش از مسئولین جشنواره درخواست می کند اگر فرش قرمز برای فیلم آن هاست پس بگذارند موسیقی را خودشان انتخاب کنند و همه عوامل فیلم و ایرانی های آن جا در لحظه پخش تصنیف استاد به شدت شاد و خوشحال بودند. فرهادی در ادامه صحبت هایش می گوید حس ششم می گفت یکی از بازیگران فیلم جایزه می گیرد و زمانی که شهاب جایزه را برد حس بهتری داشتم چون به راحتی بغلش کردم.  اما یکی از مهم ترین صحنه هایی که امسال می توانست در جشنواره کن رخ دهد مواجه شدن ترانه علیدوستی و گلشیفته فراهانی بود، فراهانی با فیلم «پترسن» اثر جیم جارموش در جشنواره حضور داشت و دیدار احتمالی این دو می توانست اتفاق بسیار جالبی باشد، خصوصا که در فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی، هم بازی هم بودند، علیدوستی در خصوص اینکه چرا این اتفاق رخ نداد و اینکه اگر گلشیفته برای فیلم جارموش جایزه می گرفت آیا او به همان اندازه که از جایزه شهاب حسینی خوشحال شد، خوشحال می شد یا نه می گوید: «آن طور که من خبردار شدم روز قبل از اینکه ما به کن برسیم گلشیفته رفته بود و متاسفانه او را ندیدم، خیلی ام دوست داشتم او را ببینم، بله، فکر می کنم همانقدر احساساتی می شدم به خاطر اینکه قبل از اینکه او بازیگر باشد ما در دوران راهنمایی یک مدرسه می رفتیم، و هیچ چیزی در این جهان نمی تواند این احساس را برای من عوض کند که گلشیفته دوست دوران بچگی من است.» فرهادی در ادامه جلسه از علاقه همیشگی اش به تئاتر به می گوید و ابراز امیدواری می کند دوباره بتواند یک تئاتر کار کند، چرا که تئاتر مثل یک چکاپ می ماند و لازم است هر از گاهی یک بالانسی به سنسورهای احساسی خود بدهد. البته به گفته او برنامه های فعلی اش بسیار فشرده است اما منتظر رسیدن روزی است که حداقل یک سال وقت داشت به آرزویش برسد و تئاتری را کارگردانی کند. ترانه علیدوستی هم به سوالی درباره اینکه آیا فیلم های فرهادی سیاه نماست یا نه چنین پاسخ می گوید: «این یک نظر شخصی است و نمی دانم تا چه حدی برای دیگران پذیرفته شده است، از اولین آشنایی من با آقای فرهادی 14 سال می گذرد و به ندرت آدمی را دیدم که اینقدر دغدغه کشورش را داشته باشد. این به کنار، باید یک چیزی را بپذیریم، آن ها که در سینما کار می کنند همیشه مشغول دادن یک مانیفست سیاسی-اجتماعی نیستند، دغدغه سینمایی هم دارند. فارغ از اینکه در ایران یا خارج ایران یک فیلمی را به هر دلیل بالا ببرند یا نبرند، فکر نمی کنم فیلمسازان زندگی شان را بگذارند برای اینکه یک کشوری را سیاه یا سفید نشان دهند. می تواند کار دیگری را برای این کار انتخاب کنند. اگر آقای فرهادی پیام سیاسی داشت نماینده مجلس می شد. درست است که شرایط سیاسی اجتماعی هر کشوری تاثیر مستقیمی بر هنرمندان آن کشور می گذارد ولی بعید می دانم هیچ کدام از آن ها در مقابل این سوال مردم قرار بگیرند که آیا ما را سیاه نشان دادید؟ یا چه جوری نشان دادی ما را؟ آرزویم این است که روزی این بحث از سینما حذف شود.» شهاب حسینی هم در پاسخ به همین سوال خاطره ای از فیلم «جدایی نادر از سیمین» تعریف می کند که در آن اصغر فرهادی در حین دیدن مستندی در خصوص دادگاه های خانواده اشک در چشمانش حلقه زده بود و می گفت باید فیلمی بسازیم که بتواند مشکلات مردم را به خوبی بازتاب دهد. به گفته حسینی هر کشوری یک محصول داخلی دارد و یک محصول صادراتی و فیلم های فرهادی به خوبی می تواند یک محصول صادراتی بسیار خوب برای ایران باشد چرا که فیلم هایش در سراسر دنیا فهمیده می شوند. فرهادی در ادامه گفت سیاستمداران مدام در تلاشند مرزها را پررنگ تر کنند، راحت تر می توانند آدم ها را هم بترسانند و فرهنگ کاملا عکس این قضیه عمل می کند، تلاش می کند ببیند ما انسان ها کجاها شبیه هم هستیم. به گفته فرهادی همه ما مخلوقات یک آفریدگاریم و این همه کینه و دشمنی انسانها نسبت به هم به خاطر جغرافیاهای مختلف به نظرم کمی بودار است. فرهادی بحث غلامحسین ساعدی را هم به میان آورد و گفت در نوجوانی چند نویسنده بوده که شیفته آن ها بوده است، صادق چوبک، محمود دولت آبادی، صادق هدایت و غلامحسین ساعدی. به اعتقاد او ساعدی هم وزن آرتور میلر است در ادبیات نمایشی ایران و اگر او با همین قریحه به زبان انگلیسی کارهایش را می نوشت احتمالا از میلر هم بالاتر می رفت. با این حال در فیلم اشاره مستقیمی به ساعدی نمی شود ولی تاثیر او در فیلم مشهود است. در ادامه حسینی ابراز امیدواری کرد به زودی بتواند تئاتری را که بر مبنای یک فیلم است روی صحنه ببرد و آقای فرهادی هم در آن بازی کند. حسینی وقتی با خنده جمع مواجه شد گفت جدی می گوید فرهادی بازیگر بسیار خوبی است و گاهی دلش می خواسته بتواند صحنه ها را مثل خود فرهادی بازی کند و ابراز امیدواری کرد یک روز مخاطبان فرهادی را جلوی دوربین هم ببینند. شهاب حسینی از عادل فردوسی پور که همزمان با نشست، برنامه «نود» او روی آنتن بود به خاطر تقدیم کردن برنامه اش هفته گذشته اش به خودش و فرهادی و تشکر کرد و گفت: «آقا فردوسی پور ما شما را خیلی دوست داریم و اصطلاحا فن شما هستیم!» فرهادی در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد که محمود رضوی، پخش کننده فیلم «فروشنده» در ایران خواهد بود، گفت: این موضوع صحت ندارد. از فرهادی پرسیده شد با توجه به اینکه در جهان به بازیگران فیلم های او توجه زیادی می شود و آن ها جوایز یا حضورهای بین المللی را تجربه کرده اند چرا از طیف وسیع تری از بازیگران ایرانی در فیلم هایش استفاده نمی کند که او پاسخ داد: «من برای تک تک بازیگران بزرگ سینمای ایران احترام قائلم ولی من هر دو سه سال یک بار فیلم می سازم و اول به کسانی فکر می کنم که قبلا با آن ها کار کرده ام، چرا که با هم به یک زبان مشترک رسیدیم و هر دفعه هم با یکی دو بازیگر که با حال تجربه همکاری نداشتیم کار کردم.» شهاب حسینی در ادامه نشست به این سوال پاسخ داد که آیا جایزه جشنواره کن او را اقناع کرده است: «وقتی همان جا از من پرسیدند احساست چیست؟ گفتم ترس. چرا که مسئولیت و بار روی دوشم سنگین تر می شود، ضمن اینکه جست و خیز 25 سالگی را ندارم. به این دلیل همیشه فکر می کردم که چطور باید با این موضوع کنار بیایم. جسته و گریخته چنین جوایزی کسب شده و هنرمندانی همچون عباس کیارستمی بسیار مطرح هستند ولی هیچ وقت فرصتی برای حضور بازیگران حرفه ای در فیلم هایشان به آن شکل وجود نداشته، آقای فرهادی این مسیر را باز و هموار کرده و این کار را با تکنیک های قابل دستیابی و به وسیله تفکر و پشتکار و عشقی که دارند انجام می دهد. برای من حالا تازه همه چیز شروع می شود.» در پایان دو سال مطرح شد. اول اینکه چرا هم فرهادی و هم شهاب حسینی لحظه گرفتن جایزه فارسی صحبت کردن را ترجیح دادند در حالی که فرهادی قبلا بعد از گرفتن اسکار صحبت خود را انگلیسی بیان کرده بود. فرهادی گفت: «در اسکار شما یکی از پنج شانس برنده شدن جایزه هستید و حدود چهل ثانیه وقت دارید صحبت کنید، به همه می گویند متن خود را آماده کنید، البته به من گفتند چون در دو بخش کاندیدا هستید باید دو متن را آماده کنید. اگر قرار باشد از آن چهل ثانیه 20 ثانیه را حرف می زدم و 20 ثانیه را ترجمه می کردند یعنی نیمی از وقتی که برای صحبت با جهان داشتم را هدر داده بودم طبیعتا باید از این فرصت بیشتر استفاده می کردم و متن را انگلیسی نوشتم. این قانون در کن و جشنواره های دیگر وجود ندارد. در جاهایی مثل کن همیشه سعی کردم فارسی صحببت کنم مگر قوانین خاصی داشته اند و زبان فارسی زبانی است که خارجی ها از آهنگش خیلی خوششان می آید.» او در پاسخ به سوال خبرنگار آی سینما که آیا اگر در خارج از ایران فیلم می ساخت یا در ایران محدودیت های موجود متفاوت تر بود فیلم هایش همین شکل و ساختار را داشتند، پاسخ داد: «وقتی انسان چهل و چند سال در مسیری که ویژگی های خاص خودش را دارد و نسبت به بعضی مسیرهای دیگر ناهموارتر است راه می رود دیگر شکل راه رفتنش شبیه همان مسیر می شود. شکل راه رفتن من هم شکل گرفته حتی اگر جایی مسیر آزادتری هم به من بدهند که در «گذشته» دادند ولی من همین آدمم و چهل سال است این گونه زندگی کرده ام و فیلم ساخته ام، اگر در یک شرایط کاملا آزاد قرار بگیرم فقط یک چیز در فیلم هام فرق خواهد کرد: خانم ها در خانه هایشان بی روسری خواهند بود.» فرهادی به عنوان صحبت پایانی با خوشحالی از نظم و احترام نشست برگزار شده گفت: «فکر می کردم سوالات خیلی حاشیه ای پرسیده شود و من ناچارا وارد یک حاشیه هایی شوم ولی این اتفاق نیفتاد. قرار هم نیست به توهین ها پاسخی بدهم و اگر کسی این فیلم و جایزه هایش را دوست ندارد اختیار خودش است و می تواند شرمنده باشد، اگر هم کسی احساس خوشحالی می کند می تواند مفتخر باشد. هیچ نظری هم راجع به اینکه آدم ها راجع به فیلم های من و اتفاقاتی که برای آن و عواملش می افتد چه احساسی دارند، ندارم و اگر قرار است حرص بخورند، حرص بخورند و اگر قرار است حرص بخورند به نظرم حالا حالا باید حرص بخورند چون قصد ندارم فیلم بد بسازم.» فرهادی از خیلی ها که یا رسانه ای و یا خصوصی بابت موفیقیت های فیلم فروشنده به او تبریک گفته اند - از جمله رئیس دولت اصلاحات، دکتر عارف، فیلمسازان بزرگی چون آقای کیمیایی و مهرجویی و بسیاری از بازیگران و چهره هایی که لیستشان بسیار طولانی است و در از مهم تر از مردم که به اشکال مختلف به او تبریک گفته اند - تشکر کرد و در پایان ابراز امیدواری کرد هیچ گاه کاری نکند که محبت بی اندازه مردم را نسبت به خودش خدشه دار کند. علیدوستی و حسینی هم این نشست را بسیار مفید دانستند و حضور اهالی رسانه و لطف مردم ابراز تشکر کردند.


سه شنبه ، ۱۱خرداد۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: چهره نیوز]
[مشاهده در: www.chehrenews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن