واضح آرشیو وب فارسی:خبر ایرانی: شیخ صدوق به نقل از امام صادق(ع) می گوید: هنگامی که کودکی از مؤمنان از دنیا می رود، اگر پدر یا مادر یا مؤمنی از خویشاوندانش مرده باشد، او را برای پرستاری به آنان می سپارند. در غیر این صورت، حضرت فاطمه از او پرستاری می کند.حضرت زهرا(س) نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار است. این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است. این دسته از احادیث، اگر چه از لحاظ لفظی دارای تفاوت هستند، اما مضمونی واحد دارند. در یکی از این گفتارها (که البته مورد اتفاق مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است)، رسول اکرم (ص) می فرمایند: «فاطمه سرور زنان جهانیان است». اگر چه بنابر نص آیه شریفه قرآن، حضرت مریم برگزیده زنان جهانیان معرفی شده و در نزد مسلمانان دارای مقامی بلند و عفت و پاکدامنی مثال زدنی بوده و از زنان برتر جهان معرفی شده است، اما ایشان برگزیده زنان عصر خویش بوده است در حالی که علوّ مقام حضرت زهرا (س) تنها محدود به عصر حیات آن بزرگوار نیست و در تمامی اعصار جریان دارد. آنچه در ادامه می خوانیم به بررسی و تبیین فرموده حضرت رسول(ص) مبنی بر «سیدة النساء العالمین» می پردازد که برگرفته از کتاب «دانشنامه فاطمی» تألیف آیت الله علی اکبر رشاد انتخاب شده است. «آخرت» در مقابل «دنیا»، مؤنث آخر در مقابل اول و به معنای پایان و پسین است و به عوالم پس از مرگ اطلاق می شود و بیش تر به معنای جهان ابدی است که با معاد شروع و به بهشت و دوزخ ختم می شود. همه فرق اسلامی، بلکه همه ادیان الهی، درباره اصل وقوع معاد و وجود جهان پس از دنیا اتفاق نظر دارند، گرچه درباره چگونگی وقوع آن، به ویژه در چگونه زنده شدن انسان ها، اختلاف نظر هست. طبق باورهای اسلامی، انسان ها پس از مرگ، مدتی در عالم برزخ می مانند تا قیامت و حسابرسی فرا برسد و هرکس، بنا بر کارنامه اش، به بهشت یا جهنم برده شود تا در آن حیات ابدی یابد. هرچند پس از مردن، ارتباط انسان به طور کامل از جهان مادی قطع نمی شود و گاه از دنیا باخبر می شود یا در دنیای زندگان حضور می یابد. بر اساس برخی احادیث، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) در عالم برزخ مقامی ویژه و بر احوال دنیا اشراف دارند و در روز قیامت نیز به شیعیان خود توجه خاص می کنند. حضرت فاطمه(س) در برزخ: درباره زندگی برخی حضرت فاطمه(س)، روایات بسیاری وارد شده که حاکی از شأن و جایگاه ایشان در برزخ است: هم جواری با پیامبر(ص): از طریق شیعه و اهل سنت، چندین روایت نقل شده که برخی از آنها دارای سندهای متعدد است و طبق آنها، فاطمه کمی پیش از رحلت پیامبر(ص) در کنار بستر ایشان بی تابی می کرد و پیامبر(ص) به وی مژده داد که تو اولین نفر از اهل بیت(ع) من هستی که به من ملحق خواهی شد. آگاهی از حال زندگان: طبق باورهای دینی، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) و حتی اولیای خدا، در عالم برزخ از احوال زندگان آگاهی دارند. از آیه 169 و 170 سوره آل عمران برمی آید که شهیدان راه خدا، پس از قطع زندگی جسمانی، از حیاتی دیگر در منزلی عالی تر برخوردارند و از وضع نیکوی مؤمنان دنیا آگاه اند. شیخ مفید نیز، به استناد همین آیات، معتقد است بعد از وفات رسول خدا(ص) و امامان(ع)، چیزی از احوال شیعیانشان در دنیا بر ایشان مخفی نمی ماند، زیر خداوند پی درپی آنان را از احوال شیعیان آگاه می سازد. آنان صدای کسانی را که در مشاهد گرامی شان یا از راه دور با ایشان مناجات می کنند، می شنوند و این توانایی به واسطه حقیقتی لطیف و غیبی از جانب خداوند است. شیخ مفید به حدیثی از رسول خدا(ص) استشهاد کرده است که هر کس کنار قبر پیامبر(ص) بر ایشان سلام کند، حضرت(ص) سلام او را می شنود. حتی کسانی که از راه دور بر پیامبر(ص) سلام می کنند، سلامشان به ایشان ابلاغ می شود. وی در روایتی دیگر یادآور شده است که پیامبر(ص) خدا پس از رحلت درودهایی را که نثارش می شود، می شنود که نشان دهنده حیات رسول خدا(ص) نزد خدای تعالی است. ائمه هدی(ع) نیز سلام سلام کنندگان از نزدیک را می شنوند و سلام های از دور به ایشان ابلاغ می شود. حضرت فاطمه(س)، چه در زمان حیات آنان چه بعد از وفاتشان، موجب واجب شدن بهشت بر انسان می شود. بر این اساس، علما زیارت حضرت فاطمه(س) را همچون دیگر معصومان پس از شهادت ایشان و سلام بر ایشان و توسل به ایشان را مستحب می دانند و بر آن اند که ایشان از آن آگاه می شوند. یکی از موضوعاتی که بر حیات برزخی حضرت فاطمه و اشراف ایشان بر وقایع دنیا دلالت می کند، عنایت ایشان به زائران امام حسین(ع) نظر دارد، نزد آنان حاضر می شود و برای ایشان دعا و طلب آمرزی می کند. حضور بر بالین محتضر: بسیاری از روایات، گویای این حقیقت است که حضرت فاطمه(س)، به همراه پدر و همسر و دو فرزندش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و فرشتگان مقرب، بر بالین مؤمنان محتضر، حاضر می شود و مؤمنان نیز به محض آنکه حجاب دنیا از جلوی چشمانشان کنار می رود، آنان را بر بالین خود حاضر می یابند و غرق سرور می شوند. از برخی روایات نیز برمی آید که این دیدار تنها مخصوص مؤمنان نیست، بلکه همه انسان ها چنین تجربه ای را در لحظه مرگ خواهند داشت، اما با توجه به ایمان و عملکردشان در دنیا، نتایج مختلفی از این دیدار نصیب آنان می شود؛ به گونه ای که براثر این دیدار، در چشمشان احساس خنگی یا داغی یا سوزش می کنند. سرپرستی اطفال مؤمنان: یکی از شئونی که در اخبار به حضرت فاطمه(س) نسبت داده شده و بیانگر گستردگی سایه محبت ایشان به شیعیان خویش است، سرپرستی و تربیت اطفال متوفای مؤمنان شیعه در عالم برزخ است. آیه 21 سوره مبارکه «طور» بیانگر این است که فرزندان مؤمنان که در ایمان از پدر و مادر خویش پیروی کرده اند، به آنان خواهند پیوست. روایاتی که در ذیل این آیه آمده است، نشان می دهد خداوند متعال، برای خوشحال کردن مؤمنانی که کودکان خود را از دست می دهند، آن کودکان را بدون آزمایش به والدین مؤمن شان ملحق می سازند، اما در مورد دیگر اطفال، آنان را در عرصه قیامت آزمایش می کند و تنها در صورت توفیق در امتحان، وارد بهشت می گرداند. بر اساس نقل شیخ صدوق از امام صادق(ع) هنگامی که کودکی از مؤمنان از دنیا می رود، اگر پدر یا مادر یا مؤمنی از خویشاوندانش مرده باشد، او را برای پرستاری به وی می سپارند. در غیراین صورت، تا زمانی که پدر یا مادر یا یکی از خویشاوندان مؤمنش به او ملحق شود، حضرت فاطمه از او پرستاری می کند. عبور از پل صراط: محدثان و متکلمان مسلمان با استناد به احادیث، یکی از مراحل بسیار حساس آخرت را عبور از پل صراط دانسته اند. «صراط»، پلی است بر روی جهنم که تا کسی از آن نگذرد وارد بهشت نمی شود. بر اساس احادیث، صراط از مو باریک تر، از شمشیر برنده تر و از آتش داغ تر است؛ مؤمنان خالص به سرعت و بدون ترس از آن عبور می کنند اما برخی با دشواری و نگرانی از آن می گذرند. گروهی نیز از روی آن به جهنم سقوط می کنند. به گفته برخی از صاحب نظران، صراط مثال و تجسم گذرگاهی است که در دنیا وجود دارد و نتیجه عبور از آن، عبور آسان از صراط در آخرت است. این گذرگاه دنیوی همان دین حق، راه ولایت و پیروی از امیرمؤمنان و دیگر معصومان علیهم السلام است که عدول از آن باعث لغزیدن و سقوط در جهنم می شود. بنابر تصریح روایات، حضرت زهرا (س) به همراه شیعیان و محبان خود به سرعت از پل صراط عبور می کند و کنار بهشت قرار می گیرد. شفاعت در حق محبان: به باور شیعه در عرصه قیامت، شفاعت اتفاق می افتد. شفاعت در نظر شیعه، وساطت برای آمرزش گناهان کسانی است که ارکان دین و ایمانشان کامل است و با خدا و اولیای او که واسطه فیض هستند ارتباط شایسته ای دارند. به باور شیعیان کسانی حق شفاعت دارند که در ذات، قول و فعل شایستگی داشته و مورد رضایت الهی باشند. از مهمترین این اشخاص اهل بیت عصمت و طهارت از جمله حضرت زهرا (س) که بنابر حدیثی از پیامبر اکرم (ص) دارای مقام محمود نزد خداوند است و برای محبان و شیعیانش شفاعت می کند.
سه شنبه ، ۴اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر ایرانی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]