واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاهي به فيلم "موبايل" /فيلمي براي خلق هيجان و اكشن
فيلم خارجي "موبايل" ساخته ديويد ر. اليس بر مسيري قابل پيشبيني از حوادث حركت ميكند و مشخص بودن پايان اهميت اصلي را در چگونگي خلق هيجان و اكشن در بخش مياني قرار ميدهد.
به گزارش خبرنگار مهر، سازندگان "موبايل" با محور قرار دادن موقعيتي خاص كه به واسطه تخيل پردازي دراماتيك شده، مسيري پر از اكشن و هيجان را براي همراه كردن مخاطب خود در پرداخت و اجرا مد نظر قرار دادهاند.
فيلم با اين پيش فرض و تعريف اوليه كه مطابق الگوهاي رايج فيلمهاي اكشن حركت ميكند، تور اوليه خود را پهن ميكند و پس از آن بر مسيري ماجراجويانه از اتفاقات در پي آمده پيش ميرود. نكته مهم اينكه فيلمنامه كار بر اساس يك داستان از لري كوئن شكل گرفته و با توجه به مستعد بودن موقعيت محوري به يك فيلمنامه سينمايي بدل شده است.
موقعيت محوري كه فيلم "موبايل" بر اساس جذابيت آن بنا شده، گروگان گرفتن يك زن (جسيكا) به جاي همسرش در يك مخفيگاه است كه به طور اتفاقي يك موبايل خراب را پيدا ميكند. اين موقعيت اوليه كه تنها چيدماني براي ارتباط تصادفي بعدي است خيلي سريع با ارائه اطلاعاتي درباره جسيكا و علت گروگان گرفتن او به جاي همسرش چيده ميشود تا ادامه ماجرا با تكيه بر تصادف و تخيل پردازي شكل بگيرد.
پيدا شدن يك موبايل خراب در مخفيگاه به خودي خود از نكات سوال برانگيز است كه ميتواند زير پوشش جذابيتهاي لحظهاي موقعيت بعدي كمرنگ شود. وقتي اين موبايل خراب كه به طور تصادفي در اين مكان قرار گرفته به گونهاي اتفاقي تعمير هم ميشود، همچنان بعد غير منطقي ماجرا در حال شدت گرفتن است.
در اين ميان همانطور كه اشاره شد با توجه به جذابيتهايي كه قرار است از اين ارتباط گرفتن ايجاد شود، علامت سوالهاي ابتدايي به نوعي در حاشيه قرار ميگيرند و بخش محوري فيلم با اين چيدمان آغاز ميشود. در اين بخش از ميان همه انتخابهايي كه براي تماس تلفني تصادفي جسيكا وجود داشته، قرعه به جواني به نام برايان ميافتد كه كنشمند بودن او همراستا با هدف اوليه فيلم قرار ميگيرد.
اكشن و هيجان پردازي در مقطع مياني از وجوهي است كه به واسطه روندي قابل پيش بيني در رابطه بين جسيكا و برايان مورد توجه ويژه قرار گرفته است. به اين ترتيب كه طبق الگوي آشنا موقعيتهاي اين چنيني كه در فيلمهاي متعدد هم پرداخته شده، ابتدا برايان ادعاي جسيكا را نميپذيرد و بعد با نشانههايي به صحت حرفهاي او پي برده و در نهايت با تكيه بر شخصيت پردازي خاص كه جواني و كنجكاوي در آن حرف اول را ميزند، ماجرا را براي نجات جسيكا پي ميگيرد.
در واقع شايد اگر هر كاراكتر ديگر كه امكان قرار گرفتن در اين موقعيت را داشت، انتخاب ميشد به فراخور همين وجوه شخصيت پردازانه قصه خط سيري متفاوت و خاص پيدا مي كرد. به گفته ديگر همين انتخاب اوليه است كه تعاريف و انگيزه اوليه سازندگان را در رويكرد به اين موقعيت مشخص ميكند.
فيلم در اين مقطع كه پيگيريهاي برايان را براي نجات جسيكا به تصوير ميكشد، به گونه اي از پيش تعيين شده برخي موارد را لحاظ كرده كه مراجعه به پليس يكي از آنهاست. در اين وجه در فيلم "موبايل" تلاش شده با انتخاب يك مأمور پليس كه شخصيت پردازي خاص دارد به گونهاي مسيري تكراري از روابط، تازه شود كه توانسته تا حدي موفق ظاهر شود.
بعلاوه در اين مقطع خطوط فرعي به واسطه همين ارتباطات تلفني تصادفي طراحي شده كه ميتواند خط پيگيريهاي برايان را با شاخههاي مرتبط تقويت يا تضعيف كرده و در عين حال چندان از روند اصلي ماجرا دور نشود. اين ماجراهاي گذري به فراخور ويژگي سيال همين قلاب اوليه داستاني، امكاني براي انتخاب كاراكتر و ماجراهاي مرتبط با تم اصلي فيلم فراهم آورده كه گريزي هم از آن نيست.
در واقع اين وجه همان نكتهاي است كه با انتخاب كاراكتر يك جوان به عنوان كسي كه جسيكا موفق به ارتباط برقرار كردن با او ميشود، طرح شده و با اين پرداخت با توجه به انگيزههاي شكل گيري و ساخت فيلم كه به آنها اشاره شد موكد ميشود.
فيلم "موبايل" از آن دسته فيلمهايي است كه بر مسيري قابل پيش بيني از حوادث حركت ميكنند. در واقع مشخص بودن پايان و سرانجام به نوعي اهميت كلي فيلم را در چگونگي ترسيم اين خط سير و مهمتر از آن چگونگي خلق هيجان و اكشن در بخش مياني قرار ميدهد. به اين ترتيب ميتوان پرداخت سطحي و ساده جزئيات فيلم و فاصله گرفتن از عمق را برآمده از همين وجه و هدف كلي محسوب كرد.
فيلم سينمايي "موبايل" پنجشنبه 23 خرداد ساعت 22 در قالب برنامه سينما يك از شبكه اول سيما پخش شد. اين فيلم محصول مشترك آمريكا و آلمان را ديويد ر. اليس سال 2004 به مدت 94 دقيقه با نقشآفريني جيسن استيتم، كيم بيسينگر، ويل بينبرنيك، جسيكا بيل و كريس اوانز ساخت.
فيلمنامه را كريس مورگان بر اساس داستان لري كوئن نوشت و جان آتمن موسيقي متن آن را ساخت. داستان "موبايل" در لس آنجلس ميگذرد. گروهي به رهبري ايتان، جسيكا مارتين معلم علوم را ميربايند. ايتان در واقع كريگ شوهر جسيكا را ميخواهد. جسيكا در مخفيگاه گنگسترها تلفني شكسته پيدا ميكند و... فروش جهاني اين فيلم 25 ميليون دلاري حدود 57 ميليون دلار بود.
جمعه 24 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]