واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی:جهاد فرهنگی یعنی مقابله با همان سلاحی که به ما حمله شده است
مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با اشاره به معنای جهاد فرهنگی، تصریح کرد: جهاد فرهنگی یعنی مقابله با همان سلاحی که به ما حمله شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام محمدرضا زائری شامگاه چهارشنبه در نشست دشمنشناسی فرهنگی که در محل موسسه خدمات مشاورهای، جوانان و پژوهشهای اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد با اشاره بهضرورت اعتقاد به مرزبندی فرهنگی، گفت: ما قائل به تقابل، رویارویی و مرزبندی هستیم؛ این را اگر نپذیریم تمام مسائل بی مبنا خواهد بود؛ یک جبهه جنگ، تقابل و دشمنی وجود دارد. برخی، اینرا نمیپذیرند، حتی پسازاینکه رهبری با تأکید روی این موضوع ایستادند، عدهای مخالفت کردند و گفتند شما توهم توطئه دارید و قصد دارید تقصیر مشکلات را به گردن دشمنان بیاندازید، این از خصوصیتهای این نوع از جنگ است که طرف مقابل متوجه نمیشود. وقتی دزد قصد دارد از منزلی سرقت کند، اولین هدفی که دنبال میکند این است که صاحبخانه متوجه سرقت نشود. وی با اشاره به تفاوتهای جنگ سخت و نبرد فرهنگی خاطرنشان کرد: در جنگ نرم و نبرد فرهنگی، بهجای اینکه دشمن برای سلاح و مهمات هزینه کند، طرف مقابل خود با رغبت و میل محصولات فرهنگی را خریداری میکند. در جنگ سخت، طرف مقابل نسبت به دشمن کینه و عداوت پیدا میکند اما در جنگ نرم و فرهنگی طرف رضایت دارد و خشنود است. مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی افزود: رضاخان قصد داشت با چوب و چماق، حجاب را از سر زنان بردارد اما موفق نشد، اما امروز دختران اگر بهوسیله فیلمها و سریالها و ابزارهای فرهنگی احساس کنند پولدارها و موفقها بیحجاباند و فقیران و بیسوادها باحجاباند، خود با رضایت حجاب را کنار میگذارد. وی ادامه داد: اخیراً کتاب زندان موصل را میخواندم؛ در آنجا نقلشده بود: در دوران اسارت هر چه بعثیها شکنجه و اذیت و آزار را بیشتر میکردند، بچههای اردوگاه، اتحاد و انسجامشان بیشتر میشد؛ اما روزی به داخل اردوگاه ویدئو آوردند و همه را مجبور کردند فیلمهایی را تماشا کنیم، از آن روز درگیری و اختلاف بین اسرا به وجود آمد. اثر روانی آن فیلم از همه شکنجهها بدتر بود. اتفاقی که در جنگ فرهنگی میافتد همین است. این پژوهشگر مسائل فرهنگی تصریح کرد: تأکیدی که مقام معظم رهبری روی اسباببازی و فیلم و این قبیل اجناس دارند به این دلیل است. متأسفانه امروز ما اگر در فیلمها و سریالهایمان، بیحجابی و برهنگی باشد در مقابل آن میایستیم اما اگر فیلمی ظواهر را رعایت کند و با مضامینش ریشه توحید و خداپرستی را بزند، کاری نداریم. زائری ضمن طرح این سؤال که مفهوم فرهنگ چیست، گفت: نمیشود بهراحتی و در یک جمله، فرهنگ را تعریف نمود، اما به شکل کلی همه ما میدانیم فرهنگ چیست. درگذشته وقتی به فردی میگفتند طرف فرهنگی است منظور این بود که آن شخص نیروی آموزشوپرورش است اما امروز بهصورت عام وقتی میگوییم شخصی فرهنگی است یعنی اهل سینما، تئاتر، هنر و مطالعه است. وی در ادامه به منشأ اصطلاح فرهنگ پرداخت و افزود: به یک معنا فرهنگ، بعد از رنسانس، جایگزین دین بود البته دین به معنای کلیسایی و متحجرانه خود. در آن زمان مردم با کنار رفتن دین، احساس خلأ جدی داشتند. زائری گفت: فرهنگ، روح و فضای مشترک کنش و اندیشه انسانهاست. به این معنی، فرهنگ حوزه نرمافزاری تمدن است. وقتی بحث تمدن مطرح میشود، تمایز انسان از حیوان مشخص میشود. وقتی انسان در غار زندگی میکند نمیگوییم او تمدن دارد، اما هنگامیکه میگوید میخواهم برج یا دانشگاه بسازم، میشود متمدن. وی در توضیح مفهوم فرهنگ، اضافه کرد: فرهنگ یعنی آنچه مانند روح در زندگی جریان دارد؛ اینکه موقعی که پدر و مادر وارد اتاقمان میشود، از جا برمیخیزیم، اینکه مهماننوازی میکنیم و امثال اینها نمونهای از فرهنگ در زندگی ماست. این فعال فرهنگی تصریح کرد: البته به معنای دقیق باید بگوییم فرهنگها، چون حتی در خود ایران پوشش بانوان، جهیزیهای که به دختر میدهند و مدلها و رسم و رسومات مختلف است. حتی باید خردهفرهنگها هم مدنظر قرار گیرد. وی ادامه داد: حال وقتی ما میگوییم در حوزه فرهنگ دشمنداریم، یعنی او دارد غیرمستقیم کار میکند؛ بهوسیله فیلم و هنر و نظایر اینها و کار بهجایی میرسد که دختر ما جوری میخواهد ازدواج کند که در فیلمها دیده است. اتفاقاتی که دارد میافتد همینجاست. در حدیث آمده است اگر کسی در مقابل رسانه خود را تسلیم کند، بندگی آن را کرده و چشم و گوشش بسته میشود. زائری خاطرنشان کرد: باید بدانیم اگر بیحجابی را بهوسیله فیلم و اسباببازی ترویج کردند، با چوب و چماق و نماز جمعه نمیتوان آن را حل کرد. اینگونه مقابله کردن مانند این است که در مقابل دشمنی که با کوشک به ما حمله میکند، با تیر و کمان بایستیم. وی با اشاره به معنای جهاد فرهنگی، تصریح کرد: جهاد فرهنگی یعنی مقابله با همان سلاحی که به ما حمله شده است. در آیه مبارکه میفرمایند «واعدوالهم ماستطعتم من قوه»، هرچه میتوانید سلاح آماده کنید. اگر دشمن دارد بازی رایانهای درست میکند شما باید بازی رایانهای تولید کنید، اگر رمان منتشر میکند، شما هم رمان منتشر کنید. زائری افزود: ممکن است شما بگویید دشمن از چیزهایی استفاده میکند که ما نمیتوانیم استفاده کنیم مانند جاذبههای جنسی، موسیقی حرام و... اینگونه به این سؤال جواب میدهم که مگر ما در جنگ نظامی هم هر کاری دشمن انجام میدهد انجام میدهیم؟! آنها سر افراد را میبرند، کودکان را قتلعام میکنند اما ما این کار را انجام نمیدهیم. ما میتوانیم از ابزار و وسایل دیگر استفاده کنیم. وی گفت: در جنگ نرم خانواده نابود میشود، خانواده که نابود شود، همهچیز نابود میشود؛ چرا در روایات ما آمده است کسی که ازدواج میکند، نصف دینش کامل میشود. دشمن قصد دارد، این نهاد را از بین ببرد، حال اگر من فهم فرهنگی داشته باشم، متوجه میشوم که باید روی استحکام خانواده کار کنم. زائری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: اولویت ما در مواجه با دشمن باید همان چیزی باشد که خودش شروع کرده است و ما باید مهندسی معکوس کنیم. لذا باید دشمن را باید شناخت، ابزارش و نقشهاش را باید دانست. البته دشمن میخواهد مرز میان دوست و دشمن شناخته نشود. انتهای پیام/3268/ر40/
95/01/26 :: 02:58
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]